Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Vad gäller bilder så är ju inte min hund speciellt arbetande. Men hon går både lydnad, agility och så spårar jag med henne. även om vi inte tränat på ett tag.

Har en liten, raggig blandrashund.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Jag tänker faktiskt inte försöka "övertyga dig" med sakliga argument, det finns otroligt många sätt man kan välja att bidra till välgörenhet på. Välj det sätt som passar dig tycker jag. :)

Alla välgörenhetsinrättningar jag kan komma på använder någon form av give away/motsvarande gåva eftersom det för en del givare är viktigt att det syns eller märks att man har gjort ett bidrag.

Jag bidrar redan till välgörenhet på flera olika sätt som passar mig :) Men jag är alltid öppen för att ge, så snarare tyckte jag det var kul att kanske genom detta projekt bidra på ytterligare ett sätt? Går det så går det och går det inte har man inte förlorat särskilt mycket.

Men eftersom jag nyligen själv varit med och tagit fram en trycksak som säljs för ett ändamål och som finansierats med sponsorer, tyvärr kan jag konstatera att försäljningen (och därmed välgörenhetsdelen i det hela) går ytterst trögt och att det förmodligen hade blivit betydligt mer välgörenhet för pengarna om man hade tjatat fram sponsorpengar direkt och inte gått vägen över trycksaken.

Viljan att ge hänger enligt min erfarenhet väldigt lite på vad det är man får för pengarna, snarare på ifall man har förtroende för organisationen och hur väl organisationen säljer in projektet. Folk VILL ge, så jag är helt övertygad om att man kan få 1500 människor att ge om inte hundra så i alla fall 20 kr utan att få en vara på köpet.

Personligen så bidrar jag varje år till en organisation som envisas med att skicka mig brevmärken som tack, vilket jag varje år säger att jag inte vill ha men får ändå.

Men vill du göra ett frest med kalendern så teckna mig för ett bidrag, kan vara kul att se hur det går och några hundra kan jag väl vara beredd att satsa.

(För övrigt pågår nu fastekampanjen inom Svenska Kyrkan där man försöker göra något åt det faktum att det dör ett barn pga hunger var femte sekund. Den insamlingen kan man också bidra till och man slipper kalender ifall man ser det som ett extra plus ;) )
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Några mängder cash finns inte här, men två glada, hårt arbetande vallhundar som gärna är med på bild!
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

*kl*

Jag har fått lite mer info om det ekonomiska och fått rådet att räkna med ca 70 000kr om vi ska köra i samma omfattning som hästkalendern. Av detta går ca 40-50' enbart till tryckeriet. Det är även saker som redovisning och bokföringskostnader, starta förening, skaffa org.nr och andra till synes "dolda" kostnader som tillkommer. Dessa pengar riskeras att gå förlorade om försäljningen floppar.

Utöver detta finns den reella risken att stämplas som copy cats av ett fungerande koncept.

Ju mer jag hör desto mer imponerad blir jag av Kalenderhjälpens projekt. :bow: Jag inser ärligt att detta var så mycket större än jag först trodde. :)
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Kära troll.
Om du fotar ska jag nog bära hund. Dock är hon inte godkänd räddningshund, vi har bara tränat det. Men hon ÄR cool!
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

*smiter in lite snabbt*

Prisuppskattningen Skogstrollet fick är ca uppskattade summan utan sponsorpengar, dealar med fotograf, tryckeri & andra förmåner man kan få med hjälp av kontakter.
Själva fick vi inte ens 10.000 i sponsorbidrag trots vi frågade många företag. Dom tillfrågade trodde inte på vår idè eller tog oss seriöst. :(

Hoppas på bättre respons denna gång när vi har varit med i media = mer pengar till den som är utvald för hjälpen.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Låter dyrt tyckte jag. Min akvariebok på 160 sidor med färgtryck trycktes billigare än så. Kan vara värt att förhandla stenhårt med tryckerierna så att de också får vara med och "sponsra".
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Som de har angett i sin egen tråd sålde de 1500 kalendrar för 100kr st och kunde redovisa en nettovinst på 100 000kr. Hur kostnaderna var fördelade vet jag i dagsläget inte.

*kl*

Jag har fått lite mer info om det ekonomiska och fått rådet att räkna med ca 70 000kr om vi ska köra i samma omfattning som hästkalendern. Av detta går ca 40-50' enbart till tryckeriet

1500*100= 150 000
150 000-70000= 80 000

Varifrån kommer de extra +20 000 i vinst?

Räknade ut att det blir ca 26-33 kr/kalender i tryckkostnad på det exemplet och frågan är ju var gränsen går för det priset? Tänker som så att man inte beställer hela 1500 kalendrar. Går ju att (första gången) ta det i något mindre skala om man fortfarande kan få ett vettigt pris/kalender och se hur det går och sedan ta det från där..?..
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

KL: Imponerande initiativ!
Tyvärr har jag inte tid eller möjlighet att aktivt bidra, men som egenföretagare, företagsekonom och "entreprenör" delar jag gärna med mig av lite strategier för att starta upp detta projekt på ett kostnadseffektivt sätt. (Lät ganska självgod där, va?) :D

Att lägga ut 70' av era personliga tillgångar är alltför mycket enligt mig. Ni måste, som ni också kommit fram, få ihop kapital från andra källor. Ni kommer få mkt hjälp från entreprenöriell litteratur, låna gärna på bibliotek. Många nya företag startas genom att man utnyttja alla sina egna resurser, och tillsammans har ni exempelvis enorma sociala nätverk! Utnyttja detta!
Låna saker, be att få outnyttjade resurser osv. Kanske någon känner någon som är revisor? Kan denne jobba gratis el ge rabatt? Våga vara fräcka.

Det första jag skulle göra är att kontakta tidningar med "hundintresse" och hör om detta är något de vill vara med på, de har ju kontakt med tryckeri. Kontakta även företag som till vardags trycker kalendrar och förhandla med dem. Och som ni nämnt tryckerierna själva. Förbered er innan ni säljer in projektet till dem, kolla ex affärsdata efter ägare, personer i företagets ledning eller styrelseledamöter som kan värna extra om hundar eller är kända för att sponsra liknande projekt. Googla alla! Man kan också börja kontakta personer "lågt" inom organisationen och arbeta sig uppåt om de säger nej - hänvisa till vilka ni pratat med. Det är lättare att komma åt VD:n om ni kan hänvisa till samtal med nn.

Blev lite av en roman av mkt trist akademisk karaktär ser jag :o Hoppas det kan vara till någon hjälp för er! Jag köper gärna kalendern när den är klar :)
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Tänkte lite på detta när jag var ut till hönsen och det må ju gå att sälja "reklamplats" till hundföretag typ på insidan av "omslaget" (vad f*n heter det?), både fram och bak där varje företag få en viss bestämd storlek på rutan för x antal kronor..

Kan vara värt att kollas upp tycker jag!
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

Tänkte lite på detta när jag var ut till hönsen och det må ju gå att sälja "reklamplats" till hundföretag typ på insidan av "omslaget" (vad f*n heter det?), både fram och bak där varje företag få en viss bestämd storlek på rutan för x antal kronor..

Kan vara värt att kollas upp tycker jag!

Har tänkt samma tanke. Plus att man kan lämna två erbjudanden, en ruta på insidan av omslaget och kanske en lite dyrare ruta på själva kalendern (som då visas en hel månad).
Samtidigt bör inte annonserna ta över helt.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

1500*100= 150 000
150 000-70000= 80 000

Varifrån kommer de extra +20 000 i vinst?

Räknade ut att det blir ca 26-33 kr/kalender i tryckkostnad på det exemplet och frågan är ju var gränsen går för det priset? Tänker som så att man inte beställer hela 1500 kalendrar. Går ju att (första gången) ta det i något mindre skala om man fortfarande kan få ett vettigt pris/kalender och se hur det går och sedan ta det från där..?..

Först: Vi hade inte 70 000 i utgifter, men det är vad det förmodligen går på. Minst. Om man inte har en del kontakter och kompis-dealar.

Sen: Att trycka en kalender kostar mycket för säg, de första 500 exemplaren, sedan blir följande 100 osv billigare. Ska man trycka en gång till så får man börja om på det högre priset, eftersom den största utgiften är när tryckeriet ska sätta upp plåtar, korrigera färger och allt annat de gör. Därför är det bäst att trycka alla på en gång.
 
Sv: Hundkalender för välgörande ändamål. Intressekoll.

1500*100= 150 000
150 000-70000= 80 000

Varifrån kommer de extra +20 000 i vinst?

Räknade ut att det blir ca 26-33 kr/kalender i tryckkostnad på det exemplet och frågan är ju var gränsen går för det priset? Tänker som så att man inte beställer hela 1500 kalendrar. Går ju att (första gången) ta det i något mindre skala om man fortfarande kan få ett vettigt pris/kalender och se hur det går och sedan ta det från där..?..

Jag har inte lämnat "våra" exakta kostnader till Skogstrollet för att ta fram kalendrarna då det inte är säkert att ni kan förhandla fram samma förmåner som vi gjorde. Därför har jag lämnat uppskattat fullpris.

Ni kanske rent ut av kan få ned era priser mer än oss samt få ihop mer sponsorpengar än vad vi fick = mer pengar till välgörenhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp