Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Skogstrollet

Trådstartare
Ingen har väl missat Kalenderhjälpens hästkalender som blev mycket omtalad, populär och nu redovisat en rejäl vinst som går till välgörande ändamål.

Jag själv saknar häst men har lekt med tanken att en liknande kalender fast med hundtema skulle kunna vara lättsåld då det är en målgrupp jag själv har kontakter i och ser potential i. Kalenderhjälpen har enligt CillaW inte för avsikt att göra en Hundkalender utan håller sig till sitt vinnande koncept med hästar. Min tanke med en hundkalender är inte heller att konkurrera med dem utan att vända sig till ytterligare en målgrupp för att på så vis också kunna hjälpa.

Spirit har beskrivit förfarandet som sådant:

"I stora drag:

Du bestämmer vart dom insamlande pengarna skall gå, kontaktar dem som ska få summan & får tillstånd att göra projektet till förmån för dem, bestämmer dig för en målgrupp, skaffar ett org nummer så man blir "seriös", tar en stor mängd bilder på olika motiv du vill ha med, tar kontakt med ett tryckeri, får en offert på vad det ska kosta att trycka upp x antal kalendrar.
Man jagar sponsorer för att finansiera trycket. (valfritt)
Beställer det antal kalendrar man vill ha, får hem dem, betalar tryckeriets faktura på ett 5 siffrigt belopp sen börjar man sälja sin kalender.

Vi har varit runt 15 st om inte fler som har drivit runt hela kalender karusellen, alla har sålt kalendrar, tagit emot beställningar, skickat dem, jagat sponsorer, haft kontakt med media, lagt ned tid & pengar för att fotona ska bli enligt temat, bensinpengar till fotografen som farit land & rike runt osv.

Det är valfritt om man vill lägga ned jobbet & ha osäkerheten om det blir succè eller en flopp. Vi hade en sjuhelsikes tur & otroligt engagemang av våra deltagare som fick i land vår idè.

Det är som sagt fritt fram att prova, idèn är definitivt inte dum med en hundkalender till hundfolk. Men det är enormt mycket jobb, man bör vara ett par stycken om det ska vara möjligt samt ha möjlighet att kunna lägga ut en större summa pengar en tid. "


Jag personligen skulle gärna vara deldrivande i ett sånt projekt, jag har lätt för att prata med folk, har en del kontakter som kan vara användbara, har vana av att söka sponsorer och gillar att organisera. Har lett mindre projekt tidigare.
Några större summor att ligga ute med har jag dock inte som studerande och snart även mammaledig, tid har jag dock.

Nu till frågan.

Är det fler som är intresserade? Och då främst att driva projektet samt investera finansiellt? Utan detta spelar det ingen roll hur många som vill ställa upp som modeller. :) Detta är inte ett projekt man ivrigt kan anmäla sig till utan att först ordentligt funderat igenom om man verkligen har möjlighet att genomföra det. Start är i princip omgående för att hinna få en katalog klar inför årskiftet och marknadsföra denna.

Jag ser gärna Fistulasjukhuset som mottagare även till den ev. vinst som kan uppnås via detta och tema för katalogen ser jag som "starka kvinnor med hundar" för sådana har vi gott om på buke. Vi har kvinnor med räddningshundar, vi har kvinnor som jagar, vi har kvinnor med utbildade service-och terapihundar som erbjuder hjälp till andra, vi har kvinnor med sjukdomar och diagnoser som kan leva normalt tack vare sina hundar, vi har kvinnor som driver egna hundrelaterade rörelser och vi har många mammor som kombinerar sitt hundintresse med sina barn/familjer.

Jag skulle gärna se att detta kunde drivas i samråd med Kalenderhjälpen på något vis men det är en fråga som blir upp till dem att ta ställning till OM "vi" kommer så långt att faktiskt starta upp detta projekt.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

I'm on!

Inte för att jag har särskilt mycket stålar, men jag har iaf en hel del kontakter:)
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Blir vi tillräckligt många kan vi förhoppningsvis få ihop den summa som behövs om alla kan bidra med vad de kan. Lite kan även jag skjuta till. :)
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Jag har tyvärr inte möjlighet att bidra med några pengar, men jag kan alltid leta sponsorer och om inte annat kanske jag kan få morsan att skriva om det i tidningen. (Hon jobbar på gratistidning som kommer ut till alla i hela Sthlm, så då skulle ju många få reda på projektet.)

Behövs det sedan fotograf till bilder som ska vara med i kalendern så kan jag absolut fota om någon vill det.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Jag är gärna med.

Jag har visserligen inte så mycket kontakter eller vana med att driva olika projekt. Men något kan jag säkert vara behjälplig med. :)
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Jag kan nog sponsra med en slant och hundbilder :cool:
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Vad jag förstår tänker du att VINSTEN ska gå till exempelvis Fistulasjukhuset. Jag ömmar för deras verksamhet men ser inte riktigt vitsen med att gå vägen över en kalender? Vem behöver en trycksak till? Är det inte enklare att skicka sina pengar direkt genom någon etablerad organisation? Övertala mig gärna, det är alltid kul att ändra uppfattning när man övertygas med hjälp av sakliga argument.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Kan du få 1500 personer att skänka 100kr var? (För att använda siffrorna från Kalenderhjälpen som exempel.) Vill du hellre donera ett bidrag direkt är du självklart fri att göra det. Jag tänker faktiskt inte försöka "övertyga dig" med sakliga argument, det finns otroligt många sätt man kan välja att bidra till välgörenhet på. Välj det sätt som passar dig tycker jag. :)

Alla välgörenhetsinrättningar jag kan komma på använder någon form av give away/motsvarande gåva eftersom det för en del givare är viktigt att det syns eller märks att man har gjort ett bidrag. Precis som företag inte gärna sponsrar om de inte får möjlighet att t.ex. visa upp sin logo i sambandet.

Varför just en kalender? Tja jag har ett fotointresse och har jobbat inom kamerabranschen och har lite kontakter när det kommer till fotografer, tryckerier och även utrustning. Min ursprungliga tanke, som jag skrev om i första inlägget, var att det skulle komplettera hästkalendern. Hur ett ev. samarbete med kalenderhjälpen skulle fungera eller ens är aktuellt vet vi inte idag, det här är en intressekoll.

Har du ett bättre förslag så lyssnar jag.
:)

Ja vinsten ska gå till välgörenhet, alla inblandade jobbar ideéllt och ev. lyckas man få till sponsorer som vill bidra. Allt för att dra ned kostnaden och öka intäkten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Jag har tyvärr varken tid eller pengar men tycker det låter som en jättebra idé. Jag fick hästkalendern i julklapp av en vän som aldrig läst en rad på bukefalos, så det spred sig även utanför forumets värld.

Om det blir någon kalender så vill jag köpa ett par tre stycken! En annan idé är att kontakta lite olika brukshundklubbar och höra om de vill köpa in några ex. Det hade ju varit ett jättefint pris att få på tävlingar t ex.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Ja brukshundsklubbarna är en bra idé! :laugh: Även rasklubbar skulle kunna vara intresserade, speciellt om "deras" ras är med.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Jag hjälper gärna till om jag kan. Kanske kan sponsra med en liten slant, men tyvärr inga stora summor så som företag och liknande kan göra. Är ingen direkt säljare-personlighet så ragga sponsorer är kanske inte min grej, men jag är rätt bra på att organisera och fixa, uppdatera facebookgrupp och sånt där. Och idébomba. :)

Man kanske kan få lite rasklubbar och andra att ta med några att sälja på t.ex. My Dog och andra mässor också, eller kanske någon butik som vill sälja den utan att själv vilja ta vinst. Där har jag faktiskt en rätt bra kontakt som jag skulle kunna fråga åtminstone. Det är en butik i Sthlm som även har postorder och är ute mycket på utställningar och mässor och säljer. Känner även dagis, kursverksamhet och lite sånt här i Göteborg som man ju kan fråga om dom kan tänka sig att sälja några eller göra reklam för det. :)

Tycker temat är bra också, så skiljer man sig från alla andra "gulliga-hundar-kalendrar". :) Skulle lätt köpa några också, även om jag inte behövs för att driva det. :p
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Du ser, alla kan bidra med något. :) Dessutom har väl du ett helt gäng väldigt fotogeniska hundar av uppseendeväckande utseende varav en är något otippat (för rasen) service/terapihund om jag inte har helt fel?
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Japp, det stämmer ju också förstås. Vi ställer såklart upp på bild med om man vill det. :p Cebbeslebbe är ju certifierad terapihund, Zoria och Kali är under utbildning. Dobbiscarmen är bara pensionerad tant nu för tiden och jag själv är typ studerande + egenföretagare som dessutom arbetar en hel del volontärt med ungdomar, är ny ordförande i terapihundföreningen och tja.. en hel del annat. Klassas gärna som stark, driven kvinna. ;):D

Cerberus jobbar lite:
DSC_0574.jpg
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Jag gillar tanken. Vet du ungefär hur stor summa vi pratar om som behövs till kalendern?

Vore ju trevligt om man har lite andra typer av bilder än "söt hund står och tittar in i kameran". Kanske lite mer "arbetsbilder". Har själv två st vovvar som kan ställa upp som fotoobjekt (matte vete 17, men vad gör man inte för välgörenhet... ;)). Beroende på vilka summor vi pratar om så kan även finansiering vara aktuellt (både från mig och sponsor)...
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Den vision jag har i dagsläget är inte "söta bilder" utan just en bild som förmedlar styrka och hjärtlighet hos både kvinna och hund samt som ekipage i aktuell situation. Som exempel Galathea med Cebbe i servicerollen, kanske Gnist mitt i jakten omgiven av sina hundar, Lady_vip med tre weimaraners som apporterar i vatten och jag skulle gärna se t.ex. Gabbi med hjälm på huvudet bärandes Råda på ryggen... :D Exempel alltså. Vem som gör vad, och vill, blir en senare fråga men den typen av bilder.
[/I]
Styrka kan ju definieras på många olika sätt så det handlar inte bara om "hjältinnor", något som man i grupp och i samråd med fotograf får spåna fram förslag på. :)

Hur stor summa som behövs ska jag försöka få ett grepp om, det beror förstås också på hur stort man vill satsa. Antalet kalendrar osv.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

jag är gärna med och hjälper till, har en pointer (som av någon anledning sällan blir bra på bild) och en 5 månaders svart schäfer med jumbo-öron... :angel:

jag är student så jag kan inte bidra med allt för stora summor, däremot jagar jag gärna sponsorer och har kontakter inom brukshundsklubbar och lite olika andra träningsklubbar där det säkert går att sälja kalendrar.
när jag gick på gymnasiet gjorde jag och några vänner kalendrar (2 år i rad) med folk från skolan som vi tryckte upp och sålde till klasskamrater, kompisar, föräldrar och alla möjliga. även om det var på en helt annan nivå och utan sponsorer (jag ska försöka minnas hur vi gjorde med betalning till tryckeri...) så är det ju ändå en erfarenhet som kanske kan vara användbar?

(jag gillar din vision om starka bilder!)
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Hoppas det inte innebär att JAG ska simma;)

Som sagt, jag är på och tror på idén.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Vad är det för siffror det blivit med hästkalendern?
(tänker nu kostnader för tryck, övriga kostnader, intäckter, vinst)
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Det har jag ingen koll på eftersom jag inte var inblandad i den kalendern, men jag har frågat Spirit som är kassörska i Kalenderhjälpen om vi kan få lite riktlinjer.

Hur stor summan blir slutändan beror på antal kalendrar, om det går att få en bra deal med tryckeriet samt hur många sponsorer vi lyckas ragga upp. Och givetvis - försäljningen.

Som de har angett i sin egen tråd sålde de 1500 kalendrar för 100kr st och kunde redovisa en nettovinst på 100 000kr. Hur kostnaderna var fördelade vet jag i dagsläget inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp