Hundrasförbud i Sverige.

Dålig idé. Tycker Fredrik var bra i inslaget.

Något jag missade eller som inte var med, var om detta kommer gälla endast så kallade kamphundar eller också vakthundar? Huskys/malamutes står väl också för en del angrepp på djur och människor?

Kanske kan man satsa på att reglera avel eller hundkörkort och förbjuda oserisösa resques.
 
Ett rasförbud kommer inte hjälpa ett dugg. Då korsar de bara de raserna med en annan ras och sen har de en fullt laglig blandras istället som man måste DNA-testa för att säkerställa att den tillhör en olaglig ras och det lär inte göras.
 
Jag är själv förvånansvärt positiv till Fredrik Steens snack i tv-soffan. Brukar inte vara imponerad av honom, men nu sa han precis vad jag själv skulle vilja ha sagt.

Det enda jag saknade var att man borde försöka ställa krav på uppfödare, att de faktiskt ska ha kunskap (tex genom uppfödarutbildning eller med ett teoriprov som visar att man har lämplig kunskap ändå). Det kommer aldrig gå att komma åt alla enskilda hundägare, det är så många som har hund idag. Men om man istället försöker se till att uppfödarna (som är betydligt färre) har kunskap om genetik, om sin ras och vad de säljer osv så kan nog något hända. Har uppfödarna mer kunskap så blir de ju oftast mer noga med vem de säljer till också, och då blir det ett bättre läge på många sätt.
 
Rena dumheter, det är ägarna som är problemet inte hunden eller rasen. Mer kontroller på uppfödare skulle verkligen vara önskvärt så man inte parar hej vilt och säljer till vem som helst då det blir problematiskt med en större hund med dådkraft, kamplust och skärpa i fel händer.
Nu tror jag det största problemet på sista tiden är att många blev förstagångs hundägare under coronan som inte alls har koll på hund. Jag tycker det exploderat med folk som har noll koll eller vett i de få fall jag vistas i samhällen där det hundar lösa hursomhelst, folk som släpper fram sina hundar och öht inte har koll. Jag hör historier av bekanta som gör mig väldigt glad att vi bor ute på landet..
 
Jag hade däremot sett hårdare tag mot uppfödning som helhet. Krav på utbildning för ALLA uppfödare-typ licens och registering för blandraser i ett register liknande avelsdata där ALLA valpar måste registeras så folk kunde sålla bort den värsta skitaveln.
En hel del oseriösa blandrasavlare och slappa renrasavlare kanske skulle sållas bort då.
Sorgligt nog så finns det en hel del riktigt dåliga hundar (pga aveln) i vårt samhälle som blir ett problem. Även i händerna på superduktiga människor.
Hur man kommer åt de människor som köper hund och är olämpliga som ägare även till en dammråtta vette katten.
 
Jag hade däremot sett hårdare tag mot uppfödning som helhet. Krav på utbildning för ALLA uppfödare-typ licens och registering för blandraser i ett register liknande avelsdata där ALLA valpar måste registeras så folk kunde sålla bort den värsta skitaveln.
En hel del oseriösa blandrasavlare och slappa renrasavlare kanske skulle sållas bort då.
Sorgligt nog så finns det en hel del riktigt dåliga hundar (pga aveln) i vårt samhälle som blir ett problem. Även i händerna på superduktiga människor.
Hur man kommer åt de människor som köper hund och är olämpliga som ägare även till en dammråtta vette katten.

Jag tror att tröskeln för att Polisen ska mentaltesta en hund måste vara mycket lägre! Fler hundar måste testas. Det är där Regeringen borde lägga krutet. Mer resurser så att Polisen kan mentaltesta fler och ändrade regelverk så att de får testa fler. Sänk tröskeln för när man utför en mentaltest.
 
Nej, jag tycker det är en vettlös idé. Bättre då med hårdare krav både för att få äga hund men framför allt för att få föda upp. Finns väl ingen statistik som visar på att "kamphundarna" är överlägsna i antal bett? Då ger ju inte ett förbud någonting.
 
Nej, jag tycker det är en vettlös idé. Bättre då med hårdare krav både för att få äga hund men framför allt för att få föda upp. Finns väl ingen statistik som visar på att "kamphundarna" är överlägsna i antal bett? Då ger ju inte ett förbud någonting.
Tidigare statistik har visat att de ligger inte i topp i fråga om antalet bett, men de har alltid legat särklass i topp när det kommer till seriösa/svåra/omfattande bettskador.

Sen uppfödaransvar i all ära, att vara extremt noga både vad man avlar på och vad man säljer till, men när valpen väl flyttat så har man som uppfödare noll att säga till om i fråga om generell hundhållning, uppfostran osv och hur väl man än undersöker och intervjuar potentiella köpare, så är vissa duktiga på att säga och svara "rätt" saker utan att ha en tanke på att leva upp till vad de säger och lovar.

Ett tuffare mer kännbart ägaransvar ger nog mer i långa loppet.
 
Tidigare statistik har visat att de ligger inte i topp i fråga om antalet bett, men de har alltid legat särklass i topp när det kommer till seriösa/svåra/omfattande bettskador.

Sen uppfödaransvar i all ära, att vara extremt noga både vad man avlar på och vad man säljer till, men när valpen väl flyttat så har man som uppfödare noll att säga till om i fråga om generell hundhållning, uppfostran osv och hur väl man än undersöker och intervjuar potentiella köpare, så är vissa duktiga på att säga och svara "rätt" saker utan att ha en tanke på att leva upp till vad de säger och lovar.

Ett tuffare mer kännbart ägaransvar ger nog mer i långa loppet.

Ja, men nu efterfrågade jag just antal bett, givetvis är jag införstådd med att det blir rejäla skador efter en sådan hund. Men även en golden kan bita ansiktet av ett barn, och för inte alltför länge sedan var det en bullterrier. När vissa bullraser förbjuds, vilka står då näst på tur? För bett kommer ju fortsätta att ske.

Ett utökat ägaransvar och ett utökat uppfödaransvar gör nog betydligt mer och nej, då pratar jag givetvis inte om de uppfödare som redan gör sitt? Jag pratar om skitavel-uppfödare, för vi kan nog vara överens om att bullshitkorsningar är de som står för majoriteten av de bett som sker och inte redan utvärderade hundar från uppfödare inom SKK. Det är sådana inskränkningar jag vill se, eftersom det i mitt tycke är alltför lätt att både äga och föda upp hund idag.
 
Det var de bästa de kunde ha gjort för att göra Pitbulls så populära som de blev på 90 talet hos skinnskallar och förortsgangsters. Idioti att göra om samma tabbe 30 år senare.
 
?Jag pratar om skitavel-uppfödare, för vi kan nog vara överens om att bullshitkorsningar är de som står för majoriteten av de bett som sker och inte redan utvärderade hundar från uppfödare inom SKK. Det är sådana inskränkningar jag vill se, eftersom det i mitt tycke är alltför lätt att både äga och föda upp hund idag.

En oreglerad avel, där de som bedriver aveln har noll intresse av att avla seriöst känns -för mig- som väldigt svårt för något typ av styrande att "komma åt" i syfte att stoppa/försvåra/reglera etc och än svårare att på något väcka ett intresse hos för kunskap och seriositet hos den typen av valpprånglare.

Min gissning är att det kommer bli ungefär som att det i takt med kriminalitet och skjutningar ökat, så har reglerna för vanliga, ostraffade Svenssons att beviljas vapenlicens blivit hårdare i nått bakvänt syfte att minska skjutningarna.

Dvs vi som redan gör rätt och riktigt kommer få fler regler och krav att följa, vilket naturligtvis påverkar buskisarnas verksamhet absolut noll och inget.

Om det skulle bli någon typ av rasförbud, så är det de skötsamma, med bra hundar, sund avel etc, som kommer drabbas mest och hårdast. Inte buskisarna.
 
En oreglerad avel, där de som bedriver aveln har noll intresse av att avla seriöst känns -för mig- som väldigt svårt för något typ av styrande att "komma åt" i syfte att stoppa/försvåra/reglera etc och än svårare att på något väcka ett intresse hos för kunskap och seriositet hos den typen av valpprånglare.

Min gissning är att det kommer bli ungefär som att det i takt med kriminalitet och skjutningar ökat, så har reglerna för vanliga, ostraffade Svenssons att beviljas vapenlicens blivit hårdare i nått bakvänt syfte att minska skjutningarna.

Dvs vi som redan gör rätt och riktigt kommer få fler regler och krav att följa, vilket naturligtvis påverkar buskisarnas verksamhet absolut noll och inget.

Om det skulle bli någon typ av rasförbud, så är det de skötsamma, med bra hundar, sund avel etc, som kommer drabbas mest och hårdast. Inte buskisarna.

Då tror vi olika. Det kan nog finnas ett gäng olika åtgärder man skulle kunna ta till utan att redan seriösa blir drabbade, både vad gäller uppfödare och vanliga ägare. Hursomhelst, poängen är densamma; ett rasförbud kommer att vara verkningslöst.
 
Jag tror att tröskeln för att Polisen ska mentaltesta en hund måste vara mycket lägre! Fler hundar måste testas. Det är där Regeringen borde lägga krutet. Mer resurser så att Polisen kan mentaltesta fler och ändrade regelverk så att de får testa fler. Sänk tröskeln för när man utför en mentaltest.
Nja. Detta tycker jag inte att polisen ska lägga dyrbar tid på att testa hundar. Däremot kan det läggas ut på någon annan genom polisen men att det då ska finnas en tydlig riktlinje.
 
Jag tror att tröskeln för att Polisen ska mentaltesta en hund måste vara mycket lägre! Fler hundar måste testas. Det är där Regeringen borde lägga krutet. Mer resurser så att Polisen kan mentaltesta fler och ändrade regelverk så att de får testa fler. Sänk tröskeln för när man utför en mentaltest.

Nja. Detta tycker jag inte att polisen ska lägga dyrbar tid på att testa hundar. Däremot kan det läggas ut på någon annan genom polisen men att det då ska finnas en tydlig riktlinje.
Problemet idag är att hundarna måste omhändertas innan de får mentaltestas.
Och innan en hund omhändertas ska de (typ, i de allra flesta fall) ha brutit mot ett föreläggande. Dvs många incidenter krävs. Det räcker inte att hunden biter en gång.

Vore käckt om man kunde mentaltesta på lägre kriterier tycker jag, och då tillsammans med ägaren för att se om det är en dålig kombination liksom.
 
Problemet idag är att hundarna måste omhändertas innan de får mentaltestas.
Och innan en hund omhändertas ska de (typ, i de allra flesta fall) ha brutit mot ett föreläggande. Dvs många incidenter krävs. Det räcker inte att hunden biter en gång.

Vore käckt om man kunde mentaltesta på lägre kriterier tycker jag, och då tillsammans med ägaren för att se om det är en dålig kombination liksom.

Jag håller med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/h%C3%A4r-f%C3%A5r-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 713
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp