lady_vip

Trådstartare
Loka har ju helt mirakulöst växt ifrån (?) sin foderallergi och kan plötsligt äta torrfoder utan att klia ihjäl sig och ha en mage som slår bakut. Beställde ju Olivers Petfood, men har bestämt mig för att inte stödja transporten plus att jag inte är 100 nöjd med magresultatet, tycker det blir för mycket poröst bajs helt enkelt.

Sitter nu och kollar foderbilen efter svensk kvalité och jämför just nu Halla och Standart. Är förtjust i Standart, men hundarna blev väldigt hårda i magen sist vi testade en säck, har förstått att det är ganska vanligt med just Standart. Halla har jag aldrig testat, aldrig hört någon som använder, men deras korta innehållsförteckning (Kycklingfodret) tilltalar mig.

Erfarenheter?

Loka är ju egentligen allergisk mot spannmål, ägg och framförallt fisk. Hon snor ägg från mammas hönor i tid och otid och reagerar inte längre, likadant verkar det vara med spannmål i foder - men äter hon bröd reagerar hon faktiskt lite. Fisk är det enda hon fortfarande inte tål, men det krävs att hon ska få i sig ganska stora mängder för att få kli, typ sno ett paket filéer.

Gillar ju färskfoder skarpt, men man kan inte komma ifrån att torrfoder är mer praktiskt. Nordic har varit min favorit länge, men nu har de slutat leverera till mitt ställe och dessutom höjt priserna igen. Men jag vet att hundarna funkar klockrent på det och jag har ju en stor frys...

Hur hade ni resonerat??
 
Sv: Hundmat

Fodax :love: Mycket billigare än Nordic, och till och med den mest kräsne verkar äta det.
En variant innehåller fisk, men den kan man ju låta bli att köpa då bara i sådana fall.

Vart i Skåne bor du någonstans? Mitt minne är uselt, jag vet att jag haft koll på det innan...

Jag köper i alla fall mat för 10,40 kr/kg, och mina hundar har aldrig varit så fina i pälsen som nu! Dom har aldrig haft problem med pälsen förvisso, men nu syns det en rätt stor skillnad mot när dom gick på torrfoder faktiskt.
Bekväma små "plattor" att utfodra med också, och dom tinar ganska fort.
Klart det bästa färskfodret jag någonsin provat! Nordic åt inte ens mina särskilt bra av, det smakade äckligt säger Benjamin...
 
Sv: Hundmat

K-stad bor jag i.

10,40 kr/kg! Det är nästan hälften av vad Nordics går på och då får jag köpa 2 kgs korvar som är ganska jobbiga att hantera.
 
Sv: Hundmat

Då kan du ju hämta på samma ställe som mig, i Hörby! :) Dom levererar ca var sjätte vecka..

Jag vet inte hur lätt/svårfödda dina hundar är, men jag har 2 svårfödda och 2 normalfödda.
Hanen på 35 kg behöver äta ca 2,2 kg/dag av Nordic Plus, men äter ca 600 g/dag av Fodax Plus :) Han går upp till 800 g/dag om han ligger i hårdträning.

Mina tikar på 29/22/21 kg äter 500g/900g/600g. Första tiken är normalfödd, bra hull/vikt och med normal motion. Mittentiken där går på dubbel ranson ungefär, för hon har en stooor återhämtning efter att i dåligt skick varit dräktig och fött upp 11 st valpar (Kom dräktig till mig..). Den sista tiken är 7 mån gammal, och rätt svårfödd, precis som sin far + att hon fortfarande växer också ju.

I alla fall, jag köper minst 163,5 kg åt gången och får då detta låga pris. Det är 13 st påsar, och 12 st av dom går ner i en frysbox som inte är såå himla stor. Jag har en månadskostnad just nu, på ca 850-900 kr/månad för fyra hundar. Jag är SÅ nöjd! Dessutom är Benjamin så grymt kräsen, och detta är det enda färskfodret han äter med stor aptit.
 
Sv: Hundmat

Justja, nästa leverans är den 17:e december i Hörby, om du skulle vara intresserad av att prova. Köper man mindre volymer kostar det såklart mer per kilo, men om du vill kan jag lägga på några påsar på min beställning, för jag är redan en bit över gränsen för at få det lägsta kilopriset :)

Man måste beställa/boka hundmaten 1 vecka innan leverans helst, för att förenkla deras rutiner.
 
Sv: Hundmat

Och justja igen :D :o

Mina äter varianten med fisk i, det är den fetaste sorten. Jag valde det, då jag från början råkade få fel en gång bara och fick en påse Plus med hem - och dom älskade det ännu mer!
 
Sv: Hundmat

Blir faktiskt intresserad av Fodax nu efter Bebbens utmärkta reklam;) de levererar ju till och med till där jag bor.
 
Sv: Hundmat

Det enda jag försöker klura ut är om det var Fodax jag gav när Nordic hade krångel med leveranser sist, iofs typ 2 år sen. För då vet jag att Loka reagerade, men å andra sidan reagerade hon på torrfoder då också vilket hon inte gör nu.

Mina väger mellan 30-35 och är ganska normala i förbränning, när jag gav Nordic gav jag dem 0.6 kg /dag, men det var Special +. Sitter och klurar ut hur mycket jag ska beställa, men får nog ta lite halvt lagom första gången, ifall de inte tål det.
 
Sv: Hundmat

Vet inte om du kan få tag på det hos dig, men James Wellbeloved tycker jag är bra, fungerar på min allergihund. Det innehåller inget spannmål.
 
Sv: Hundmat

Jag har ju som sagt två normalfödda, och dom äter ungefär som rekommenderat enligt listan. Dom två svårfödda äter dock från raden ovanför, så att säga.

Det borde ge mellan 600-700g/dag, beroende på vilken av sorterna du väljer.
Det ger dig en daglig kostnad av ca 15 kr, om du senare väljer att göra större beställningar och får ner kilopriset till samma som mig! :p

Du borde komma ihåg om det var Fodax du gav, jag tror inte att man glömmer den enorma lastbilen i första taget, som inköpsställe :D
 
Sv: Hundmat

Ser att jag var lite otydlig. Du borde alltså hamna på ca 1,4 kg och 15 kr per dag för båda hundarna :)

Här hemma går det åt ca 2,5 kg om dagen!
 
Sv: Hundmat

Vet inte om du kan få tag på det hos dig, men James Wellbeloved tycker jag är bra, fungerar på min allergihund. Det innehåller inget spannmål.

Tycker det är alldeles för dyrt för vad man får... Har testat det en gång, iofs tålde inte Loka det, men det var tråkigt, torrt och luktade inte gott alls.
 
Sv: Hundmat

Min slasktratt äter JBW (Å andra sidan äter hon i princip allt, utan mat dör man ju...) men Benjamin petar bara i sig det som behövs för att överleva ungefär, och ser inte nådigt på mig om jag ska försöka ge det :crazy:
 
Sv: Hundmat

Fast jag köpte det av ett hunddagis, men jag tror att det var det, det är väl dem enda som har de där lapparna i förpackningen...?

Men tror jag vågar testa igen, hon är inte alls lika känslig nu.
 
Sv: Hundmat

Ja precis, dom har en lapp med innehåll, rekommenderad mängd etc inuti.

Dom säljer nog "svart" då, så att säga, för Fodax vill inte ha återförsäljare för att kunna behålla sina låga priser..

Men det är ju skönt att höra att hon mår så pass mycket bättre! :) Det är ju alltid lättare att ha en hund som tål det mesta åtminstone.. Jag är SÅ lycklig över att alla mina (Peppar, peppar..) inte har visat tecken på någon form av allergi, för det finns i rasen. Min sons gudföräldrar har en rasfrände som har kraftig atopisk allergi, verkligen inte kul alls.
 
Sv: Hundmat

Jag har ju en teori om att det är min flytt som har underlättat för henne, men det går inte heller ihop helt för hon spenderar mycket tid hos mina föräldrar när jag är i skolan. Men hennes dammallergi tror jag är den allergin som hela tiden har varit starkast och sen vi flyttade får hon inte sova i sängarna längre och sängar är ju rena kvalsterbostäderna. Dessutom är jag noga med städningen, det är iofs min mamma också, men hon har så mycket mattor och prylar att det går liksom inte att få 100 dammfritt.
Sen hyposensibliseras hon ju också sen 5 år, och det hjälper.
 
Sv: Hundmat

Snart borde bebben få provision:angel:

/Migo
som också beställt en laddning från FODAX tack vare Bebbens "reklam":)
 
Sv: Hundmat

Den hanen jag känner, är bland annat allergisk mot alla sorters kvalster och damm. Men han har även allergier mot all sorts gräs,, nästan alla trädsorter, allt ogräs osv osv.. Så hans allergi är ju värst på sommaren, nu under vintern behöver han "bara" stå ut med kvalstrena och dammet, och dom är också väldigt pedantiska i sitt hus - även om han ligger en del i soffan och har en fårskinnsfäll som säng, så verkar det mesta nästan försvinna.
Dom väntar på vaccinet, och har så gjort i flera månader nu.. Jag hoppas att det ska hjälpa honom, han lider verkligen under sommarhalvåret :(

Din flytt har förmodligen hjälpt henne! Även om man kanske bara lyckas minska det med 50%, så är ju det ändå mycket för en allergisk hund att slippa tror jag...
 
Sv: Hundmat

Wow, jag kanske ska kontakta dom och begära lite ersättning nu :D Kanske man kan få en gratis påse mat eller något... ;)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 042
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp