Vipp

Trådstartare
Vilket alternativ skulle ni välja -

Utfodra med ett färskfoder där hunden är slank och håller vikten men får manisk klåda, kliar sönder sitt öra och får löst bajs så det fastnar varje gång eller utfodra med ett färskfoder där hela hunden blir i topp förutom att den går upp i vikt och blir mullig? (Trots 2 timmars promenad varje dag)
Torrfoder/våtfoder är inte ett alternativ (för det får han också klåda/löst bajs av).
 
Vi har gjort utredning för foderallergi utan att komma någonstans. Åt ett allergifoder från royal Canin under utredningen som han av någon anledning blev sämre av. Fick även kortisontablett och kortisondroppar utan framgång. Veterinären sa då att hon inte kunde hjälpa oss mer samt andra veterinärer sagt att det är samma procedur med samma foder som görs om jag kommer till dom istället.
Först trodde jag att han inte tålde kyckling men har även reagerat på mat med nöt i. Nu äter han ett foder med lamm och vilt i och har inte kliat sig en enda gång på flera månader, men blir ju mullig av det pga hög fetthalt. Tycker även att klådan slutat i kombination med detta foder och laxolja. Tyvärr kan inte veterinärerna jag varit hos hjälpa mig med foder då jag ger rått, de har sagt att de bara kan konsultera om foder de själva säljer (har sagts sig vara foderkunniga).
 
Alternativ ett är inte överhuvudtaget ett alternativ i mina ögon, det är som humant någonstans att medvetet ge hunden "manisk klåda" så den kliar sönder sig själv!
Har själv en födoämnes-allergiker som dom inte lyckats utreda exakt vad han reagerar på. Han är också lättfödd så han fick helt enkelt en mindre mängd färskfoder än de där 2% och fick utdrygat med bukfylla.
 
Alternativ 2 helt klart. Klåda är ett rent helvete!
Jag hade istället provat att dryga ut maten med något och minskat givan.
 
Vore det ändå inte värt att ge torrfoder för allergiska hundar om hunden har sådana problem med allergier som din hund verkar ha?

Det finns en rad olika torrfoder för allergiska hundar, en del med mera fett och en del med mindre fett.

En del hundar reagerar på de flesta boskapsdjur (höns, ko, lamm osv) men då finns det foder som består av bara 1 protein, t.ex häst, hjort, insekter, känguru osv osv.

En del allergiska hundar reagerar på fisk, så kolla hur han är om han inte får laxolja.

Min personliga åsikt är att det är viktigt att komma ihåg att huden är kroppens största organ, och en kontinuerlig klåda betyder att det är något fel på det organet. Då måste man se till att åtgärda den saken.

Allergi är svårt och jag tycker att det oftast behövs en veterinärs hjälp för att man ska hitta foder som funkar för att hålla hunden lagom i hull och att den ska må bra på det också.
 
Vilket alternativ skulle ni välja -

Utfodra med ett färskfoder där hunden är slank och håller vikten men får manisk klåda, kliar sönder sitt öra och får löst bajs så det fastnar varje gång eller utfodra med ett färskfoder där hela hunden blir i topp förutom att den går upp i vikt och blir mullig? (Trots 2 timmars promenad varje dag)
Torrfoder/våtfoder är inte ett alternativ (för det får han också klåda/löst bajs av).
Men är det ens en fråga? Alternativet att hunden kliar sönder sig och blir så dålig i magen är ju ett alternativ som inte ens finns.

Då är det bättre att dryga ut maten som hunden fungerar med så att den ändå blir mätt och nöjd.
 
Såklart tycker jag heller inte att alternativ 1 är ett alternativ, men varför jag frågar är för att jag fått press från veterinär som tycker att han bör gå ner några hekto och tyckte jag skulle byta till foder med mindre fetthalt. Men då har han fått denna extrema klåda som stressar både mig och hunden.

Maten som han går på nu tillsammans med laxolja gör honom 100% klådfri. Han har gått på detta foder i ca 6 månader och slutade klia sig 1 vecka med fodret.
Som sagt så vill inte veterinärer hjälpa oss med kostrådgivning då vi ger rått. Torrfoder är inget alternativ då vi har provat diverse olika sorter med hjälp av vet utan framgång, då även om klådan försvunnit på vissa har många gjort honom torr i pälsen, fått dålig tandhälsa trots tandborstning, dålig ork, geggigt bajs, övervikt osv.

Minskat givan vet jag inte om jag kan göra så mycket mer. Han måste ju fortfarande få i sig tillräckligt med mat som täcker dagsbehovet och som håller honom mätt och orkesfull. Han äter 60g kött och 30-40g grönsaker per dag och han väger 4,3kg med övervikten (bör ligga 3.8-4kg enligt vet). Jag frågade vet hur mycket mat jag kunde minska utan att det blir någon fara men de sa att de inte kan ge några rekommendationer med rå mat då de inte känner till den typen.
 
Såklart tycker jag heller inte att alternativ 1 är ett alternativ, men varför jag frågar är för att jag fått press från veterinär som tycker att han bör gå ner några hekto och tyckte jag skulle byta till foder med mindre fetthalt. Men då har han fått denna extrema klåda som stressar både mig och hunden.

Maten som han går på nu tillsammans med laxolja gör honom 100% klådfri. Han har gått på detta foder i ca 6 månader och slutade klia sig 1 vecka med fodret.
Som sagt så vill inte veterinärer hjälpa oss med kostrådgivning då vi ger rått. Torrfoder är inget alternativ då vi har provat diverse olika sorter med hjälp av vet utan framgång, då även om klådan försvunnit på vissa har många gjort honom torr i pälsen, fått dålig tandhälsa trots tandborstning, dålig ork, geggigt bajs, övervikt osv.

Minskat givan vet jag inte om jag kan göra så mycket mer. Han måste ju fortfarande få i sig tillräckligt med mat som täcker dagsbehovet och som håller honom mätt och orkesfull. Han äter 60g kött och 30-40g grönsaker per dag och han väger 4,3kg med övervikten (bör ligga 3.8-4kg enligt vet). Jag frågade vet hur mycket mat jag kunde minska utan att det blir någon fara men de sa att de inte kan ge några rekommendationer med rå mat då de inte känner till den typen.

Men lägg till lite tuffare motion än promenader några gånger i veckan? Cykelturer tex?
 
Jag skulle testa med Specific COD-HY, blötmat eller torrfoder. Lågt i fett, hydrolyserat och med lax som proteinkälla vilket din hund verkar tåla. Innehåller mycket EPA/DHA som stärker hud och päls.
 
Såklart tycker jag heller inte att alternativ 1 är ett alternativ, men varför jag frågar är för att jag fått press från veterinär som tycker att han bör gå ner några hekto och tyckte jag skulle byta till foder med mindre fetthalt. Men då har han fått denna extrema klåda som stressar både mig och hunden.

Maten som han går på nu tillsammans med laxolja gör honom 100% klådfri. Han har gått på detta foder i ca 6 månader och slutade klia sig 1 vecka med fodret.
Som sagt så vill inte veterinärer hjälpa oss med kostrådgivning då vi ger rått. Torrfoder är inget alternativ då vi har provat diverse olika sorter med hjälp av vet utan framgång, då även om klådan försvunnit på vissa har många gjort honom torr i pälsen, fått dålig tandhälsa trots tandborstning, dålig ork, geggigt bajs, övervikt osv.

Minskat givan vet jag inte om jag kan göra så mycket mer. Han måste ju fortfarande få i sig tillräckligt med mat som täcker dagsbehovet och som håller honom mätt och orkesfull. Han äter 60g kött och 30-40g grönsaker per dag och han väger 4,3kg med övervikten (bör ligga 3.8-4kg enligt vet). Jag frågade vet hur mycket mat jag kunde minska utan att det blir någon fara men de sa att de inte kan ge några rekommendationer med rå mat då de inte känner till den typen.
Men handlar det om några hekto så bör det räcka att några ggr i veckan köra tuffare motionspass, alltså inte promenader bara. Några hekton är inte svåra att få bort genom ökad varierad träning.

Dom här 2 timmarna promenaderna du går, är det i "powerwalk" variant eller är det att du är ute två timmar och lunkar på i hundens takt?

2 timmar aktiva promenader är annars ganska mycket och är det så att du går aktiva två timmar så variera vart du går, ut lite offroad och klättra och spring i skogen eller vad som helst som gör att hundens flås kommer upp lite mer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Min nya hund äter just nu acana adult small breed, samma som hos sin förra ägare. Hon tycker att det är gott och hon ser fin ut i kropp...
Svar
6
· Visningar
1 203
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 893
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 204
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp