Hundskolan på Svt utbruten ur Uppdateringstråd 26

Jag tittar på säsong 1 av det där och jag blir lite ledsen. Inte pga Maren, går man kurser/får långsiktigare hjälp av henne så är hon säkert jättebra i och med att hon jobbar mestadels positivt. Men det är jobbigt att se den stressade bc:n och schäfern som hamnat i helt fel familj, och den bitiga boxermixen (?). Schäferfamiljen verkar allmänt clueless och bc:n och mixen verkar ha mattar som triggar dem med sina egna känslor. Och den haltande övergödda NF:en orkar jag nästan inte se, han verkar ju ha noll stimulans annat än när han får gå till matbutiken och klämma ett paket smörgåspålägg.

Men jag hoppas att Maren jobbar vidare med var och en så att de få mer hjälp än man får se i serien.
 
Jag gillar också serien, tycker avsnitten släpps lite långsamt bara :laugh:
Älskar att man får se hur grundträningen är kopplad till problemen istället för att det ska komma in någon och "ta ner hunden på jorden". Gillar att se hur de istället tar tag i träningen stegvis. Jag har ibland tänkt att jag skulle hållit mer avstånd som steg 1 i träningen (tex med skateboarden, lagt den så att den bara är synlig och inte inom räckhåll dag 1 likadant med andra hundar och bilar för de som har problem med det). Samtidigt kanske inte den strategin funkar om du lever så att du stöter på problemen på nära håll dagligen.
Gillar verkligen Maren också och hennes positiva inställning till alla ägare. Denna och "its me or the dog" är nog de bästa hundträningsprogram jag sett. Finns det fler som jag missat?
 
Senast ändrad:
Gillar programet men blir lite ledsen i ögat över hur folk skaffar hund helt clueless om vilka behov hunden har och många av sakerna är verkligen sånt som hade lätt tagits itu med med basic träning när hunden var ung. Hade man gått nån valpkurs eller allmänlydnadskurs så hade man troligen fått bra hjälp av en halv vettig instruktör. Samtidigt väldigt nyttigt för de personer som ser programmet som har samma problem att se hur man kan jobba på det stegvis och att det inte är så svårt om man har verktygen. Att det är vanliga problem som lyfts och inte extrema fall och aggressiva hundar utan rätt normala hundar med ägare som helt enkelt inte kunnat handskas eller kunnat lösa problemen.
 
Gillar programet men blir lite ledsen i ögat över hur folk skaffar hund helt clueless om vilka behov hunden har och många av sakerna är verkligen sånt som hade lätt tagits itu med med basic träning när hunden var ung. Hade man gått nån valpkurs eller allmänlydnadskurs så hade man troligen fått bra hjälp av en halv vettig instruktör. Samtidigt väldigt nyttigt för de personer som ser programmet som har samma problem att se hur man kan jobba på det stegvis och att det inte är så svårt om man har verktygen. Att det är vanliga problem som lyfts och inte extrema fall och aggressiva hundar utan rätt normala hundar med ägare som helt enkelt inte kunnat handskas eller kunnat lösa problemen.

Tyvärr är det ju precis så det ser ut och kanske ännu mer nu med alla coronahundar.

Jag hoppas verkligen att det här programmet når ut till många av dem men samtidigt har jag svårt att tro att de har det genuina hundintresset som gör att de söker upp den typen av program.
 
Tyvärr är det ju precis så det ser ut och kanske ännu mer nu med alla coronahundar.

Jag hoppas verkligen att det här programmet når ut till många av dem men samtidigt har jag svårt att tro att de har det genuina hundintresset som gör att de söker upp den typen av program.

Jo, tack jag är väl medveten. Jag är uppväxt med ett otal "omöjliga" omplaceringar som hamnade hos mamma men ee flesta var bara normala hundar som gått ur hand på ägaren.
Är just nu i dialog med en person där hunden behöver omplaceras för att ägaren inte klarat av den, verkar också vara en vanlig hund i slyngelålder. Det är ju tyvärr överfullt med liknande omplaceringar på annonsidor och hundstsllet 🙄. Undrar hur många hundar som kommer avlivas till följd av coronaboomen..
 
@Paeonia Finns en brittisk som jag tycker är rätt ok. dogs behaving badly Typ bara sett 2 avsnitt men de vart ok :)
Jag gillar programledaren, han kan sina saker och det märks att han tycker mycket om hundar. Men programmet är så upphackat att jag inte orkar se hela, och efter reklamen ska det förklaras vad som hänt innan... snuttifierat till max.
 
Jag blev lite konfunderad när hon i sista avsnittet sa att vuxna hundar inte behöver leksaker och att leka. Att det är för valpar men sen inte behövs när hunden är vuxen.

Båda mina är vuxna och leker och leker massor varje dag och jag ser inget fel med det. Snarare positivt att dom är glada, pigga och busiga och har roligt. Det vill jag inte ta ifrån dom. Dessutom blir det en positiv stund för oss alla när vi leker tillsammans.
 
Jag blev lite konfunderad när hon i sista avsnittet sa att vuxna hundar inte behöver leksaker och att leka. Att det är för valpar men sen inte behövs när hunden är vuxen.

Båda mina är vuxna och leker och leker massor varje dag och jag ser inget fel med det. Snarare positivt att dom är glada, pigga och busiga och har roligt. Det vill jag inte ta ifrån dom. Dessutom blir det en positiv stund för oss alla när vi leker tillsammans.
Ja, men hon menade nog att leksakerna inte behövde ligga framme så hunden hade fri tillgång till dom inomhus. Kanske hellre plocka fram dom när man skall leka, och då blir det ju extra speciellt också när leksakerna kommer fram. Men också för att hunden hade lite problem och detta var en del i att komma tillrätta med det, har man inga problem så kan säkert leksakerna vara kvar.
 
Jag blev lite konfunderad när hon i sista avsnittet sa att vuxna hundar inte behöver leksaker och att leka. Att det är för valpar men sen inte behövs när hunden är vuxen.

Båda mina är vuxna och leker och leker massor varje dag och jag ser inget fel med det. Snarare positivt att dom är glada, pigga och busiga och har roligt. Det vill jag inte ta ifrån dom. Dessutom blir det en positiv stund för oss alla när vi leker tillsammans.
Jag tolkar det som att familjen upplever problem med att hunden inte kopplar av inne, och då är ju fri tillgång till en massa leksaker knappast ett bra sätt att hjälpa hunden vila.

Mina vuxna hundar leker också med saker och de har grejer liggande framme. Men vi har inte problem med passiviteten däremellan...
 
Nej det är klart att det kanske är i fall som det här när man har just dom problemen som man bör ta bort leksakerna men det lät som att hon menade att det var standard att inte ha leksaker framme. Men jag håller definitivt med om att just den hunden behövde mindre stimuli som drar upp den i varv. Så håller med er andra, bara att jag tänkte på hur det kan uppfattas om man är ny hundägare med en hund som faktiskt inte har dom problemen.
 
Har kollat nu, men en sak som stör mig väldigt är alla folk som ser en hund som utagerar och ändå går rätt nära med långt koppel. Känns som dom struntar i att den andra hunden håller på. Har även sett liknande utanför tv. Otroligt mycket folk som inte har koll på sin hund eller tycker hunden skall hälsa på alla andra hundar på vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 317
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 777
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 385
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp