Hundpassning av gammal hund

R

randigstrumpa

Den här veckan är jag och min pojkvän hundvakt åt en labrador som tillhör hans syster. Hunden är gammal och har alltid haft problem med bakbenen. Nu har det gått så långt att hunden inte kan resa sig upp från sin bädd som hon ligger i. Hjälper man henne upp så klarar hon av att gå några steg, men lägger sig sedan. Enligt min pojkvän så tog det henne till veterinären för någon vecka sedan och trodde då att de skulle ta bort henne, då hade hon även börjat kissa blod. Men tydligen hade veterinären gett dem ett alternativ så att de kunde ha kvar henne ett tag till. Vad det var för någonting vet jag inte.

Både jag och min pojkvän var då av uppfattningen att hon blivit bättre men nu märks det tydligt att så inte är fallet. Vi har passat henne sedan i söndags. Jag tror inte att hunden har ont när den ligger ner. Men den gör ju inget annat än ligger och det måste vara fruktansvärt tråkigt och frustrerande för henne! Jag håller dessutom på att bli tokig på att hon gnyr när vi inte är i samma rum som henne. Inatt skällde hon hela natten. Beroende på att hon inte vill vara själv kanske? Vilket är konstigt för hon är van vid att sova i ett eget rum. Kan det bero på någonting annat? Hon måste vara i köket, för i resten av huset är det heltäckningsmatta. (Jag befinner mig i England i min pojkväns mammas hus.)

Vi måste alltså passa hunden i några dagar till och samtidigt som jag tycker synd om hunden, så måste jag respektera ägarnas beslut (och veterinärens).

Jag som inte är så jätte hundvan undrar om det verkligen är vanligt att ha kvar en hund som "bara kan ligga"? Skulle ni tagit bort en hund som var i det här tillståndet? Vad är er erfarenhet - är synen annorlunda när det gäller att ta bort hundar, eller husdjur i allmänhet, mellan England - Sverige? Och hur kan man i så fall övertala ägaren?

Jag kan tillägga, för att det inte ska uppstå oklarheter, att om hade detta varit min hund hade så hade jag tänkt på hundens bästa.
 
Sv: Hundpassning av gammal hund

Jag som inte är så jätte hundvan undrar om det verkligen är vanligt att ha kvar en hund som "bara kan ligga"?

Tyvärr är det vanligare än man kan tro och anledningen till att djuren inte avlivas beror helt och hållet på ägarens egoism. De sätter sina egna känslor före djurets bästa.

Skulle ni tagit bort en hund som var i det här tillståndet?

För länge sedan. Ingen av mina djur får ens hamna i ett sådant tillstånd där livskvaliteten är borta sedan länge.

Vad är er erfarenhet - är synen annorlunda när det gäller att ta bort hundar, eller husdjur i allmänhet, mellan England - Sverige? Och hur kan man i så fall övertala ägaren?

Det tror jag inte att den är och jag tror heller (tyvärr) inte att man på ett "smidigt sätt" kan övertala en djurägare att göra det bästa för sitt djur. Däremot bör man göra sitt yttersta för att få ägaren att förstå att hunden plågas och att det ägaren ägnar sig åt är rent djurplågeri.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 168
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 697
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Hej allihopa. Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp! Nu är det såhär...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 305
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp