Hundras som passar med Australian Shepherd?

Eden

Trådstartare
HejHej!

Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med uppfödaren tyckte att kullen var högenergiska...(Inte för att jag tror det går att få en lugnare hund då den nya hunden antagligen kommer präglas på min gamla :grin:) och att min nuvarande hund hade säkert mått bra om hon hade en kompis hon kunde leka och springa av sig med.
Dock finns det några problem med detta. Det främsta är väl att min hund har mycket revirtänkande. Hon är betydligt bättre om hon inte är stressad, hon har i princip aldrig morrat åt oss eller bitit en människa. Andra Aussies tål hon inte, har blivit utsatt för för mycket stress och blivit för hårt lekt med runt dom, dock har hon blivit mycket bättre och kan smyga fram och sniffa lite lätt på två när hon har varit kopplad (Har inte vågat släppa henne redigt än- Vill vänta tills jag hittar en Aussie som hon tycker är trevlig och intressant). Men hon funkar super med Goldens! Ojojoj vad glad hon blir när hon ser dom! :rofl: Vad jag har märkt är det neutralt med andra hundar, hon har reagerat på Malinois någon gång, men det var vissa individer hon såg på några meters håll... Små hundar är också ok med, förutom om dom är bjäffsiga (Hon vaktar inte men jag märker att hon blir vassare i uttrycket och hållning)... Inte för att jag kan klandra henne:o Valpar är hon jätte snäll med, men när hon får lyckorus har hon inte helt koll på var hon sätter fötterna :angel: Hon blir jätte mammig när dom piper till :love:
Ett annat problem är just att hon är väldigt hög energisk och väldigt lätt bygger upp stress. Dom hänger rätt uppenbarligen ihop men vill inte att det ska smitta av sig på den andra hunden.

Finns det raser man ska se upp med att sätta ihop med en sådan här hund? Tror att dom övre problemen är överkom bara, men vill inte utsätta fel ras eller fel individ med en dålig start. Finns ju t.ex de raser som har vekare psyke.
Finns det någon ras ni vet brukar/tror funka bra med en sådan här speedad ras? Inte större än 55cm :p Helst en som inte är mer krävande än en Aussie (Som ett exempel har jag hört att Schäfer är ett himla jobb att aktivera!). Ingen hund med mycket jaktinstinkt, ska gå att ha lös utan att den flyger efter katterna hejvilt. Ingen könsprägel då vi har en tik och helst vill ha en tik till.

Till hunden erbjuder jag så klart mental stimulans så som NoseWork, RallyLydnad, Rapport mm. (Drag och Lydnad är något jag har velat pröva men aldrig kommit igång med) En gård att springa lös på samt fina hagar att gå på promenad i.

Riktigt rörigt inlägg, men jag hoppas ni förstår vad jag försöker framföra i vilket fall! :) Annars är det bara att fråga vad jag menar, eller om jag har missat något viktigt...

Ps.
Det sker inget hundköp på ett tag men det är bra att samla på sig info så man har tillräckligt (Helst överflödigt :rofl:) till tiden är inne.
 
Jag vill inte vara negativ, men om du inte hinner aktivera din aussie så att hon blir trött, förnöjd och slipper vara stressad - varför ska du köpa en hund till då?

Eller du kanske hinner med din aussie, det lät bara på ditt inlägg som att du inte gör det :)
 
Jag vill inte vara negativ, men om du inte hinner aktivera din aussie så att hon blir trött, förnöjd och slipper vara stressad - varför ska du köpa en hund till då?

Eller du kanske hinner med din aussie, det lät bara på ditt inlägg som att du inte gör det :)
Jag hinner att aktivera henne, självklart! Annars hade jag inte gått på tanke med en till hund. Men hon är en väldigt reaktiv hund. Hemma är hon väldigt gosig lugn och kontaktsökande (Lägger sig gärna med huvudet på axeln i soffan och sover). Men när något händer så går hon från 1 till 100 på en och en halv sekund :crazy: Kan vara en jakthund som låter som att den är 300 meter bort så stressar hon upp sig och måste ha koll så att den inte kommer för nära (även om hon inte ser den)... Främmande katter är också något hon reagerar starkt på om dom är på gårdsplanen. Frågan "Kom det någon?" så får du klo märken i golvet. Men annars är hon en jätte go hund hemma... Skulle aldrig vilja byta ut henne. Det är som sagt när vissa grejer händer. Människor som går för nära när man är ute på nya ställen, hundar är väldigt intressanta mm. Då bygger det upp mer och mer. Det är något jag jobbar på och gör framsteg på... Från att vara helt okontaktbar till att kunna få henne att lägga sig ner och vänta på "varsågod" med en godis framför sig (Hon lugnar sig mycket när hon får en sådan uppgift, eller tränar rallylydnad på ett vist avstånd från andra). Hon är fortfarande bara 2 år, och har lugnat sig betydligt från när hon var yngre... Hennes stress kan helt enkelt bero på dålig social och passivitets träning :(
 
Du beskriver ju rätt många problem. Om de är överkomliga, som du säger, är det inte bättre att komma över dem först då? Innan du ens överväger en hund till.
Det är det jag menar att det är ett bra tag innan det blir en till hund. Vill som sagt inte att varken min hund eller en annan ska fara illa. Som jag skrev i mitt andra svar så har hon och jag gjort stora framsteg. Hon är inte allmänt hund aggressiv (Hon blev översprungen flera gånger av en Aussie vid 12 veckor så hon skrek... så jag vet varför hon är som hon är mot andra Aussies :cry:). Som sagt gillar hon andra hundar, bara dom inte går på för hårt eller går in på hennes revir utan att någon av oss människor tillåter det. Aussies är ju vakthundar...

Förstår så klart vad du menar dock.
 
Men när något händer så går hon från 1 till 100 på en och en halv sekund :crazy: Kan vara en jakthund som låter som att den är 300 meter bort så stressar hon upp sig och måste ha koll så att den inte kommer för nära (även om hon inte ser den)... Främmande katter är också något hon reagerar starkt på om dom är på gårdsplanen. Frågan "Kom det någon?" så får du klo märken i golvet. Men annars är hon en jätte go hund hemma... Skulle aldrig vilja byta ut henne. Det är som sagt när vissa grejer händer. Människor som går för nära när man är ute på nya ställen, hundar är väldigt intressanta mm. Då bygger det upp mer och mer.

Låter väldigt mycket som en hund som inte får tillräckligt mycket uppstyrt arbete och därför hittar på eget jobb.

Att bli påsprungen som valp är inget en normal hund får men av livet ut. Då skulle mina vara rabiata mot andra BCs hela bunten.

Jag tycker det låter som vansinne att köpa en andra hund i den sitsen du beskriver. Kanske bättre att omplacera den som du inte verkar nöjd med och köpa en mindre krävande ras?
 
Att bli påsprungen som valp är inget en normal hund får men av livet ut. Då skulle mina vara rabiata mot andra BCs hela bunten.
Jag tänkte faktiskt på ditt klipp där småligisterna retar gallfeber på Ale, när jag läste om den omkullsprungna valpen.
 
Med tanke på vad som skrivs på det här forumet om aussieaveln så skulle jag vara lite försiktig med att klandra TS för hundens problem. Det låter lite avigt att i ena stunden klaga på avel med mentalt dåliga hundar och i nästa andetag säga "men låt den bara jobba mer". Jag tror nog att TS kanske kan göra saker lite bättre för hunden med mer passande aktivering/jobb men det låter inte som att det är en speciellt bra grund att jobba från. Så att säga.

Nåja, med det sagt så håller jag med övriga om att valp i det här läget inte riktigt är värt att fundera på. Jag vet att du skrev att det inte är aktuellt på ett tag men det känns som att det är bättre att skippa planerna tills du vet de faktiska förutsättningarna. Se om det går att göra fler framsteg med din hund, hur livet egentligen är med hunden om ett eller två år. Fundera sedan ordentligt på om du verkligen tror att hon kommer må bra av en annan hund i hushållet och om du verkligen vill riskera att den nya hunden blir påverkad av hennes negativa sidor.
 
Jag tänkte faktiskt på ditt klipp där småligisterna retar gallfeber på Ale, när jag läste om den omkullsprungna valpen.

Det är fullt normalt att valpar gör sig lite illa, får sig en törn, blir lite ruffigt tillsagda och skriker som om de vore döende. Hur ett gäng hårdhänt busande valpar får varandra att skrika i högan sky ska vi inte tala om. Hundar som blir traumatiserade av att bli knuffade är antingen mentalt skit eller så tolkar folk in samband som inte finns.
(jag säger inte att valpar ska åka på däng och bli brutalt omkullsprungna - det är farligt - men även om det händer så blir de knappast traumatiserade!)
 
Det är fullt normalt att valpar gör sig lite illa, får sig en törn, blir lite ruffigt tillsagda och skriker som om de vore döende. Hur ett gäng hårdhänt busande valpar får varandra att skrika i högan sky ska vi inte tala om. Hundar som blir traumatiserade av att bli knuffade är antingen mentalt skit eller så tolkar folk in samband som inte finns.
(jag säger inte att valpar ska åka på däng och bli brutalt omkullsprungna - det är farligt - men även om det händer så blir de knappast traumatiserade!)
Japp, det var den slutsatsen jag drog av ditt klipp. Eftersom du inte ingrep var det okej, trots att det lät som om mord pågick.
 
Med tanke på vad som skrivs på det här forumet om aussieaveln så skulle jag vara lite försiktig med att klandra TS för hundens problem.

Jag upplever inte att nån klandrar TS? Däremot låter det som att hunden behöver mer - eller annat- än den får i dagsläget. Om det sen beror på dålig avel eller inte spelar ju inte så stor roll; något måste ju ändå göras för att individen ska må bra.
 
Japp, det var den slutsatsen jag drog av ditt klipp. Eftersom du inte ingrep var det okej, trots att det lät som om mord pågick.
Hahaha, vilket klipp var det? :D Både Ale och Frodo ser ut och låter som monster när deras gräns är nådd, men det är mest det: ett spel för att visa att det kan bli allvar. Valparna i sin tur svarar med larmljudet för att visa att de förstår piken! ;)
 
Hahaha, vilket klipp var det? :D Både Ale och Frodo ser ut och låter som monster när deras gräns är nådd, men det är mest det: ett spel för att visa att det kan bli allvar. Valparna i sin tur svarar med larmljudet för att visa att de förstår piken! ;)
När en liten jävel ligger under en byrå (?) så att Ale inte kommer åt hen.
 
Jag upplever inte att nån klandrar TS? Däremot låter det som att hunden behöver mer - eller annat- än den får i dagsläget. Om det sen beror på dålig avel eller inte spelar ju inte så stor roll; något måste ju ändå göras för att individen ska må bra.
Ja som jag skrev så tror jag att det finns saker som TS kan göra för sin hund, men känslan av speciellt ditt inlägg blev lite att "ge den uppstyrt arbete så fixar sig allt" vilket lät lite väl förenklat för min smak. :p Men det är ju bara hur jag tolkar det.

Angående att något måste göras för att individen ska må bra så tror jag ju tyvärr att alla inte kan må bra, hur mycket man än försöker. Men förhoppningsvis gäller det inte TS hund. Tror dock problemen är så stora i detta fall att det kommer ta rätt lång tid innan hunden mår bra, oavsett arbete.
 
Ja som jag skrev så tror jag att det finns saker som TS kan göra för sin hund, men känslan av speciellt ditt inlägg blev lite att "ge den uppstyrt arbete så fixar sig allt" vilket lät lite väl förenklat för min smak. :p Men det är ju bara hur jag tolkar det.

Angående att något måste göras för att individen ska må bra så tror jag ju tyvärr att alla inte kan må bra, hur mycket man än försöker. Men förhoppningsvis gäller det inte TS hund. Tror dock problemen är så stora i detta fall att det kommer ta rätt lång tid innan hunden mår bra, oavsett arbete.
Min tanke var mer att man nog kan börja med att ge den mer jobb, och sen se vad som blir kvar att reda ut i form av problembeteenden. I min ras är det faktiskt ofta så att många problem helt försvinner när hunden får mer jobb.
 
Ja som jag skrev så tror jag att det finns saker som TS kan göra för sin hund, men känslan av speciellt ditt inlägg blev lite att "ge den uppstyrt arbete så fixar sig allt" vilket lät lite väl förenklat för min smak. :p Men det är ju bara hur jag tolkar det.

Angående att något måste göras för att individen ska må bra så tror jag ju tyvärr att alla inte kan må bra, hur mycket man än försöker. Men förhoppningsvis gäller det inte TS hund. Tror dock problemen är så stora i detta fall att det kommer ta rätt lång tid innan hunden mår bra, oavsett arbete.
Fast att ”det fixar sig” med uppstyrt arbete skrev @Migo verkligen inte alls. Utan ”Låter väldigt mycket som en hund som inte får tillräckligt mycket uppstyrt arbete och därför hittar på eget jobb.”
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 346
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 172
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 841
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp