Bukefalos 28 år!

Hundskada på får (varning starka bilder!)

Migo

Trådstartare
"Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!"

Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta hundar lösa där det finns betande djurbesättningar! Fårhagar är ALDRIG ALDRIG ALDRIG hundrastgårdar!

Varning extremt starka bilder på en tacka som fått ena låret avätet av en hund, medan hon levde.

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net...=b63924a7903816098b6373582e5e1c76&oe=556B6A32

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd...._=1428962742_3c4594867458a6611f56700193dcd30f

Artikel om händelsen:
http://www.farmersguardian.com/home...ftermath-of-dog-attack-on-sheep/69971.article

Bilderna är från UK, men hundskador på får händer ofta även här. Jag fick en tacka illa sargad i höstas.
 
Fy fan. Lika hemska bilder finns på rådjur som lösspringande hundar tuggat på, händer varje år.

Jag blir så sjukt provocerad av att folk inte kan hålla hundarna kopplade om de inte är under 100% kontroll.

Det är ju inte bara en gång det har skrivits i förbifarten här på buke att de rastar sina hundar i fårhagar. Jävla idioter!
 
fy!! stackars tackan.. fattar inte varför folk släpper sina hundar högt o lågt!! :(

fanns en här ute där jag bor (som blev av med hundarna tillslut som tur va). Han släppte sina hundar varje kväll när mörkret lagt sig så dom skulle få "jaga sin mat" som han själv sa... 3st leonberger... Dom gav sig på oss när vi red (blev många skenturer o avramlingar), dom jagade får, rådjur och smög efter andra hundar som va ute på promenader..
 
I höstas lånade vi ut kylrummet till en som fick 8 av sina 32 får rivna, två rottisar som en tant inte orkade hålla kvar i deras selar :crazy::cry:.
 
Det är ju inte bara en gång det har skrivits i förbifarten här på buke att de rastar sina hundar i fårhagar. Jävla idioter!

Vet inte om du syftar på mig, vet att jag vid flertalet gånger skrivit om att jag gått till fårhagar i alla fall. Tänkte i så fall bara förtydliga och säga att jag bara släpper där om hagarna är tomma. Aldrig någonsin om det är får (eller andra djur) i dem. Det är också något jag får göra för kommunen som har hand om hagarna.
 
Vet inte om du syftar på mig, vet att jag vid flertalet gånger skrivit om att jag gått till fårhagar i alla fall. Tänkte i så fall bara förtydliga och säga att jag bara släpper där om hagarna är tomma. Aldrig någonsin om det är får (eller andra djur) i dem. Det är också något jag får göra för kommunen som har hand om hagarna.

Jag tänkte inte på nån specifik, och har man överenskommelse med djurägaren är det en annan sak.

Men varje år läser jag om hundar som blir dödade av kor, får som sargas och dödas av hundar och ägare som i båda fallen ser sig som offren i det hela.
 
Oftast är det ju hundar som skadar får och inte varg här i Sverige.. Nackdelen med hundar jämfört med varg är som bilderna visar att hundar inte vet/kan döda.
 
För några år sedan var det ett 20-tal får som dödades här i närheten, varg fick skulden men sedan visade det sig att det var en hund som sköts när den var på väg att riva ytterligare en tacka. Ägaren fick man aldrig tag på så vitt jag vet.
 
Usch så tragiskt :(
Jag kan inte förstå hur folk tänker som släpper in sina hundar i hagar med djur?
Vi hade ett gäng danskar som promerade med lösa hundar genom vår stuthage en gång... :banghead:
Dom fick brått, lyckligtvis var hundarna rädda för korna.
 
Folk är puckon. Jag har väl berättat om min bekant som fick in två amstaff/pitbull/whatever i hästhagen... Det gick inte jättebra för hundarna, som tur var, tack vare att en av hästarna visade sig vara väldigt modig.

Eller när min mamma fick en BC-blandis i trädgården som tyckte höns verkade gott.

Det är ju egentligen samma med hundar som river vilt, men de brukar kunna springa undan.

Det där med respekt för andras är inte riktigt på folks priolista.
 
När jag hade häst för länge sedan kom en grannhund (medelstor sällskapshund) in i hagen... "problemet" var att de ordinarie hästarna var på bete och det gick ett sto (halvarab) med föl där... jag kan säga att den hunden gick inte i närheten av en häst igen! :devil: Hon skulle ha ihjäl honom och hade han inte hunnit under staketet tror jag inte att han klarat sig.
 
Pållan attackerar hundar så jag hoppas hon håller rent i hagen om någon får för sig att "leka", men inte F*N ser jag en massa hysteriska upprop och bilder i tidningarna när det är hundar i farten. Knappt några dementier heller när det ropats varg med krigsrubriker och det varit fel. :banghead:
 
I mitten av 80 talet fanns det ett hunddagis på Lidingö där dom rastade hundarna bland fåren,resultat: sambons boxer tog ett lamm,kostade honom 900kr.
Gissa om dom fick skäll av både mig och media!
Gillade naturligtvis inte att den klippte ett lamm, men att de fick på (får)pälsen! :banghead:
 
Usch vad hemskt. :( Vill man ha sin hund lös och är medveten om att den inte lyssnar till 100% om något sådant skulle inträffa får man helt enkelt hålla den i koppel eller gå till en stängslad rastplats!
När jag lunchade hästarna för ett tag sedan hände en liknande händelse som slutade bra men kunde slutat betydligt mycket sämre. En lös hund for in i hagen när jag lunchade. Eftersom att min stora hund i stort sett bor med mig i stallet så var han med i hagen och jag vet inte om det var på grund utav min hund eller hästarna som hunden triggades igång (vad man nu kallar det) men den det blev fullständig kalabalik. Det hela slutade med att hunden fick en spark och drog sig tillbaka till sin ägare.
 
Vill man ha sin hund lös och är medveten om att den inte lyssnar till 100% om något sådant skulle inträffa får man helt enkelt hålla den i koppel eller gå till en stängslad rastplats!

Fast jag blir nervös av de som anser sig vara 100% säkra på att hunden lyssnar också... Bättre att ha visst katastroftänk kvar, träna inkallning aktivt och hellre kalla in "fast det inte behövs" när en retning inte är någon utmaning...
 
Folk är puckon. Jag har väl berättat om min bekant som fick in två amstaff/pitbull/whatever i hästhagen... Det gick inte jättebra för hundarna, som tur var, tack vare att en av hästarna visade sig vara väldigt modig.

Eller när min mamma fick en BC-blandis i trädgården som tyckte höns verkade gott.

Det är ju egentligen samma med hundar som river vilt, men de brukar kunna springa undan.

Det där med respekt för andras är inte riktigt på folks priolista.
Ofta kan viltet springa undan (men inte alltid - en bekant letade efter en illa biten älgkalv i dagar innan de hittade och kunde avliva den lilla stackarn, JAG (ojägare) har blivit tvungen att ta hand om skadade rådjur :rage:) - men tänk om folk kunde fatta att i t.ex. grönområdena runt Stockholm kan samma djur drivas ofta av flera olika hundar och stressas sönder även om ingen hund biter i djuret. Om det blir en vargavinter med svält så kan varje drev kosta mer än djuren har råd med. (Just nu har vi ett pucko i grannskapet som inte fattar att det inte är kul för hararna att ständigt springa undan för hens hundar)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur sover era hundar? Gry har en plats nedanför sängen där jag lagt ett tjockt överkast hopvikt, på det ett täcke och sen en filt. Men...
2
Svar
21
· Visningar
1 288
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 437
Senast: Fiorano
·
Gnägg Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
26 092
Senast: Bobloblaw
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 055
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp