Bukefalos 28 år!

Hundleksaker som håller.

YaHilweh

Trådstartare
Som rubriken lyder, vart hittar man det?
Vår ettåring älskar gosedjuren, lyckan i hennes blick när hon får ett nytt gosedjur att slita sönder är helt fantastisk.

Men problemet är att allt vi ger henne har en hållbarhet på ungefär 10-20 minuter, sedan har hon slitit bort öron/tassar och plockat ut så mycket ludd hon kommer åt. Det är väldigt mycket inälvor (ludd) i ett litet gosedjur!
Vi har köpt extra förstärkta leksaker med rep i, även dom har hon tuggat sönder lika fort. Vi letar och letar och hittar verkligen inget som håller mer än ca 20 min, utom ett rep med knutar, det höll i två dagar innan hon trasade sönder det.

Det är alltså inte så att hon tuggar på något annat, utan det är leksakerna som ska dö. Ben och sådant får hon lite då och då. Men även de tuggar hon i sig omgående, och gör hon inte det så försöker hon att gräva ned dom. Vilket inte alltid är så lätt i en etta, utan då springer hon runt i någon timme med benet i munnen och piper för att hon inte hittar någonstans att göra av benet...


Hur gör ni?
Alla tips är välkomna!
 
Ger sjutton i att köpa leksaker... :up: Jag har en likadan, kongen har fått leva rätt länge men det beror nog mest på att han inte får in den helt i munnen... Han har sina filtar han släpar runt på, märgben och under uppsikt kan han få en petflaska med godis i att försöka få ur.
Men andra leksaker köper jag helt enkelt inte längre, han brukar roa sig med kottar och pinnar ute i trädgården och inne har han som sagt märgben och filtar. :D
 
Ger sjutton i att köpa leksaker... :up: Jag har en likadan, kongen har fått leva rätt länge men det beror nog mest på att han inte får in den helt i munnen... Han har sina filtar han släpar runt på, märgben och under uppsikt kan han få en petflaska med godis i att försöka få ur.
Men andra leksaker köper jag helt enkelt inte längre, han brukar roa sig med kottar och pinnar ute i trädgården och inne har han som sagt märgben och filtar. :D

Vi hade en kong, den var bra i ett dygn. Vi har en gummiboll som man kan ha godis i, den håller ganska bra, men nu har även den börjat gå.
Vi har kört mycket aktiveringsspel och sådant med henne för att försöka trötta ut hjärnaktiviteten lite (en bc korsning). Märgben får hon till och från, det funkar ganska bra. Ska testa det där med petflaska, men känner jag henne rätt så löser hon det ganska fort.. Men jag har funderat på att slänga ihop något i den här stilen.
29-3-Hundleksak-Bella.png


Detta är spelet vi har, på tredje nivån, den som ska vara svårast med snurrplattan. Det tog henne på första försöket 6.5 minuter att lösa.
13373598-origpic-bebf9c.jpg


Hon är en otroligt aktiv hund, för nuvarande trivs hon inte helt hos oss då vi bor i lägenhet, men i September flyttar vi ut i hus på landet, då får hon en helt annan möjlighet att springa runt på gården :D

Sedan går det typ inte ta en normal bild på henne..
11745906_10207147354701257_2338505065519160624_n.jpg
 
Hur gör ni?
Alla tips är välkomna!
Du kan fläta ihop gamla tygremsor/lakan till kamptrasor. En del affärer har leksaker och kamptrasor i läder. Barns leksaksbollar är kul även när det går hål på dem. Tennisbollar är bra. Gamla ketchup/sirapsflaskor och kartonger etc kan vara kul ett tag, går att tejpa ihop kartonger med lite gott i att slita sönder och öppna själv. Håller en stund, sen slänger man och får ny. :p
 
Brandslangar......
Med lite fantasi kan du göra nästan vad som helst med lite brandslang.

Sedan är ju strarmarks Funball i en klass för sig när det gäller hållbarhet. Men då är ju de bollar och inte gosedjur då. Dom håller inte för att att hundarna ska ligga och "noppa" på dem men är i övrigt i princip oförstörbara. I början när dem kom lämnades livstidsgaranit på dessa bollar detta har de av naturliga skäl slutat med ( det är trots allt en hundleksak :p ) men vi har dessa till alla våra schäfrar. Bland annat för att motionera hundarnas käkar efter skyddspass
treat-dispensing-chew-ball-.jpg
 
Du kan fläta ihop gamla tygremsor/lakan till kamptrasor. En del affärer har leksaker och kamptrasor i läder. Barns leksaksbollar är kul även när det går hål på dem. Tennisbollar är bra. Gamla ketchup/sirapsflaskor och kartonger etc kan vara kul ett tag, går att tejpa ihop kartonger med lite gott i att slita sönder och öppna själv. Håller en stund, sen slänger man och får ny. :p

Känner att jag vill påpeka vikten av att vara försiktig med bollar och då speciellt just tennisbollar och liknande beroende på hundens storlek då. Det är en väldigt vanlig dödsorsak pga att hundarna sätter bollarna i halsen och kvävs. Så alla bollar som används ska alltid vara så stor att hunden inte kan svälja den och/eller att det finns ett starkt ordentligt fastsatt snöre i bollarna så att de finns en möjlighet att dra upp bollen om den hamnar i halsen. I fjol sommar avled en tävlingshund i vår träningsgrupp av denna anledning och en annan var väldigt nära att stryka med pga att snöret i bollen inte var odentligt fäst.
 
Jag använder uteslutande reptugg till min med ordentliga knutar och grovt rep. Min älskar att gnaga och riva, så även om några trådar gå upp så går det inte sönder för det.
 
Jag säger också brandslang, den håller för det mesta. Amstaffar brukar ha sådana upphängda i träd som de hoppar upp till och biter sig fast i hänger o slänger.

Leksaker av latex har tjocka väggar och de är tyngre än "vanliga" leksaker. Lite dyrare är de också, men håller längre.

Så kan man fläta fleeceremsor hårt, ju hårdare man flätar desto längre håller de.
 
Jag har en som verkligen har behov av att slita saker i stycken. Jag har strikt förbid mot att destruera leksaker, ser istället till att berika honom med hela byten till middag ibland.

Att få en hel höna/tupp ibland, med fjädrar och allt, ger honom det han behöver för att orka låta leksakerna leva. Att plocka fjädrar och pilla med innanmäte tar honom ungefär en halvtimme och så blir han ordentligt mätt på köpet. Hela slaktade höns/ungtuppar är inte alls svårt att få tag i.
 
Jag har en som verkligen har behov av att slita saker i stycken. Jag har strikt förbid mot att destruera leksaker, ser istället till att berika honom med hela byten till middag ibland.

Att få en hel höna/tupp ibland, med fjädrar och allt, ger honom det han behöver för att orka låta leksakerna leva. Att plocka fjädrar och pilla med innanmäte tar honom ungefär en halvtimme och så blir han ordentligt mätt på köpet. Hela slaktade höns/ungtuppar är inte alls svårt att få tag i.

Nu har du flera hundar men den som sliter sönder, ser han någon vits med leksakerna om han inte får bita och riva i dem? Jag kan visserligen vara på min som en hök och se till att han inte river sönder men då tycker han å andra sidan att det är rätt trist och låter dem vara helt. Vilket gör att ungarna kan drälla sina saker överallt utan att han rör dem... :meh: I början kunde jag åtminstone hota barnen att de var tvungna att hålla rätt på sina saker annars åt hunden upp dem men det vet de numera att han inte gör. :D
 
Ja, han kastar med dem (tänk räv som jagar sork) och kampar/ leker tafatt tillsammans med både de andra hundarna och med mig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 886
Senast: sweet_extraa
·
F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: Haukur
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 391
Senast: Zizzy
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp