Hundhår i foten - är jag ensam?

skuggi

Trådstartare
Maken menar att jag måste vara ett unikt exemplar, så nu måste jag fråga:

Är det bara jag som HELA tiden får in hundhår i fötterna/hälarna? :o:confused:

Det gör svinigt ont, skitsvårt att hitta dem/få ut dem, dessutom är man inte så ung och smidig som när man var barn, så att ligga dubbelvikt över foten med ficklampa, lupp och pincett är inget jag klarar många minuter i sträck :crazy:
Där kommer den motvilliga maken alltså in, och räddar mig. Och klagar :p

Så, är det bara jag??

Vi hade först en pudelkorsning som jag klipper själv hemma med rakapparat, och hans pyttelilla hårklipp kan jag ju köpa att det tar sig in i hälen, korta och ganska hårda som de ju faktiskt är.
Nu har vi även en kines(powder puff) som ju har silkigt och mjukt änglahår. Men TROR ni inte att även hans hår tränger in i hälen?? :eek:
Och inte bara små korta efter klippning, utan även hela långa "själv fällda" hår.

Det härligaste är väl att pudeln är svart, så de håren är lätta att hitta, men kinesen är vit... INTE lätt att hitta dem, men de känns vill jag lova :cry:

Jag tänker då och då på hur många strån som obemärkt smugit sig in i fötterna på mig, jag är säkert helt full med hår inuti :crazy: man får ju hoppas att man inte akut blir hund-allergisk.. då blir jag ett sånt där Dr House-fall...

Så, om kära buke kan rädda mig och mina fötter från detta elände vore vi evigt tacksamma. Några tips?
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Har tyvärr inga tips på hur man undviker detta men jag vet exakt vad du menar. Jag har för det mesta haft Grand Danoishår i fötterna och det gör svinigt ont men jag har hört att boxerhår är ännu värre:D
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Åh, en till! Min fästman menar också att det är omöjligt, men visst har jag hundhår i hälen rätt så ofta i alla fall...

Och ja, boxerhår is a bitch!
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Haha det har jag faktiskt aldrig varit med om :D

Man kan ju annars tro att kort RR-päls vore de ultimata stickorna men nej, de kilar sig enbart in i olika textiler. Typ som i min svarta ullkappa :cool:
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

:D Du är inte ensam!

Jag har oxå hundhår i skinnet.
Har fått i fötter och även i knä (:confused:).
Mest fick jag av min korthåriga hund men även av en av dom andra, han har typ som korthårig schäfer.

Men jag har tyvärr inge tips hur man undviker det...gå med skor inne?
Men jag fick ju i knä och jag kryp ju inte runt på knä direkt;)
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

När jag hade bulldogg så höll jag på bli galen - dom vassa jäkla hårstråna satte sig ofta under fötterna och det gjorde ooont:crazy: Dom borrade verkligen in sig ordentligt.

Även nuvarande hundras har vissa hårda strån som kan stickas i fötterna, men än så länge har ag bara råkat ut för det en gång på ett år.
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Jag har inget tips men du är inte ensam. Jag brukar få in håren i trampdynan. Det känns som om man har skurit sig och jag som är vig som ett kylskåp har verkligen jättesvårt att få ut dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Du är inte ensam! jag får oxå hundhår i fötterna dock inte så ofta längre eftersom jag använder tofflor inomhus och filar fötterna ofta så det inte fastnar lika lätt för att sen tränga igenom skinnet <--TIPS!
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

När jag hade min storpudel så fick mina döttrar hår i fötterna. Det gjorde tydligen jätteont o var svårt att få bort.
Jag själv har aldrig råkat ut för det.
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Här är det schäferhår i fötterna som gäller, men tack och lov inte så ofta. Men gör nog så ont när det väl är ett faktum... :(
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Amstaffhår i hälen= aj!! En gång hade ett hår krupit in så långt att jag fick gräva en bra bit innan jag såg ena änden. Hade gått flera dagar på tår och känt att det var något men det syntes ju inget!!
Gäller att man får tag i dem innan de kommit in så långt
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Dalmatinerhår svider och sticks som attan i fötterna.
Jag försöker inte ens få bort dem, är omöjligt att se de där korta vita håren...
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Du är inte ensam! jag får oxå hundhår i fötterna dock inte så ofta längre eftersom jag använder tofflor inomhus och filar fötterna ofta så det inte fastnar lika lätt för att sen tränga igenom skinnet <--TIPS!

Tofflor har jag funderat på, undrade också om det skulle hjälpa att typ fila dem. Har ganska mjuka fötter så jag brukar inte fila dem, men kanske dags att börja :idea:


Skööönt att höra att fler har samma problem :idea:

*springer och visar alla svar för maken* :rofl::banana:
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Men hörni, ni som lämnar åren i foten? Slutar det att göra ont sen eller? När hårstråna försvunnit in.. vart? :eek:

Vart tar de vägen sen egentligen? *tänker på Morrhår och ärtor..*
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Jag har aldrig varit med om nåt liknande själv.. men vet en som pratade om "schäferhår i foten" som nåt alldeles vardagligt:p
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Det låter som att ni behöver gå mer barfota om somrarna;)
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Det kanske är en bättre lösning än att fila dom. Om man skaffar sig "sulor" så det låter som man har klackskor när man går barfota så kanske inte håren fastnar :D
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Jag har inte fått hundhår i fötterna, men väl människohår. Uppväxt med en mor som är frisör och med egen salong. Där klev jag omkring rätt ofta och satan i gatan vad ont det gör när ett hår kapslas in i huden. Det enda tips jag har är nog att dammsuga oftare och undvika att gå barfota.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 216
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp