Bukefalos 28 år!

Hundmat till katt?

C

ChristinA

Jag vet att man generellt sett inte ska ge hundmatt till katter.
Detta gäller sk färskfoder. Är det någon som vet om samma sak gäller där?

Ett helfoder med svenska råvaror! Veterinärbesiktigade köttbiprodukter från nöt, kyckling, får, mjöl av spannmål, lever, mineraler, kalk, vitaminer.

Näringsvärde/100 g foder FODAX IDEAL
Protein 12%
Fett 9,60%
Kolhydrater 11%
Växttråd 0,80%
Mineraler 1,80%
Vatten 65%

Omsättn.bar energi/100 g foder
Kj 678
Kcal 162

Omsättn.bar energi/100 g ts
Kj 2009
Kcal 480

Tillsatta vitaminer och spårämnen/kg
Vitam. A 4900 IE
Vitam. E 60,5 mg
Vitam. B2 02,7 mg
Vitam. B12 0,01 mg
Kalciompentotenat 04,0 mg
Biotin 0,075 mg
Zinksulfat 12,0 mg
Jodsulfat 00,4 mg
Mangan 10,0 mg
Vitam. D3 475 IE
Vitam. B1 03,5 mg
Vitam. B6 03,0 mg
Vitam. C 90,0 mg
Niosin 06,0 mg
Kopparsulfat 15,0 mg
Koboltsulfat 0,05 mg
Natriumselenit 0,07 mg

www.fodax.se
 
Sv: Hundmat till katt?

Färskfoder kan vara helt ok, dock skulle jag själv aldrig välja ett foder med spannmålsmjöl till katt... Det man generellt ska vara försiktig med är taurinhalt, omöjligt att säga hur det ser ut i olika foder utan att veta mer.
 
Sv: Hundmat till katt?

Jag är verkligen okunnig på näringslära, varför inte spannmålsmjöl?
Analyseras taurinhalten även om det inte står, dvs bör jag kunna kolla upp det och vad är isf acceptabelt?
 
Sv: Hundmat till katt?

Eftersom det är hundmat har taurinhalten antagligen inte analyserats då tairin inte är essentiellt för hund men för katt. Övriga näringsämnen kan du jämföra mot AAFCOs tabeller (googla). Där anges min- och maxvärden för alla näringsämnen katten behöver.
 
Sv: Hundmat till katt?

Min förra katta var allergiker och tålde endast just färskfoder för hund och färsk, rå mat. Nuvarande katta får superdålig mage av blötmat (typ Mjau, Bozita mfl) men funkar super på Priima färskfoder. Även mina stödiskattungar fick börja med färskfoder, då det var det enda som visade sig stoppa diarren som inte gav med sig. Dom växer fint på maten, men får nu även torrfoder oxå. Ibörjan fick dom enbart färskfodret för att magarna skulle bli bra. I brist på tillgång på Prima, har även annat färskfoder getts utan problem - men jag gillar Priima bäst pga den högre kötthalten. Fodax borde fungera kanon, även om jag själv inte provat det.

Så jag har bara goda erfarenheter av färskfoder till katter - men vill gärna ge även fri tillgång till torrisar som är för katt - just för att försäkra mig om att det dom ev inte får i sig via färskfodret, det får dom via torrisarna:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmat till katt?

Det är någon form av spannmål i alla torrfoder till katt, så jag ser ingen skillnad i det spannmål som finns i färskfoder för hund. Konstigt nog så har alla dom katter jag gett färskfoder till, haft oerhört mycket bättre magar än av all annan mat - och det tycker jag talat för sig självt:)
Just Fodax har även endast 4-6% spannmål och resterande är animaliska råvaror - mycket animaliskt alltså:)

Även mig förra väldigt allergiska katta (foderallergiker) tålde färskfoder utan problem:laugh: Man får helt enkelt prova sig fram - för det är i alla fall inget farligt innehåll.

Är man orolig för taurinhalten, kan man alltid tillsätta lite hjärta ett par gånger i veckan, så är det löst:)
 
Sv: Hundmat till katt?

Jag ger inte foder med spannmål öht till mina katter, eftersom en av mina har känslig mage. Hade jag gett färskfoder hade jag alltså valt något med grönsaker istället, spannmål är inte en de av en naturlig kattkost.

Mina får burkmat, råa köttiga ben, kött (hjärta) bla. Burkmat för att jag faktiskt inte har frysutrymme nog för att ge dem bara fryst mat, burkarna kan förvaras i städskrubben... Problemet när man börjar "mixtra" med fodret på det här sättet är ju att man faktiskt måste veta på ett ungefär vad de behöver. Jag rekommenderar inte någon som inte är insatt i näringslära att bara byta pga det.
 
Sv: Hundmat till katt?

Tack för era olika svar som hjälpt mig få en mer nyanserad bild!
 
Sv: Hundmat till katt?

Fast jag har två katter med jus väldigt känsliga magar och just färskfodren har visat sig vara det absolut bästa för dom - så därför fortsätter jag. Dom får ju inte enbart det nu, utan även kycklingvingar och rent kött.

Min förra katta måddee väldigt bra på det och fick varken tillväxtrubbningar eller andra problem under sin livstid, så jag tror inte det är helt galet i sammansättningen. Ger man även lite varierat och inte enbart färskfoder så tror jag knappast man behöver vara oroloig för att någon ska saknas i kosten - eller heller bli för mycket av något. Fodax innehåller dock väldigt mycket kyckling, så jag skulle absolut tillsätta mer mörkt kött och hjärta till det - för att undvika taurinbrist.

Fast självklart ger man det man själv känner fungerar bäst och det katten mår bäst på och ibland varierar det då katter är olika:)
 
Sv: Hundmat till katt?

Kan berätta att problemet är ur världen!
Jag tänkte ge honom lite som komplement till torrfodret och provade förra veckan. Han tittade inte ens åt det. Fullkomligt ratade det! Ville bara ha sina torra kulor som låg under. Jag fick ta bort det och ge till hunden! Tala om kräsen katt!!
 
Sv: Hundmat till katt?

Kan berätta att problemet är ur världen!
Jag tänkte ge honom lite som komplement till torrfodret och provade förra veckan. Han tittade inte ens åt det. Fullkomligt ratade det! Ville bara ha sina torra kulor som låg under. Jag fick ta bort det och ge till hunden! Tala om kräsen katt!!
Ha ha, vilken kräsmage. Här står katterna på rad för att bli först i matskålarna med färskmat:D Torrisar duger bara som snacks:cool:
 
Sv: Hundmat till katt?

Det var vad jag förväntade mig också, men tji fick jag!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 554
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 073
Senast: dramatik
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 393
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp