Hundrasval tråd

SiZo

Trådstartare
Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort.

Jag vill ha en liten hund, den ska vara lättsam att ha med sig och vara atletisk i typen. Alla former av plattnosar går bort.
Det är viktigt att hunden är intelligent och kvick och vill jobba MED mig. Jag är ganska (läs väldigt) dålig på att träna hundar så det kräver en hund som är lite förlåtande och försöker lista ut vad jag egentligen menar. Jag är duktig på att få en riktigt bra grundlydnad, men när det gäller spår, nosework, agility osv så är jag smått hopplös. Men nu till det svåra, jag vill samtidigt att hunden ska klara av att ligga i soffan i en vecka om jag har en dålig vecka. Mitt mående går upp och ner och därför måste hunden vara ganska anpassningsbar.

Det är också viktigt att det är en ganska frisk ras och att den inte dras med för mycket rädslor. Jag vill inte ha en hund som går sönder inombords av att lämnas ensam eller behöver lugnande på nyårsafton. Hunden ska helst inte vara alltför skällig, så de mest varnande hundarna går bort. Det gör intet om den är lite reserverad mot främlingar, det är ett smidigt drag att ha på hunden.

Hunden får absolut inte ha ett stort intresse för vilt då jag vill kunna ha den lös. Visst handlar det till viss del om träning, men det är stor skillnad på olika hundar. Min ena jag har nu kan jag ha lös då ordet stanna fungerar. Hon stannar så att jag kan gå fram och koppla henne. Men det finns noll fokus på mig. Allt som finns är det där viltet som hon såg. Medans en annan hund jag hade så sa jag nej och så var det inte så mycket mer med det, vi gick vidare. Nuvarande lillskit får jag ha kopplad resten av hela promenaden då hon annars springer tillbaks och letar upp viltet när jag är ofokuserad :cautious:

Jag vill också att hunden inte fäller.

Jag har haft en hund som har passat in på beskrivningen klockrent, min gamla pudel/papillonblandning. Men jag skulle gärna ha en renrasig denna gång. Anledningen till att papillon har valts bort är just att den fäller. Pudeln har jag valt bort för att den känns lite för flamsig och mer svårtränad för mig som inte är så duktig.

Finns det någon som passar mig eller måste jag gräva upp föregående hund och klona henne? ;) (Jag skojar ifall någon missar det).
 
Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort.

Jag vill ha en liten hund, den ska vara lättsam att ha med sig och vara atletisk i typen. Alla former av plattnosar går bort.
Det är viktigt att hunden är intelligent och kvick och vill jobba MED mig. Jag är ganska (läs väldigt) dålig på att träna hundar så det kräver en hund som är lite förlåtande och försöker lista ut vad jag egentligen menar. Jag är duktig på att få en riktigt bra grundlydnad, men när det gäller spår, nosework, agility osv så är jag smått hopplös. Men nu till det svåra, jag vill samtidigt att hunden ska klara av att ligga i soffan i en vecka om jag har en dålig vecka. Mitt mående går upp och ner och därför måste hunden vara ganska anpassningsbar.

Det är också viktigt att det är en ganska frisk ras och att den inte dras med för mycket rädslor. Jag vill inte ha en hund som går sönder inombords av att lämnas ensam eller behöver lugnande på nyårsafton. Hunden ska helst inte vara alltför skällig, så de mest varnande hundarna går bort. Det gör intet om den är lite reserverad mot främlingar, det är ett smidigt drag att ha på hunden.

Hunden får absolut inte ha ett stort intresse för vilt då jag vill kunna ha den lös. Visst handlar det till viss del om träning, men det är stor skillnad på olika hundar. Min ena jag har nu kan jag ha lös då ordet stanna fungerar. Hon stannar så att jag kan gå fram och koppla henne. Men det finns noll fokus på mig. Allt som finns är det där viltet som hon såg. Medans en annan hund jag hade så sa jag nej och så var det inte så mycket mer med det, vi gick vidare. Nuvarande lillskit får jag ha kopplad resten av hela promenaden då hon annars springer tillbaks och letar upp viltet när jag är ofokuserad :cautious:

Jag vill också att hunden inte fäller.

Jag har haft en hund som har passat in på beskrivningen klockrent, min gamla pudel/papillonblandning. Men jag skulle gärna ha en renrasig denna gång. Anledningen till att papillon har valts bort är just att den fäller. Pudeln har jag valt bort för att den känns lite för flamsig och mer svårtränad för mig som inte är så duktig.

Finns det någon som passar mig eller måste jag gräva upp föregående hund och klona henne? ;) (Jag skojar ifall någon missar det).

Jag tycker tvärt om som dig, att pudlar är lättränade och nog de som är lättast att träna i grupp 9. Hade annars förslagit en Bichon Havanais men om du tycker pudel är svår så tror jag nog du tycker övriga är ännu svårare. Upplever de flesta stabila sällskapshundar som väldigt förlåtande.
Eftersom du söker en ras som inte fäller är det ju bara hundar med sträv eller pudelpäls som kommer i fråga? Då begränsas det väldigt mycket eftersom många sträva, små hundar antingen är en terrier eller en schnauzer och de kan skälla och larma samt en del har mycket jakt.

Vad säger du om Welsh Terrier eller Lakeland Terrier? Noll koll på jakten och skällandet där dock. Både Fox terrier och Border Terrier är ju jagande raser så de borde ju gå bort.

Tänkte också på Löwchen med de har väl liknande päls som Papillon dvs fäller.
 
Tycker på din beskrivning att det låter som att pudel är det enda som riktigt stämmer in.

Varför tar du inte och djupdyker i linjer och uppfödare, och försöker hitta en valp efter lite lugnare föräldrar? :)
 
Jag tycker tvärt om som dig, att pudlar är lättränade och nog de som är lättast att träna i grupp 9. Hade annars förslagit en Bichon Havanais men om du tycker pudel är svår så tror jag nog du tycker övriga är ännu svårare. Upplever de flesta stabila sällskapshundar som väldigt förlåtande.
Eftersom du söker en ras som inte fäller är det ju bara hundar med sträv eller pudelpäls som kommer i fråga? Då begränsas det väldigt mycket eftersom många sträva, små hundar antingen är en terrier eller en schnauzer och de kan skälla och larma samt en del har mycket jakt.

Vad säger du om Welsh Terrier eller Lakeland Terrier? Noll koll på jakten och skällandet där dock. Både Fox terrier och Border Terrier är ju jagande raser så de borde ju gå bort.

Tänkte också på Löwchen med de har väl liknande päls som Papillon dvs fäller.
De kanske är mer lättränade än vad jag har fått uppfattning om? Jag upplever att de är lätta där det händer något konstant, som typ agility eller så. Men jag vill gärna hålla på med kantarellsök och där krävs det lite annan energi och förmåga att jobba längre pass utan något påhejjande av matte. Det upplever jag är problem med ena nuvarande hunden. Hon kan leta upp kantarellen när vi är 2 meter ifrån, men där verkar det vara stopp. Hon kan inte fokusera självständigt för att helt leta upp dem själv. Det finns så mycket roligare saker att göra. Typ äta blåbär eller gräs :rofl:
 
Tycker på din beskrivning att det låter som att pudel är det enda som riktigt stämmer in.

Varför tar du inte och djupdyker i linjer och uppfödare, och försöker hitta en valp efter lite lugnare föräldrar? :)
Jag vill helst inte lägga flera år av studier på att hitta uppfödare om jag ska vara helt ärlig. Det känns lite väl tungt :D
 
Jag tycker tvärt om som dig, att pudlar är lättränade och nog de som är lättast att träna i grupp 9. Hade annars förslagit en Bichon Havanais men om du tycker pudel är svår så tror jag nog du tycker övriga är ännu svårare. Upplever de flesta stabila sällskapshundar som väldigt förlåtande.
Eftersom du söker en ras som inte fäller är det ju bara hundar med sträv eller pudelpäls som kommer i fråga? Då begränsas det väldigt mycket eftersom många sträva, små hundar antingen är en terrier eller en schnauzer och de kan skälla och larma samt en del har mycket jakt.

Vad säger du om Welsh Terrier eller Lakeland Terrier? Noll koll på jakten och skällandet där dock. Både Fox terrier och Border Terrier är ju jagande raser så de borde ju gå bort.

Tänkte också på Löwchen med de har väl liknande päls som Papillon dvs fäller.
NEJ på framförallt welshen :D Det är überterrier om något. Vill ändå påstå att jag är hyfsat terrier-kunnig och även i terriergruppen så finns ju variationer på hur "mycket" terrier något är. Min uppfattning är att de hundarna som är mest terrier är

1) tysk jaktterrier - svår att ha i möblerade rum OM den inte används i jakt
2) welsh terrier - vass, snabb, dominant och oerhört tuff
3 lakelandterrier eller kanske irländaren
4) kerry blue
5) foxen

På min lista kvalar inte ens jack russell in på de mest intensiva terrierraserna, trots att många har den uppfattningen.

I övrigt delar jag Malibu_staceys kommentarer
 
Jag tänkte också på pudel. De jag träffat har haft rätt olika aktivitetsnivå. Från de som knappt nuddar marken för att de är så uppskrivade till lugna och sansade hundar som förblir lugna och sansade även när de är glada och uppspelta. Jag råder dig att kolla upp uppfödare och försöka få tag på en som kan vara av det lite mer sansade slaget.

Uthålligheten i sökningen efter kantareller får man ju träna upp. Man får ju lära hunden att det lönar sig att ha tålamod och leta ordentligt.
 
Jag tänkte också på pudel. De jag träffat har haft rätt olika aktivitetsnivå. Från de som knappt nuddar marken för att de är så uppskrivade till lugna och sansade hundar som förblir lugna och sansade även när de är glada och uppspelta. Jag råder dig att kolla upp uppfödare och försöka få tag på en som kan vara av det lite mer sansade slaget.

Uthålligheten i sökningen efter kantareller får man ju träna upp. Man får ju lära hunden att det lönar sig att ha tålamod och leta ordentligt.
Jo men då kommer vi tillbaks till att jag inte är speciellt duktig på hundträning. Hur ska jag lära hunden att det lönar sig med tålamod? Och därmed få den att sluta leta efter blåbär istället?
 
Är man inte så duktig på hundträning så rekommenderar jag kurs. Eller låna/köp en bok? Kolla videor på Youtube?
Det är specifika saker jag har problem med. Som att lära en hund tålamod eller att jobba länge. Det blir nog svårt att hitta en snabbkurs på Youtube om det. Jag är inte speciellt intresserad av hundträning, och det är väl där skon klämmer. Jag har tagit kurs men upplever att det gav absolut noll. Och jag har inte råd att lägga tusentals kronor på träningar som jag tycker är pest och pina. Framförallt när det bara ger mig ångest.

Jag tror att det är för att hundträning tar sån tid. Åtminstone med nuvarande hundar. Med hästarna är framgången direkt. De gör rätt, får beröm och fattar grejen DIREKT. Gör man samma kommando direkt efter så får man gensvar DIREKT. Med hundarna har jag kört nosework 4 pass. Med klickande på rätt doft minst 150 ggr. De har fortfarande ingen aning om vilken doft jag vill att de markerar.

Kul tycker de att det är ändå, och trötta i huvudet blir de. Så jag har nöjt mig med det för ska jag satsa på att få dem att verkligen förstå så kommer jag bli gråhårig.
 
Skulle absolut säga pudel! Vet flera superhärliga agilitypudlar, de verkar kvicka och lättlärda 😁
 
Jag är inte speciellt intresserad av hundträning, och det är väl där skon klämmer. Jag har tagit kurs men upplever att det gav absolut noll. Och jag har inte råd att lägga tusentals kronor på träningar som jag tycker är pest och pina. Framförallt när det bara ger mig ångest.
Varför inte välja en hund som inte har något större behov av mental träning då?

Det finns ett knippe raser som vill ha fysisk träning, men som skiter fullständigt om de får träna mentalt eller inte. Mina hundar tex är sådana. Jag tränade rallylydnad med dem för ungefär 2 veckor sedan, innan dess var det väl ytterligare någon vecka sedan osv. Sedan får jag något ryck ibland och tränar medvetet och planerat för tävling för att det är kul, men mina hundar hade lätt kunnat vara utan den delen så länge de fått sin fysiska motion.
 
Varför inte välja en hund som inte har något större behov av mental träning då?

Det finns ett knippe raser som vill ha fysisk träning, men som skiter fullständigt om de får träna mentalt eller inte. Mina hundar tex är sådana. Jag tränade rallylydnad med dem för ungefär 2 veckor sedan, innan dess var det väl ytterligare någon vecka sedan osv. Sedan får jag något ryck ibland och tränar medvetet och planerat för tävling för att det är kul, men mina hundar hade lätt kunnat vara utan den delen så länge de fått sin fysiska motion.
Om de samtidigt passar in på mina andra krav så har jag inget emot en hund som inte direkt behöver mental träning.
 
Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort.

Jag vill ha en liten hund, den ska vara lättsam att ha med sig och vara atletisk i typen. Alla former av plattnosar går bort.
Det är viktigt att hunden är intelligent och kvick och vill jobba MED mig. Jag är ganska (läs väldigt) dålig på att träna hundar så det kräver en hund som är lite förlåtande och försöker lista ut vad jag egentligen menar. Jag är duktig på att få en riktigt bra grundlydnad, men när det gäller spår, nosework, agility osv så är jag smått hopplös. Men nu till det svåra, jag vill samtidigt att hunden ska klara av att ligga i soffan i en vecka om jag har en dålig vecka. Mitt mående går upp och ner och därför måste hunden vara ganska anpassningsbar.

Det är också viktigt att det är en ganska frisk ras och att den inte dras med för mycket rädslor. Jag vill inte ha en hund som går sönder inombords av att lämnas ensam eller behöver lugnande på nyårsafton. Hunden ska helst inte vara alltför skällig, så de mest varnande hundarna går bort. Det gör intet om den är lite reserverad mot främlingar, det är ett smidigt drag att ha på hunden.

Hunden får absolut inte ha ett stort intresse för vilt då jag vill kunna ha den lös. Visst handlar det till viss del om träning, men det är stor skillnad på olika hundar. Min ena jag har nu kan jag ha lös då ordet stanna fungerar. Hon stannar så att jag kan gå fram och koppla henne. Men det finns noll fokus på mig. Allt som finns är det där viltet som hon såg. Medans en annan hund jag hade så sa jag nej och så var det inte så mycket mer med det, vi gick vidare. Nuvarande lillskit får jag ha kopplad resten av hela promenaden då hon annars springer tillbaks och letar upp viltet när jag är ofokuserad :cautious:

Jag vill också att hunden inte fäller.

Jag har haft en hund som har passat in på beskrivningen klockrent, min gamla pudel/papillonblandning. Men jag skulle gärna ha en renrasig denna gång. Anledningen till att papillon har valts bort är just att den fäller. Pudeln har jag valt bort för att den känns lite för flamsig och mer svårtränad för mig som inte är så duktig.

Finns det någon som passar mig eller måste jag gräva upp föregående hund och klona henne? ;) (Jag skojar ifall någon missar det).

typ havanaise låter det som
 
Jag tänker omedelbart pudel jag också. :) Eller hur står det till med Bedlington? För mycket jakt?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 840
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp