Hundkurs - en klassfråga?

mian1

Trådstartare
Nu är Doris så trygg och så pass frisk att hon skulle uppskatta en kurs. Att få umgås med andra hundar och att få vara duktig. Självklart ville vi gå en viltspårkurs med båda våra vilddjur. En kurs är ju något annat än att lägga korvspår i trädgården. Roligt både för oss och för hundarna.

Vi är inte jägare, vill inte syssla professionellt med spår och har inga planer på tävlingar eller championat och båda töserna är för gamla för att bli avelstikar. Alltså en kurs för att det är kul och inget annat.

Förmodligen är det väl bara jag som inte var medveten om priserna? HUR har vanligt folk råd att gå kurser? Eller har de det? Kanske är det därför det finns så många problemhundar, omplaceringar och felaktiga hundägare? En fördom jag har, men ofta är det kanske de som inte är stormrika som bäst kunde behöva en kurs för sin hund?

Där jag bor kostar i vilket fall en spårkurs 1600:- för 8 gånger. Exklusive kursböcker och material för ex. blodspår. Med andra ord 2000:-/hund. För våra två skulle det alltså gå på 4000:- för 8 träningstillfällen. Lika mycket som vi betalar för foder i 2,5 år, bägge hundarnas årspremier hos försäkringsbolaget, en halv valp osv.
För oss en prioriteringsfråga, men tyvärr måste det gå bort. 4000:- är mycket pengar när det inte är nödvändigt. En dam med hund vi träffade i parken har inte ens en hundkurs som prioriteringsfråga. För henne som sjukpensionär är det en omöjlighet. Och hon suckade längtansfullt att då kanske hon kunnat träffa andra, skaffa vänner och framförallt kunde hennes hund lära sig att gå fint och inte dra så i kopplet. Grundlydnad är ändå billigare - bara 960:-

Ska det verkligen behöva vara så dyrt? På viltspårkursen tjänar skolan 3000:-/gång eftersom det är 15 hundar per grupp. Vad jag förstod har de två kurser per termin och en instruktör för spår. 24000:- per kurs och termin.

Vad betalar ni och vad kan vara ett skäligt pris? Själv hade jag kunnat betala 100:-/gång och per hund. När vi gick valpkurs kostade den 700:- och grundlydnad kostade 800:- Flera i valpkursen hade fått den till halva priset genom sitt kennel och många av deltagarna behövde verkligen gå en kurs med sin hund. Väldigt få fortsatte med grundlydnadskursen då de fick höra vad det kostade. Deras hund var ju bara en familjehund och så höga summor som 800:- per termin la man inte ut för att familjehunden skulle gå på kurs.
 
det där beror på vart du går. på de flesta brukshundklubbarna kostar grundkurserna runt 500 kr + medlemsavgift som ligger på runt 350 kr/år, men då gäller den båda dina hundar. min privata tränare har än så länge vägrat ta emot några pengar...
 
Du har rätt i att kurser kostar sjukt mycket numera! Våran brukshundklubb tar 800 kr för en kurs :eek:. Och hos privatinstruktören kostar det ca 2000 :crazy:. Tacka vet jag den lokala kennelklubben där jag är aktiv; våran förening finns till FÖR den normala hundägaren och allt är till självkostnadspris. 300 kr för lydnadskurs (sex gånger) och då ingår också fika. 150 kr för viltspårkurs (man betalar bara för blodet) :bow:
 
På "min" brukshundsklubb kostar en lydnadskurs (ca 18 timmar) 350 kr exl. medlemsskap. Viltspårskurs har jag gått genom en rasklubb (som var sjyssta när de hade en plats över :)) och för den betalade jag 300 kr.

Så mitt tips är - flytta till Norrland! :D ;)
 
Jag tycker inte att SBK:s kurser är dyra överlag. 800 kronor för en kurs på tio tillfällen är rimligt och nästan billigt.

Däremot anser jag att grundkurser och allmänlydnadskurser av olika slag inte ska kosta över 1000 kr. Då blir det väl dyrt. Vad gäller specialkurser och tävlingsinriktade kurser är en tusenlapp rimligt, men inte över 1500 kr. Tävlingskurserna ska dock ha färre antal deltagare och kunnigare instruktörer, enligt min mening.
 
Detta är ju en urgammal tråd men tänkte uppdatera med hur mycket kurspriserna har stigit.
Idag kostar en valpkurs ca 2500 kr i Stockholm. Många tävlingskurser kostar 3500 kr. Jag var intresserad av en skydds helgkurs men det saftiga priset på 4000 kr avskräcker. Idag är dessutom mycket av träningarna privatiserade eller så måste man hyra en figurant så ja jag skulle påstå att det är en klassfråga, tyvärr.
 
Detta är ju en urgammal tråd men tänkte uppdatera med hur mycket kurspriserna har stigit.
Idag kostar en valpkurs ca 2500 kr i Stockholm. Många tävlingskurser kostar 3500 kr. Jag var intresserad av en skydds helgkurs men det saftiga priset på 4000 kr avskräcker. Idag är dessutom mycket av träningarna privatiserade eller så måste man hyra en figurant så ja jag skulle påstå att det är en klassfråga, tyvärr.
Åh andra sidan är det ju så mycket enklare att få ihop samträningar genom Facebook numera :) man lär sig ju massor av varandra och Youtube osv också.
 
Jag har inte ens hund än men tycker också att det bara verkar bli dyrare och dyrare, både att köpa hund och sedan vara aktiv med den. Jag bor längre upp i landet och som tur är har vi något lägre priser här, men kurserna har absolut blivit dyrare med åren. Det är så att jag ofta tänker att hundsport håller på att bli som hästsport, något som nästan bara rikare människor har råd att pyssla med... :down:
 
Detta är ju en urgammal tråd men tänkte uppdatera med hur mycket kurspriserna har stigit.
Idag kostar en valpkurs ca 2500 kr i Stockholm. Många tävlingskurser kostar 3500 kr. Jag var intresserad av en skydds helgkurs men det saftiga priset på 4000 kr avskräcker. Idag är dessutom mycket av träningarna privatiserade eller så måste man hyra en figurant så ja jag skulle påstå att det är en klassfråga, tyvärr.

Men hur många tillfällen/timmar är det per kurs?

Klart det måste kosta för att instruktör ska kunna få vettig lön, semester, pension, ha försäkringar etc. Och är denne dessutom utbildad och man tränar på anläggning och behöver hyra in fler folk etc så kostar ju det med.

Givetvis tråkigt att man inte kan få saker billigt. Men för egen del vill jag inte ha billigt på bekostnad av andra.

Jag jobbar som tränare inom häst. Där finns det ju också en del folk som vill ha billigt och inte tänker på vem som får betala istället..
När jag rider lektion själv så betalar jag gärna för utbildad, rutinerad tränare som jag vill se kan ha en dräglig tillvaro genom att jag betalar.
 
Men hur många tillfällen/timmar är det per kurs?
Tittar jag på en närliggande klubbs sida så är det kurser på 6 tillfällen på 1,5 timmar. Det står inte hur många deltagare det är på kursen. För medlemmar kostar det 2000kr, ickemedlemmar kan vara med till högre pris. Jag har sett andra klubbar ha liknande upplägg men till högre pris, blev förvånad nu att det inte kostade mer än 2000kr/person. Det verkar vara lite oavsett vilken typ av kurs det är.
 
Tittar man på brukshundsklubbarnas priser för kurser, så är de generellt sett fortfarande låga vad jag vet (typ mellan 600-1000 för valpkurser/allmänlydnad/agility när jag har googlat lite snabbt). Det är ju när det är klubbens egna instruktörer som håller kurser ideellt på klubbens marker/planer som man kan hålla kursavgifterna låga .

Att kostnaden är högre när det är egenföretagare som håller i kurser ser jag inte alls som något konstigt, precis av de anledningar som @tuaphua skriver.

Men hur många tillfällen/timmar är det per kurs?

Klart det måste kosta för att instruktör ska kunna få vettig lön, semester, pension, ha försäkringar etc. Och är denne dessutom utbildad och man tränar på anläggning och behöver hyra in fler folk etc så kostar ju det med.

Givetvis tråkigt att man inte kan få saker billigt. Men för egen del vill jag inte ha billigt på bekostnad av andra.

Jag jobbar som tränare inom häst. Där finns det ju också en del folk som vill ha billigt och inte tänker på vem som får betala istället..
När jag rider lektion själv så betalar jag gärna för utbildad, rutinerad tränare som jag vill se kan ha en dräglig tillvaro genom att jag betalar.
 
Jag har inte ens hund än men tycker också att det bara verkar bli dyrare och dyrare, både att köpa hund och sedan vara aktiv med den. Jag bor längre upp i landet och som tur är har vi något lägre priser här, men kurserna har absolut blivit dyrare med åren. Det är så att jag ofta tänker att hundsport håller på att bli som hästsport, något som nästan bara rikare människor har råd att pyssla med... :down:

Fast det är ju enorm skillnad i pengar på att ha en hund jämfört med att ha en häst?
Sedan går det ju att lägga hur mycket pengar som helst så klart, men att ha en tävlingshund är ju fortfarande billigt jämfört med att ha en tävlingshäst.
 
Fast det är ju enorm skillnad i pengar på att ha en hund jämfört med att ha en häst?
Sedan går det ju att lägga hur mycket pengar som helst så klart, men att ha en tävlingshund är ju fortfarande billigt jämfört med att ha en tävlingshäst.
Jag håller så med, hur mycket kurser och aktiviteter eller bensin jag bränner på hundarna är det ändå inte i närheten av vad min häst kostade i rena grundkostnader.
 
Jag håller så med, hur mycket kurser och aktiviteter eller bensin jag bränner på hundarna är det ändå inte i närheten av vad min häst kostade i rena grundkostnader.

Nej, så är det verkligen.
Sedan har det så klart blivit dyrare med hund, men jag tycker ändå att det finns möjligheter att hitta på mycket kul med sin hund för en begränsad peng :)
Sedan är ju vissa hundsporter dyrare än andra. En WT-start för retriever kostar typ 300kr t ex, jämfört med ett agilitylopp som kostar 70kr. En b-provsstart för retriever kostar 400-600kr, och en a-provsstart 700-1200kr.
 
Jag som har fyra hundar börjar så smått krypa upp mot omkostnaderna jag hade för en häst.. Då är det mycket kurser, hallhyror, simning, vallning m. m. som tillkommer dock för att jag ska komma upp i grundbeloppet hästen kostade bara för stallplats och mat. De kostar väl nu tillsammans lika mycket i försäkring som hästen gjorde.
Jag tycker brukshundsklubbskurserna är prisvärda men det kan vara varierande kvalité på instruktörer, handen på hjärtat så har jag nog fått ut mer av många privata kurser där de som håller kurs varit väldigt duktiga inom sitt område men det har också kostat mer. För valpkurs, almnänlydnad och prova på så är det väldigt bra med brukshundsklubb men det brukar ta stopp där, vill man vidare får man kika på kurser på annat håll iallafall på klubbar nära mig så är det lite snävt med kursutbud.
 
Är bara att tänka på vad en själv vill ha i lön för att jobba kväll eller/ och helg.

Om en kurs ligger på 2000 kr så är det ju inte 2000×antal deltagare som går rakt ner i fickan utan ska ju till plats att vara på, sociala avgifter/egenavgifter, hur ser momsen ut på hundkurser?, skatt och säkert något jag glömt. Inte glömma arbete som läggs ner innan och efter kursen.
 
Nu har jag varken hund eller häst längre men jag tänker som så att bara för att det är en hobby för kursdeltagarna så är det ju ett arbete för en ledare. Vill man ha en kvalificerad och utbildad instruktör som har tillgång till bra material, lokaler osv så kostar det såklart. Det är ju inte så att pengarna gar rakt in pa instruktörens konto- det är ju omkostnader, sociala avgifter etc samt, naturligtvis, att personen ifråga vill tjäna pengar pa det- även om det är en hobbyverksamhet som lärs ut. Den enes hobby- den andres levebröd. Det kostar att få hjälp/instruktion/utbildning precis som att alla andra tjänster man anlitar kostar.
 
Jag jobbar med keramikkurser via ett studieförbund och är kursledare. Det är dyrt med kurser hos studieförbunden. Gick själv en helgkurs för 3000 kr för att lära mig ett datorprogram.
Är väl samma med hundkurser, lokaler kostar, kursledaren ska ha lön, samordnaren av kurserna ska ha lön o.s.v.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp