Hundhus eller hundkoja?

lady_vip

Trådstartare
Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har jag klart för mig, tvivlet ligger i om vi ska satsa på kojor eller hus.
Just nu har vi tre hundar, de kan inte vara tillsammans på en begränsad yta ensamma, så det innebär tre hundgårdar och tre inomhusytor.
Isolerad inomhusdel med värme är ett måste.

Kojor är absolut enklast känns det som, går att flytta, enkelt att bygga och finns att köpta begagnat. Men jag har förstått att vissa hundar inte är så förtjusta i att använda kojor? Sikten brukar ju vara sådär. Vad är era erfarenheter?
Hundhus kan man ju dela in så att de kan vara inne tillsammans, men inte komma åt varandra. Dock större yta att värma upp.

Något befintligt bra alternativ finns tyvärr inte, det hade ju varit enkelt. Men

Någon som haft liknande funderingar och kan dela med sig?
 
Om ni har möjlighet hade jag valt hundhus alla dagar i veckan.

Jag har tre hundgårdar där hundarna går in i hundhuset och en hundgård med koja. Jag upplever att hundarna tycker bättre om hundhuset - ljusare, mer plats att röra sig på samt att jag tycker det är enklare att hålla rent och fräscht. Det är heller inga problem med vatten som fryser på vintern osv. I ett hundhus kan du ju dessutom ha förvaring av hundmat och hundprylar som kan vara skönt att slippa ha inomhus.
 
Med värme? Hur har du dragit elen isåfall?

Aldrig haft tillskottsvärme i kojorna. De är rejält isolerade med gott om bäddmaterial och hundarna värmer snabbt upp utrymmet när de är inne i kojan.
Sticker man in handen, så är där varmt och gott.

De som har uppvärmda kojor har oftast nån typ av frostvakt/mindre element som då är bakom galler och de drar elen till kojan, precis som till ett hundhus.
 
Om ni har möjlighet hade jag valt hundhus alla dagar i veckan.

Jag har tre hundgårdar där hundarna går in i hundhuset och en hundgård med koja. Jag upplever att hundarna tycker bättre om hundhuset - ljusare, mer plats att röra sig på samt att jag tycker det är enklare att hålla rent och fräscht. Det är heller inga problem med vatten som fryser på vintern osv. I ett hundhus kan du ju dessutom ha förvaring av hundmat och hundprylar som kan vara skönt att slippa ha inomhus.
Lite så känner jag också, att hundarna föredrar hus. Men om vi hade satsat på hundhus hade det fått bli ett litet, kanske så att det blir för smått nästan. Dels är platsen där vi kan ha det begränsad, men jag tänker inte heller att jag vill lägga jättemycket pengar när det ska användas förhållandevis lite.
Och det kanske förtar hela grejen med ett hus?
 
Jag hade satsat på hus. Mycket lättare att hålla uppvärmt, rent och vid dåligt väder har de mer yta mot att ligga inne i en koja många timmar.
Har haft hundgård med både koja och hundhus. Alla utom gammeltiken som var rejält välpälsad uppskattade hus med ”eget rum” bättre än kojan.
 
Lite så känner jag också, att hundarna föredrar hus. Men om vi hade satsat på hundhus hade det fått bli ett litet, kanske så att det blir för smått nästan. Dels är platsen där vi kan ha det begränsad, men jag tänker inte heller att jag vill lägga jättemycket pengar när det ska användas förhållandevis lite.
Och det kanske förtar hela grejen med ett hus?
Tips, kolla efter en fd arbetarbod på hjul. De är ofta billiga och färdigisolerade med indragen el och värme. Bara dela upp önskat antal delar, sätt in luckor i väggen, liten avsatts utanför (staplade lastpallar med skiva ovanpå) så har de en altan att ligga och spana på. Hängna in runt om i olika gårdar.
 
Om ni har möjlighet hade jag valt hundhus alla dagar i veckan.

Jag har tre hundgårdar där hundarna går in i hundhuset och en hundgård med koja. Jag upplever att hundarna tycker bättre om hundhuset - ljusare, mer plats att röra sig på samt att jag tycker det är enklare att hålla rent och fräscht. Det är heller inga problem med vatten som fryser på vintern osv. I ett hundhus kan du ju dessutom ha förvaring av hundmat och hundprylar som kan vara skönt att slippa ha inomhus.

Håller fullständigt med på alla punkter :) .

/ Hundhus med 4 hundgårdar.
 
Lite så känner jag också, att hundarna föredrar hus. Men om vi hade satsat på hundhus hade det fått bli ett litet, kanske så att det blir för smått nästan. Dels är platsen där vi kan ha det begränsad, men jag tänker inte heller att jag vill lägga jättemycket pengar när det ska användas förhållandevis lite.
Och det kanske förtar hela grejen med ett hus?

Jag tänker att saker kanske ändras och att ni kan komma att nyttja det mer i framtiden? Eller mindre, så klart :D

Hur stor plats har ni? Kan det vara en idé att köpa en begagnad byggbod som @Fetaost föreslår? :)

Jag älskar mitt hundhus, det gör mitt hundliv så mycket enklare! De är inne så fort vi är hemma, men mitt hus är väldigt dåligt anpassat för många hundar vilket gör att vi nyttjar hundhuset t ex även när de är blöta och behöver torka upp.

Jag har alla hundgrejer och allt hundfoder där, torkskåp för dummies/rökiga jaktkläder/vildsvinsvästar/täcken, badkar för att kunna spola av och tvätta dem ordentligt.. Brukar säga att mitt hundhus är det allra bästa med mitt boende :D
Det är dock lite större än vad ni verkar ha plats till, typ 40m2.

Det enda jag ångrar med mitt hundhus är att jag inte byggde det större :laugh:
 
Tips, kolla efter en fd arbetarbod på hjul. De är ofta billiga och färdigisolerade med indragen el och värme. Bara dela upp önskat antal delar, sätt in luckor i väggen, liten avsatts utanför (staplade lastpallar med skiva ovanpå) så har de en altan att ligga och spana på. Hängna in runt om i olika gårdar.
Ja, jag har funderat på det. Men jag är lite av en estet och känner att jag har inte lagt miljoner på att rusta upp vårt hus för att sen sätta en gammal arbetarbod 30 meter ifrån det.:angel:
 
Vi har ett hus till vår hundgård. Hunden trivs och har flera ligg möjligheter där inne, känns trevligare än att vara begränsad till en koja när det är dåligt väder och hon inte vill vara ute i gården hela tiden.
Vi har så de kan ligga i ett fönster och lika ut från hundhuset förutom att de kan ligga i luckan.

Har dessutom förvaring där för alla hundgrejer 🙌

Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har jag klart för mig, tvivlet ligger i om vi ska satsa på kojor eller hus.
Just nu har vi tre hundar, de kan inte vara tillsammans på en begränsad yta ensamma, så det innebär tre hundgårdar och tre inomhusytor.
Isolerad inomhusdel med värme är ett måste.

Kojor är absolut enklast känns det som, går att flytta, enkelt att bygga och finns att köpta begagnat. Men jag har förstått att vissa hundar inte är så förtjusta i att använda kojor? Sikten brukar ju vara sådär. Vad är era erfarenheter?
Hundhus kan man ju dela in så att de kan vara inne tillsammans, men inte komma åt varandra. Dock större yta att värma upp.

Något befintligt bra alternativ finns tyvärr inte, det hade ju varit enkelt. Men

Någon som haft liknande funderingar och kan dela med sig?
 
Jag tänker att saker kanske ändras och att ni kan komma att nyttja det mer i framtiden? Eller mindre, så klart :D

Hur stor plats har ni? Kan det vara en idé att köpa en begagnad byggbod som @Fetaost föreslår? :)

Jag älskar mitt hundhus, det gör mitt hundliv så mycket enklare! De är inne så fort vi är hemma, men mitt hus är väldigt dåligt anpassat för många hundar vilket gör att vi nyttjar hundhuset t ex även när de är blöta och behöver torka upp.

Jag har alla hundgrejer och allt hundfoder där, torkskåp för dummies/rökiga jaktkläder/vildsvinsvästar/täcken, badkar för att kunna spola av och tvätta dem ordentligt.. Brukar säga att mitt hundhus är det allra bästa med mitt boende :D
Det är dock lite större än vad ni verkar ha plats till, typ 40m2.

Det enda jag ångrar med mitt hundhus är att jag inte byggde det större :laugh:
Vi har kanske 50-60 m2 totalt att använda, så ett stort hus kommer inte få plats.

Jag gillar att göra saker ordentligt, men här måste jag vara lite smart känner jag, trist att göra om.
 
Vi har kanske 50-60 m2 totalt att använda, så ett stort hus kommer inte få plats.

Jag gillar att göra saker ordentligt, men här måste jag vara lite smart känner jag, trist att göra om.
Hur stor måste minimiytan vara per hundgård och hund? (Hänger ju på den individuella hundens storlek)

Tänker att det bestämmer ju lite vad för typ av "boende" det går att göra för dem att ha tillgång till när de är ute.
 
Hur stor måste minimiytan vara per hundgård och hund? (Hänger ju på den individuella hundens storlek)

Tänker att det bestämmer ju lite vad för typ av "boende" det går att göra för dem att ha tillgång till när de är ute.
16 m2 för de två stora, men jag tänkte närmre 20 beroende på sektionerna. 10 m2 för den lilla, men samma där, lite större är ju inte fel.
Jag har en tanke om 5x12 meter och sedan dela upp det på tre gårdar, två större och en mindre.
 
Jag har en tanke om 5x12 meter och sedan dela upp det på tre gårdar, två större och en mindre.

Om tillgänglig yta är 50-60 kvm och den maxas med 60 kvm hundgård, så har jag svårt att se hur och ffa var ett tillräckligt stort och funktionellt hundhus ska få plats och mtp hur pass lite hundarna ska vara i hundgård så hade jag därför satsat på bra kojor, som också fungerar som upphöjd liggplats. Med eller utan tak.
 
Vi har haft både koja och hus, eller rättare sagt har nu hus. När vi hade koja så stod min hund ute och skrek och frös fruktansvärt mkt om tassarna i -30 att han haltade i stället för att gå in i kojan..det säger väl vad han tyckte om den! Nu med hundhus är det aldrig några problem. De är ofta inne! Varmt, kallt, regn, de trivs bra där! Så jag säger hundhus!
 
Ja, jag har funderat på det. Men jag är lite av en estet och känner att jag har inte lagt miljoner på att rusta upp vårt hus för att sen sätta en gammal arbetarbod 30 meter ifrån det.:angel:
Det blir kanske mycket jobb, men min första tanke var också bod som man sätter panel på. /också fåfäng
 
Jag hade gärna haft hundhus om vi hade haft möjlighet, men fick laga efter läge och har koja. Den är rejält och mysigt bäddad, tog våra gamla dynor till utemöblerna, lagom stor, står uppe på en liten höjd, och Helmer sitter i den varje gång som han är i hundgården. Han har utsikt från den, det finns utkiksplats på taket med ramp upp men det är han inte så intresserad av. Så en bra koja kan också funka! Sen råkar min hund vara en uteälskare av rang och väljer nästan det över att vara inne…
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 144
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 662
Senast: Enya
·
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 597
Senast: Luff
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp