Hundgodis - tandgymnastik för katt?

MonteRose

Trådstartare
Jag har köpt hundgodis, pressade, torkade skivor av kyckling och lax. De är väldigt hårda och katterna får verkligen ta i med kindtänderna för att knäcka bitarna.

Tror ni

1) Att godiset har nån som helst positiv effekt på tandsten?

2) Att godiset kan vara skadligt på nåt vis för katterna?
 
Sv: Hundgodis - tandgymnastik för katt?

Det katten gnager på har inte effekt på den tandsten som redan sitter där, däremot efter en munsanering med ultraljud hos veterinären, kan man borsta tänderna (varannan dag minst annars har det ingen effekt, om man använder kattandkräm eller inte är relativt egalt, det är den mekaniska putsningen som gör att ny tandsten, plack och bakterier inte fäster lika lätt) och ge diverse "tandgodis" för att förebygga att tandstenen kommer tillbaka (lika fort).

Tror inte att det är farligt för katterna, inte så länge se tuggar sönder och inte sväljer några stora bitar som ev skulle kunna fastna i mage/tarm.
 
Sv: Hundgodis - tandgymnastik för katt?

Fast visst kan gnagande ta bort plack. Inte allvarliga fall men mild plack kan absolut försvinna av gnagande (det är min äldsta hona ett levande bevis på). Tandborste eller ett rejält köttben... jag gissar att benet faktiskt oftast är mest effektivt av den enkla anledningen att det inte alltid är helt lätt att borsta tänderna på en katt. Inte så att man kommer åt överallt iaf.

TS: Hur godiset påverkar tänderna lär du se, jag vet faktiskt inte om den typen av godis har någon verkan på tänderna men det visar sig väl. Farligt är det knappast.
 
Sv: Hundgodis - tandgymnastik för katt?

Tack för era svar!

Borsta tänderna på katterna är inte aktuellt, jag skulle inte klara av att göra mig ovän med dem då de är otäckt bortskämda och inte alls vana vid att man pillar på dem.

Jag jämställde detta hundgodis med typ kycklingvingar. Tyckte att tugga sönder dessa var ungefär samma sak.
Eller det är inte det som är själva vitsen? Eller är det bara "gnagandet"?

Innehållsdeklarationen var bra; över 70 % protein. Skulle vara enbart torkad kycklingfilé och lax, samt innehålla Omega-3.

Köpte även de minsta tandstens-tuggben jag sett, ca 5 cm långa formade som ett lårben. Katterna är hyfsat intresserade och har provgnagt ett par gånger.
 
Sv: Hundgodis - tandgymnastik för katt?

Torkat kött lär ju inte ha exakt samma verkan som ben+rått kött, men det kan ju fortfarande vara effektivt. Ha en viss slipeffekt. Jag vet inte... som sagt, du lär märka hur effektivt det är.
 
Sv: Hundgodis - tandgymnastik för katt?

Det katten gnager på har inte effekt på den tandsten som redan sitter där, däremot efter en munsanering med ultraljud hos veterinären, kan man borsta tänderna (varannan dag minst annars har det ingen effekt, om man använder kattandkräm eller inte är relativt egalt, det är den mekaniska putsningen som gör att ny tandsten, plack och bakterier inte fäster lika lätt) och ge diverse "tandgodis" för att förebygga att tandstenen kommer tillbaka (lika fort).
JAg håller inte med. Tandsten kan visst försvinna om katten gnager på t ex kycklingvingar. Kanske inte om katten har mkt stora mängder, men små mängder har i alla fall försvunnit på mina katter sedan de började med barfutfodring.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
902
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 318
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp