Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Står i ett hund-kanin dilemma... Köpte kanin för tre år sedan när livssituationen såg omöjlig ut att kunna skaffa hund. Det blev inget bra köp då planen var att de skulle kunna vara frigående i lägenheten men det funkade inte alls p.g.a. olika orsaker så efter det har de bott på vår inglasade balkong där vi tagit in dem då och då för att springa av sig.
Sedan vi skaffade hund så funkar det inte alls eftersom att vår hund vill döda/jaga kaninerna. Det funkar så länge kaninerna är på balkongen, då kan vi till och med ha hunden med ut och de hälsar på varandra genom kompostgallret och hunden är helt lugn. Men så fort man tar in kaninerna i lägenheten eller som nu - tar kaninerna på sommarbete hos mina föräldrar - så slår jaktinstinkten igång hos vår hund. Hunden är en ras som har använts för att ha ihjäl smådjur.
Hade väl inte gjort så mycket eftersom vi kan ha dörrar emellan om det inte var så att mina föräldrar ska vara hundvakt nu en vecka när vi reser bort, och måste kunna släppa ut hunden på tomten (där kaninerna är) eftersom de är gamla. Unghunden blir helt fixerad och går upp i stress av kaninerna och springer runt runt inhägnaden även när vi avskärmat med kompostgaller och hängt över presenning över buren. Hon går in i en jaktbubbla och är jättesvår att bryta. Denna vecka kommer bli ett helvete för alla inblandade om vi inte gör något.
Jag försökte omplacera kaninerna förra året men ingen vill ha dem eftersom de är två stycken (en hade varit lättare), inga kelkaniner/barnkaniner direkt och bara kan bo utomhus. Så nu börjar jag fundera på avlivning men får dåligt samvete eftersom det är två unga friska djur, hade känts bättre om de var gamla... Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget mer än att skriva ner mina tankar och kanske få något råd.
 
Står i ett hund-kanin dilemma... Köpte kanin för tre år sedan när livssituationen såg omöjlig ut att kunna skaffa hund. Det blev inget bra köp då planen var att de skulle kunna vara frigående i lägenheten men det funkade inte alls p.g.a. olika orsaker så efter det har de bott på vår inglasade balkong där vi tagit in dem då och då för att springa av sig.
Sedan vi skaffade hund så funkar det inte alls eftersom att vår hund vill döda/jaga kaninerna. Det funkar så länge kaninerna är på balkongen, då kan vi till och med ha hunden med ut och de hälsar på varandra genom kompostgallret och hunden är helt lugn. Men så fort man tar in kaninerna i lägenheten eller som nu - tar kaninerna på sommarbete hos mina föräldrar - så slår jaktinstinkten igång hos vår hund. Hunden är en ras som har använts för att ha ihjäl smådjur.
Hade väl inte gjort så mycket eftersom vi kan ha dörrar emellan om det inte var så att mina föräldrar ska vara hundvakt nu en vecka när vi reser bort, och måste kunna släppa ut hunden på tomten (där kaninerna är) eftersom de är gamla. Unghunden blir helt fixerad och går upp i stress av kaninerna och springer runt runt inhägnaden även när vi avskärmat med kompostgaller och hängt över presenning över buren. Hon går in i en jaktbubbla och är jättesvår att bryta. Denna vecka kommer bli ett helvete för alla inblandade om vi inte gör något.
Jag försökte omplacera kaninerna förra året men ingen vill ha dem eftersom de är två stycken (en hade varit lättare), inga kelkaniner/barnkaniner direkt och bara kan bo utomhus. Så nu börjar jag fundera på avlivning men får dåligt samvete eftersom det är två unga friska djur, hade känts bättre om de var gamla... Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget mer än att skriva ner mina tankar och kanske få något råd.

Finns det ingen annan som kan ta kaninerna den veckan? Så har dina föräldrar bara hunden.
 
Står i ett hund-kanin dilemma... Köpte kanin för tre år sedan när livssituationen såg omöjlig ut att kunna skaffa hund. Det blev inget bra köp då planen var att de skulle kunna vara frigående i lägenheten men det funkade inte alls p.g.a. olika orsaker så efter det har de bott på vår inglasade balkong där vi tagit in dem då och då för att springa av sig.
Sedan vi skaffade hund så funkar det inte alls eftersom att vår hund vill döda/jaga kaninerna. Det funkar så länge kaninerna är på balkongen, då kan vi till och med ha hunden med ut och de hälsar på varandra genom kompostgallret och hunden är helt lugn. Men så fort man tar in kaninerna i lägenheten eller som nu - tar kaninerna på sommarbete hos mina föräldrar - så slår jaktinstinkten igång hos vår hund. Hunden är en ras som har använts för att ha ihjäl smådjur.
Hade väl inte gjort så mycket eftersom vi kan ha dörrar emellan om det inte var så att mina föräldrar ska vara hundvakt nu en vecka när vi reser bort, och måste kunna släppa ut hunden på tomten (där kaninerna är) eftersom de är gamla. Unghunden blir helt fixerad och går upp i stress av kaninerna och springer runt runt inhägnaden även när vi avskärmat med kompostgaller och hängt över presenning över buren. Hon går in i en jaktbubbla och är jättesvår att bryta. Denna vecka kommer bli ett helvete för alla inblandade om vi inte gör något.
Jag försökte omplacera kaninerna förra året men ingen vill ha dem eftersom de är två stycken (en hade varit lättare), inga kelkaniner/barnkaniner direkt och bara kan bo utomhus. Så nu börjar jag fundera på avlivning men får dåligt samvete eftersom det är två unga friska djur, hade känts bättre om de var gamla... Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget mer än att skriva ner mina tankar och kanske få något råd.

Det finns ingen 4H gård eller liknande i närheten dom kan vilja ha kaninerna?
 
Står i ett hund-kanin dilemma... Köpte kanin för tre år sedan när livssituationen såg omöjlig ut att kunna skaffa hund. Det blev inget bra köp då planen var att de skulle kunna vara frigående i lägenheten men det funkade inte alls p.g.a. olika orsaker så efter det har de bott på vår inglasade balkong där vi tagit in dem då och då för att springa av sig.
Sedan vi skaffade hund så funkar det inte alls eftersom att vår hund vill döda/jaga kaninerna. Det funkar så länge kaninerna är på balkongen, då kan vi till och med ha hunden med ut och de hälsar på varandra genom kompostgallret och hunden är helt lugn. Men så fort man tar in kaninerna i lägenheten eller som nu - tar kaninerna på sommarbete hos mina föräldrar - så slår jaktinstinkten igång hos vår hund. Hunden är en ras som har använts för att ha ihjäl smådjur.
Hade väl inte gjort så mycket eftersom vi kan ha dörrar emellan om det inte var så att mina föräldrar ska vara hundvakt nu en vecka när vi reser bort, och måste kunna släppa ut hunden på tomten (där kaninerna är) eftersom de är gamla. Unghunden blir helt fixerad och går upp i stress av kaninerna och springer runt runt inhägnaden även när vi avskärmat med kompostgaller och hängt över presenning över buren. Hon går in i en jaktbubbla och är jättesvår att bryta. Denna vecka kommer bli ett helvete för alla inblandade om vi inte gör något.
Jag försökte omplacera kaninerna förra året men ingen vill ha dem eftersom de är två stycken (en hade varit lättare), inga kelkaniner/barnkaniner direkt och bara kan bo utomhus. Så nu börjar jag fundera på avlivning men får dåligt samvete eftersom det är två unga friska djur, hade känts bättre om de var gamla... Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget mer än att skriva ner mina tankar och kanske få något råd.
Varför kan de bara bo ute
 
Jomen, salukis är inte jakthundar, och det finns ingen chans i världen att ha en aning om hur de skulle fungera i jakt, och lure coursing är bara lek och inget annat. När jag då frågar om inte salukis i ursprungsländerna räknas eftersom de fortfarande jagas så får jag inget svar, sedan kommer babbel om att det nog inte är så många av nordiska salukis som har sådana hundar i stamtavlan.

Då kan tilläggas att jag ingenstans påstått att jag gillar salukin som ras, utan det hela började med att jag sa att en funktionell och bra saluki, det är det vackraste jag vet. Men det var alltså oerhört provocerande att jag skrev "funktionell". Men ja. Det blir som det så ofta blir. Någon kommer in och säger massor av saker som inte ens stämmer, svarar inte på de frågor som ställs utan bara mal på med sina arga kommentarer som egentligen ingen ens säger emot, men ändå får denna någon för sig att alla andra har fel och är korkade och allt vad det nu var :p
Vet inte om det är roligt eller sorgligt... Och en saluki konkurrerar ju oavsett inte med en (svensk) jakthund eftersom det är helt olika tekniker och saluki inte får användas här?

Edit: eller snarare att hetsjakt inte får användas.
 
Igår dusch idag trimning av svans. Gissa vem som är kränkt och vem som kommer sova med ens ögat öppet inatt..:angel:

Lustigt ändå hur påverkad Svansson blir när svansen trimmad, trots att jag att typ max en centimeter på längden och han har väldigt mycket svans kvar...
 
Vet inte om det är roligt eller sorgligt... Och en saluki konkurrerar ju oavsett inte med en (svensk) jakthund eftersom det är helt olika tekniker och saluki inte får användas här?

Edit: eller snarare att hetsjakt inte får användas.
Precis. Och just det var det som irriterade den här personen. När vi håller på med lure coursing så leker vi tydligen bara, vi har tydligen ingen som helst aning om huruvida hundarna skulle fungera i riktig jakt eller inte, personen vägrade konsekvent att besvara mina inlägg om jagande salukis i ursprungsländerna samt det faktum att det regelbundet mönstras in saluki från ursprungsländerna här i Sverige och i Norden (i Finland är det mycket vanligare än i Sverige). Att jag alls fortsatte diskussionen var för att sådant alltid fångar någons intresse, sådant har flera gånger resulterat i att nya människor fått upp ögonen för rasen och det gillar jag.
 
Ni som inte har kombi, och har hund i bälte, hur funkar det? Tycker ni det är en okej lösning?

Vi kommer få ta över en bra bil, men den är en sedan, så det blir att ha hundarna i baksätet med bälte då. (Fungerar det inte alls får vi sälja den och köpa kombi, men det är en bra bil, så vi tänker att vi skulle testa).
 
Ni som inte har kombi, och har hund i bälte, hur funkar det? Tycker ni det är en okej lösning?

Vi kommer få ta över en bra bil, men den är en sedan, så det blir att ha hundarna i baksätet med bälte då. (Fungerar det inte alls får vi sälja den och köpa kombi, men det är en bra bil, så vi tänker att vi skulle testa).
Vi hade det så innan jag skaffade kombi och bur, aldrig mer säger jag bara :p. Bara processen att ta av och på en svår-knäppt sele 4 gånger när vi åkt iväg någonstans var väl inte det roligaste. Men som tillfällig lösning fungerade det absolut!
 
Ni som inte har kombi, och har hund i bälte, hur funkar det? Tycker ni det är en okej lösning?

Vi kommer få ta över en bra bil, men den är en sedan, så det blir att ha hundarna i baksätet med bälte då. (Fungerar det inte alls får vi sälja den och köpa kombi, men det är en bra bil, så vi tänker att vi skulle testa).

Det är fungerar inte alls bra för hundarna, men ni blir säkrare om dom sitter fastspända så att ni slipper få en hund i ryggen om ni krockar. Hundarna klarar sig sällan bra vid krock i sele.
 
Här hemma har 3 av 4 hundar magsjuka, mina föräldrar fick åka in med den ena till Strömsholm inatt för att han blev så dålig :( Hoppas inte mitt fluff blir sjuk, hans mage är redan väldigt känslig för allt.
Enligt veterinären på Strömsholm så är det något som går i både Linköping och Norrköping, så om ni bor i närheten ha koll på era hundar!
 
Finns det ingen annan som kan ta kaninerna den veckan? Så har dina föräldrar bara hunden.
Jag funderar på om de kanske kan flyttas till vår balkong och att betala någon som kan komma och mata dem...
Det finns ingen 4H gård eller liknande i närheten dom kan vilja ha kaninerna?
Jag har inte tänkt på det, ska kolla upp det!
Varför kan de bara bo ute
Den ena är otroligt destruktiv och ger sig på både golv och väggar oavsett mängden pinnar m.m. Den andra är inte speciellt rumsren. Och sätter man dem i en klassisk innekaninbur utan att kunna gå ut så sitter de och skakar galler så att det hörs flera kilometer...
Ät upp dom,eller mata hundarna med dom om det känns hårt att äta ett "husdjur".
Och då menar jag inte att man ska ge dom levande till hunden.
Det är de här tankarna jag "våndas" med. Både jag och hunden äter ju kött från friska unga djur, men av sentimentala orsaker känns det hemskt att vara den som tar beslutet att dessa djur ska dö. Men jag har inget emot att andra tar livet av djur (på humana sätt) vars kött jag sen äter upp. Jag blir arg på mig själv att jag är en sån hycklare
 
Ost är tydligen det bästa som finns på denna jord enligt Mozart. Det var så gott att han struntade i att leka med de andra valparna trots frikommando 😅🤣. Måste matte hitta någon fettsnål god ost.
 
Ost är tydligen det bästa som finns på denna jord enligt Mozart. Det var så gott att han struntade i att leka med de andra valparna trots frikommando 😅🤣. Måste matte hitta någon fettsnål god ost.
Har du provat med grönsaker som varit inlindade i bacon/fläsk?
 
Har du provat med grönsaker som varit inlindade i bacon/fläsk?

Nope, men han har fått paprika, gurka och en del frukt. Gillar allt ovannämnda. Känns som han tänder mer på grönsaker än kött 😅. Ska prova morötter också, inget jag har hemma då jag är allergisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
202
Senast: manda
·
Svar
547
· Visningar
28 890
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 881
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp