Hundmöten - varför är det så svårt?

De jag ser som stannar brukar inte lyckas så bra med den taktiken. Antingen stannar de bara och står säger nej helt obefogat ungefär femtielva gånger utan nån som helst effekt eller så ber de hunden sitta och sen är de helnöjda när deras hund sätter sig. Sen att hunden sitter och tokstrirrar på min hund verkar de inte bry sig om. Sen har vi gruppen vars hundar (oftast golden av nån anledning) som lägger sig ner och vägrar gå vidare förrän vi passerar oavsett hur mycket ägaren lockar eller drar i kopplet.

Tråkigt. Har stött på flera som gjort samma som mig och då jag kunnat gå förbi medans dennes hund har fokus på sin ägare. Har själv aldrig stött på någon som bara satt hunden låtit den sitta och stirra eller bara nejjat.
 
Tack för alla svar!

Verkar som många på detta forum har likartad inställning till detta. Kan dock konstatera att det är inte så det ser ut där jag rastar mina hundar. 1 eller 2 av kanske 20 hundar i vår by kan möta andra hundar på promenaderna utan att göra utfall/skälla/skrika/låsa/mm. på den mötande hunden, dvs mina hundar. Det blir ganska tröttsamt att möta dessa dag ut och dag in.

Helt klart att man helst inte ska lägga sig i hur andra sköter sina hundar vid hundmöten så länge den kan hålla tillräckligt hårt i kopplet.

Hur ställer ni er till när ni möter någon som har en hund som drar i kopplet, hoppar och/eller skäller när den ser eran hund och ägaren frågan om den får hälsa?

Jag får den frågan då och då och när man säger "nej, mina hundar hälsa inte på andra hundar på promenader" blir en del stötta, någon har till och med blivit arg då jag tydligen berövar mina hundar deras sociala liv :confused:

Nästa gång man möter dem så blir de arga på hunden för att den beter sig på samma sätt som när de frågade om hunden fick hälsa men de vet att det inte ens är värt att fråga och skäms för sin hunds beteende.

Angående att stanna med hunden vid hundmöte har jag sett en del som gör så och förstår varför. Men hur gör man om man möter någon som också stannar med sin hund? Väntar man ut varandra? På något sätt kan det ju inte vara en långsiktig lösning känner jag.
Jag har nån inbillning om att det också kan handla om lite svagare mentalitet hos många hundar idag? Och att det finns så många olika "rätta" träningsmetoder att folk blir förvirrade och får svårare att hitta vad som funkar för sin hund, t.ex. Läser mer på nätet än vad de läser av hunden, kanske.

Jag tycker du har väldigt vettiga tankar kring det hela. Jag själv håller på för fullt att träna en vuxen hund i hundmöten, hon är lite osäker och reagerar därför med skall och drag i kopplet i försök att skrämmas. Fördelen är dock att hon är fullt kontaktbar och galen i godis, så jag proppar i henne godis så fort hon ser en hund så lär hon sig ganska snabbt att en mötande hund betyder godis av matte. Vet ju dock av erfarenhet att det inte alltid är så enkelt, efter att ha haft en osäker hund som låste sig totalt och var okontaktbar vid hundmöten.

Gemensamt för de jag själv haft och känner till som varit svåra har haft en mental osäkerhet, så därför tror jag att det är den biten som spökar mest. Den andra hunden bryr sig inte (mer än att han ibland kan visa lite intresse för att hälsa), om det inte är en schäfer vi möter då kan han ge ifrån sig nåt litet ogillande ljud.

Sen går jag helst omvägar, och uppskattar när andra gör det, just för att det för mig underlättar om jag kan sitta på huk och ösa i tiken godis och slippa fokusera på hanen (som då bara kan stå där). På en gångväg behöver jag ju ha koll nog så inte han får för sig att han ska få hälsa och då kan det bli svårare att hålla tiken sysselsatt.

Skäller aldrig på hundarna, i och med att eventuella reaktioner kommer av osäkerhet och jag vill göra hundmöten till något positivt, men kan tänka mig att det kan se kul ut för vissa när jag är långsam, så tiken hinner börja dra och skälla, och jag pratar glatt med henne och "berömmer" med godis. :D
 
Hur ställer ni er till när ni möter någon som har en hund som drar i kopplet, hoppar och/eller skäller när den ser eran hund och ägaren frågan om den får hälsa?
Jag vägrar stenhårt och hänvisar till att min hund behöver lära sig att den inte får hälsa på allt och alla hela tiden. Det brukar funka och har någon åsikter låter jag det bara rinna av mig.
 
1. Vill att mina hundar ska ignorera eller maximalt snegla och notera den andra hunden. Fortsätta lugnt vid min sida.

2. Komma in till mig eller stanna och vänta på mig. Mina går inte långt ifrån mig så de är alltid nära även lösa.

3. Min ena hund kan pipa eller skälla vid hundmöten, i hans fall beror det på stress inför förväntningar för att leka pga för många lösa hundar som kommit fram för att leka som valp. I andras fall kan de vara osäkerhet, stress, understimulerad, vill fram och leka, osv.


4. Har många ägare med hundar som gör utfall här omkring. De jag gör är att gå till sidan och se till att mina hundar är tysta och lugna.
 
Tråkigt. Har stött på flera som gjort samma som mig och då jag kunnat gå förbi medans dennes hund har fokus på sin ägare. Har själv aldrig stött på någon som bara satt hunden låtit den sitta och stirra eller bara nejjat.

Jag ha nog sällan sett någon som stannat som sen haft bra kontakt med sin hund. De som haft kontakt med sin hund har fortsatt gå. De som stannat har oftast en hund som har fokus på allt annat än ägaren.

Jag tycker att det oftast är lättare att få en hund att ignorera en mötande hund om man ger den en konkret uppgift att utföra. Jag brukar välja att uppgiften är att hunden ska gå vid min sida med uppmärksamheten på mig. Jag tycker att det är lättare att få till det än att få till att hunden ska stå passiv vid min sida och låta bli att uppmärksamma den mötande hunden.
 
1. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund på en gångbana? (alla hundarna är i koppel)
Ignorera eller visa lugnande signaler (vända bort blicken, fokusera på mig, mjuk i kroppen osv)


2. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund längs en skogsväg då din hund går lös? (hoppa över denna om din hund inte går lös)
Om de är framför mig så ska de stanna upp, får gärna kasta en blick på mötet men ska sen komma till mig utan kvarhållet intresse. Om de är hos mig så är det samma som med koppel.

3. När du möter en hund som bli uppenbart uppstressad vid hundmöten, vad tror du är orsaken till beteendet?
Det finns ju massor av olika saker, ofta tror jag det är förväntan och upphetsning, ibland säkert osäkerhet samt bristande språkförståelse och självbehärskning. Det görs sällan bättre av att föraren sträcker kopplet utan att få respons så hunden har en bekväm livlina att hänga i och hetsa upp sig mer. Rent krasst så tror jag det är 99% förar/relationsrelaterat.

4. Hur kan/bör man hjälpa en mötande hundägare som har en hund som beter sig illa vid hundmöten?
Se till att ge dem avstånd samt avdramatisera. Oftast ignorerar jag dem, så länge vi är på tryggt avstånd.
 
Hur ställer ni er till när ni möter någon som har en hund som drar i kopplet, hoppar och/eller skäller när den ser eran hund och ägaren frågan om den får hälsa?

Jag får den frågan då och då och när man säger "nej, mina hundar hälsa inte på andra hundar på promenader" blir en del stötta, någon har till och med blivit arg då jag tydligen berövar mina hundar deras sociala liv :confused:
När jag har flocken med mig så är det ingen som kommer på idén att fråga om deras hund får hälsa, om de gjorde det skulle jag bara säga nej.

Om jag är ute med en hund så checkar jag av kroppsspråket på min. Det brukar vara väldigt tydligt om de är intresserade eller inte, oftast är de inte det och då säger jag nej. Förklarar eller ursäktar mig aldrig.
 
När det gäller stanna eller ej kan det ju bero på hur svår hunden är. Jag har svårt att kontrollera min hane gående i vissa lägen, då försöker jag gå så långt åt sidan som möjligt och stanna där. Så det kan ju vara en säkerhetsgrej att man stannar.
 
1. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund på en gångbana? (alla hundarna är i koppel)
Målbilden med båda hundarna är att de ska fortsätta gå lugnt bredvid mig, ignorera mötande hund. Där är vi inte!
Gammelhunden är osäker och reaktiv och både kastar sig i kopplet och skäller om hon "får". Det får hon såklart inte, men det är inte alltid vi lyckas distrahera henne med godis, avstånd eller annan uppgift. Det är också väldigt olika vilka hundar hon reagerar på så det är svårt att veta om det går framåt eller inte. Ibland kan hon gå bra flera möten i sträck för att sedan "plötsligt" börja om igen. Vad som triggar henne kan jag inte lista ut... (Tog över henne som vuxen hund.)
Unghunden anser att hela världen är till för att leka med henne, skit samma om det är människa, hund eller katt. Vi har kommit så långt att hon ignorerar människor. Hundar som hon känner igen (bor i ett hundtätt område) ser hon som sina kompisar och vill gärna leka med. I de lägena tar hon inte godis alls. Vid möten med helt okända hundar är det enklare, då är hon inte lika intresserad och kan distraheras med godis eller lek med mig.

2. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund längs en skogsväg då din hund går lös? (hoppa över denna om din hund inte går lös)
Gammelhunden går aldrig lös där vi kan möta andra hundar, eller där vi kan se möten långt innan hon hinner reagera.
Unghunden stannar ofta upp och jag kan då be henne stanna där till jag kommer fram och kan koppla upp. Skulle vilja att hon själv kommer in till mig när hon ser andra, men det är långt kvar till det. Ber jag henne stanna innan hon ser någon så snurrar hon några varv för att se vad det är hon har missat... trots att jag ber henne stanna ofta även utan möten just för att det inte ska bli att ett stanna = missa en kul kompis.

3. När du möter en hund som bli uppenbart uppstressad vid hundmöten, vad tror du är orsaken till beteendet?
Ingen aning om vad andras hundar har för anledningar, men tror generellt de oftare är osäkra eller frustrerade snarare än ilskna.

4. Hur kan/bör man hjälpa en mötande hundägare som har en hund som beter sig illa vid hundmöten?
När jag har gammelhunden med mig uppskattar jag om den mötande hunden med matte/husse tar en vidare sväng runt oss. Själv går jag av stigen med henne, men har hon väl kommit igång så har hon svårt att släppa det så länge den andra är inom synhåll och lite till.
Möter jag och unghunden andra hundar som är som hon, svårt att gå framåt utan att bjuda in till lek, kan jag föreslå att vi ska gå bredvid varandra utan att de får hälsa, så att båda får träna på det. Har aldrig varit med om att någon hund betett sig illa mot henne på något annat sätt än just lekinviter, så antar att hon utstrålar något som lugnar de som annars kan reagera eller avväpnar de som kanske ändå är ilskna.
Går inte själv med båda hundarna utan ser till att vi har varsin och kan gå undan med den gamle och ändå låta den yngre träna på ett bra möte. Om jag någon gång måste gå själv med dem gör jag allt jag kan för att undvika hundmöten överhuvud taget.
 
1. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund på en gångbana? (alla hundarna är i koppel)
Helst totalt ignorera den andra hunden, bara fortsätta gå bredvid mig i vår bubbla. I dagsläget tycker jag dock att min visar lite för stort intresse mot vissa hundar vi går förbi. Tittar, vänder sig om och hade nog gärna gått fram om han fick. Har visat honom vad jag vill genom direkt kontakt men ska se om inte skvallerträning kan vara något ändå. Ja då blir målbilden att fortsätta gå lugnt och titta på mig.

2. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund längs en skogsväg då din hund går lös? (hoppa över denna om din hund inte går lös)
Ser han en annan hund när han är lös vill jag att han kommer in till min sida. Än så länge är han ung och vi har inte hamnat i en situation där han ser hunden innan jag ser den, så jag har kallat in honom och kopplat innan han fått syn på den andra hunden. Men målbilden är som sagt att springa in till min sida och vara lugn.

3. När du möter en hund som bli uppenbart uppstressad vid hundmöten, vad tror du är orsaken till beteendet?
Är verkligen ingen expert, har inte jobbat mycket alls med hundar som har dessa problem. Men en stor del av orsaken tror jag är att ägaren inte gått in och talat om för hunden hur den ska bete sig, inte stöttat på rätt sätt vid rätt tillfälle. De allra flesta jag möter med stressade hundar antingen skäller ut hunden, ignorerar det och bara drar med sig hunden, eller lyfter upp dem i famnen.

4. Hur kan/bör man hjälpa en mötande hundägare som har en hund som beter sig illa vid hundmöten?
Jag har alltid min hund placerad så att han inte möter den andra hunden direkt. Ibland ser jag att vissa väljer att vända helt om för att slippa möte, så då försöker jag att välja en annan väg så jag inte möter dem igen eller går efter. Om ägaren sätter ner sin hund vid sidan så väljer jag att fortsätta gå. Men egentligen gör jag ingen jättestor affär av hundmöten. Jag själv tycker det är ett bra tillfälle att träna min hund att bete sig. Hade någon bett mig om träningshjälp hade jag ställt upp men tror verkligen inte det kommer hända här.
 
1. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund på en gångbana? (alla hundarna är i koppel)
Helst totalt ignorera den andra hunden, bara fortsätta gå bredvid mig i vår bubbla - håller med i vad TS beskriver här, men med mina heeler är det nog inte helt troligt att det kommer ske. inte till 100%.
Mina tidigare shar-pei var det aldrig problem med så. Lite soffpotatisar som knallade förbi vilken hund som helst, hur nära som helst och sa aldrig något eller gjorde något. Drömläget.
Min nuvarande ras är rätt så mycket mer aktiv, har mer reaktivitet och oerhört mycket snabbare reaktion i alla lägen. Någon individ går förbi hundar utan att reagera alls, någon reagerar på vissa hanar, en annan reagerar på vissa tikar osv, någon reagerar bara på hundar som visar reaktion på oss. Jag skulle önska att alla även i flock, skulle kunna gå lugnt och sansat förbi alla mötande hundar även på nära håll, men i dagsläget är det inte så och i flock triggar dom lätt varandra och "hjälps åt"....

2. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund längs en skogsväg då din hund går lös? (hoppa över denna om din hund inte går lös)
Faktiskt lite så som dom gör nu, fast kanske i lugnare tempo :D Min hane markerar med antingen bara kroppen eller med rösten om han är lös och vi får hundmöten - lite beroende på hur nära den är. Sen kommer han till mig. Han vill inte ha nära kontakt med främmande jyckar. Han har varken intresse för det och så gillar han inte få oartiga hundar som ev rör vid honom. Ungtiken gör lite samma, fast kan spänna upp sig lite på avstånd och fladdra lite runt mig i fart först (lite blandat unghundskaxig/osäker). Hon är dock oerhört förig och har egentligen inget intresse hon heller för främmande hundar. Snart 2-års tiken är en mjukis och vill absolut inte ha främmande hundar "på sig" om hon inte är helt säker på vad det är för någon. Kan ge skall, men håller sig undan hos mig. Unghanen är fortfarande valp och är helt ointresserad av hundar han inte känner - fortfarande lite otäckt och oftast tittar han inte ens på dom och han säger ingenting, utan är lugn och kommer till mig. Summan är att hela flocken kommer till mig vid hundmöten (eller jag ropar in dom snabbt) när dom är lösa och jag kopplar upp vi kliver ut i buschen - i vilken ordning beror på hur snabbt den mötande dyker upp.
Önskedrömmen är väl kanske att dom skulle vara helt tysta, mer avslappnade och komma lugnare till mig och inte göra allt i rasande fart (fast dom är ju heeler och dom gör det mesta i tempo...)

3. När du möter en hund som bli uppenbart uppstressad vid hundmöten, vad tror du är orsaken till beteendet?
Oftast osäkerhet, eller flamsig unghund som vill hälsa/leka blandat. I mitt område finns en del även rejält aggressiva hundar, men dom har då ett mycket mer utåtagerande sätt. Sen är det skillnad med och utan koppel för många hundar och trånga hundmöten. Jag märker stor skillnad på mina hur dom agerar beroende på om dom är lösa eller om dom har koppel på. Tyvärr så blir det lätt så att man håller kopplet spänt/kort beroende på att vid trånga möten vill man inte riskera kontakt med främmande hundar och då blir läget automatiskt mer spänt direkt pga kopplen. Lite moment 22, för inne i området vill man inte ha lösa hundar och jag vill inte möta lösa stora hundar som agerar hotfullt.

4. Hur kan/bör man hjälpa en mötande hundägare som har en hund som beter sig illa vid hundmöten?
Går det så tar jag lite avstånd oavsett om mötande hund är lugn eller om den verkar osäker - mycket för att någon individ i min flock kan börja göra lite väsen av sig och risken är då stor att någon vill hjälpa till". Mina kan reagera rätt mycket på mötande hundar som "beter sig illa" och då kan mina gå igång och bli lika illa dom (bah - här känns det ibland som ett stort misslyckande, men men). Mina vuxna har erfarenhet av otrevligheter och det gör att dom triggas lättare.
Jag jobbar på att mina inte ska stirra, men det är inte alltid lätt att få allas uppmärksamhet om alla individerna är med. Dom vuxna vill helst inte vända ryggen helt åt främlingar pga erfarenheter - man vet aldrig om någon kastar sig över dom. Jag bor i ett oerhört hundtätt område, så risken för både lugna och otrevliga hundmöten finns konstant. Men i de allra flesta fall går det lugnt till :)
 
Jag har aldrig förstått varför en del stannar när man ska passera dem och deras hund. Det ger ju bara hunden mer möjlighet att fixera på min hund. Jag stannar aldrig. Jag fortsätter alltid gå (på vägen eller på en omväg) och låtsas som om den andra hunden inte existerar, eftersom det är så jag vill att min hund ska göra.
Blir så irriterad på dom som stannar mitt på vägen så jag knappt kommer förbi och låter sina hundar stirra ut mina och sen när jag gått förbi och vänder mig om har dom börjat gå igen åt det hållet det hade underlättat att dom gick från början. Finns möjlighet går jag en omväg men ibland är man fast på någon smal väg och inte har något val.

Ibland får jag också stanna dock när jag vet att dom kommer hetsa upp sig och jag vill ha fokus. När andra gör så av någon bra anledning förstår jag. Roligt bara när båda två kör samma metod och man blir ståendes. :rofl:

Jag menar mest dom här små tanterna och gubbarna som inte verkar ha någon koll.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 570
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp