Bukefalos 28 år!

Hundsim! Tips!

Skogstroll

Trådstartare
Nu har min vovve börjat på hundsim:) Han fick diagnosen artros i vänster armbåge för två veckor sedan.Det var väldigt väldigt lite.Han äter nu Glyco Flex samt går på bantning.Vi började på hundsimmet förra fredagen och imorgon är det dags igen.Problemet är att min hund hatar att simma så det fick ju bli till att tvinga honom sist.Hur får jag det att bli roligare? han har aldrig varit en badhund.Han plaskar gärna med vatten,men simma är inget han föredrar.Det är en Rottweiler så det är ju inte bara att lyfta i honom heller.Hur har ni gjort?
 
Sv: Hundsim! Tips!

Nu har min vovve börjat på hundsim:) Han fick diagnosen artros i vänster armbåge för två veckor sedan.Det var väldigt väldigt lite.Han äter nu Glyco Flex samt går på bantning.Vi började på hundsimmet förra fredagen och imorgon är det dags igen.Problemet är att min hund hatar att simma så det fick ju bli till att tvinga honom sist.Hur får jag det att bli roligare? han har aldrig varit en badhund.Han plaskar gärna med vatten,men simma är inget han föredrar.Det är en Rottweiler så det är ju inte bara att lyfta i honom heller.Hur har ni gjort?

På vårt sim i Hbg finns en vattenmatta som passar vår GD bra. Hon gillar inte att simma och är inte så lätt att lyfta i, även om det nog skulle funka med deras räddningssele och tillhörande vinsch.
Finns det ingen personal som kan hjälpa till?
 
Sv: Hundsim! Tips!

Har två hundar som båda simmar på hundsim av olika anledningar.

Lilla hunden avskyr att simma, men han kommer att vänja sig med tid säger personalen på plats. Vi lyfter helt enkelt i honom och håller honom på plats i mitten av poolen med hjälp av linor så att han får simma i riktning mot mig vid kanten. Han är ingen badhund annars heller och hatar dessutom att vara blöt, så hela upplevelsen är tämligen traumatisk för honom. Det går inte att muta med godis, leksaker är helt ointressanta och han blir så fokuserad (läs: stressad)att han inte ens lyssnar på sitt namn... Men jag tror på personalen som är erfaren och utbildad och säger att han lär sig med tid att han inte kan drunkna (tack vare flytväst) och då kommer han att lära sig hantera tiden i poolen bättre. Har dock svårt att tro att han nånsin kommer tycka det är roligt... Han behöver simma pga kronisk sjukdom / skada.

Stora hunden - 40 kg tung - simmar pga ledfel för att förhoppningsvis hållas frisk nu på äldre dagar. Han är normalt en riktigt vattentokig hund som ÄLSKAR att simma, men inte heller han vill gå i poolen "frivilligt". Hundsimmet vi går på har en ramp upp på poolkanten, men sen måste hunden ta klivet ut i poolen själv. Min bolltokiga vovve ignorerar fullständigt kastade bollar m.m. när han står på kanten, så honom ger vi en liten knuff ner i vattnet. Sen simmar han så glatt så och hämtar bollen och gör vad han ska...

Vet inte om du fick nån hjälp av nåt jag skrev, men jag har alltså erfarenhet av att en vattengalen hund tvekar vid poolkanten och behöver lite hjälp...
Personalen på simmet bör ha massor av tips på hur du ska kunna träna din hund att tycka om simningen och komma ner i vattnet!
 
Sv: Hundsim! Tips!

Personal finns naturligtvis på plats,och vi gör precis så,ger honom en knuff ner i vattnet och håller fast i flytvästen medans han simmar.Han verkar känna sig tryggare när man håller honom nära kanten och han känner kontakt med oss istället för att ha honom i linor mitt ute i poolen.Men i lördags när vi var och simmade klickade allt:) Vi gick runt runt poolen med honom i kopplet och han simmade sååå fint!! Efter några varv försökte han inte ens titta på rampen:love: Min duktiga voffis! Han simmade precis som han ska,lugnt och fint med en gummianka i munnen.Jag är en stolt matte..
Kan förresten pasa på att säga att jag började med att ge bara glyco flex och förra veckan började jag ge honom även litovet,och sen dess är han så gott som haltfri!! Även på morgonen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 565
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 178
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 238
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Happ, så gick Douglas gamla fläkskada upp igår igen och det var väldigt vad ont han hade i ryggen/länden. Det är mkt bättre idag , och...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp