Bukefalos 28 år!

Hundmatsdjungeln???

B

BabeRuth

Har setat och läst om massa olika hundmater för att hitta ett bra foder som bägge mina hundar kan/vill äta.

Hoppas att någon här kan hjälpa mig en aning,för ju mer jag läser ju snurrigare blir det.

Skriver lite om hundarna och deras specifika behov

den äldste Ior är uppfödd på vov och mestadels Doggy orginal,han har alltid varit väldigt kräsen och matvägrar om han inte får den mat han vill ha.
han är så kräsen att han vägrar äta vissa ost-korv-köttbullar helst ska det vara scan men ibland kan andra märken gå.Så det är han själv som bestämt sig för Vov och doggy! Jag har provat en massa olika "bättre" sorter men då har han vägrat äta.Har gett bort säckvis med olika hundmatssorter.

Sen den yngsta som är mycket matglad och hungrig och äter precis allt utom bananer.
Men han har epilepsi, vet inte hur mat och vitaminer påverkar sånt men läste nånstans att tex B-vitaminer och omegafetter kunde minska anfallen.

Så det jag letar efter är ett torrfoder som smakar gott,innehåller omega,B-vitaminer,glucosamin och selen.Och gärna massa andra bra vitaminer.


Jag har läst lite om ett ett foder som heter Acana, verkar innehålla mycket och enligt recensioner vara välsmakande.
Någon som har erfarenhet av det?
Vad ger du din hund för foder? Hur mår han/hon på det?
Vet du något foder som innehåller de vitaminer och ämnen jag sökte efter?
Jag har även haft tankarna att börja BARFa men vill se om det finns andra bra alternativ.

Tack Susanne
 
Sv: Hundmatsdjungeln???

människor kan ju äta en ketogen kost (fettrik och kolhydratfattig) för att minska på ep-anfallen men detta fungerar bara på några individer och jag har ingen aning om det funkar på hundar. man förespråkar ju foder med lite kolhydrater och bra fettkällor i vilket fall som helst. när det gäller vitaminerna så innehåller så vitt jag vet alla helfoder på den svenska marknaden precis de vitaminer och mineraler som hunden behöver. säkert innehåller en del foder mer och andra mindre, men mycket av det som kroppen inte behöver har den en förmåga att göra sig av med igen. annat kan vara mycket farligt att överdosera. så jag hade i alla fall inte gett mig på att tillsätta något utöver fodret om jag inte var säker på att det var i ofarlig mängd. har du pratat med din veterinär angående kosten till din ep-hund?

den andra hunden du har, hur länge låter han bli att äta? är det så att han magrar av kraftigt, eller får han äta något annat om han matstrejkar ett par dagar? många hundar har lärt sig att om de bara håller ut ett par dagar så får de riktigt smarrig mat sedan, och detta är de ju dumma om de inte utnyttjar. det där att han har valt mat själv köper jag inte riktigt, någon måste ju ha serverat den? men å andra sidan, om han mår bra på den maten han får nu så finns det kanske ingen anledning att byta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en hund som inte vill äta, jag tycker att jag har testat en massa olika foder och toppingar men ingenting duger. Tänkte därför...
2
Svar
33
· Visningar
1 975
Senast: Kivina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 172
Senast: Irival
·
Hundhälsa Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men...
Svar
8
· Visningar
1 134
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp