hundsjukstuga, tristess och väntan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu.

Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat till den 17/12. Vilket innebär att gipsbytet därpå borde bli 31/12, så får se vilken dag det blir istället. För inte kan de väl boka in planerat gipsbyte under helgdagarna. Blir nog den 28/12 istället men det känns synd om vi ska behöva åka hem från familjen bara för att gipset måste bytas. Det finns dock en djurklinik i stan där vi ska fira jul också, men om det går vill jag ju att veterinären som opererat ska titta på benet.

Frej ska ha gipset i 6 veckor så efter idag är det 36 dagar kvar med gips. Mitt i januari åker det av. Senast skadan gick upp så var det åtta veckor efter operationen så vi (det vilk säga jag, för hunden begriper inte sitt eget bästa) lär vara extremt superförsiktiga typ fyra veckor efter gipsavtagning, så en bit in i februari. Efter det är vi kanske bara mycket försiktiga.

Jag ser i alla fall framemot att kunna få hå på åtminstone timslånga promenader. Men där är vi inte förrän tidigast i mitten av mars. Får försöka leva här och nu, annars kommer jag bara li bitter över att även vintern rinner ur händerna, lika som sommaren och hösten åtminstone delvis gjorde. Och den tidiga våren.

Den här veckan har jag varit hemma och "vahat", eftersom jag varken vill ha Frej hos hundvakt så nära inpå operation eller lämna honom hemma ensam. Men till veckan har jag hjälp och ska jobba i allafall tisdag-fredag. Det blir skönt, tiden går på ett annat sätt då. Att vara ledig hemma med tussig hund är inte så stimulerande precis.

Efter de tre tidigare operationerna har Frej fått smärtstillande i tio dagar efteråt, men den här gången fick han bara recept för fem dagar. Nu hade vi metacam kvar sedan tidigare så jag brydde mig inte om att ta ut mer. Det finns också kvar lite i flaskan så jag kanske ger honom ytterligare några dagar. Fast det är väl kanske dumt om det inte behövs... Hm.

Vid alla de tidigare operationerna har kirurgen endast sytt fast senan i rätt läge. Jag TRorkar att det är med sådana stygn som försvinner efter ett tag.

Den här gången har Frej fått ett slags inplantat som heter suturankare, och det ska väl hålla lagningen på plats eller något sånt. Han har också fått ett litet hack i hälbenet. Det ska hindra senan att glida fel igen. Senan satt tydligen fast väldigt hårt i fel läge.

Min målbild sedan Frejs första skada har hela tiden varit att få se honom springa lös tillsammans med en annan hund. Undrar om vi kommer dit, eller för den delen om jag vågar riskera det.

Frej har varit mycket trött nu i veckan men gipset verkar sitta okej. Sedan i torsdags stödjer han på benet vilket han absolut inte ville göra de första dagarna. När han inte ligger och vilar är han sig lik och vill gärna busa och äta massor.

Det är svårt att veta vad vi ska aktivera oss med. Jag tröttnar fort när vi gör trickträning, i alla fall om det inte blir något tydligt resultat. Frej är betydligt uthålligare, bara det finns godis eller torrfoderkulor att få.

Nosework har vi kört i höst, men det är samma där med. Jag tröttnar väldigt fort när vi söker hemmavid. Dessutom blir nog Frej på tok för ivrig, och när vi tränar vill jag undvika att bli sträng.

Men som det är nu är det nog ändå mest jag som behöver aktivering. För Frej vilat som sagt mest. Kanske blir bra bara man kommer på jobbet lite. Och imorgon ska vi på julmarknad. Tänkte köra Frej i vagn men det ska snöa, så det blir kanske svårkört.

Vi ska gå ut någon timme snart igen. FÅr se om vi tar med oss vagn eller om mina armar återhämtat sig tillräckligt sedan förra promenaden.
 

Vi håller alla tummar och tassar vi kan för Frej :heart

Om det främst är du som tröttnar när ni kör nosework - kan ni träna ihop med några andra i andra miljöer? Täbker att det kanske även blir svårare för Frej och därmed mer tillfredsställande och han blir mindre ivrig om han måste tänka mer?
 
Vi håller alla tummar och tassar vi kan för Frej :heart

Om det främst är du som tröttnar när ni kör nosework - kan ni träna ihop med några andra i andra miljöer? Täbker att det kanske även blir svårare för Frej och därmed mer tillfredsställande och han blir mindre ivrig om han måste tänka mer?

Tack :heart

Är lite rädd att han ska gå för mycket om vi kör nosework, tror egentligen inte att det är så stor risk för skadan nu när han är gipsad, men han har så lätt att få skav. Vi har peppar peppar klarat oss de tidigare omgångarna utan att det blivit allvarliga skavsår, men man vet ju inte. Borde dock gå att göra något slags behållarsök om jag hittar något som duger att göra det med :). Får se om jag törs göra mer än så.

Jag blir nog less mest för att jag hellre skulle vilja gå långa promenader i skogen och springa och busa. Men det blir bättre.

Hoppas du och Svansson (fast han hette visst Rufus?!) mår bra och har roligt :).
 
Åh förstår verkligen problemet :( Det är så himla svårt!
Och antar att era skogar är lite mer av typen ”skogsstigar” snarare än grusvägar? Annars kanske det fungerar med vagnpromenader och så lite fikapaus där Frej kan röra lite på sig?

Du får träna extra mycket på markeringar vid NW om ni inte redan har ett väldigt bra sådant? Eller, något annat som ni har nytta av att kunna men som är lite klurigt samt stillsamt? Så ”trickträning” faktiskt har en betydelse även på sikt förutom att vara hjärngympa. Det kanske kan bli mer motiverande för dig om inte annat? :)

Och tack :love: Jag försöker se det positiva med vit pälsig hund i den västsvenska regniga och leriga vintern - går sådär - och Svansson är bara glad :)
 
Åh förstår verkligen problemet :( Det är så himla svårt!
Och antar att era skogar är lite mer av typen ”skogsstigar” snarare än grusvägar? Annars kanske det fungerar med vagnpromenader och så lite fikapaus där Frej kan röra lite på sig?

Du får träna extra mycket på markeringar vid NW om ni inte redan har ett väldigt bra sådant? Eller, något annat som ni har nytta av att kunna men som är lite klurigt samt stillsamt? Så ”trickträning” faktiskt har en betydelse även på sikt förutom att vara hjärngympa. Det kanske kan bli mer motiverande för dig om inte annat? :)

Och tack :love: Jag försöker se det positiva med vit pälsig hund i den västsvenska regniga och leriga vintern - går sådär - och Svansson är bara glad :)

Är ju några dagar sedan du skrev det här men jag blev så full i skratt när jag läste om vagnpromenader i skogen. Förra helgen hade det nämligen precis kommit minst 50 centimeter snö. Det låter kanske inte så mycket, men jag kan livligt föreställa mig pulsandes i snön baxandes en vinglig vagn med en envist skällande hund som försöker övertyga mig om att "nu ska jag kliva av!" :rofl::rofl: Blir svettig av bara tanken, och då var det ändå i alla fall 12 minus idag.

(Ja, den skog jag kommer till är mest stigar eller preparerade skidspår.)

Är ändå glad att vi har snöväder, de blir ju så förbenat lortiga med sånt väder som ni verkar ha. Med gips på är det ju inte bara att ställa in i duschen hur som helst...

Tur att Svansson är glad :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp