Hundhår i foten - är jag ensam?

Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Hahah!
En vän till mig pratade för länge sedan om hur hemskt ont det gjorde att få hundhår i foten. Jag tittade på henne med stora ögon och undrade hur i hela universum hon lyckades med något sådant... Något år senare fick jag tokigt ont på ett litet ställe under foten, och jodå, visst var det ett hårstrå från hundarna som satt där... Det har väl hänt 2-3 gånger i hela mitt liv, så det är ju inte mycket alls, men aj!
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Hundhår gör väldigt ont! Jag har fått strävt och vasst schnauzerhår i tån en gång som jag drog ut (det var långt så det var bara att dra).

Nyligen fick jag en streptocockinfektion i handleden och mådde ganska dåligt (fick feber och hade rejäj smärta). Inget sår syntes, men doktorn sade att en sådan infektion kan man få av att bara skära sig på ett papper.

Jag hade dock ett par dagar innan jag fick ont klippt hunden med maskin på kinderna. Antingen kan jag ha rivit mig på maskinen, men jag funderar på om jag inte fått ett litet "klipp" av ett hårstrå in i leden. Jag hade väldigt ont på en specifik punkt och det var därifrån handleden blev röd och svullande upp.

10 dagars kur med antibiotika som slog ut all ork blev resultatet.

Nu vet jag inte vad det berodde på, men jag har misstänkt att det var hundklippet det berodde på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Hhaha ,nej du är inte ensam -får jämt och ständigt Grand Danois hår i fötterna-Bara de vita dock (Har en Mantel GD)
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Skönt att höra att man inte är ensam! Malle-hår i foten är direkt oskönt. (Och min sambo tvivlar också på att håren kan sätta sig :-p.)
//Rogan
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Jag lyckas också få in hundhår i hälen. Whippetpäls sticks :crazy:
Tur att jag är liten och vig så att jag lätt kan sitta med lampa och pincett :p
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Haha gud vad roligt!
Jag kläckte detta till min sambo för några dagar sen, frågade, får du aldrig hundhår i fötterna!!! Jag får det hela tiden och det gör så satans ont!
Ehhhh nej? Fick jag till svar...

Men nu ser jag ju att jag inte är onormal då :P
Det gör ju så vansinnigt ont!! Att hitta hårstrået och dra ut det.... vilken lättnad!
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

KL
Jag har också hundhår i huden på fotsulorna (bullmastiff hemma) men jag känner aldrig av dem. Går alltid i inneskor/tofflor.
Eftersom jag är av förhistorisk ålder så går jag sedan något år till en "fotvårdsmänniska", vad heter det? 1 gång/månad och hon sa första gången jag var där, oj, vad mycket hundhår du har i fotsulorna, har du hund? och så började hon plocka.
Knappt så jag trodde henne, aldrig hört talas om det tidigare o ännu mindre känt av det?
Nu plockas det hundhår varje gång som jag inte känner av, trots inneskor/tofflor.
Egendomligt fenomen!
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

KL
Jag har också hundhår i huden på fotsulorna (bullmastiff hemma) men jag känner aldrig av dem. Går alltid i inneskor/tofflor.
Eftersom jag är av förhistorisk ålder så går jag sedan något år till en "fotvårdsmänniska", vad heter det? 1 gång/månad och hon sa första gången jag var där, oj, vad mycket hundhår du har i fotsulorna, har du hund? och så började hon plocka.
Knappt så jag trodde henne, aldrig hört talas om det tidigare o ännu mindre känt av det?
Nu plockas det hundhår varje gång som jag inte känner av, trots inneskor/tofflor.
Egendomligt fenomen!

:rofl:
Är det sant??

Jag funderade nämligen om man kan gå på fotvård och få fötterna rensade :angel: då kanske det inte alls är så ovanligt? Ska ta och ringa nån och fråga, skulle vara skönt att låta maken vila från hårplockandet ibland :angel:

Som sagt, sjukt skönt att höra att man inte är ensam :bow:
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Jag trodde att du skojade först, men efter att ha läst alla svaren så inser jag att jag har besparats en hel del under åren.
Först som liten tjej med papillontik och under senare år med dvärgschnauzer.
Mycket praktiskt med en trimras då, uppenbarligen.

Avundas er inte. Det räcker så bra att få från hästen som sticker in i kläderna.
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Du är absolut inte ensam! Får dagligen plocka bort hundhår från hälarna. Staffehår lämpar sig tydligen alldeles utmärkt för att kila in sig i hälar.. :grin: Tack och lov så känner jag det så fort de letat sig in minsta lilla mm, så jag hinner plocka ut dem (borsta bort med hand i princip) innan det gör riktigt ont.
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Jag får inte in i hälarna utan har fått in uppe på vristen. Ett flertal ggr, mellan vristen o stortån liksom. Mitt uppe på foten. Tycker det är väldigt underligt, men så är det o det har krupit in ca en cm, de gånger det hänt :S
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Just nu får jag inte det, eftersom vovvens päls inte är av den typen att den äter sig in i hälar. Men när vi hade labrador, brrrr. De stråna satt i hälarna titt som tätt.
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Bara ett på 3 år. Pudelhår är kanske inte så benägna att krypa in? Detta måste varit ett avklippt eftersom han inte fäller.
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

KL
Inte hundhår men katthår har jag i hälen/trampdynan fler gånger i månaden :P Usch vad det gör ont! Min sambo har också försökt att idiotförklara mig tills han skrek en dag att han hade skurit av sig tån... Då satt det ett katthår där, gissa vem som skrattade mest!
 
Sv: Hundhår i foten - är jag ensam?

Har hänt en gång på 17 år och det är inget som jag vill vara med om igen. Har alltid hundhår på golvet. Men nu när jag läser den här tråden är jag glad att jag har hundar med långa, mjuka hårstrån. Det låter som om det är de som har hundar med kortare, kraftigare hårlag som drabbas oftare.

Tofflor kanske skulle hjälpa?
 
Vidrigare smärta som gör en så psykiskt påverkad finns inte (såklart är hemsk tandvärk 100% jobbigare). Men snälla ni som skrivit att ni råkat ut för ”hår i fot”, skriv hur ni fick ut möget så att jag, m.fl. kan få tips på hur man gör. Blir fullständigt galen!!! Min fru tycker att jag är löjlig och klen som gnäller. Men visst fan är jag inte löjlig?
Hon skulle ha känt den smärtan som hårstråt ger mig, då hade hon nog varit tyst.
jag tänker inte på annat än smärtan för varje steg jag tar. Jag arbetar på ett sjukhus och har tillgång till diverse verktyg som eventuellt kan komma att behövas för att utföra mindre kirurgi på mig själv. Jag har även tillgång till lokalbedövning vilket kan vara till stor nytta om jag ska skära upp stortån (och även i värsta fall skära av mig tån). Hade jag fått välja mellan att ha kvar hårstråt resten av mitt liv eller att amputera bort den del av stortån som är drabbad hade jag (GIVETVIS!!) alla dagar i veckan valt amputation.

Jag tror det är många som känner igen sig. Så även om den här tråden är gammal så är ämnet definitivt INTE för gammal för detta ständigt aktuella ämne. Jag kräver även att myndigheter (med utsedda experter i ämnet) upplyser allmänheten att detta är ett känt problem och att man inte ska bli hånad av nära och kära som själva inte upplevt smärtan.
Men nu önskar jag att tråden tar fart och att ni f.d. ”Hår i fot”-människor delar med er av tips.
Detta har ju hänt mig förut och då fick jag ett tips av en kollega som i sin tur fått tipset av en frisör att ha den hårt drabbade foten i ett bad med en skvätt grönsåpa. Det ska tydligen göra något så att det lättare går att få ut det. Jag har provat men det gick inte. Däremot när jag hade haft foten i badet gick jag in i duschen och tog en fotrasp på det drabbade stället och raspade jävlar anamma och då var det som om himlen öppnade sig och allt ljus från himlen lös på mig och änglarna sjöng för då försvann det.
 
Har aldrig varit med om! Däremot när vår son var 6 månader fick han ett hundhår lindat kring ena tån. Satt som berget och stasade. Slutade med att vi fick åka in till akuten och många timmar och försök senare fick dom tillslut ta fram skalpellen och skära upp tån för att få bort det.
 
Maken menar att jag måste vara ett unikt exemplar, så nu måste jag fråga:

Är det bara jag som HELA tiden får in hundhår i fötterna/hälarna? :o:confused:

Det gör svinigt ont, skitsvårt att hitta dem/få ut dem, dessutom är man inte så ung och smidig som när man var barn, så att ligga dubbelvikt över foten med ficklampa, lupp och pincett är inget jag klarar många minuter i sträck :crazy:
Där kommer den motvilliga maken alltså in, och räddar mig. Och klagar :p

Så, är det bara jag??

Vi hade först en pudelkorsning som jag klipper själv hemma med rakapparat, och hans pyttelilla hårklipp kan jag ju köpa att det tar sig in i hälen, korta och ganska hårda som de ju faktiskt är.
Nu har vi även en kines(powder puff) som ju har silkigt och mjukt änglahår. Men TROR ni inte att även hans hår tränger in i hälen?? :eek:
Och inte bara små korta efter klippning, utan även hela långa "själv fällda" hår.

Det härligaste är väl att pudeln är svart, så de håren är lätta att hitta, men kinesen är vit... INTE lätt att hitta dem, men de känns vill jag lova :cry:

Jag tänker då och då på hur många strån som obemärkt smugit sig in i fötterna på mig, jag är säkert helt full med hår inuti :crazy: man får ju hoppas att man inte akut blir hund-allergisk.. då blir jag ett sånt där Dr House-fall...

Så, om kära buke kan rädda mig och mina fötter från detta elände vore vi evigt tacksamma. Några tips?
Fler gånger i veckan under fälltider ;)
Vissa heelerpälsar är hemska - enligt mig. Alla har inte det problemet, så det måste väl ha lite med vilket typ av hud man har själv. Ibland kryper dom så långt in att jag inte hittar en ände. Oftast under foten, men även ovanpå och det gör skitont rent ut sagt :cautious: som att gå på en nål
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 216
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp