Hundproblem (hundägarproblem)

Seabaz

Trådstartare
Min granne med hundar kommer nog ha problem inom de närmsta dagarna...

Han är envis som synden och ser sig själv som världens bästa hundägare och ärligt talat är han en av de bättre här på ön. Han gör allt för sina hundar.
Problemet är att han kan inte ta kritik, åsikter eller tips när det kommer till hans hundar eller hur han håller dom.

Det började med att han sparade 2 valpar varav den ena ställde till så mycket galenskap i grannskapet att han till slut hittade ett nytt hem till den där den verkar ha det jättebra.

Så nu har han en 12-årig hane som aldrig varit problem, 5-årig tik som är mamma till den 1-åriga hanen han har kvar.

Eftersom den yngre hannen tidigare sprungit ut på vägen och skällt på människor som går förbi, framförallt på kvällen när det är mörkt, har han äntligen byggt staket (efter att ha fått anmälningar på sig och betalat böter) och håller de två hanarna "inlåsta" på kvällen om han inte är hemma. Mamma-hund är inga problem, hon kommer oftast över till oss och sover på eller under vår veranda.
Men. Hon löper just nu så han håller henne instängd med men inte med hanarna. Den yngre hanen har nu skällt och ylat oavbrutet sen igår kväll och hela natten (jag vet inte var ägaren är). Han gjorde det tydligen förra kvällen med tills ägaren kom hem men jag var inte hemma då.

Ägaren säger att det är för att tiken löper och det är väl troligt. Hon håller just på att komma ur det dock så mina funderingar nu är om det här kommer bli en dålig ovana hos den yngre hannen. Att skälla och yla varje gång han blir inlåst. Inlåst = tillgång till inhägnad bakgård, hela huset samt verandan på huset. Den står alltså på verandan och ylar.

Han har sällskap av den äldre hanen som förmodligen bara ligger och sover.

Det är både hjärtskärande men också irriterande.
Fortsätter det tror jag ägaren kommer få nya anmälningar på sig. Men också, kan man göra nåt åt det? Ja, förutom att stanna hemma 24/7 då?
 
Är det första gången unghunden upplever en löptik sedan han blev könsmogen? Har ni tur så växer han från det.
 

Liknande trådar

Hundträning Min tik som blir 2 år om 2 månader har inga som helst problem att gå förbi andra hundar eller träna runt andra på t ex...
2
Svar
30
· Visningar
2 273
Senast: Wenniz
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 313
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 437
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp