Hundskolan på Svt utbruten ur Uppdateringstråd 26

Alltså killen med Zlatan 😄😄😄😍😍😍
Det märks att han älskar sin hund (och har lite självdistans).
Jag tänker på när han lär sin hund gilla buren i vardagsrummet.
Ja, visst gillar han sin hund, men så hopplös människa. Köper hund på impuls, var det tre timmar från idé till att han hade hunden? Sedan att han verkar helt oförmögen att själv lista ut hur han skall uppfostra den. Låter den vid fyra års ålder pissa inne i sängar och soffor hellre än att googla fram info om hur man vänjer bort det. Först när Maren väldigt pedagogskt talar om för honom hur han skall träna börjar han, dock väldigt entusiastiskt.
 
Ja, visst gillar han sin hund, men så hopplös människa. Köper hund på impuls, var det tre timmar från idé till att han hade hunden? Sedan att han verkar helt oförmögen att själv lista ut hur han skall uppfostra den. Låter den vid fyra års ålder pissa inne i sängar och soffor hellre än att googla fram info om hur man vänjer bort det. Först när Maren väldigt pedagogskt talar om för honom hur han skall träna börjar han, dock väldigt entusiastiskt.
Jag gillar honom och hur han går in för uppgifterna till 1000%.
Däremot har jag lite svårt för Bingos familj där det också verkar vara helt utan hundkunnande. De känns lite mer som att hunden borde komma färdigtränad och de är absolut inte beredda på att göra jobbet.
 
Jag gillar honom och hur han går in för uppgifterna till 1000%.
Däremot har jag lite svårt för Bingos familj där det också verkar vara helt utan hundkunnande. De känns lite mer som att hunden borde komma färdigtränad och de är absolut inte beredda på att göra jobbet.
Alla lär sig med tiden. Börjar man på minus och inte har några referensramar är det inte enkelt.

Detta är inte lätt att begripa allt som behövs för en behaglig hund. Sånt som vana hundägare "bara gör"
 
Alla lär sig med tiden. Börjar man på minus och inte har några referensramar är det inte enkelt.

Detta är inte lätt att begripa allt som behövs för en behaglig hund. Sånt som vana hundägare "bara gör"
Helt enig! Bara att de vågar visa upp problemen i TV är ju beundransvärt för jag tycker ingen av familjerna känns som att de är med för att få sina 15 minutes of fame.
 
Ja, visst gillar han sin hund, men så hopplös människa. Köper hund på impuls, var det tre timmar från idé till att han hade hunden? Sedan att han verkar helt oförmögen att själv lista ut hur han skall uppfostra den. Låter den vid fyra års ålder pissa inne i sängar och soffor hellre än att googla fram info om hur man vänjer bort det. Först när Maren väldigt pedagogskt talar om för honom hur han skall träna börjar han, dock väldigt entusiastiskt.
Samtidigt, han sålde inte hunden när han upptäckte att det var en aning jobbigt utan försöker lösa det nu. Och han spontanshoppade inte en huskyblandis eller liknande.

Jag har svårare för folk som spontanshoppar hundar de garanterat inte kommer klara av och sen säljer vidare efter några månader.
 
Fattar inte grejen. Vill man inte ha kontakt med sin hund?

Baserat på de hundägare jag ser i mina trakter så... nix. :down: Hunden får gärna lalla runt hur den vill och de har bara snöret på för syns skull. Okej att inte alla nördar ner sig i inlärning, men jag är inte ens säker på om genomsnittlig hundägare vet att man kan bygga en kontakt med hunden.
 
Vill man inte ha kontakt med sin hund?
Vad har kontakt med koppelval att göra? Jag har min Tage i flexi och älskar det :D Svårt att ha två hundar i flexi dock så den ena har ett vanligt, men långt koppel. Vill jag har kontakt med flexi-hunden pratar jag ju bara med honom? Han kan gå fot i en halv evighet om jag ber honom, men det gör jag aldrig när vi är ute på promenad (men han går såklart bredvid mig vid möten).

Dock är det vansinne att ha en aggressiv (eller väldigt stark) hund i koppel, men det är ju en helt annat diskussion.
 
Baserat på de hundägare jag ser i mina trakter så... nix. :down: Hunden får gärna lalla runt hur den vill och de har bara snöret på för syns skull. Okej att inte alla nördar ner sig i inlärning, men jag är inte ens säker på om genomsnittlig hundägare vet att man kan bygga en kontakt med hunden.
Återigen - hur hunden går i koppel har inget med kontakt att göra (enligt mig). Om någon ser mig och Tage på en vanlig promenad så ser garanterat ingen att han har ett väldigt fint fotgående. Går vi promenad går han längst ut i flexikopplet och får lukta på vad han vill. Vi har en fin kontakt ändå. Sen finns det såklart många hundägare som inte HAR en bra kontakt med sina hundar. Men man kan inte säga att en hund som "lallar runt hur den vill" = en otränad hund som ägaren inte har någon kontakt med.
 
Reagerade på ägaren till Pippilotta (säsong 1?) hade henne i flexi men långt ut trots hunden attackerar :confused: jag har också tilda I flexi men möter vi någon eller går vid trafik har jag ju henne såklart längst in. Skulle aldrig släppa ut henne om hon gjorde utfall.
 
Jag har min i flexi ibland så är inte i mot det så. Men han håller sig på sin sida i kanten av vägen och vid möte av folk, hundar och bilar så kommer han och går vid min sida. Det jag är i mot är folk som absolut inte har koll. Här om dagen kom en ung tjej vid oss bogserad av två stora laikor längst ut i flexit....
 
Samtidigt, han sålde inte hunden när han upptäckte att det var en aning jobbigt utan försöker lösa det nu. Och han spontanshoppade inte en huskyblandis eller liknande.

Jag har svårare för folk som spontanshoppar hundar de garanterat inte kommer klara av och sen säljer vidare efter några månader.
Ja, han verkar inte vara en som ger upp lätt, det märks ju på hur han tränar när han väl kommer igång. Sover i bilen och så vidare.
 
Återigen - hur hunden går i koppel har inget med kontakt att göra (enligt mig). Om någon ser mig och Tage på en vanlig promenad så ser garanterat ingen att han har ett väldigt fint fotgående. Går vi promenad går han längst ut i flexikopplet och får lukta på vad han vill. Vi har en fin kontakt ändå. Sen finns det såklart många hundägare som inte HAR en bra kontakt med sina hundar. Men man kan inte säga att en hund som "lallar runt hur den vill" = en otränad hund som ägaren inte har någon kontakt med.
Ja, håller med, folk klagar på flexikoppel men för en person som är vaken och uppmärksam går det lika bra med flexi. Men man måste ju hänga med i vad som sker omkring en, man måste se folk och bilar i tid för att kunna korta ner. Underbart med flexi så hunden får gå snabbt mellan platserna där hon vill stanna och lukta, så kan jag gå i ett jämnare tempo. Då tycker jag det är värre med de som har vanligt koppel och rastar hunden samtidigt som de har mobilen framme. Ser det ofta, hunden gör vad den kan för att få uppmärksamhet men ägaren har inget intresse. Det tycker jag är lite sorgligt.
 
Ja, visst gillar han sin hund, men så hopplös människa. Köper hund på impuls, var det tre timmar från idé till att han hade hunden? Sedan att han verkar helt oförmögen att själv lista ut hur han skall uppfostra den. Låter den vid fyra års ålder pissa inne i sängar och soffor hellre än att googla fram info om hur man vänjer bort det. Först när Maren väldigt pedagogskt talar om för honom hur han skall träna börjar han, dock väldigt entusiastiskt.
Ja håller med, men samma kan han inte haft hundkunniga i sin närhet eftersom han inte verkar ha fått någon hjälp?
Att ställa upp i programmet tycker jag ändå är att han insett att han har problem, men vet inte riktigt vilken ände han ska börja i.
Både i säsong 1 och 2 så slåss jag av hur sant det är att den inte är hundarna som behöver träna utan ägarna.
 
Jag har flexi på promenaderna. promenaderna är hans, han ska få röra sig mer fritt, välja mer var han vill gå, var han vill lukta osv. Läsa nyheterna helt enkelt. De är inte träningssessioner. Då tar jag fram ett vanligt koppel.

Han hålls i kort flexi vid möten av andra människor, hundar, bilar, cyklister, djur osv och när vi går på en trottoar osv, men i skog och på grönområde är det långt och han kallas in när folk kommer.

Jag har lärt min hund "vänta", "stanna", "försiktigt" och "kom" (och andra kommandon) som används frekvent när vi är ute, så jag kan ju tycka att jag har kontakt med honom ändå. Plus att jag pratar ideligen med honom, frågar vilken väg han vill gå i dag, föreslår träd han kan hoppa på, krypa under och så gömmer jag mig.

Kan man inte ha kontakt utan att ha vanligt koppel känns det som något är fel?
 
Jag har flexi på promenaderna. promenaderna är hans, han ska få röra sig mer fritt, välja mer var han vill gå, var han vill lukta osv. Läsa nyheterna helt enkelt. De är inte träningssessioner. Då tar jag fram ett vanligt koppel.

Han hålls i kort flexi vid möten av andra människor, hundar, bilar, cyklister, djur osv och när vi går på en trottoar osv, men i skog och på grönområde är det långt och han kallas in när folk kommer.

Jag har lärt min hund "vänta", "stanna", "försiktigt" och "kom" (och andra kommandon) som används frekvent när vi är ute, så jag kan ju tycka att jag har kontakt med honom ändå. Plus att jag pratar ideligen med honom, frågar vilken väg han vill gå i dag, föreslår träd han kan hoppa på, krypa under och så gömmer jag mig.

Kan man inte ha kontakt utan att ha vanligt koppel känns det som något är fel?
Jag har långlina och jag tyckte längre koppel kräver annan kommunikation, nu går vi här, vänta, kom hit osv + att de kan röra sig fritt.
Grejen med flexi är att för människor med kass reaktionsförmågar hunden längst ut innan de hinner stoppa dem (ink jag) men kortar man in en lina, så hålls den i rätt längd tills jag släpper ut igen.
 
Jag har långlina och jag tyckte längre koppel kräver annan kommunikation, nu går vi här, vänta, kom hit osv + att de kan röra sig fritt.
Grejen med flexi är att för människor med kass reaktionsförmågar hunden längst ut innan de hinner stoppa dem (ink jag) men kortar man in en lina, så hålls den i rätt längd tills jag släpper ut igen.
Höger och vänster säger jag till min också förresten så på sätt och vis kan jag ju tycka att kontakten när man har flexi nog är rätt bra ändå.

Långlina kan jag inte hålla ordning på och vara lika snabb med, släpar i marken och blir lerig och äcklig, glider i handen när den är lerig, jobbig att samla in osv. Så där säger jag "jag förstår inte grejen med långlina"... ;)

Kan man inte använda flexi så ska man inte. Mina tonåringar får inte använda det pga risken för att tappa hunden eller inte hinna med i reaktionerna.

Men så är det väl med det mesta.
 
Höger och vänster säger jag till min också förresten så på sätt och vis kan jag ju tycka att kontakten när man har flexi nog är rätt bra ändå.

Långlina kan jag inte hålla ordning på och vara lika snabb med, släpar i marken och blir lerig och äcklig, glider i handen när den är lerig, jobbig att samla in osv. Så där säger jag "jag förstår inte grejen med långlina"... ;)

Kan man inte använda flexi så ska man inte. Mina tonåringar får inte använda det pga risken för att tappa hunden eller inte hinna med i reaktionerna.

Men så är det väl med det mesta.
Den kan bli jäkligt rälig :yuck:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 248
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 283
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp