Hundpensionat och ensamtid

Angående ensamtid på pensionat så beror det nog på hur ställena är. Där jag lämnar så är vissa med familjen och vissa på box beroende på ägarnas vilja och hur hunden fungerar. De har även flera större hundgårdar som hundarna kan vara ute med. Vår förra trivdes bäst på box, morgonpromenad, frukost, vid hyfsat väder ut i hundgården. Promenad igen, in och vila eller vid bra väder ute i hundgården igen. Promenad på eftermiddagen, kvällsmat och rastning. Han var mycket böjd med livet där. Nu när Ville var där så fick han hänga med inne, och hänga med deras egna unghund i hundgården. Promenad under dagen och jag fick hem en nöjd men mycket trött hund. Mycket mer att hålla rätt på och yngre så klart. Men jag ser inte något större problem med att hunden får mer ensamtid än hemma, de sover mest bort den. Ja han älskar att gosa i soffan, men det går ingen nöd på honom om han inte får göra det några dagar. ;)
 
Av de hundpensionat vi gjort studiebesök på så har endast 2 blivit utvalda att få ha vår hund. Man tjänar på att våga ställa krav och kolla runt på flera ställen. Något som många hundpensionat fallit på hos oss är att de inte gett ett pålitligt intryck när det gäller hundar som testar gränser, vilket vår hund gör med alla nya människor.

För oss är det viktigt att hunden får mycket tid och aktivering vilket vi kommer betala en extra avgift för när hunden ska till ett nytt ställe i sommar. Nu fixar vår hund att vara själv mycket men han trivs bäst när han får vara med. Vissa ställen erbjuder mer promenader och aktivering mot en extra kostnad, på andra ställen kan man få det gratis. Gemensamt för de vi tittat på är att de försöker tillgodose kundens önskemål men att bo inne är något jag inte hittat att mina närliggande hundpensionat erbjuder.
 
Här finns knappt några pensionat, men det jag tittar på tror jag är ett sånt där de blir ensamma en del. Jag tror dock inte att mina har något problem med det, de är ju 3 och jag antar att de ser varandra iaf. Jag tänkte åka på studiebesök där, det ligger dock lite över en timme bort men det är ju bättre än inget. Vi har inga hundvakter som kan passa alla 3 och ibland behöver man ju hjälp..
 
Här finns knappt några pensionat, men det jag tittar på tror jag är ett sånt där de blir ensamma en del. Jag tror dock inte att mina har något problem med det, de är ju 3 och jag antar att de ser varandra iaf. Jag tänkte åka på studiebesök där, det ligger dock lite över en timme bort men det är ju bättre än inget. Vi har inga hundvakter som kan passa alla 3 och ibland behöver man ju hjälp..

Har ni 3 får de säkert bo ihop, det fick iaf våra 2 när min gamling bodde hos föräldrarna + deras gråhund.
 
Jag tror vi hundägare många gånger underskattar våra hundars anpassningsförmånga och överskattar deras behov av oss människor.

Tittar jag på min Dvärgschnauzer som är en sällskapsavlad småhund som aldrig står i hundgård, älskar närhet (sover i sängen och ligger tätt, tätt intill i soffan) är osäker med okända hundar osv så borde han vara typexempel på en hund som inte passar på hunddagis med box, hundgård, andra hundar och minimalt med mys.
Men icke. Han knallade glatt in på dagiset och var nöjd och belåten varje dag jag hämtade honom :)
 
Jag tror vi hundägare många gånger underskattar våra hundars anpassningsförmånga och överskattar deras behov av oss människor.

Ligger nog en hel del i det. Vi hönsar nog för mkt. Dock tänker jag att min hund inte kommer vara tyst, och kanske upplevs det störigt av de andra som vistas där. Har varit en del irritation från grannarna tex, när jag ensamhetstränat. Hade vi bott i hus hade vi förmodligen kommit längre med det med, då jag tror att jag lite omedvetet tagit mer hänsyn till grannarna än lagt tid på att träna hunden...:o Jag tränar men inte i samma utsträckning som vi borde.
Att hon skulle överleva två dygn på pensionat med box är nog inte så otroligt. Men jag tänker att kontrasten blir stor då hon inte är van vid att hållas åtskild. Däremot kanske det är lättare för henne i en helt ny miljö än om hon helt plötsligt skulle skärmas av hemma...
 
Ligger nog en hel del i det. Vi hönsar nog för mkt. Dock tänker jag att min hund inte kommer vara tyst, och kanske upplevs det störigt av de andra som vistas där. Har varit en del irritation från grannarna tex, när jag ensamhetstränat. Hade vi bott i hus hade vi förmodligen kommit längre med det med, då jag tror att jag lite omedvetet tagit mer hänsyn till grannarna än lagt tid på att träna hunden...:o Jag tränar men inte i samma utsträckning som vi borde.
Att hon skulle överleva två dygn på pensionat med box är nog inte så otroligt. Men jag tänker att kontrasten blir stor då hon inte är van vid att hållas åtskild. Däremot kanske det är lättare för henne i en helt ny miljö än om hon helt plötsligt skulle skärmas av hemma...

Jag tycker hundarna har lättare att acceptera nya rutiner på nya ställen än på ställen de är vana vid att vara på. Är vi på läger/bortresta på ny plats och lämnar ensamma hundarna på rummet (nytt rum) så är de vanligtvis helst tysta och lugna. Är vi istället hemma eller hos någon där vi brukar vara och de inte brukar bli bortstängda kan de förekomma en del ljudliga protester ett tag om vi stänger in dem ensamma i ett rum. Detta trots att de inte alls har svårt att vara ensamma utan bara visar sitt missnöjje över att inte få vara med som de är vana vid.

Jag har tänkt samma banor som dig gällande pensionat men då har jag hundar som inte alls har några problem med att vara ensamma i vanliga fall. Så länge vi kan undvika pensionat med boxar så gör vi det men den dagen det behövs så kommer de överleva utan större problem är jag helt säker på.
 
På hunddagiset jag brukade använda mig av kunde man betala extra för att hundarna skulle hänga med familjen inne i huset - antingen under nätterna eller under hela vistelsen. Vi pratade också igenom behovet av andra hundar - schäferprinsessan som inte var helt komfortabel sattes i ett hörn och helst med granne/grannar som stannade under hela tiden hon var där. Pysslingen fick de sätta ihop med andra hundar eller rasta i grupp.
 
Min har varit på tre olika pensionat under sitt liv. Det vi återkommer till gång på gång är litet med bara fyra rastgårdar. Hundarna bor ute hela tiden men har tillgång till uppvärmd koja, upphöjd utsiktsplats under tak och andra hundar i rastgårdarna bredvid. Promenad sker en-två gånger om dagen.
Min som normalt sett alltid är med på jobbet, men inte har några problem att vara själv ett par timmar, älskar att komma dit! Han verkar inte ha några problem alls med att inte alltid ha mänskligt sällskap. När gammeltanten fortfarande levde bodde de båda i samma rastgård, oavsett vilket pensionat de var på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 652
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 737
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 786
Senast: Luff
·
Övr. Hund Lite bakgrund. Köpte Hiiri för nästan exakt ett år sedan då hon var 7 månader gammal. Bodde då i ett hus på landet samman med några...
2
Svar
32
· Visningar
3 762
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp