Hundrastgård, kommunal

movi

Trådstartare
Hur högt bör/ska staketet vara i en kommunal hundrastgård? Tanken slog mig idag när jag traskade förbi hundrastgården och en stor hund kom rusandes mot staketet och tog sig nästan över, den hade inte haft problem att hoppat över. Kan tänka mig att det är max 1,10 högt, ser ut som ett vanligt trädgårdsstängsel i höjd.
 
Hur högt bör/ska staketet vara i en kommunal hundrastgård? Tanken slog mig idag när jag traskade förbi hundrastgården och en stor hund kom rusandes mot staketet och tog sig nästan över, den hade inte haft problem att hoppat över. Kan tänka mig att det är max 1,10 högt, ser ut som ett vanligt trädgårdsstängsel i höjd.
De flesta är alldeles för låga. Nyligen hoppade en shitbull ut ur en hundrastgård här och klippte en bet hund som gick förbi utanför :meh:
 
Jag kan tyvärr tänka mig att de som sätter upp kommunala hundrastgårdarna oftast inte har så mycket insyn i hur bra hundars fysik/hoppförmåga kan vara. Sen finns kanske inte det säkerhetstänket så de har gjort den riskbedömningen ang uthoppande hundar, de tänker kanske att det bara kommer vara snälla, lydiga hundar som använder hundrastgårdarna...
 
Oftast, i alla fall här, så är det inte dom lydigaste som är innanför staketet. Vill inte möta många av dom lösa... Jag kopplar alltid min hund när vi går förbi och det händer även att jag tar en annan väg beroende på vad som finns på andra sidan staketet. Ska nog skicka ett mail till kommunen, gör om gör rätt. Den är ändå så liten och tråkig på en fd liten liten igenvuxen fotbollsplan som kommunen hittade i gömmorna...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
3
· Visningar
251
Senast: snorp
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Viva
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 920
Senast: kolblakkur
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp