"Hundparkering"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ta-med-hunden-nar-du-handlar-mataffar-infor-hundparkering

Först trodde jag det var ett aprilskämt. Hur sjutton tänkte de nu?! En kal, hal och helt mörk liten kur som man ska kodlåsa in sin hund i? Har de sett hur kraven ser ut för burförvaring av hund?
Jag tycker väl det är en helt ok lösning för de som behöver ta med sig hunden till affären.
Jag tror inte den är helt mörk, och det skiljer sig ju inte så mkt mot hundkärra eller bilbur på kvällen isf.
 
Med tanke på att dörren är "genomskinlig" så är det ju inte mörkt där inne, om det inte är mörkt ute vill säga. Att buren är kal är väl bara bra ur säkerhetssynvinkel.

Hade det inte varit för att det är så smala burar så hade jag lätt kunnat använda dem om det behövts. Det finns en sådan bur vid en mataffär en bit från mig och den ser inte så tokig ut annars. Jag vill dock inte ha mina hundar instängda i något utrymme där de inte ens kan vända sig eller ligga bekvämt... Många här har dock mindre hundar och då fungerar det ju.
 
Med tanke på att dörren är "genomskinlig" så är det ju inte mörkt där inne, om det inte är mörkt ute vill säga. Att buren är kal är väl bara bra ur säkerhetssynvinkel.

Hade det inte varit för att det är så smala burar så hade jag lätt kunnat använda dem om det behövts. Det finns en sådan bur vid en mataffär en bit från mig och den ser inte så tokig ut annars. Jag vill dock inte ha mina hundar instängda i något utrymme där de inte ens kan vända sig eller ligga bekvämt... Många här har dock mindre hundar och då fungerar det ju.
Om jag har med mig en fäll hade jag kunnat lämna mina där en stund om jag snabbt ska in och handla. Då hade jag kunnat kombinera hundpromenad med att gå till affären vilket jag inte kan nu.
 
Den var väl helt okej bortsett från underlaget som kunde varit av gummi eller nått mindre halkigt. Mörk var den väl inte?
Ser ut som en box ur vilken hundkärra som helst och våra åker hellre i kärra än bil.
 
Det där är väl inget nytt? Eller? Såna har jag sett i minst tio år här. Kan absolut vara smidigt för den som vill ha med hunden.
 
Den var väl helt okej bortsett från underlaget som kunde varit av gummi eller nått mindre halkigt. Mörk var den väl inte?
Ser ut som en box ur vilken hundkärra som helst och våra åker hellre i kärra än bil.
Jag har nästan alltid en jacka eller tröja med mig som min hund kan ligga på när jag fikar eller behöver "lägga undan" honom för att ägna mig åt annat. Skulle jag lägga honom i en box, så skulle jag använda den.

(bakgrunden är att en bekant lärde sina jakthundar att lägga sig i hans jacka - för att lättare få tag i dem om/när de försvann under jakt)
 
Tänkte också på golvet. Ju spändare hunden är, desto otrevligare lär den uppleva det. Tröjor och filtar man lägger på sånt underlag brukar mest glida iväg och hamna i en hög i hörnet. Tanken är bra, utförandet kanske inte helt hundra.
 
Jag ser framför mig att folk pratar med hundarna, mina skulle idiotskälla, folk kan sparka på dörrarna och peta in skit. Nope. Inte min grej. Jag lämnar hellre i bilen om vädret tillåter eller hemma. Är det varm väntar en av oss i bilen om vi inte har alternativ. Har ac till buren och vädringskrok.
 
Jag ser framför mig att folk pratar med hundarna, mina skulle idiotskälla, folk kan sparka på dörrarna och peta in skit. Nope. Inte min grej. Jag lämnar hellre i bilen om vädret tillåter eller hemma. Är det varm väntar en av oss i bilen om vi inte har alternativ. Har ac till buren och vädringskrok.
Ja precis! Folk är ju helt opålitliga!
 
Jag ser framför mig att folk pratar med hundarna, mina skulle idiotskälla, folk kan sparka på dörrarna och peta in skit. Nope. Inte min grej. Jag lämnar hellre i bilen om vädret tillåter eller hemma. Är det varm väntar en av oss i bilen om vi inte har alternativ. Har ac till buren och vädringskrok.
och @Migo
Fattar inte skillnaden i säkerhet mot att de skulle ligga i bilen i så fall? Där händer det ju med att folk ska stå och hetsa hundarna eller ska stoppa in fingrarna?
 
Jag tycker idén är bra. Lite knäppt dock med det hals golvet. Annars det jag funderar på är om smittorisk kan uppstå. Någon som vet om bakterier etc från en hund ”leva kvar” i buren tills nästa hund kommer? Någon vattenskål delas ju inte men kanske finns en risk ändå?
 
Där har jag dem i egna, hemtama buren. De skäller inte, jag vet att inga sjuka djur suttit där och det känns ändå bättre.

Jag tror iofs inte att smittorisken för en vaccinerad hund är värre här än någon annanstanns tex hundpensionat, brukshundsklubben där man delar på redskap och låneburar, tävlingar, hundrastgårdar, hundbutiker och andra hundvänliga miljöer i samhället som gärna förespråkas. De här burarna lär dessutom rengöras.

Personligen håller jag/vi oss ifrån många av dessa platser men för de som annars har med sin hund överallt är nog detta ingen värre smittokälla än andra ställen.
 
Jag tror iofs inte att smittorisken för en vaccinerad hund är värre här än någon annanstanns tex hundpensionat, brukshundsklubben där man delar på redskap och låneburar, tävlingar, hundrastgårdar, hundbutiker och andra hundvänliga miljöer i samhället som gärna förespråkas. De här burarna lär dessutom rengöras.

Personligen håller jag/vi oss ifrån många av dessa platser men för de som annars har med sin hund överallt är nog detta ingen värre smittokälla än andra ställen.

Säkert, men jag undviker rastgårdar, butiker osv. Det är bra för de som annars lämnar i bilen fast det är för varmt, men jag tycker det kunde utformats bättre.
 
Jag ser inga större problem med utformningen förutom möjligtvis golvet då - men där kanske man måste göra en avvägning eftersom de ska vara självrengörande? Jag tycker att det är bra att det är täckande väggar, med tanke på den stökiga miljön och att det kan sitta helt främmande hundar på vardera sidan känns det vettigt.

Man måste nog tänka på vilken målgruppen är för de här förvaringsburarna. Det är knappast så att de hundar som har det skönt hemma eller i sina välventilerade och svala bilburar kommer att stoppas in där. Men förhoppningsvis kommer hundar som annars fått vänta i varma burar eller bundna utanför affären få sitta mer bekvämt, även om det inte är perfekt i alla avseenden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 405
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 615
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Kropp & Själ Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon...
19 20 21
Svar
404
· Visningar
13 979
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp