Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Omvänt lockande? och det är? :)
Sök på youtube, känner att jag är dålig på att förklara :D Men väldigt enkelt förklarat så har man godis i sin hand - är handen öppen betyder det för hunden att den gör rätt, stängs handen är det "fel". Så om jag vill att hunden ska sitta still framför mig så är handen öppen om hunden gör detta och hunden får godisbitar emellanåt - om hunden reser sig så stängs handen. Sätter den sig igen så öppnas handen som en signal för hunden att det är det beteende jag vill ha. Går sen att utveckla hur mycket som helst, både med vad hunden ska göra och vad människan gör :up:
 
Tips på övningar för en hund som ska vara stilla men behöver lite träning? Funderar på kongen med mat för att vara mer still men lite jobb är ju aldrig fel.
Lugna nosövningar, t ex nosework (men går ju lika bra med godissök). Lugna trix som att lägga tassen på nosen, lägga framtassarna i kors (i liggande), stoppa huvudet i hink, blåsa bubblor i vatten m m. Miljövariation är ju inte fel, jag åkte och köpte bajspåsar på alla ställen i stan som hund fick följa med in i. Om hon inte alls få gå så är hon väl liten nog att bära?
 
Äntligen är hunden lugn och still! :D

20180611_195153.jpg
 
Miljötränat vid skjutbanan! Gick helt okej, har en tuff men samtidigt känslig liten kille. Fick sitta med matte och sen äta massa godis så gick det väl an. Nästa skjutning är oå torsdag så dä åker vi dit igen!

Har även tränat på att åka bur i bilen. Det är ingen favorit så vi får fortsätta med positiva upplevelser av buren. Imorgon får husse och Mozart möta mig efter arbetet vid vårt centrum så det blir en positiv upplevelse.
 
Har fått veta (i en fb-grupp, var annars?) att jag hånar jakthundsuppfödare genom att säga att det finns funktionella salukis. Jag orkar inte ens skratta åt det. Det är ju helt underbart vilken otrolig kunskap folk har om raser de inte känner till mer än att veta hur de ser ut på bild.
 
Har fått veta (i en fb-grupp, var annars?) att jag hånar jakthundsuppfödare genom att säga att det finns funktionella salukis. Jag orkar inte ens skratta åt det. Det är ju helt underbart vilken otrolig kunskap folk har om raser de inte känner till mer än att veta hur de ser ut på bild.
:confused: Hur tänkte de då? Jag kan inte ens med ett stort mått fantasi förstå vad de menar. :rofl:
 
:confused: Hur tänkte de då? Jag kan inte ens med ett stort mått fantasi förstå vad de menar. :rofl:
Jomen, salukis är inte jakthundar, och det finns ingen chans i världen att ha en aning om hur de skulle fungera i jakt, och lure coursing är bara lek och inget annat. När jag då frågar om inte salukis i ursprungsländerna räknas eftersom de fortfarande jagas så får jag inget svar, sedan kommer babbel om att det nog inte är så många av nordiska salukis som har sådana hundar i stamtavlan.

Då kan tilläggas att jag ingenstans påstått att jag gillar salukin som ras, utan det hela började med att jag sa att en funktionell och bra saluki, det är det vackraste jag vet. Men det var alltså oerhört provocerande att jag skrev "funktionell". Men ja. Det blir som det så ofta blir. Någon kommer in och säger massor av saker som inte ens stämmer, svarar inte på de frågor som ställs utan bara mal på med sina arga kommentarer som egentligen ingen ens säger emot, men ändå får denna någon för sig att alla andra har fel och är korkade och allt vad det nu var :p
 
Jomen, salukis är inte jakthundar, och det finns ingen chans i världen att ha en aning om hur de skulle fungera i jakt, och lure coursing är bara lek och inget annat. När jag då frågar om inte salukis i ursprungsländerna räknas eftersom de fortfarande jagas så får jag inget svar, sedan kommer babbel om att det nog inte är så många av nordiska salukis som har sådana hundar i stamtavlan.

Då kan tilläggas att jag ingenstans påstått att jag gillar salukin som ras, utan det hela började med att jag sa att en funktionell och bra saluki, det är det vackraste jag vet. Men det var alltså oerhört provocerande att jag skrev "funktionell". Men ja. Det blir som det så ofta blir. Någon kommer in och säger massor av saker som inte ens stämmer, svarar inte på de frågor som ställs utan bara mal på med sina arga kommentarer som egentligen ingen ens säger emot, men ändå får denna någon för sig att alla andra har fel och är korkade och allt vad det nu var :p
O_o åh herregud. Det låter verkligen som du hånade jakthundsuppfödare:up: vilka dårar! :crazy:
 
Idag fyller Pu 4 år :love:!

0CC05D91-E5A5-42CF-AD1F-FF8DAB8C826F.jpeg


Jag som trodde trodde att det var säkert att hälsa på uppfödaren när kullen var ca 3 v för ”jag skulle ju inte ha en hund till på flera år....” Tji fick jag :D! Hjärtat sa PANG och jag kände att det var något speciellt med den lilla svarta, de andra valparna var osynliga för mig.

Hon är en superrolig och gullig hund till vardags, och trots att vi har haft många mentala uppförsbackar i vår tävlingsinriktade träning så har vi ändå tagit certpoäng i elitspår och hon är världens första och hittills enda aussie som är uppflyttad till elitskydd, ingen annan aussie har ens startat högreskydd mer än hon och hon klarade sig till elit på endast en start i lägre och en i högre.

Hon har lärt mig så mycket och tvingar mig att utvecklas som hundförare, och hon var min inkörsport i svenskskyddets roliga värld. Utan henne hade jag inte heller träffat alla härliga skyddsmänniskor och inte heller en av mina bästa vänner som även är min skyddsfigge och coach/mentor. Hon har berikat mitt liv på många sätt den där svarta!

Världens sötaste lilla speciella Pu :love:
 
Grattis till fina och coola Pu! :love: @Miao
Hos oss kör vi just nu morgonpromenad enligt modellen ”gå två meter. Stanna och nosa. Gå en meter. Stanna och nosa. Gå fem meter pga mattes tjat. Stanna, gå tillbaka tre meter pga att vi missat ett bra nosställe. Upprepa allt från början och efter 10 minuter, vänd och gå hem med nya nosstopp”. Livet med enveten gubbhund :D
 
Igår fyllde mattes pälsmonster 5 år, fattar inte vad tiden tagit vägen?

Iallafall, som födelsedagspresent fick han ett nytt halsband och ett älghudsben (dyrt som sjuttsingen var det) Han slickade ett par gånger sen var det bra. Han hämtade för att visa husse sen men annars fick det ligga på golvet orört.......tills vi skulle gå och lägga oss.
För heeeelt plötsligt var det där benen det viktigaste i vääääärden och måste aaaabsolut med upp i sängen.

Vilket det inte fick, regeln "inga ben i soffa/sängar" är inte förhandligsbar.
Vi hade lite diskussioner där ett tag och man försökte se söt och ynklig ut men matte var stentuff. Hade ju önskat lite mer backning från husse kanske :cool:

Sen att han drog på båtklubben när vi skulle åka i morse så jag fick åka efter honom med bilen tills han stannade (området är inhägnat så han kommer inte så långt) :rage::rage::rage:

Det är tur de är söta ibland också de små liven :rofl::rofl::rofl: (om någon undrar så är hans husses hund till 110%, matte får vara med på ett litet hörn....ibland :cautious::p)
bild.JPG
 
Hemma ifrån veterinären, det var en något förstorad prostata och inget värre :banana: Njurar, urinblåsa såg jättefina ut och det var heller inga cystor eller ojämnheter på själva prostatan. Nu blir det Ypozane i sju dagar och så får vi se om det håller sig i schack :up:
 
Miljötränat idag med kalas och barn i alla åldrar. Mycket att hålla koll på.
Effie skötte sig över förväntan och la sig ner och vila. Lilla hjärtat.

Tänkte hon skulle vara lite trött sen men icke. Full fräs här hemma. Smärtstillande gör ju sitt till. Tycker hon är lite mer halt på morgonen men hon stödjer rejält på det när hon går nu.

20180611_205446.jpg
som sagt... liten uttråkad hund :rofl:
 
Hundarna är utportionerade hos olika folk för en vecka. Får uppdateringar om att det går bra. Mamma Mu camperar för första gången ihop med kaniner. De var lite för intressanta i början men det verkar ha lagt sig. Skägget är hos sina "bonusägare" och de har hunnit med tre promenader och en shoppingtur på leksaker och ben på zooaffären. Han är i himmelriket.
Det går bra med Jarla hos sin provägare. Hon funkar jättefint med den andra hunden och i dag har de varit på kurs :)
Nu drar jag till ett regnigt Italien för en vecka och när vi kommer hem blir det raka spåret och hämta hem tiken vi parade för hon är troligtvis dräktig :up:
 
Alltså, när man är van att bara kunna ta ett par pinnar i skogen, en boll å sen bara traska ut ett spår. Nu ska det tinas blod och klövar, detta ska sen bäras med i hela spåret, klöven fastnar givetvis i det mesta och man får blod på byxorna :meh: dessutom duger det inte med en torr frolic eller en boll i slutet. Nä det ska tuggas på klöven i en evighet och inget sämre än korv kan accepteras.

Lyra fick iallafall gå 400 m spår som inte legat så länge, men löste det mycket, mycket bättre än innan! Mognat på sig lite efter löpet förhoppningsvis :up:

Glad i hågen så traskade jag ut ett till som vi ska gå i morgon, tack vare tips från @Elegant machinery och @AraSlei så blev det tack och lov bara ett spår. Hade inte orkat bråka med klöv och blod en gång till ikväll :banghead:
Lyran får ta ett en del och sen får Ergo gå efter henne och få en bit till :)
 
Alltså, när man är van att bara kunna ta ett par pinnar i skogen, en boll å sen bara traska ut ett spår. Nu ska det tinas blod och klövar, detta ska sen bäras med i hela spåret, klöven fastnar givetvis i det mesta och man får blod på byxorna :meh: dessutom duger det inte med en torr frolic eller en boll i slutet. Nä det ska tuggas på klöven i en evighet och inget sämre än korv kan accepteras.

Lyra fick iallafall gå 400 m spår som inte legat så länge, men löste det mycket, mycket bättre än innan! Mognat på sig lite efter löpet förhoppningsvis :up:

Glad i hågen så traskade jag ut ett till som vi ska gå i morgon, tack vare tips från @Elegant machinery och @AraSlei så blev det tack och lov bara ett spår. Hade inte orkat bråka med klöv och blod en gång till ikväll :banghead:
Lyran får ta ett en del och sen får Ergo gå efter henne och få en bit till :)

Urk! Sådär är Tonto med. Orkar inte. Är tacksam över Floki som ser arbetet som belöningen, så att det blir lite variation.
 
Urk! Sådär är Tonto med. Orkar inte. Är tacksam över Floki som ser arbetet som belöningen, så att det blir lite variation.
Det är sån skillnad, Pästos kan lätt gå ett fritt följ i 10 minuter bara för att det är kul. Sara kan stå själv i skogen och skälla på en älg i 24 timmar, men ber jag henne sitta ner i 10 sekunder så gör hon det inte om hon inte får en oxfilé typ...
 
Jag har en rävjävel som springer runt o gapar o skriker utanför staketet (än så länge) hur stor är risken att han/hon tar Gissa på 5kg?? Den har redan decimerat antalet höns o ankor hos en granne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 658
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
Svar
16
· Visningar
440
Senast: MJLee
·
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
85 86 87
Svar
1 738
· Visningar
152 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp