Hundras som passar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

klakvi

Trådstartare
Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller inte bestämma mig huruvida det är mer eller mindre lämpligt i min situation att satsa på en valp eller en äldre hund 1-3 år. Lutar dock åt det senare av anledningen att jag inte vet om jag har den tiden som krävs just under valpens uppväxt. Samtidigt som jag verkligen kan se fördelarna att träna en hund från start.

Hoppas jag kan få tips och råd genom er! 🙏

Jag lever idag varannan-vecka-liv med mina barn som är 12 och 9 år gamla.
Vi bor i en fyrarumslägenhet på nedre botten med balkong på Lidingö och oinhängnad trädgård på baksidan. Nära natur och brukshundsklubb (som jag gärna skulle vara aktiv i en del genom lydnad, agility mm).

Jobbar som konsult och har möjlighet att styra mina arbetstider. Under veckorna när jag har barnen så jobbar jag mestadels hemifrån. Och när jag är själv så är jag hyfsat flexibel och hunden skulle kunna följa med till jobbet 2-3 dagar i veckan. Övrig tid skulle jag ha dagmatte.
Dock behöver hunden ändå klara av att vara ensam 2-4 timmar då och då.

När vi är lediga tycker vi om att vara mycket utomhus och i naturen.
Jag är aktiv både till vardags och när jag är ledig. Löptränar. Tycker om att åka längdskidor på vintern. Promenerar mer än gärna i skog och mark i närheten där vi bor. Cyklar också en hel del. Under helg och semester vandrar jag, tar med tält ibland för övernattning.
Vi har även tillgång till fritidshus på Gotland där vi är under helger och lov utspritt över året.

Mina barn är väldigt lugna. Har djurvana då de vuxit upp med katter och dottern och jag håller på med hästar.

Själv har jag viss hundvana sedan tidigare. Dels från att under tonåren vuxit upp med en Welsh och var den som hobby-tränade den i familjen. Samt varit en hel del hundvakt genom åren.