Bukefalos 28 år!

Hundhantering

Josefineeee

Trådstartare
Hej.

Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa klor. Kan inte heller ta fästingar. Han sätter sig på bakbenen och lägger tassen på min hand, försöker putta bort mig först. Men om jag försöker för mycket så försöker han ”hugga” emot min hand, det går inte hål men han markerar ju att han inte vill. Försöker också timea in sån träning när vi varit ute på stor skogsrunda så han ska vara lite trött.
Tränar honom med godis för att han ska låta mig. Men tränar i timmar men noll framsteg, han är så envis. Vill inte heller hålla fast honom. Senaste fästingen tog mig 1h att plocka bort och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det ligger ju på mig att lösa det men jag vet inte hur jag ska fixa det, så jag frågar här efter tips på vad jag kan göra?

Sen har han en sele när vi promenerar med, den gillar han inte utan gömmer sig när jag ska ta på. Kan det kanske bidra till att han inte gillar mig, att jag tvingar på den varje dag?
Tacksam för svar!
 
Hej.

Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa klor. Kan inte heller ta fästingar. Han sätter sig på bakbenen och lägger tassen på min hand, försöker putta bort mig först. Men om jag försöker för mycket så försöker han ”hugga” emot min hand, det går inte hål men han markerar ju att han inte vill. Försöker också timea in sån träning när vi varit ute på stor skogsrunda så han ska vara lite trött.
Tränar honom med godis för att han ska låta mig. Men tränar i timmar men noll framsteg, han är så envis. Vill inte heller hålla fast honom. Senaste fästingen tog mig 1h att plocka bort och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det ligger ju på mig att lösa det men jag vet inte hur jag ska fixa det, så jag frågar här efter tips på vad jag kan göra?

Sen har han en sele när vi promenerar med, den gillar han inte utan gömmer sig när jag ska ta på. Kan det kanske bidra till att han inte gillar mig, att jag tvingar på den varje dag?
Tacksam för svar!
Har du haft hunden sedan valp eller är det en omplacering?
 
Jag tänker också att hunden ska klara av att bli fasthållen och slappa av i det. Börja med att träna små stunder och släpp inte förrän hunden slappnar av. Försöker den bita, ta på handskar. Jag tränar mina hundar på det redan när de är valpar, det är ju jätteviktigt att hunden litar på sin ägare så mycket att den kan klara nödvändig hantering. Tänk om det får en skada och du behöver ta hand om såret.
 
Nej min systers hund jag tog över, inte så mycket träning i hantering nej.
Hans personlighet är full turbo, älskar att springa lös i skogen och lyssnar på inkallning. Har alltid koll på mig och väntar in mig om han springer på stigen framför. Han var en av de som var mest framåt i kullen.

Han gillar att bli klappad när han känner för det. Men ligger gärna bredvid och tryckt emot mina ben både i sängen och soffan. Brukar lägga mig på golvet och kela med honom för det tycker han om.

Har haft en storpudel innan och deras personlighet skiljer sig mycket. Upplever att han är mer ”svår” eller hur man ska beskriva det. Mer integritet på ett sätt. Men det kanske har lite med rasen att göra.

Han är ganska lättstressad men upplever att det går i perioder från dag till dag. Tänker hormoner där. Kan slappna av och ligga på rygg när han sover med alla tassar upp i luften så han kan slappna av också.

Hålla fast är jag osäker på om det skulle gå, han är mer som en katt i svängarna och det känns som att det skulle paja relationen?
När jag tagit en fästing så håller han avstånd en bra stund.

Munkorg har jag läst att det skulle kunna få dom att slappna av och inse att det inte är så farligt. Är det någon som har erfarenhet av att det fungerat bra?

Han är ju så långhårig med så måste ju gräva fram fästingen.

Nu har jag gett honom utrymme att komma fram och kunna springa ifrån om han tycker det är läskigt. Men belönat när han låter mig hålla fästingplockaren emot honom utan att han gör något.

Nej men en bekant var hundvakt och då började han med det här beteendet. Funderar på om han ryckt en fästing och kanske fått med päls och att det gjorde ont.. är det enda jag kan komma på. Gick bra förut. Klorna kom i samma veva.
 
Tar han godis trots obehag? Shiban min är inte glad i kroppsnära hantering men accepterar i lagom långa stunder om hon får godis emellanåt - och ja, då håller jag fast tassen tills jag klippt klon och hon får inte belöningen förrän det är färdigt. Delvis för att jag faktiskt bara är en människa och bara har två händer.
Det fördärvar inte vår relation, men vi känner ju varandra.
Hur länge har du haft hunden, vad händer om du bara håller fast en stund? Blir det skogstokig stress eller lite sprattel och sedan - jaha?
 
Tänker om nåt fästingmedel är ett alternativ som dödar dom när de bitit sig fast?

Angående kloklippning så skulle jag överväga att testa gå till zooaffär eller veterinär som erbjuder det och se hur han reagerar på det. Det kanske bättre för er relation att nån annan tar det?
 
Tar han godis trots obehag? Shiban min är inte glad i kroppsnära hantering men accepterar i lagom långa stunder om hon får godis emellanåt - och ja, då håller jag fast tassen tills jag klippt klon och hon får inte belöningen förrän det är färdigt. Delvis för att jag faktiskt bara är en människa och bara har två händer.
Det fördärvar inte vår relation, men vi känner ju varandra.
Hur länge har du haft hunden, vad händer om du bara håller fast en stund? Blir det skogstokig stress eller lite sprattel och sedan - jaha?
Ett halvår. Om jag håller fast tassen så backar han och far runt helt vilt och försöker bita sig loss. Går inte heller trötta ut honom för hans energi är oändlig.
Han tar godis i början, sen tröttnar han och då vill han inte ha godis och sätter sig under köksbordet och blänger på mig.
Har ju bara kommit så långt att jag kan hålla tången/plockaren emot honom, han slänger i sig godisen och sen drar han bort tassen, kroppen. Han har svarta klor med så tar ju ett tag att klippa. Vet inte om han kör med mig eller om han är rädd på riktigt, men tänker att han inte skulle försöka bita sig bort om han inte tyckte det var läskigt.
 
Ja jag har satt på frontline, det är också en process att få på men går lättare iallafall. Upplever dock att han får fästingar ändå, och att de inte dör.

Ja det kanske skulle fungera. Kändes bara så misslyckat att inte kunna klippa klor ordentligt på sin hund.. men vissa individer kanske är känsligare än andra.
Tänker om nåt fästingmedel är ett alternativ som dödar dom när de bitit sig fast?

Angående kloklippning så skulle jag överväga att testa gå till zooaffär eller veterinär som erbjuder det och se hur han reagerar på det. Det kanske bättre för er relation att nån annan tar det?
 
Ja jag har satt på frontline, det är också en process att få på men går lättare iallafall. Upplever dock att han får fästingar ändå, och att de inte dör.

Ja det kanske skulle fungera. Kändes bara så misslyckat att inte kunna klippa klor ordentligt på sin hund.. men vissa individer kanske är känsligare än andra.

Jag skulle utan tvekan lämna in min hund på kloklippning hellre än att det blir ett onödigt meckande som riskerar att lägga en fnurra på relationen. Har åkt in med lånehunden på kloklipp ibland bara för att komma iväg och att nån annan hanterar hunden. Sen har jag en av hundarna som inte så förtjust i kloklippning och honom skulle jag inte tveka att åka in med heller om jag märkte att han inte kan släppa det direkt efteråt.

Jag ger mina hundar tabletter som gör att fästingarna dör när de biter sig fast, skulle starkt överväga der i din sits. Frontline är bara avskräckande men det fungerade inte alls på ena hunden som var en riktig fästingmagnet. När de har så tjock och tät päls är de ju svåra att hitta också.
 
Tillägger: skulle absolut kunna tänka mig att lämna in alla hundar på kloklippning om jag bara hade råd. Nog för att det går bra att klippa klorna på dem men det är faktiskt rätt trist och synen är inte vad den brukade vara..
 
Hej.

Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa klor. Kan inte heller ta fästingar. Han sätter sig på bakbenen och lägger tassen på min hand, försöker putta bort mig först. Men om jag försöker för mycket så försöker han ”hugga” emot min hand, det går inte hål men han markerar ju att han inte vill. Försöker också timea in sån träning när vi varit ute på stor skogsrunda så han ska vara lite trött.
Tränar honom med godis för att han ska låta mig. Men tränar i timmar men noll framsteg, han är så envis. Vill inte heller hålla fast honom. Senaste fästingen tog mig 1h att plocka bort och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det ligger ju på mig att lösa det men jag vet inte hur jag ska fixa det, så jag frågar här efter tips på vad jag kan göra?

Sen har han en sele när vi promenerar med, den gillar han inte utan gömmer sig när jag ska ta på. Kan det kanske bidra till att han inte gillar mig, att jag tvingar på den varje dag?
Tacksam för svar!
Varför tror du att din hund "inte gillar dig"?

Det jag kan utläsa ur ditt inlägg är:
Han gillar inte att klippa klorna.
Han gillar inte att få fästingar plockade.
Han gillar inte att ta på selen.
 
Rekommenderar frivillig hantering! Det jobbar jag på med min efter förtroendekris uppkom när vi fick rådet att hålla fast och använda munkorg för att ge öronproppar. Ångrar det bittert kan jag säga! Kolla bucket game på YT!
 
Rekommenderar frivillig hantering! Det jobbar jag på med min efter förtroendekris uppkom när vi fick rådet att hålla fast och använda munkorg för att ge öronproppar. Ångrar det bittert kan jag säga! Kolla bucket game på YT!
Tack ska kolla in det! Ja jag tänker med att jag vill ju helst att han ska lita på mig, att det är det bästa i långa loppet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp