Bukefalos 28 år!

T

teamnalle

hejsan. Jag har en Valp på 5 månader, En Mexikansk Nakenhund med hår..
Och snart ska vi ta en resa till Finland och hälsa på mina släktingar.
Så jag undrar, hur skaffar man ett hund pass?
Och hur mycket kostar det ungefär?
behöver hon ombesiktas och om Vaccineras innan man åker?
Tacksam för svar.
Mvh Anna och Cassiopeja
 
Sv: Hundpass

till finland kan du åka utan problem men vill du ta tillbaka hunden till sverige så måste du rabiesvaccinerat samt tagit blodprov....tror de tar 120 dagar innan avresa om ja ej minns helt fel.
Detta ska stå i hundpasset...

Är din hund ej rabiesvaccinerad så måste den stanna i sverige
 
Sv: Hundpass

Okey tack för svaret.
men det tar ju jätte lång tid.
Vi planerar och resa i mitten av nästa månad..
Hur ska jag då göra?
 
Sv: Hundpass

hundvakt eller pensionat kanske... bor uppfödaren i närheten kanske denna kan ta hand om hunden när ni åker bort...
 
Sv: Hundpass

Rabiesvaccinationen innebär först en spruta, sen en spruta till tidigast fyra veckor efteråt, och sedan får man vänta i 120 dagar för att kunna ta provet efter antikroppar. Alltså är det iaf 150 dagars väntetid för att kunna ta hunden ut ur landet till t.ex Finland (eller ja, som någon sa så får du ju ta ut den ur Sverige, men inte ta in den igen utan rabiesvaccinering)

Så hundvakt måste fixas, alternativt så får resan skjutas upp :idea:
 
Sv: Hundpass

Ja och tyvärr finns det heller inga garantier på att rabiesvaccineringen verkligen har tagit när man sätter den på växande hundar. Den erfarenheten har jag.

Min hund blev rabiesvaccinerad som valp hos sin förra ägare. När jag nu gjorde blodprovet (för det inte var gjort) så fanns där inte tillräckligt med antikroppar så det blev till att grunda om och nu har vi 3månaders väntan kvar innan vi kan ta ett nytt blodprov. :grin:

Hade jag varit TS så hade jag satt igång att leta hundvakt och tagit med hunden nästa år istället.

För att svara på hur du får passet - det skriver veterinären ut och för in rabiesvaccineringarna i åt dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på;) Först undrar jag om vilken ålder som "är bäst" att skaffa häst...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: malinhest
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: Migo
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 729
Senast: Halali
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 166
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp