Hundlängtan, frågor och svar

Hundlangtan

Trådstartare
Hej!
Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid älskat hundar och har alltid velat ha en. Men för typ två år sen så slog det till med kraft. Ibland har jag haft sådan ångest över att jag "vill ha" en hund. Jag vill inte låta som någon bortskämd snorunge, det jag menar med "vill ha" är att jag får tillåtelse av familjen att köpa hunden. Jag ska betala mat, försäkring, koppel, halsband och sådana saker.
Självklart behöver jag mer pengar för att kunna ha ett bra basupplägg med mat osv.

Jag har en ganska riklig månadspeng så sparandet går ju inte helt åt helvete.
Och snälla, skriv inte "12 år är för ungt för att skaffa hund, gå ut och lek i sandlådan, lägg ner och skaffa en gosehund" för sådant bevisar bara att du läst min ålder och inte texten, jag har ett bra uppläg för utgifter och vill inte ha en hund att gosa med (självklart kommer mys att ingå, det var inte så jag menade), utan jag vill ut och springa/gå, träna lydnad, klickerträning och ev agility. Jag är VÄLDIGT träningsinriktad. Jag tränar konsekvent men inte hårt.

Självklart har jag skola också så en valp är inte det jag letar efter. Men en omplaceringshund som klarar av att vara ensam en del (jag vet att hundar inte ska vara ensamma så länge, hacka inte på mig) på dagarna, men få ordentligt med motion, muskelträning och psykisk träning när jag kommer hem.

Jag har läst på om olika raser, men har inte bestämt mig. Jag ska ha en liten/mellanstor hund som är relativt billig i matkostnader/försäkring. Har fastnat lite för Jack Russell. De är energiska, pigga och svåra att trötta ut och folk säger att de inte passar som en "barnhund" men jag är inte ute efter en "barnhund".

Jag är fullt insatt i vad som krävs då jag rätt ofta går ut med hundar och vaktar dem osv. Jag vet att det blir tidiga mornar och promenader även om det hällregnar.

Jag har lite frågor till er hundägare:

1. Betalar man försäkring per månad eller per år?
2. Vad tror ni försäkrings kostnaden blir per år/månad för en liten/mellanstor hund (t.ex sheltie, chihuahua, papillon, shitzu, Jack Russel)?
3. Vad tror ni matkostnaden blir för en liten/mellanstor hund per månad?
4. Hur länge kan en vuxen hund vara hemma (jag vet att det går från individ till individ men på ett ungefär) själv?
5. Tycker ni att jag låter som en person som kan ha en hund?

Dessa frågor av lite speciella, men jag vill få ett hum om vardagslivet och se om jag kan ge hunden det den behöver. Jag ska lägga till att familjen hjälps åt om det krisar. Min pappa är väl mer en kattmänniska men han gillar hundar också. Min mamma och jag älskar alla djur och äger en häst tillsammans. Men jag är mer för hundar.

Jag hoppas att det blir en hund.

Så vad tycker ni, passar jag som hundägare?
 
1. Betalar man försäkring per månad eller per år?
Det väljer man själv, jag betalar per år men man kan också ta per månad eller (tror jag) kvartal.

2. Vad tror ni försäkrings kostnaden blir per år/månad för en liten/mellanstor hund (t.ex sheltie, chihuahua, papillon, shitzu, Jack Russel)?
Du kan gå in på ett försäkringsbolag och kolla priser, du skriver in vad det är för ras, när den är född (hitta på), var i landet den bor, vad du vill försäkra, osv, och så får du se vad det kostar. Det är inte storleken som är avgörande, utan rasens skadestatistik/hälsa.

3. Vad tror ni matkostnaden blir för en liten/mellanstor hund per månad?
Det beror helt och hållet på vilket foder du väljer. Titta på några foder du tycker är bra, de har rekommenderad mängd för hundar i olika storlekar. Räkna på vad det blir.

4. Hur länge kan en vuxen hund vara hemma (jag vet att det går från individ till individ men på ett ungefär) själv?
Det är tyvärr närmast omöjligt att svara på, det beror på för många saker. Hur den är som individ, hur ofta den lämnas och vad man menar med "kan", tex. Min egen regel är att inte lämna mer än 4 timmar, och inte varje dag. Andra är bekväma med mer ensamtid, jag är det inte. Hunden sätter såklart egna gränser också, mår den tydligt dåligt vid en viss gräns kan man ju inte lämna den så länge.

5. Tycker ni att jag låter som en person som kan ha en hund?
Du kan säkert bli en bra hundägare, men absolut inte utan att hunden är välkommen som ett ansvar även för dina föräldrar. Du verkar väldigt förnuftig och ansvarstagande, men jag även om du inte vill höra det så är du ett barn. En hund kommer att leva i kanske 10-15 år, hur du och din vardag utvecklas längs de åren går det inte att säga alls just nu. Om inte dina föräldrar också vill ha hund och kan/vill täcka upp (eller rent av ta över) om det blir problem tycker jag tyvärr att du är för ung att skaffa hund, oavsett att du verkligen verkar tänkt igenom det hela väldigt väl. Det handlar inte om att jag tycker du ska "gå och leka i sandlådan", utan bara att det är så väldigt stora förändringar som du har framför dig så det behövs backup.
Dessutom är du för ung för att ingå avtal, som tex försäkring. :)
 
Nej, du passar inte som hundägare eftersom du är under 18 år. Men om du kan få någon annan att ta huvudansvaret så kan det funka att du sköter det mesta av aktiveringen.

Det du behöver tänka på är att den stora kostnaden med att ha djur inte är varken inköp, mat eller försäkring. Den stora kostnaden är veterinären. Till exempel så skadade min hund knät i somras. En vanlig skada där korsbandet var av. Själva operationen gick på 40 000 kr, ett återbesök pga infektion kostade 2 500 kr och ytterligare ett återbesök kostade 900 kr. Rehaben kommer kosta ca 10 000. Försäkringen tar en del, men inte allt. TROTS att hunden är försäkrad upp över öronen så kommer jag behöva betala någonstans mellan 10-15 000 kr själv, beroende på hur mycket av rehaben som ersätts av försäkringen (ej klart än). Det går oftast inte att fixa med avbetalning eller faktura utan du måste betala på studs. Pga din ålder så är du inte kreditvärdig ändå, dvs du kan inte betala med kreditkort eller ta lån.

Det andra är ensamtiden. Lagen säger att en hund inte får lämnas mer än 6 timmar utan rastning. En del hundar måste rastas oftare än så, och några vill inte vara ensamma alls. Jag tycker att max 5 timmar ensamtid/dygn är bra att sikta på. Om du inte kan lösa det med gratis hundvakt så får du betala. En plats på dagis kostar ca 2-3 000 kr/månad. En valp kan inte lämnas alls, den behöver tillsyn dygnet runt i början.

Jag tycker att du ska ta kontakt med din lokala hundungdomsförening och höra om du kan vara med utan hund. Kanske är det någon som har mer än en hund så du kan få låna en? http://www.skk.se/shu/
 
Hej
Jag blev inte förvånad över att längst ned i ditt inlägg se att du har häst.
Eftersom du gör ett väldigt moget och ansvarsfullt intryck med dina genomtänkta frågor.
Du verkar förstå vad det innebär att ha ansvaret för ett djur och ge dig in i det här med öppna ögon.

1. Betalar man försäkring per månad eller per år?

Försäkringsbolagen erbjuder ofta att dela upp försäkringen. Eftersom premien då kan bli lite högre och/eller man får en fakturaavgift varje gång är det oftast billigare om man kan betala per år. Men det ser olika ut i olika försäkringsbolag.

2. Vad tror ni försäkrings kostnaden blir per år/månad för en liten/mellanstor hund (t.ex sheltie, chihuahua, papillon, shitzu, Jack Russel)?

Det beror på vilken trygghet du vill ha och hur mycket du kan betala själv OM det händer din hund något.
Försäkringen består av en "liv"-del som ersätter dig om din hund skulle dö, och en veterinärvårdsdel som ersätter kostnaden du får betala om din hund blir sjuk eller skadad. Olika försäkringsbolag har lite olika regler för hur mycket ersättning man max kan få, och vilka skador och sjukdomar som ersätts. Det kan löna sig att jämföra bolagen. Vissa raser som ofta drabbas av sjukdomar och skador har höga försäkringspremier. Vissa bolag har en rabatt som blir större ju fler år som din hund inte har blivit sjuk eller skadad.

3. Vad tror ni matkostnaden blir för en liten/mellanstor hund per månad?

För en liten hund är matkostnaden inte så besvärlig. Någon hundralapp i månaden. För mig med två stora hundar räcker en säck för 360 kr i 17 dagar.

4. Hur länge kan en vuxen hund vara hemma (jag vet att det går från individ till individ men på ett ungefär) själv?

Man brukar säga att sträva efter att det inte ska bli mer än fem sex timmar på hela dagen. Lagen säger att hunden måste rastas minst var sjätte timme men det är ju också det här med ensamheten som är något onaturligt för en hund. För många är det den här saken hundköpet faller på. Eftersom du är ung kommer du under hundens liv - om den får leva ett normalt långt liv - att behöva hitta nya lösningar flera gånger. Du kanske byter skola, får längre skoldagar och en dag flyttar du hemifrån. Man kan inte ha alla svar på livets alla händelser redan från början, men det kan vara bra att ha tänkt lite längre än bara de första månaderna.

5. Tycker ni att jag låter som en person som kan ha en hund?

Ja. Så länge du är under 18 får du inte ingå ett köpeavtal på egen hand så du behöver ha dina föräldrars stöd. Den stora risken är om det händer din hund något som du inte själv har råd att betala. Om dina föräldrar finns bakom dig vid hundköpet tror jag den saken löser sig. Men ni behöver förstås prata om det innan.

En kostnad som du behöver räkna med är kurser, träning och tävling. Eftersom du vill ha ett aktivt liv med din hund så kommer det lite sådana kostnader. Men det vet du ju, om du har häst.


Så vad tycker ni, passar jag som hundägare?

Ja, det tycker jag du gör. Lycka till med din hund.
 
Hej!
Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid älskat hundar och har alltid velat ha en. Men för typ två år sen så slog det till med kraft. Ibland har jag haft sådan ångest över att jag "vill ha" en hund. Jag vill inte låta som någon bortskämd snorunge, det jag menar med "vill ha" är att jag får tillåtelse av familjen att köpa hunden. Jag ska betala mat, försäkring, koppel, halsband och sådana saker.
Självklart behöver jag mer pengar för att kunna ha ett bra basupplägg med mat osv.

Jag har en ganska riklig månadspeng så sparandet går ju inte helt åt helvete.
Och snälla, skriv inte "12 år är för ungt för att skaffa hund, gå ut och lek i sandlådan, lägg ner och skaffa en gosehund" för sådant bevisar bara att du läst min ålder och inte texten, jag har ett bra uppläg för utgifter och vill inte ha en hund att gosa med (självklart kommer mys att ingå, det var inte så jag menade), utan jag vill ut och springa/gå, träna lydnad, klickerträning och ev agility. Jag är VÄLDIGT träningsinriktad. Jag tränar konsekvent men inte hårt.

Självklart har jag skola också så en valp är inte det jag letar efter. Men en omplaceringshund som klarar av att vara ensam en del (jag vet att hundar inte ska vara ensamma så länge, hacka inte på mig) på dagarna, men få ordentligt med motion, muskelträning och psykisk träning när jag kommer hem.

Jag har läst på om olika raser, men har inte bestämt mig. Jag ska ha en liten/mellanstor hund som är relativt billig i matkostnader/försäkring. Har fastnat lite för Jack Russell. De är energiska, pigga och svåra att trötta ut och folk säger att de inte passar som en "barnhund" men jag är inte ute efter en "barnhund".

Jag är fullt insatt i vad som krävs då jag rätt ofta går ut med hundar och vaktar dem osv. Jag vet att det blir tidiga mornar och promenader även om det hällregnar.

Jag har lite frågor till er hundägare:

1. Betalar man försäkring per månad eller per år?
2. Vad tror ni försäkrings kostnaden blir per år/månad för en liten/mellanstor hund (t.ex sheltie, chihuahua, papillon, shitzu, Jack Russel)?
3. Vad tror ni matkostnaden blir för en liten/mellanstor hund per månad?
4. Hur länge kan en vuxen hund vara hemma (jag vet att det går från individ till individ men på ett ungefär) själv?
5. Tycker ni att jag låter som en person som kan ha en hund?

Dessa frågor av lite speciella, men jag vill få ett hum om vardagslivet och se om jag kan ge hunden det den behöver. Jag ska lägga till att familjen hjälps åt om det krisar. Min pappa är väl mer en kattmänniska men han gillar hundar också. Min mamma och jag älskar alla djur och äger en häst tillsammans. Men jag är mer för hundar.

Jag hoppas att det blir en hund.

Så vad tycker ni, passar jag som hundägare?

På försäkringsbolagens hemsidor kan du testa att se vad försäkringen kostar. Det är lite olika beroende på ras (inte just storlek) och var man bor.
Min dvärgschnauzer (8kg) äter för ca 300kr/mån. Sen tillkommer lite ben, godis och bajspåsar på det (och kurser etc såklart men det kan man ju ta i mån av råd).
5-6timmar tycker jag är max ensamhet på en dag.

Visst låter det som att du kan bli en bra hundägare, men också som att ni har en del kvar att diskutera i familjen (eller om du bara inte skrivit ut det).

Hur betalar ni veterinärkostnader? Det kan lätt bli oväntade kostnader på ca 10000 även om försäkringen täcker.
Kan familjen tänka sig att ställa upp? Är de intresserade? Det är omöjligt att inte bli påverkad av att det finns en hund i huset. De kommer också behöva ta del i uppfostran och det mesta blir smidigare om de kan rasta/passa när du inte kan.

Vad gör ni med hunden om du skulle ha perioder när du inte har tid eller lust? Tar du med dig hunden när du flyttar hemifrån?

Det vanligaste är nog att betala försäkring månadsvis men tror att man kan välja sitt betala per år eller kvartal också.
 
Finns ingen seriös uppfödare som säljer en hund till en 12-åring oavsett hur gärna den vill ha en hund och rent krasst har man inte speciellt mycket hundkunskap i den åldern.

Barn får inte skriva på juridiska kontrakt, det måste i så fall målsman göra, dvs dina föräldrar och samma sak med försäkring och sådant.

Ett bättre sätt är hellre att "hundvakta", umgås med hundfolk, lära dig vad det innebär att ha hund etc. i väntan på att du blir äldre och har antingen föräldrarnas stöd eller egen inkomst.
 
Jag går emot strömmen och säger att barn visst kan vara utmärkta hundmänniskor, ofta är de duktigare på att träna än många vuxna.

Jag har tränat många barn inom Sveriges Hubdungdom, det är en organisation jag kan rekommendera till dig @Hundlangtan

Däremot måste dina föräldrar vara införstådda med att hunden är deras ansvar, även om du tar en bit av ansvaret. De måste betala om något händer hunden och de måste kanske också ställa upp och skjutsa dig till träning och tävling med hunden.

Så länge ni har rätt förutsättningar är din ålder inget problem.
 
Barn kan vara utmärkta djurmänniskor, så länge de har ansvarsfulla och införstådda föräldrar som stöttar bakom. Det du själv dock måste vara beredd på är att du är 12 år just nu, och de kommande åren fram till du närmar dig 20 kommer väldigt mycket att hända i ditt liv. En normalt hund lever utan prblem till 12-15 års ålder och under hela den tiden förväntas du ta hand om hunden och engagera dig i den. En hund är inte en leksak som man kan ställa bort på hyllan när det är annat i livet som lockar. Självklart går det alltid att lösa om livet ändrar sig dramatiskt och man inte längre har möjlighet att ta hand om en hund, men tyvärr har jag sett det mer än en gång att unga personer i din ålder har fått husdjur, och något år senare är det föräldrarna som tar hand om djuret för att barnet tappat intresset och hellre gör något annat. Jag har varit med om det misstaget själv när jag var liten och det är något jag skäms för idag när jag är vuxen, även om det inte var något jag direkt kunde hjälpa. Det är lätt att sitta och säga att man självklart kommer prioritera bort fest och kompisar för hundens skull, men när det väl kommer till kritan är det lätt att man försöker få föräldrarna att ställa upp istället.

Om dina föräldrar är hundintresserade och familjen klarar att ha en hund, så hade jag nog snarare föreslagit att familjen gemensamt skaffar en hund som alla är med och tar hand om, istället för att du ensam ska ha en hund och ensam tänker att du ska klara av att sköta den (även om dina föräldrar är skyldiga att ha det yttersta ansvaret iom att du är under 18).
 
Jag går emot strömmen och säger att barn visst kan vara utmärkta hundmänniskor.

Att vara hundmänniska är inte samma sak som att ha den kunskap man behöver som hundägare dock och som jag skrev innan; ingen seriös uppfödare säljer en hund till en 12-åring eller för den delen till en familj där det är en 12-åring som ska ha "huvudansvaret" för hunden.
 
I en familj så måste man vara beredd att hjälpas åt, hunden är ju en familjemedlem och då måste ju alla sträva efter att dess behov tillgodoses på bästa sätt. Prata mad dina föräldrar om hur ni ska lösa det praktiska med rastning, hemma hos oss så är det den som går sist och kommer hem först som rastar hunden förutom alla andra rastningar också som man delar på efter humör och aktiviteter.

Tänk på att du ska ha en renrasig SKK registrerad hund om du vill satsa på att tävla lite seriösare, ring kanske runt till uppfödare av rasen du är intresserad av och hör om de känner till nån hund som behöver omplaceras då det ofta går via kontakter och kanske inte annonseras ut "bra" hundar. Gå på nån utställning och se olika raser och prata med ägarna till rasen om hur de är, själv kan jag tycka att en jack russel kan vara kanske en lite svårare hund som förstahund då de har ett stort aktiveringsbehov och kan vara både skarpa och ettriga men får ni tag i rätt individ så går det nog bra.

Tycker Monstermon svarat bra på dina frågor annars :). Får du med dig familjen så går det säkert utmärkt!
 
Hallå, först och främst, va kul att du har hittat in i hundvärlden!
Dina frågor har du fått bra svar på, och @Milosari belyser den viktiga aspekten av hur viktigt de är med att ha pengar även nör olyckan är framme.

Jag tänker absolut inte säga att du är för ung för att skaffa hund, har sätt barn skaffa hundar betydligt tidigare och klarat de med bravur (ja det är ju trots allt inte helt oavligt med barn som även skaffar barn och många av dem klarar sig fint med lite stöttning).

Men det underlättar för dig om någon förälder är med på tåget mer än "skaffa du gärna hund men du får sköta den själv". För du kommer med säkerhet behöva stöttning i form av pengar imellan åt även om du sköter det mesta själv.

Sedan måste du tänka lite framåt, hur ser det ut för dig om 3 år när du börjar gymnasium? Måste du flytta hemifrån för det? Kan hunden vara med då?

Jag går nog emot @Gnist här för jag anser verkligen att barn i din ålder har all möjlighet i världen att bli en bra om inte bättre hundägare än många vuxna, vet även flera uppfödare som jag mycket väl tror säljer hundar till yngre förmågor ( dock något beroende på hundens ras och användningsområde såklart)
Men man känner kanske andra som man känner sig själv.


Jag avstod alla pengar från mina föräldrar och all fritid med kompisar från 11 års ålder då jag först skaffade häst och sedan hund i samband med flytten till gymnasieorten.
Hundintresset finns i min familj så min bror fick sin första helt egna hund när han var 9 år, en collie som han tränade och tävlade.
Jag skaffade somsagt häst istället men då mina föräldrar har absolut 0 kunskap om hästar hann jag nog fylla 11 innan min ponny stod hemma på gården. Dealen var att mamma och pappa betalde grundkostaderna (ca 1000 kr/månaden) men då hade jag alltså istället ingen veckopeng eller liknande. Eftersom hästarna stod hemma på gården (hade tillsammans med min bästa kompis) hade vi ingen som kunde hjälpa till vilket gjorde att jag heltänkelt fick hålla mig hemma istället för att vara med kompisar på kvällarna.
Ett stort ansvar men som jag inte ångrat en sekund verken då eller efteråt.

Kanske du kan ha en liknande deal om hunden med dina föräldar, att dra ner på veckopengen mot att de betalar grundkostaderna + hjälper med ev. Veterinärvård när de blir aktuellt så att du vet att det inte blir katastrof om hunden gör sig illa.
Den dealen hade vi även senare på gymnasie när jag hade hund men då fick jag studiebidraget (1000kr månaden) för att täcka de grundläggande kostnaderna man har för att leva när man bor i egen lägenhet, men mamma betalade hundens mat och försäkring. Ville jag ha nått utöver mat till hunden fick jag ta av de 1000kr som jag annars snålade med.
 
Att vara hundmänniska är inte samma sak som att ha den kunskap man behöver som hundägare dock och som jag skrev innan; ingen seriös uppfödare säljer en hund till en 12-åring eller för den delen till en familj där det är en 12-åring som ska ha "huvudansvaret" för hunden.
Jag förstår inte riktigt vad du pratar om, många barn har mer kunskap och framför allt VILJA att skaffa sig kunskap, än vad många vuxna har. Det finns massor av hunduppfödare som säljer hundar till familjer där barnen vill träna. Herregud, SHU har 9000 medlemmar, det är ingen slump.
Och nu handlade det om en familj, där 12-åringen själv skrivit (på ett bättre sätt än många 18-åringar), men vi inte vet något om hur föräldrarna ställer sig. Vi kan nog vara ganska säkra på att föräldrarna i allra högsta grad är inblandade.

/Mvh Första egna hund vid 10 års ålder. Dubbelutbildad instruktör innan 18, ordförande i hundklubb innan 18. Köpte andra egna hunden, för egna pengar, som 17-åring. Så trött på att alla minderåriga ska dras över samma kant.
 
Jag var 12 när jag fick min första hund (den på bilden)
Ett jätte ansvar MEN jag bodde varannan vecka hos mamma där hunden var. Så hade stor hjälp av henne men tog mitt ansvar när jag var där hos henne.

Tror du skulle bli en bra hundägare men att du vet att du får hjälp av dina föräldrar :)
 
@Hundlangtan jag måste få inflika lite, jag tycker du skriver riktigt moget. Hade du inte skrivit att du var 12år hade jag trott att du var äldre på sättet att skriva. Jag tycker det märks lite vad du pratar om. :up:

Det är mycket att tänka på när det gäller hundar, den frågan jag ställde mig när jag läste din text är "hur kommer hunden påverka din skola, när du har hemläxor osv?" Jag misstänker att du tänker på allt, funderar och planerar. Jag hoppas det löser sig för dig, om inte annat kan du vänta några år, så du sparat ihop en rejäl buffert till hunden, som kan behövs om veterinären skulle behövas. Lycka till. :up:
 
Jag har sett väldigt många barn få rätt på familjens hund. Villkoret är att barnet själv vill oavsett ålder. Vi har haft barn från 7 år som har gått kurser på HU som har klarat detta alldeles utmärkt. Sen är det som övriga sagt så att är man under 16 år kan man inte stå på någon typ av kontrakt. Ingen uppfödare får lov att sälja valp/hund till någon som inte har fyllt 16 år. Oavsett vilken ålder man är i så blir det aldrig bra om inte alla i familjen är med på hundköpet. Bor man tillsammans måste man vara överens om ett hundköp.
 
/Mvh Första egna hund vid 10 års ålder. Dubbelutbildad instruktör innan 18, ordförande i hundklubb innan 18. Köpte andra egna hunden, för egna pengar, som 17-åring. Så trött på att alla minderåriga ska dras över samma kant.

Har själv barn som haft egen hund under uppväxten men huvudansvaret har varit mitt som vuxen, vet hur svårt det är i den åldern med att ha sådant ansvar och har sett allt för många gånger att det inte blir helt lyckat även om många har stort intresse och om familjen i ts fall verkligen bara steppar upp om "det krisar" och att det dessutom är ts själv som ska bära hela det ekonomiska ansvaret som ts själv skriver, så tyvärr, men nej då är inte förutsättningarna direkt optimala för en hund i dagsläget.

Mvh Första egna hund vid 10 års ålder som jag tränade i både lydnad och drag, men som mina föräldrar givetvis hade huvudansvaret för både ekonomiskt och ägarmässigt även om det var "min" hund, med egen andra hund inköpt för egna pengar vid 15 års ålder, instruktör i lydnad, utbildad hundvårdare, utbildad hundtrimmare, uppfödare sedan många år.
 
Hej!
Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid älskat hundar och har alltid velat ha en. Men för typ två år sen så slog det till med kraft. Ibland har jag haft sådan ångest över att jag "vill ha" en hund. Jag vill inte låta som någon bortskämd snorunge, det jag menar med "vill ha" är att jag får tillåtelse av familjen att köpa hunden. Jag ska betala mat, försäkring, koppel, halsband och sådana saker.
Självklart behöver jag mer pengar för att kunna ha ett bra basupplägg med mat osv.

Jag har en ganska riklig månadspeng så sparandet går ju inte helt åt helvete.
Och snälla, skriv inte "12 år är för ungt för att skaffa hund, gå ut och lek i sandlådan, lägg ner och skaffa en gosehund" för sådant bevisar bara att du läst min ålder och inte texten, jag har ett bra uppläg för utgifter och vill inte ha en hund att gosa med (självklart kommer mys att ingå, det var inte så jag menade), utan jag vill ut och springa/gå, träna lydnad, klickerträning och ev agility. Jag är VÄLDIGT träningsinriktad. Jag tränar konsekvent men inte hårt.

Självklart har jag skola också så en valp är inte det jag letar efter. Men en omplaceringshund som klarar av att vara ensam en del (jag vet att hundar inte ska vara ensamma så länge, hacka inte på mig) på dagarna, men få ordentligt med motion, muskelträning och psykisk träning när jag kommer hem.

Jag har läst på om olika raser, men har inte bestämt mig. Jag ska ha en liten/mellanstor hund som är relativt billig i matkostnader/försäkring. Har fastnat lite för Jack Russell. De är energiska, pigga och svåra att trötta ut och folk säger att de inte passar som en "barnhund" men jag är inte ute efter en "barnhund".

Jag är fullt insatt i vad som krävs då jag rätt ofta går ut med hundar och vaktar dem osv. Jag vet att det blir tidiga mornar och promenader även om det hällregnar.

Jag har lite frågor till er hundägare:

1. Betalar man försäkring per månad eller per år?
2. Vad tror ni försäkrings kostnaden blir per år/månad för en liten/mellanstor hund (t.ex sheltie, chihuahua, papillon, shitzu, Jack Russel)?
3. Vad tror ni matkostnaden blir för en liten/mellanstor hund per månad?
4. Hur länge kan en vuxen hund vara hemma (jag vet att det går från individ till individ men på ett ungefär) själv?
5. Tycker ni att jag låter som en person som kan ha en hund?

Dessa frågor av lite speciella, men jag vill få ett hum om vardagslivet och se om jag kan ge hunden det den behöver. Jag ska lägga till att familjen hjälps åt om det krisar. Min pappa är väl mer en kattmänniska men han gillar hundar också. Min mamma och jag älskar alla djur och äger en häst tillsammans. Men jag är mer för hundar.

Jag hoppas att det blir en hund.

Så vad tycker ni, passar jag som hundägare?

Även om du har råd med inköp, mat, försäkring och sånt måste du ha ett ordentligt sparande alt villiga föräldrar som betalar om hunden blir sjuk. Man betalar oftast en självrisk och en viss procent på summan utöver de. Jag tycker ingen som inte har ordentligt jobb och ett rejält sparande eller möjlighet att låna snabba pengar ska ha hund, oavsett ålder. Dock är de ju dina föräldrar som måste stå på hunden eftersom du inte ör myndig. Så nej, du passar inte som hundägare om dina föräldrar inte har huvudansvaret för ffa betalning etc.
 
När jag var i din ålder gick jag ut med hundar i området. Satte upp lappar på Ica. Så du kam ändå umgås med hundar även om du inte har en egen,

Du låter mogen men.., dina föräldrar måste helt enkelt vara den som äger hunden och har huvudansvaret även om du går promenader etc
 
Jag fick min första hund när jag var 11. En omplacering som kom från min farmor som pga hälsoskäl inte kunde ha kvar honom.

Mina föräldrar ville inte ha hund, så det var jag och även min syster som fick ta ansvar för det. Men, mina föräldrar var i slutändan de som alltid fattade besluten. När Charlie skulle kastreras så fick dom betala, när han blev akut sjuk så var det dom som fick lägga ut pengarna för det. Pappa gick kurs med honom då de kände att eftersom de hade huvudansvaret så ville de få vara delaktiga i det. Det var min och syrrans hund, men ändå var det hela familjens. Ju äldre vi blev desto mer fick vi att säga till om angående Charlie.

Föräldrarna måste vara delaktiga, för rent krasst, det går inte utan dem. När jag sedan köpte en egen hund, för EGNA pengar, när jag var 16 - så fick min mamma också skriva på köpekontraktet. Försäkringen fick jag inte stå för själv, så den skrev pappa sig på och så fick jag betala honom pengar.

Du låter lika engagerad som mig när jag var i samma ålder, så jag tvivlar inte det minsta på att du skulle vara en bra hundägare. Men det viktigaste är att dina föräldrar är med på det, och att de förstår att dom har de största ansvaret.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 584
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 101
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 740
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 857
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp