Hundpensionat och ensamtid

_Taggis_

Trådstartare
Jag är ny på detta med att behöva anlita hundpensionat så jag kan ha fått det helt om bakfoten... men är det verkligen det vanliga att hunden bor i en box? Det ser så ut på de flesta jag kollar på.

En gng för flera år sedan fick min gamla hund vistas en helg på pensionat, då bodde hon i box med utgång till hundgård. Jag såg det inte som ett stort problem eftersom vi även hyrde in familjens andra hund och de bodde ju ihop till vardags och hade varandra. Men nu då jag bara har en hund som dessutom är social och vill ligga i knät helst, så kan jag inte alls tänka tanken att hyra in henne på ett sånt pensionat...
Vi har kommit så långt i ensamträningen att hon kan vara tyst inne medan jag går ut i tvättstugan liksom. Aldrig att hon skulle kunna sitta i en box och bara rastas på promenader, hon skulle ju sitta och gapa konstant och vara olycklig.

Hur ser det ut på hundpensionat där hundarna bor i boxar? Blir det inte väldigt mkt ensamtid om de ska sitta i box och sedan rastas på promenader? Även om det är 5-6 ggr per dag så är det ju jäkligt många timmar i övrigt på ett dygn tänker jag. Vilka hundar klarar detta om en inte har flera att hyra in så de har varandra?:confused:
 
Jag är ny på detta med att behöva anlita hundpensionat så jag kan ha fått det helt om bakfoten... men är det verkligen det vanliga att hunden bor i en box? Det ser så ut på de flesta jag kollar på.

En gng för flera år sedan fick min gamla hund vistas en helg på pensionat, då bodde hon i box med utgång till hundgård. Jag såg det inte som ett stort problem eftersom vi även hyrde in familjens andra hund och de bodde ju ihop till vardags och hade varandra. Men nu då jag bara har en hund som dessutom är social och vill ligga i knät helst, så kan jag inte alls tänka tanken att hyra in henne på ett sånt pensionat...
Vi har kommit så långt i ensamträningen att hon kan vara tyst inne medan jag går ut i tvättstugan liksom. Aldrig att hon skulle kunna sitta i en box och bara rastas på promenader, hon skulle ju sitta och gapa konstant och vara olycklig.

Hur ser det ut på hundpensionat där hundarna bor i boxar? Blir det inte väldigt mkt ensamtid om de ska sitta i box och sedan rastas på promenader? Även om det är 5-6 ggr per dag så är det ju jäkligt många timmar i övrigt på ett dygn tänker jag. Vilka hundar klarar detta om en inte har flera att hyra in så de har varandra?:confused:

Hur tänker du att de annars ska ha hundarna?
Skulle du hellre vilja att din hund släpptes ihop med flera helt okända hundar med alla risker det innebär? Nä, det fungerar ju inte på ett pensionat där hundar kommer och går (skillnad är väl hunddagis där hundarna vänjs in med varandra osv).
Med tanke på att din hund inte kan vara ensam kanske du ska leta en hundvakt för den tiden eller leta efter mindre pensionat som bara tar emot enstaka hundar i taget där de får bo med familjen? (Vet att sådana finns)
 
Som ovan, boxar är inget märkligt på pensionat. Råder dig också att leta efter ensamhundvakt. Boxarna är en trygghet för vissa hundar. Dessutom tar det bort risken att två inkvarterade hundar börjar slåss med varandra.
 
Men nu då jag bara har en hund som dessutom är social och vill ligga i knät helst, så kan jag inte alls tänka tanken att hyra in henne på ett sånt pensionat...
Vi har kommit så långt i ensamträningen att hon kan vara tyst inne medan jag går ut i tvättstugan liksom. Aldrig att hon skulle kunna sitta i en box och bara rastas på promenader, hon skulle ju sitta och gapa konstant och vara olycklig.

Blir det inte väldigt mkt ensamtid om de ska sitta i box och sedan rastas på promenader? Även om det är 5-6 ggr per dag så är det ju jäkligt många timmar i övrigt på ett dygn tänker jag. Vilka hundar klarar detta om en inte har flera att hyra in så de har varandra?:confused:

Med en såpass osjälvständig/osäker hund, som "måste" vara med och ha närkontakt på det vis du beskriver, så är det nog bättre och lämpligare att ha en dagmatte.

Det fetade; alla hundar jag ägt genom livet och båda de vuxna nuvarande skulle fixa det utan problem.
 
Tack för svar. Jag är mest nyfiken på hur det praktiskt går till. Om de sitter i boxarna all tid utöver promenader och isf hur de flesta hundar dealar med det. Kan mkt väl vara så att min 8-månaders inte är mogen för det ännu. Hon har inga problembeteenden osv utan är väldigt trygg och stabil överlag men just detta med att bli lämnad är hon missnöjd med. Hon skäller och visar missnöje genom det, men jag upplever inte att hon mår dåligt. Kan tro att det blir tröttsamt att höra på hennes skällande däremot.

Jag har sett mindre pensionat där de bor inne med familjen. Min bodde på ett sådant förra veckan och det gick hur bra som helst. Dessvärre verkar det som att det inte är så många som fungerar så? Jag tänker på en kortare vistelse i maj där jag behöver ha hunden med mig till en annan stad och lämna henne på vägen vidare till nästa stad sas, och där hittar jag inga liknande alternativ som jag hade nu. Därav min fundering om det är mkt ovanligt att ha "familjelösningen".
 
Jag har sett mindre pensionat där de bor inne med familjen. Min bodde på ett sådant förra veckan och det gick hur bra som helst. Dessvärre verkar det som att det inte är så många som fungerar så? Jag tänker på en kortare vistelse i maj där jag behöver ha hunden med mig till en annan stad och lämna henne på vägen vidare till nästa stad sas, och där hittar jag inga liknande alternativ som jag hade nu. Därav min fundering om det är mkt ovanligt att ha "familjelösningen".

Eftersom man kan ta emot så mycket färre hundar är det få som är villiga att betala vad som krävs för att det ska bli lönsamt helt enkelt. Så ja, det är ovanligare.
 
Tack för svar. Jag är mest nyfiken på hur det praktiskt går till. Om de sitter i boxarna all tid utöver promenader och isf hur de flesta hundar dealar med det. Kan mkt väl vara så att min 8-månaders inte är mogen för det ännu. Hon har inga problembeteenden osv utan är väldigt trygg och stabil överlag men just detta med att bli lämnad är hon missnöjd med. Hon skäller och visar missnöje genom det, men jag upplever inte att hon mår dåligt. Kan tro att det blir tröttsamt att höra på hennes skällande däremot.
Hunden visar missnöje genom att skälla när hon blir ensam, men du upplever inte att hon mår dåligt av det? Vad tänker du att skällandet är uttryck för då? Skulle hunden skälla för att den mår bra? Nu är det ett litet sidospår i den här tråden och inte alls svar på frågan, men då jag tycker att man ganska ofta hör om hundar som skäller av att lämnas ensamma men ägaren hävdar att de inte mår dåligt, så funderar jag på hur man då tänker sig att en hund ska visa att den mår dåligt? Du behöver inte svara mig, men det är något att fundera på, det kan ju vara så att du behöver lägga lite krut på ensamträningen och/eller backa i den. :)
 
Hunden visar missnöje genom att skälla när hon blir ensam, men du upplever inte att hon mår dåligt av det? Vad tänker du att skällandet är uttryck för då? Skulle hunden skälla för att den mår bra? Nu är det ett litet sidospår i den här tråden och inte alls svar på frågan, men då jag tycker att man ganska ofta hör om hundar som skäller av att lämnas ensamma men ägaren hävdar att de inte mår dåligt, så funderar jag på hur man då tänker sig att en hund ska visa att den mår dåligt? Du behöver inte svara mig, men det är något att fundera på, det kan ju vara så att du behöver lägga lite krut på ensamträningen och/eller backa i den. :)

Jag baserar det på att hon är ljudlig överlag. Hon förmedlar väldigt mkt med ljud. Och sen beror det ju givetvis på vart ens gräns för "mår dåligt" går. Är "må dåligt" alternativet till att hunden aldrig i sitt liv ska uppleva en negativt betingad känsla så skulle jag vilja se den hundägare som kan erbjuda det. Att lära sig livet är till mångt och mkt att lära sig leva med det som inte är ens förstahandsval, man kan även kalla det att lära sig hantera besvikelser. Oavsett djurart eller människa. Om det är "må dåligt" i den meningen att det ger ångest och sätter spår så är det mer den förklaringen jag använder.
Min hund skäller på exakt samma sätt då vi ensamtränar som om hon ser en godbit som åkt in under soffan och hon inte får tag på, jag tror inte att det senare gör henne skadad för livet heller. När jag går ut så är hon fullt sysselsatt med ett ben eller att leta godis, hon ser att jag går men skiter i det, när godiset är slut eller liknande skäller hon några ggr och tystnar sedan, kanske skäller ett tag till och tystnar... då jag kommer in ligger/sitter hon ner och är helt lugn och ger inte ifrån sig varken ljud eller överdrivna hälsningsritualer. Det tolkar jag som att hon inte har mått dåligt av den stunden i den mån att det satt spår och gett ångest. Det händer även att hon är helt tyst även om det oftast kommer nåt skall. När hon själv väljer att inte följa med mig så är hon knäpptyst över att bli lämnad, då kan hon vara ensam desto längre utan att ljuda alls. Min tolkning är alltså att ensamheten i sig inte är problemet utan att hon är missnöjd över att inte få välja själv.

Det är även samma tolkning som min hundpsykolog aka tränare, uppfödare och andra erfarna hundmänniskor gör ang min hund dvs att hon är "sur" att inte få följa men att hon inte mår dåligt av det. Samtidigt som tolkningarna av min hund är att hon är stabil och trygg i sig själv. Tro mig att jag skrynklat hjärnan över detta. Svaren jag fått har helt enkelt varit att hon får lära sig att i livet ingår att matte ibland går ut oavsett vad hon tycker om det.

Fö har hon samma beteende om nån hon gillar går ut och även om jag är kvar, samma sak är det på jobbet. Skulle vara mkt svårt att anpassa livet så att hon aldrig ska uttrycka sig med skall eller pip.
 
För att återkoppla till huvudämnet då undrar jag lite mer kring detta med ensamtid, hur löser man det i de fall där hundarna bor i boxar? Det måste ju bli betydligt mer än 4-5 timmar per dygn som hunden sitter där? Eller har de så att säga sällskap av folk som de ser men är avdelade ifrån? Jag är mest bara nyfiken då detta är nytt för mig. Tror ju verkligen inte att sån verksamhet skulle få finnas om det var dåligt för djuren, så jag vill bara veta mer hur det brukar fungera rent praktiskt. Borde antagligen boka studiebesök nån gång och se irl, men nu sitter jag ju hemma i soffan och bukesurfar för tillfället....:p
 
För att återkoppla till huvudämnet då undrar jag lite mer kring detta med ensamtid, hur löser man det i de fall där hundarna bor i boxar? Det måste ju bli betydligt mer än 4-5 timmar per dygn som hunden sitter där? Eller har de så att säga sällskap av folk som de ser men är avdelade ifrån? Jag är mest bara nyfiken då detta är nytt för mig. Tror ju verkligen inte att sån verksamhet skulle få finnas om det var dåligt för djuren, så jag vill bara veta mer hur det brukar fungera rent praktiskt. Borde antagligen boka studiebesök nån gång och se irl, men nu sitter jag ju hemma i soffan och bukesurfar för tillfället....:p

De har ju sällskap av sina artfränder. Boxarna ska vara utformade på så vis att de både kan se varandra samt ha avskildhet om de önskar. Sen är väl personal i byggnaderna av och till för att hämta/lämna/rasta/mata/se till hundarna.

Jag var tveksam till att ha min Dvärgschnauzer på hunddagis under några månader när jag jobbade 10-timmarspass, men det gick över förväntan.
 
För en stund sedan dök något som heter Dogley upp i mitt flöde, läste inte jättenoga men det verkar handla om privatpersoner som organisationen går i god för som passar ens hund. De erbjuder bl a semesterpassning. Du kan ju kolla upp det om du vill.
 
För att återkoppla till huvudämnet då undrar jag lite mer kring detta med ensamtid, hur löser man det i de fall där hundarna bor i boxar? Det måste ju bli betydligt mer än 4-5 timmar per dygn som hunden sitter där? Eller har de så att säga sällskap av folk som de ser men är avdelade ifrån? Jag är mest bara nyfiken då detta är nytt för mig. Tror ju verkligen inte att sån verksamhet skulle få finnas om det var dåligt för djuren, så jag vill bara veta mer hur det brukar fungera rent praktiskt. Borde antagligen boka studiebesök nån gång och se irl, men nu sitter jag ju hemma i soffan och bukesurfar för tillfället....:p
De hunddagis som jag besökt har det varit promenad två gånger om dagen så hur många timmar det blir i sträck i bur beror på hur lång tid hunden är där.
De dagisen hade stora boxar bredvid varandra.
Personalen kom in några gånger om dagen och kollade så allt var okej, fyllde på vatten om det behövdes etc.
 
De hunddagis som jag besökt har det varit promenad två gånger om dagen så hur många timmar det blir i sträck i bur beror på hur lång tid hunden är där.
De dagisen hade stora boxar bredvid varandra.
Personalen kom in några gånger om dagen och kollade så allt var okej, fyllde på vatten om det behövdes etc.
Är det alltså lika på hunddagis som på -pensionat? Jag kan tycka att kontakten med hunden borde vara mer frekvent på pensionat, och att boxarna borde vara större. På dagis är ju hundarna hemma kväll och natt, medan de är på panget dygnet runt.
 
Är det alltså lika på hunddagis som på -pensionat? Jag kan tycka att kontakten med hunden borde vara mer frekvent på pensionat, och att boxarna borde vara större. På dagis är ju hundarna hemma kväll och natt, medan de är på panget dygnet runt.
De pensionat jag har varit på har samma upplägg som hunddagis dvs i burar men de får någon promenad till mot de som var på dagiset.
När jag hade hund anlitade jag istället ställen där hunden bodde i familjen dvs bara en hund åt gången togs in.
 
De pensionat jag har varit på har samma upplägg som hunddagis dvs i burar men de får någon promenad till mot de som var på dagiset.
När jag hade hund anlitade jag istället ställen där hunden bodde i familjen dvs bara en hund åt gången togs in.
Ja mer promenader måste de ju rimligen få.
 
Jag har besökt ett kombinerat dagis/pensionat och blir också lite förvånad över att det är så mycket ensamtid?
Det stället jag besöktr är super mysigt med småhus som är indelade i rum. Endel rum har fönster så hundarna ser andra och ut och endel rum är helt ”isolerade” och är anpassade för hundar som blir stressad av liv och rörelse.

Men jag tror att min hund som är väldigt familjär skulle bli lite olycklig? Det känns väldigt osocialt för hundarna de timmar de spenderar själva?
 
Men jag tror att min hund som är väldigt familjär skulle bli lite olycklig? Det känns väldigt osocialt för hundarna de timmar de spenderar själva?

Jag tänker lite så jag med. Min är ju van att vara med mig hemma, på jobbet, i stallet och sen nån aktivitet vi gör utöver det. Är bara ensam när jag rider i princip, bortsett från när jag behöver göra endel arbetsuppgifter på jobbet där hon inte kan hänga med...
 
Jag tänker lite så jag med. Min är ju van att vara med mig hemma, på jobbet, i stallet och sen nån aktivitet vi gör utöver det. Är bara ensam när jag rider i princip, bortsett från när jag behöver göra endel arbetsuppgifter på jobbet där hon inte kan hänga med...
Även jag tänker så, har aldrig behövt lämna mina på pensionat då jag har hundvakter. Men skulle det någon gång behövas kommer det svida i hjärtat även om jag vet att dom överlever ett par dagar/veckor :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 658
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 740
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·
Övr. Hund Lite bakgrund. Köpte Hiiri för nästan exakt ett år sedan då hon var 7 månader gammal. Bodde då i ett hus på landet samman med några...
2
Svar
32
· Visningar
3 764
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp