Bukefalos 28 år!

P

Piggelkot

Hej hej! Om ett år ska jag gå på hund gymnasium. Jag kan ju inte ta med min lilla cavalier som då kommer vara 8 år. Så jag ska skaffa en till hund snart. En hund jag kan arbeta MYCKET med. Det är tre raser jag har funderat på. Holländsk herdehund, Malle och vit herdehund. Jag skulle vilja ha en experts åsikt om vilken ras jag borde välja. Jag kommer träna minst 1gång om dagen med hunden. Vi ska träna och tävla i lydnad och bruks. Men framför allt så ska jag satsa på agility och freestyle. Jag kommer ju att anpassa promenader och så efter hundens behov. Det jag undrar över är vilken av de tre raserna som skulle passa bäst till agility? Alla raser passar ju bra till lydnad, bruks och freestyle. XD Tack i förhand!!!
 
Sv: Hundras??

Varför kan du inte ha din Cavalier?

Ingen av de raserna är idealiska till agility om du vill bli framgångsrik. Där finns det bättre val att göra - broder collie, kelpie m fl. Belgiska vallhundar har börjat komma upp sig något både på prispallarna och i klasserna, de andra två raserna har jag aldrig sett på en agilitybana.

I övrigt ställer jag samma frågor som LillJessicah; vad du har för erfarenhet av hundar tidigare och vad du främst söker hos en hund. Du måste främst tänka på vad du har att erbjuda en hund, sedan vad du vill göra och sist vad du söker hos en hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundras??

Jag vill ha en lätt lärd och mycket aktiv hund. Den ska kunna inte vara för kraftig. Jag vill ha en ganska stor hund, som någon av de tre raserna. Den erfarenhet jag har är ju av min cavalier som jag tränat/tränar lydnad, freestyle, agility och bruks med. Men jag känner att det blir för mycket för henne. Hon får lite svårt för att hänga med. Men hon är en otroligt duktig hund. Jag tränar henne 2 gr om dagen. I min familj har vi haft en border collie, en schäfer korsning och en sheltie/tax. (lite rolig bandning) Men jag vill ha en hund som verkligen orkar arbeta.
 
Sv: Hundras??

Jag kan inte ha min Cavalier för att hon börjar bli gammal. Under de tre åren där så kommer hon att vara 9 10 11. Om jag redan nu börjar märka på henne att hon inte hänger med så vill jag inte pressa henne under de åren. :p
 
Sv: Hundras??

Okej.

Om du rannsakar dig själv och tänker på vad du kan erbjuda hunden under dagarna i 10-15 års tid. Vart hamnar vi då? :)
 
Sv: Hundras??

Okej.

(Åter igen håller jag med i LillJessicahs fråga ;))

Det finns mängder av hundraser som orkar arbeta så mycket som du beskriver. Inte många av dessa passar till agility.
Men där finns jaktlabrador, jaktgolden, schäfer, rottweiler, malinois, border collie,(working) kelpie, riesenschnauzer, hovawart. De flesta bruksraserna och några fler. Där finns olika temperament, storlekarna är ungefär den samma +/- 10 cm cirka.

Tänk igenom hur ditt liv kommer se ut efter skolan. Kommer du ha tid med en hund som kräver 1, 2, 3 timmars träning var/varannan dag plus motion på det? I så fall är det egentligen bara att välja och vraka. Gillar du cavalierns temperament förutom storleken (och hennes ålder) vore kanske en jaktgolden någonting? Spaniel och retriever är ofta mycket lika vad gäller arbetsvilligheten. En bra jaktgolden är ungefär som en bra cavalier gånger fem (eller femton).

Tänkvärt är ju även att det kommer dröja minst ett år innan du kan gå på full fart med hunden. En äldre problemfri omplacering kanske vore något? Då vet du ofta precis vad du får arbetsmässigt och hälsomässigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundras??

Av de tre raserna skulle jag välja den vita herdehunden om du kan hitta en vettig uppfödare. Mallen och holländaren är rätt hyfsat vassa och skarpa.

Men egentligen tror jag att det finns lämpligare raser för dig om det är agility du vill hålla på med, alla de där tre raserna är förvisso arbetsmaskiner men kanske inte det smidigaste på agilitybanan.

Kikat nåt på boxern? Boing boing-hundar med mycket humor, arbetslust och väldigt smidiga.
 
Sv: Hundras??

Efter gymnasiet ska jag läsa naturvetenskapliga i ett år. Sedan ska jag utbilda mig till igengör. Efter det ska jag börja jobba. Hunden kommer få vara med mig så mycket som det går. När det inte går så ska den få vara antingen hos min mamma eller på dagis. Jag har redan tänkt mycket på detta eftersom jag tycker det är fel att skaffa en hund man inte har tid till. Jag ska alltid gå kurser med den osv.
 
Sv: Hundras??

Bra att du tänker på framtiden eftersom du är såpass ung.
Men det som är mest aktuellt är vad du kan erbjuda hunden i form av aktivering och motion. Det gör det lättare att ge förslag på raser.

Även om du söker någon speciell egenskap tex följsam och lättlärd, en hund med mer eller mindre eget tänk osv.
 
Sv: Hundras??

Du kan ju se vad jag skrev till Lilljessicah och framtiden för hunden. Jag vill ha en riktig arbetar hund. Jag gillar ju cavalierer men jag tror inte att en spaniel är "min ras". Jag ska ju skaffa hunden nu så att den är ett år när gymnasiet börjar. XD
 
Sv: Hundras??

En boxer skulle kanske vara något... Men jag är mera inställd på "schäfer typen".:)
 
Sv: Hundras??

Jag vill ha en riktig arbetar hund.

Vill du ha en hund som vaktar när det kommer någon (som du då behöver träna på att inte skälla m.m.) eller som blir glad över besöket?

Vill du ha en hund som kräver motion så gott som dagligen eller en hund som kan ta det lugnt några dagar om du råkar bli sjuk?

Ska du lämna på dagis/hos dagmatte i framtiden så gör det stooor skillnad på vad du har för ras! En golden är det lättare att hitta en plats till än till en malinois, t.ex.
 
Sv: Hundras??

Vit herdehund är ju trevlig och har inte samma höft problem. Så den vita herdehunden är mitt alternativ till en schäfer. XD
 
Sv: Hundras??

En boxer skulle kanske vara något... Men jag är mera inställd på "schäfer typen".:)

Ingen av de tre hundraser du själv föreslog är särskilt mycket "schäfer-typ". Vit herdehund är den närmaste av de tre.

Både mallen och holländaren är väldigt krävande och ofta ganska skarpa.

Vit herdehund har för övrigt ungefär samma höftstatistisk som bruksschäfer.
 
Sv: Hundras??

Jag ska ha en av de här tre raserna. Möjligen en border collie eller, ja en hund i grupp 1. Jag funderar bara på vilken som är mest passande för agility.
 
Sv: Hundras??

Med schäfer typ menar jag en (näst intill) outtröttlig hund. En riktig arbets hund. :laugh:
 
Sv: Hundras??

Jag ska ha en av de här tre raserna. Möjligen en border collie eller, ja en hund i grupp 1. Jag funderar bara på vilken som är mest passande för agility.

Då tycker jag du ska välja vit herdehund.
Holländaren och mallen är troligtvis att ta sig över allt för mycket i ditt läge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 449
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 145
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp