Hundlukt och skador...!

E

Elvis

Hej! Jag har nga frågor angående hundraser... Vilka hundar luktar illa? Ja har känt att flera långhåriga luktar nästan får... vilket inte alltid är så gott! Hur är det med Cockrar och labradorer, pudlar och chihuahuor??? Luktar d gott?

Sedan undrar jag vilken hundras som är känd för minst rastypiskaSjukdomar?


:bump: /E. :bump:
 
En frisk hund luktar sällan illa. Däremot kan de lukta mer hund om de är smutsiga och långhåriga hundar ska ofta borstas för att hålla pälsen i god kondition.
 
Av de raser du räknar upp är väl pudlar de som lär lukta minst. Ofta är det så att hunden luktar illa p g a tandsten, så ser man till att hålla efter den och, som Jadzia skriver, sköta pälsvården så ska inte lukten vara något problem hos någon ras.
 
En lite hund luktar oftast mindre, eftersom att kroppen är så liten :p Å andra sidan så luktar deras munnar oftast värre!! :angel:
 
Så det skulle på något vis vara bundet till storleken då, dålig munhygien? Men det är klart, alla kan inte ha en labbe som istället biter sönder och förstör allt som kommer i dess väg och på så sätt sköter sin tandhygien själva. :angel: :angel: :angel:
 
Faktum är att små hundar har mer tandproblem än större raser. Det är egentligen inte så konstigt för de små hundarna har inte samma fysiska förutsättning som de större för att gnaga, slita och tugga stora, hårda ben. Många mindre raser har också problem med tandförluster.
 
Jepp! Labbarna tränar hårt på inredningen! De har aldrig dålig andedräkt *ha ha* Inte föräns de slutar bita på allt :angel:
 
Även om en ras har mer tandförluster och/eller tandproblem så brukar god vård utesluta dålig lukt. Sköter man munhygienen på en hund så luktar den inte illa ur munnen, isf är det oftast foderrelaterat.
 
Blä. Vi har aldrig lyckats ha bra munhygien på våra dvärgar & toyar i så fall. Mellisarna har inte ens haft hälften så dålig andedräkt och mina Labradorer luktar väl kring löp och så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 638
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp