%#¤&¤§% hundskrälle!!!!

lady_vip

Trådstartare
Jag har aldrig direkt skrötit om att jag har en harmonisk hundflock, för faktum är att det har varit lite tjock luft sen den yngsta, numera 2,5 år, hunden kom in i bilden.

Hon är klumpig, busig, fjollig och tar mycket plats, det gör inte de andra två... De andra är som lång och lerhalm och håller ihop, det har ju alltid varit dem innan. Den äldsta är 15 år, den andra 9 år.

Idag när vi sitter och pratar vid köksbordet befinner sig den äldsta och den yngsta inne vid soffan, i rummer bredvid oss.
Plötsligt hör vi bara skrik och morr från soffan. Jag ikläder mig superkvinnan-dräkten, flyger in i rummet och finner min unghund på god väg att banka skiten ur den gamla hunden. Jag fick tag i henne och hon fick tänka efter en hel del...:mad:

Den äldre är väldigt skärrad och chockad och ligger nu i en hörna och ser allmänt ihopsjunken ut.:(

Antagligen så har den äldsta tänkt hoppa upp i soffan, där den yngsta låg, och hon har då överreagerat. Med tanke på att den äldsta knappt ser så missbedömde hon väl också situationen.

Det som skrämmer mig är att den yngsta reagerar så som hon gör. Visst att hon tycker att hon ska ta över i hundflocken, men det finns inte att hon beter sig så i vårt hus. Nu får vi helt enkelt hålla dem särade inomhus, vilket blir lätt eftersom de oftast är det ändå.
Min kära mamma berättade dessutom att nu i helgen när jag har varit iväg hela långhelgen med den yngsta så har vår äldsta blommat upp, varit sitt gamla jag. Detta "jaget" ser vi sällan nu då hon blir så hämmad av den yngsta.

Min fråga är således, har ni nåt tips på hur jag ska agera gentemot min hundflock för att inte låta den yngsta ta över så mycket mot den äldsta? Ta över har hon redan gjort och jag är en tämligen sträng ledare mot den yngsta, men detta går jag inte med på... Nästa gång har hon kanske i hjäl henne *målar fan på väggen*...

//E

EDIT: Den yngsta är en fullständigt normal unghund, glad, sprallig och utan "knäppfasoner". Hon är varken bitbenägen, ångestbitare, dominant eller aggressiv. En rätt förarvek hund som äntligen (eller nja...) blivit lite mer självsäker och börjar även blir självständig. Därav tror jag att hon nu har låg tröskel mot den äldsta...
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

Ingen som vågar svara...;) Kan tillägga att hundrackarn lyckades bita hål i min veteran dessutom... Köpa nån? :angel:

//E
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

Är ingen expert, men har hört att man skall typ först ge den älsta mat, först klappa den äldsta när man kommer hem....osv. Den skall alltid komma först helt enkelt. Och att man genom att göra på de sättet visar den yngre dess plats i rangen. Den äldre får lite mer privilegier än den yngre helt enkelt. Vet inte om detta stämmer, men har även sett ett program där dom var väldigt strikta med just detta och hade det tom så att de yngre hundarna fick vara på mindre ytor i huset. Typ bara i kök och hall. De äldre hundarna fick även vara i tv-rummet och sedan när dom var riktigt gamla fick dom även vara i sovrummet. Jag tycker att just den biten med att ha olika gränser för hundarna på det sättet verkar jobbig att hålla. Men principen är ju densamma, att de äldre hundarna i flocken får fördelar gentemot de yngre!

Som sagt är detta inte något jag själv prövat, men jag tycker det har en viss logik i sig. Ett litet tips bara:)

Hoppas inte veteranen blev allt för illa tilltygad!
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

under en period förra året var det också lite spänt mellan mina hundar (ett tag senare blev den äldsta sjuk och fick opereras, kanske det hade något samband). jag gjorde ungefär som tie beskriver, att tiken fick massor av privilegier som den yngre inte fick. t ex fick hon ibland ligga i soffan medan jag nekade den yngre, hon fick gottis som jag hjälpte henne att försvara och hon fick gå ut genom dörren före honom osv. nu är det helt stabilt igen, fast jag kan förstås inte svära på om det är min stöttning eller att hon blev frisk som var orsaken.
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

Det är väl så också att i hundens natur så ligger det att försöka avansera i rang och finns det nått bättre tillfälle att knuffa ner ledaren (och själv ta över ledarskapet) än när ledaren är gammal och skröpplig eller sjuk!
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

Men jag kan faktiskt köpa att hon ska ta över ledarskapet, fine. Men hon ska fan i mig inte ge sig på den gamla hunden när hon tror att ingen ser.

Tyvärr är det nog för sent att ge den gamla privilegier, däremot har jag ju en mittenhund som säkert kommer älska det ;) Den äldsta är nämligen lite av en martyr, blir uppskrämd av myckert och tycker att det är bäst att hålla sig undan. När hon var ung hade hon gett den yngsta några smällar, men hon var ju 12 år när den yngsta kom hem och deklarerade redan då att hon inte ville ha något med henne att göra...

Svårt det där..

//E
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

Det har ju varit lite halvspänt mellan de äldsta också ett tag. Men så kom den yngst in i bilden och vi kastrerade även mittenhunden då hon är väldigt dominant, så då glömdes det gruffet bort...

Får prova att plocka upp de äldre lite mer, då kommer väl den yngsta att dö av avund;)

//E
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

Tja, att den yngre hunden petar ner gamlingen i rangordning kan du ju inte göra så mycket åt. Det hör till när de blir starka nog att klättra i rang. Jag tror att det du kan göra är att ha sånt tryck på henne att hon inte vågar slåss inne. Men min erfarenhet är att det inte behöver bli så värst många fajter. Om den gamle bara släpper från sig sin plats har de ju ingen anledning att slåss mer.
 
Sv: %#¤&¤§% hundskrälle!!!!

Varför inte låta den yngre ta över då? Den äldre kanske helt enkelt inte klarar att vara ledare för flocken längre, vilket den yngre känner och vill ju då så klart ta över.

Tycker personligen inte att man ska lägga sig i hur rangen ska vara i flocken. Visst man ska inte tillåta bråk, men att låta den äldre vara kvar som ranghögst och få prioriteringar bara för att den är just äldre tycker jag inte är juste mot den.

En hund som inte vill/klarar vara högst vill inte vara högst, trots att den får hjälp av sin matte. Matte är ju inte alltid i närheten och då blir den osäker och vet inte hur den ska hantera situationen med den yngre.

Sen överlag tycker jag att man helt enkelt ska dela på hundar som inte riktigt kan koppla av ihop. Vet inte om detta gäller Dina nu, men om man har en flock som inte riktigt kommer överens anser jag att man bör omplacera eller dela upp boendet, så hundarna slipper vara tillsammans. En hund måste kunna koppla av i sitt eget hus, utan att vara orolig för var de andra familjemedlemmarna befinner sig.

Lady-vip: Mitt svar svävar iväg lite och allt är inte riktat till Dig och Din situation, så en del kan Du kanske strunta i. :o :D Kom nog av mig lite om vad Din fråga egentligen handlade om, och nu orkar jag inte skriva om. :o :o :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 866
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
11 991
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 038
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 955
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp