Hundhår och rasfrågor

S

samtson

Min lilla familj har idag en labrador hane på 4 år. Då han har HD D är hans seriösa träning lagd på is och han är mer en sällskaps hund. Nu har vi pratat i familjen om att skaffa ännu en hund att vara lek kamrat till labben och jobbarkompis till mig. Saken är den att jag skulle gärna vilja ha en ras som inte fäller (åtminstånde inte som en labrador) men den ska heller inte vara korthårig (inte sagt att dom inte fäller!). Jag har aldrig haft en långhårig hund, hur fäller dom? Om man borstar får man då med sig allt eller rasar det ändå? Labben kan man ju borsta och borsta och borsta och sedan när han skakar sig inne rasar det ändå. Jag har funderat lite på Basset griffon (strävhårig, mindre ras) då jag tycker att det är mycket trevliga hundar. Att det är en jakthund är bara possitivt då vi har mark och jag har kunnig handledare inom räckhåll.

Någon som kan komma med ett förslag på lämplig hund som tycker om att arbeta, är vänligt inställd till familjen (och barn) och inte fäller massor?
 
I spaneilraserna har du en hund med stor arbetsvilja och socialkompetens. De fäller, men dels borsar man ofta, dels är håret lättflyktigt så man kan samla ihop råttorna i hörnen.

I pudeln har du ju också en arbetsvillig hund som passar i familj. De fäller ju inte alls, och frisyr väljer du själv.

Softcoated weaten terrier är ju en populär ras där du slipper pälsfällning. Jag har tyvärr bara träffat exemplar som inte är bra i psyket, men det beror nog mer på att de kommer från en och samma stamtik (vidrig sådan) och inte rasen som sådan.

Flattarna har också en annan pälskvalité än labbarna. Arbetslusten är det ingen fel på, och råttorna lägger sig i hörnen istället för att håret kryper in överallt.

Några förslag iallafall....

Mvh
Duvan
 
Spanielhåret flyger ju runt och fastnar på möbler och kläder etc. Labradorhåret blir en tjock matta på golvet! Så är man van vid det tunga Labradorhåret så är det jobbigt att ha hår yrande och flygandes (i SMÖRET! ;))
 
Jag tror faktiskt inte att man ska borsta en Labrdor så ihärdigt... Jag har upplevt på andra raser också som t.ex. jämthund att borstar man de så förstör man ytterpälsen och då löser de mycket mer hår. De pälsarna sköter sig bäst själv...

Fast visst kan man kamma om man vill när de fäller och fäller de så får man ju dammsuga 14 ggr per dag... :bump:

Pudel är bäst! :banana:
 
..."råttorna lägger sig i hörnen istället för att håret kryper in överallt" :D.

Ja det är ju en smaksak det där om man vill samla råttor i hörnen eller sitta och plocka hår med pincett ur fötterna ;)

Efter att ha provat på båda sorterna måste jag säga att jag personligen föredrar råttorna i hörnen.

Har haft 3 underbara dalmatiner men det var ingen hit att en kall vinterdag bjuda på en stripföreställning till människors häpnad genom att sitta mitt på StoraTorget i U-a och slita av sig först byxorna och sen strumpbyxorna :o för att dra bort ett envist dalmishår som trängt djupt in i foten och gjorde lika ont som att trampa på ett häftstift.

Sen många år tillbaks har jag lättskötta lagom långhåriga hundar som inte fäller speciellt mycket annat än under fällperioderna vår/höst. Resten av året räcker det med borstning nån gång i veckan, om ens det :smirk:.
 
Jag har en Petit Basset Griffon på 6 mån och hon är helt underbar :love:. Hon fäller än så länge ingenting, de börjar att fälla om man inte trimmar pälsen emellanåt. Hon är väldigt livlig, enligt sambon har hon damp :D. Det är aldrig en lugn stund var hon är och hon är expert på att få igång våra andra hundar. Det är inte alla petiter som jagar, det varierar ganska kraftig, men de brukar alltid vara duktiga på att spåra. Vår har en näsa som är helt otrolig. Det är meningen att vår ska jaga, så vi får väl se vad det blir av henne.
 
Softcoated weaten terrier är ju en populär ras där du slipper pälsfällning. Jag har tyvärr bara träffat exemplar som inte är bra i psyket, men det beror nog mer på att de kommer från en och samma stamtik (vidrig sådan) och inte rasen som sådan.

Nu kanske jag trampar på ömma tår men jag har BARA träffat VIDRIGA hundar av denna ras. Skälliga, jobbiga och ska anfalla alla hundar de ser, oavsett kön. Och det handlar alltså om ett tiotal hundar som alldeles säkert kommer från helt olika linjer. Usch, jag skulle ALDRIG i livet vilja ha en sådan här jycke och jag fattar inte vad folk ser i den här rasen? Eller har alla hundar av denna ras (som jag träffat) korkade ägare som inte uppfostrar sina hundar? :crazy:
 
Vad har du för trevliga raser på dina hundar? Jag har lagt märke till att du har trevlig hästras ;), kanske lika fantastiska hundar? :smirk:
 
Jag brukar inte borsta min hund särskilt ofta, men han ääääälskar ju detta! När man så gör det tar det ju aldrig slut! Då är det kanske vettigare att spola av med vatten, då får man ju bort massor av "överblivet" hår.

Matta av hår på golvet stämmer ju väldigt bra och det var jobbigt när lilltjejen var i ålning-innan-krypnings stadiet. Det kunde precis varit damsuget men lik för benat blev hon alldeles hårig av 30 sekunder på golvet. :(Damsugning varje dag är ju standard, och ibland flera gånger. Det är ju praktiskt, man behöver inte ha någon särskild garderob till damsugaren - den står ju ändå alltid framme.... :smirk:)

Vi var i fjällen för ett antal år sedan med ett par bekanta och dessa hade sin Huskey med sig. Huskey och labbe håret passade "bra" ihop - dom band varandra och blev bollar som vi plockade upp utmed väggarna. att det blev en del bollar kan ni ju föreställa er med två unghundar och lek mer eller mindre dygnet runt....

Flatte kanske skulle kunna vara något. Någon med erfarenhet av denna ras? Är dom som retriver är mest? (Dvs fantastiska familje hundar och kul jobbarkompisar) :)
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Softcoated weaten terrier är ju en populär ras där du slipper pälsfällning. Jag har tyvärr bara träffat exemplar som inte är bra i psyket, men det beror nog mer på att de kommer från en och samma stamtik (vidrig sådan) och inte rasen som sådan.



--------------------------------------------------------------------------------



Nu kanske jag trampar på ömma tår men jag har BARA träffat VIDRIGA hundar av denna ras. Skälliga, jobbiga och ska anfalla alla hundar de ser, oavsett kön. Och det handlar alltså om ett tiotal hundar som alldeles säkert kommer från helt olika linjer. Usch, jag skulle ALDRIG i livet vilja ha en sådan här jycke och jag fattar inte vad folk ser i den här rasen? Eller har alla hundar av denna ras (som jag träffat) korkade ägare som inte uppfostrar sina hundar?

Jag har en på vårat dagis och han är jättehärlig. Snäll, trevlig och skäller aldrig. Eller jo, när matte har lovat att komma kl 15.00 och inte kommer förrän kl 15.05 Då gråter han lite. :D

Han kaxar inte mot andra hundar, men han skulle aldrig backa ur om det skulle börja gå lite hett till. Det gör väl inga terriers.
:smirk:

Ägaren är snäll och trevlig, men jag vet inte om hennes kunskaper. De är väl som en vanlig svenssonhundägares ungefär, varken mer eller mindre.

De bor även en del softisar i området och alla knatar förbi oss hur lungt som helst utan skäll, utfall eller liknande. Men visst har de ett hett temprament och jag tror det är en ras som många förstagångs ägare köper i tron om att de är lugna, trevliga och snälla och så blir det lite fel när de inser att så inte alltid är fallet.
 
Det låter som om man skulle kunna rekommendera tollare till dig.

Liknande flatte, fast mer behändig storlek om man har barn,
en jättetrevlig ras helt enkelt, och någon som jag kan rekommendera eftersom du verkar vara intresserad av jakthund.

/
Susanne
 
Fördelen med Flathåret jämrfört med spaniel/golden är ju att det är mörkt... (Såvida man inte skaffar sig en gul!) Även om det klibbar fast och så, så syns det inte så tydligt. När min kompis Golden varit på besök så har man ljust hår överallt vart han varit.

Skillnaden mellan Labrador och Flat tycker jag att man kan sammafatta på ett sätt... :p Jag ställde ut min Labradorvalp för nått år sedan. När finalen kom så var hon trött och satt sig ned och orkade inte mer. Brevid mig stod en Flatvalp och hans matte sa: Fördelen med en Flat är att de aldrig slutar att Showa... Å han gick och gick och gick...

På kurserna när vi tränat så har våra Labradorer alltid lagt sig ned i pauserna medans Flattarna har stått.

Så i de flesta fall så är det en något livligare hund. Flataveln har ju också hållt ihop lite bättre med show/jakt, så det är ofta rätt så mycket motor i de till skillnad för de Labradorer som endast avlas på utseendet.
 
Har träffat ganska många softies sedan jag blev dagmatte åt en. Vovven jag går ut med är 110% genomsnäll :love:, så jag kan förstå varför man smälter för dem. Har även varit på softieutställning, där alla hundarna verkade vara "bra" i huvudet (förutom en vovve som var lagom störig och skällde ganska mycket när den inte fick någon uppmärksamhet :D).
 
Hi, hi :D Det är alltså inte bara jag som strippat pga hundhår i foten. Jag föredrar också att plocka i råttor hörnen istället för att strippa nu och då. Det blir så förbaskat kallt om ändan.......

Mvh
Duvan
 
Som innehavare av 4 spaniels, 1 kleiner münsterländer och 1 tysk jaktterrier måste jag säga att vi har ovanligt lite hår i smöret. Det är mest mina hår jag brukar få plocka från matlagningen :o Råttorna i hörnen växer dock i rasande takt, det morrar riktigt friskt efter ett par dagar.... :crazy:

Mvh
Duvan
 
Jooo de fäller ju inte heller året om :d Det är väl rätt så lite hundhår ö h t när hundarna inte fäller :bump:
 
Hejsan!

Måste också erkänna att "Softisen" inte är så trevlig av Alla de jag har träffat... :crazy: :o

Den rasen jag däremot rekommenderar mkt starkt är Flat Coated Retrivern. Tro mig de är underbara! :love: Och att de inte lägger sig ner under träningspass osv. går väl från hund till hund.. Min nuvarande flat och de vi haft innan har då alltid lagt sig i pauser på träning, tävling och utställning...!!
Kursen vi går nu finns det ett flertal labradorer som är minst lika om inte mer pigga än Flattarna på kursen!!

Vi dammsuger Inte mer nu än vi gjorde innan vi hade hund! Det är därför vi valde just denna rasen bl.a.!

En underbar ras som alltid gör en glad! :D

Lycka till och hoppas du förstår vad jag menat ;) :D

/Frida

---------------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Tänker på en Kerry Blue terriet.
pälsvården är relativt okomplicerad. Den har en enkel päls, dvs saknar underull och fäller aldrig.
Dom skall badas ca 3-4 vecka efter behov och efter badet borstas pälsen ut grundligt. Mellan baden ska pälsen ej borstas.
Är idag först o främst en sällskapshund, men gillar viltspår och populära inom agility.
En pigg och glad hund som pussas mycket!


Hunden bör klippas minst tre gånger men helst sex gånger per år. Kostnaden är ca 300:- per gång. Samtidigt ska det hår som växer i örongången dras ut och öronen rengöras. Klorna bör klippas efter behov, oftast en gång per månad.
 
Du ska inte ha en Leonberger! De fäller som galningar! :crazy: :D

Vi hade en Bearded Collie innan och hon däremot fällde inte mycket. De är ju långhåriga. Men de behöver oxå MYCKET stimulans. Så det måste man tänka på. Jag vet inte vad det är du ska göra med din hund, men en Bearded måste få jobba.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 815
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp