Ajda

Trådstartare
Vi ger vår golden (5mån) mat från doggy professional extra. Det är uppfödarens rekommendation. Ger 2,5 dl ouppblött 3 ggr/dag.
Hunden har varit måttligt intresserad av mat sen vi fick hem henne. Matvägrar inbland och äter med god aptit ibland. Bra i hullet.

Idag på hundkursen tog jag upp detta med matvägran och alla höll på att tappa hakan när jag berättade att hon åt 7,5 dl/dag. Det var tydligen massor. Och fodret jag ger var inte heller bra.

Detta är vår första hund så jag är inte jätte kunnig än om allting och vi följer uppfödarens rekommendationer.

Vad tycker ni? Och vad ska man ge annars?
 
Eftersom valpen står på ett foder som består till största delen av spannmål är det inte konstigt att hon behöver äta så mycket av maten.

Prova att byta till ett foder som innehåller mer kött och mindre spannmål eller kanske inga spannmål alls.
Det finns en uppsjö med valpfoder på marknaden. Väljer ni ett mer högkvalitativt foder betalar ni mer, men det räcker längre och blir oftast även smakligare, så i slutändan blir prisskillnaden inte särskilt stor.
 
Eftersom valpen står på ett foder som består till största delen av spannmål är det inte konstigt att hon behöver äta så mycket av maten.

Prova att byta till ett foder som innehåller mer kött och mindre spannmål eller kanske inga spannmål alls.
Det finns en uppsjö med valpfoder på marknaden. Väljer ni ett mer högkvalitativt foder betalar ni mer, men det räcker längre och blir oftast även smakligare, så i slutändan blir prisskillnaden inte särskilt stor.
+ Att det går åt mindre bajspåsar.
 
Eftersom valpen står på ett foder som består till största delen av spannmål är det inte konstigt att hon behöver äta så mycket av maten.

Prova att byta till ett foder som innehåller mer kött och mindre spannmål eller kanske inga spannmål alls.
Det finns en uppsjö med valpfoder på marknaden. Väljer ni ett mer högkvalitativt foder betalar ni mer, men det räcker längre och blir oftast även smakligare, så i slutändan blir prisskillnaden inte särskilt stor.

Doggyn bestod av 24% protein och 12% fett. Hur många procent tycker ni det ska vara istället om jag börjar se mig om efter något annat?
 
Vi ger vår golden (5mån) mat från doggy professional extra. Det är uppfödarens rekommendation. Ger 2,5 dl ouppblött 3 ggr/dag.
Hunden har varit måttligt intresserad av mat sen vi fick hem henne. Matvägrar inbland och äter med god aptit ibland. Bra i hullet.

Idag på hundkursen tog jag upp detta med matvägran och alla höll på att tappa hakan när jag berättade att hon åt 7,5 dl/dag. Det var tydligen massor. Och fodret jag ger var inte heller bra.

Detta är vår första hund så jag är inte jätte kunnig än om allting och vi följer uppfödarens rekommendationer.

Vad tycker ni? Och vad ska man ge annars?

Tycker att du borde ge färskfoder i första hand men vill du ge torrfoder så Orijen Puppy :d

Näringsdeklaration
Protein 40 %
Fett 20 %
Fiber 3 %
Vatten 10 %
Kalcium 1,7 %
Fosfor 1,4 %
Omega 6 3 %
Omega 3 1,2 %
 
Tycker att du borde ge färskfoder i första hand men vill du ge torrfoder så Orijen Puppy :d

Näringsdeklaration
Protein 40 %
Fett 20 %
Fiber 3 %
Vatten 10 %
Kalcium 1,7 %
Fosfor 1,4 %
Omega 6 3 %
Omega 3 1,2 %

Vi fick med en rulle färskfoder från Halla (?) av hon som höll i valpkursen idag.

För en oerfaren, varför färskfoder framför torrfoder?
 
Doggyn bestod av 24% protein och 12% fett. Hur många procent tycker ni det ska vara istället om jag börjar se mig om efter något annat?

Du får titta på innehållsförteckningen. Doggy professional extra: Sammansättning: Spannmål (fullkornsvete 55%), kött och animaliska biprodukter (kyckling 22%), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, fisk och fiskprodukter, ägg och äggprodukter, mineraler, jäst, frukt (nypon 0,3%).

Du kan räkna med att de tre första ingredienserna är det som fodret främst består av. I detta fall har fodret en väldigt hög andel fullkornsvete. Näringsdeklarationen säger inte så mycket om vad för ingredienser som fodret faktiskt innehåller. Jag ger själv inte torrfoder så foderrekommendationer lämnar jag åt någon annan.
 
Vi fick med en rulle färskfoder från Halla (?) av hon som höll i valpkursen idag.

För en oerfaren, varför färskfoder framför torrfoder?


Jag är inte heller superinsatt men försöker lära mig så mycket som möjligt! Har haft hund hela livet via mormor, häst själv och nu katt som får Orijen torrfoder (som finns framme hela tiden) och färskfoder 2-3 ggr om dagen!

Jag kan väl tycka att färskfoder är lite mer likt kött som hundar "ska äta" än torra kulor så att säga, oavsett hur bra innehållet är! :)

Jag har alltid lärt mig att hunden kan ha torrfoder framme att äta av (om den inte hetsäter) och så tex frukost eller middag (dom tiderna som passar) så får den färskfoder :)
 
kycklingkött
Kycklingmjöl
Laxkött

Kalkonmjöl
Sillmjöl
Russetpotatis
Kycklingfett
Ärtor
Sötpotatis
Kalkonkött
Hela ägg
Kycklinglever
Sikkött
Göskött
Soltorkad alfalfa
Ärtfiber
Sillkött
Brunalg
Pumpa
Cikoriarot
Morötter
Spenat
Kålrot
Äpple
Tranbär
Svarta vinbär
Lakritsrot
Angelikarot
Bockhornsklöver
Ringblomma
Fänkål
Pepparmyntsblad
Kamomill
Maskros
Sommarkyndel
Rosamrin
Vitaminer
Mineraler
 
Vi fick med en rulle färskfoder från Halla (?) av hon som höll i valpkursen idag.

För en oerfaren, varför färskfoder framför torrfoder?

Jag har en kvalsterallergisk hund och i färskfoder finns inte kvalster, mycket smidigt för mig.
Jag har i och för sig nästan alltid fodrat mina hundar med färskfoder. Mina hundar äter alltid med god aptit, fina i hull och päls, stabil mage, fina tänder. För mig är färskfoder på alla sätt och vis det bättre alternativet.
Men jag tycker inte att torrfoder är enbart av ondo, fördrar du torrfoder och det fungerar för din hund så ge det. Det har en förmåga att bli en väldigt polariserad debatt när det kommer till färskfoder vs. torrfoder.
 
Vi ger vår golden (5mån) mat från doggy professional extra. Det är uppfödarens rekommendation. Ger 2,5 dl ouppblött 3 ggr/dag.
Hunden har varit måttligt intresserad av mat sen vi fick hem henne. Matvägrar inbland och äter med god aptit ibland. Bra i hullet.

Idag på hundkursen tog jag upp detta med matvägran och alla höll på att tappa hakan när jag berättade att hon åt 7,5 dl/dag. Det var tydligen massor. Och fodret jag ger var inte heller bra.

Detta är vår första hund så jag är inte jätte kunnig än om allting och vi följer uppfödarens rekommendationer.

Vad tycker ni? Och vad ska man ge annars?
Brit care puppy ger jag, billigt på zoofast.se och bra innehåll.
 
Jag har en kvalsterallergisk hund och i färskfoder finns inte kvalster, mycket smidigt för mig.
Jag har i och för sig nästan alltid fodrat mina hundar med färskfoder. Mina hundar äter alltid med god aptit, fina i hull och päls, stabil mage, fina tänder. För mig är färskfoder på alla sätt och vis det bättre alternativet.
Men jag tycker inte att torrfoder är enbart av ondo, fördrar du torrfoder och det fungerar för din hund så ge det. Det har en förmåga att bli en väldigt polariserad debatt när det kommer till färskfoder vs. torrfoder.
Jag vill bara lära mig mer.
Nu är det inte optimalt att ge 2,5dl torrt varje gång hon ska äta eftersom hon inte äter upp allt. Vill gärna komma ner till en mindre mängd godare foder som hon håller sig i hull på.
 
Vid 5 månader så börjar jag ge 2 mål per dag - då blir det mer hunger + att man ofta ger en hel del träningsgodis, tugg mm vid sidan om. Hunden hinner sällan bli hungrig :)

Sen om du vill byta foder, så är det en smaksak. Doggy är inget foder jag vill ge, men det finns många, många foder med högre animaliskt innehåll. Så bara välj ;)
 
Doggyn bestod av 24% protein och 12% fett. Hur många procent tycker ni det ska vara istället om jag börjar se mig om efter något annat?

I billigare foder kommer proteinet oftast i högre grad från växtriket, även om proteinhalten är lika hög. Det är inte är optimalt för hundar, proteinet bör komma från animalier.
 
Ge färskfoder istället om det är möjligt.
Så mycket bättre för hundar att äta kött än torkade spannmål med några procents slaktavfall i.
 
Jag ger mina hundar klass och det är suveränt !
Kan verkligen rekomendera det fodret, inte lika dyrt som många trendmärken heller.
 
Jag ger mina hundar klass och det är suveränt !
Kan verkligen rekomendera det fodret, inte lika dyrt som många trendmärken heller.
Klass halvfoder tycker jag är bra om man blandar själv - helfodret däremot är det väl konstiga saker i ! Mjölk, och mejeriprodukter - varför har dom det i fodret numera :cautious:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 816
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 439
Senast: isafore
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp