Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis börjat med att det kommer hit en hundrastare när jag är på jobbet, detta är ovant både för mig och hund, och jag har väl lite svårt med tilliten ska väl erkännas då det är en tjänst som är svår att garantera sig att någon faktiskt varit här och att första dagarna var det helt orört vid kopplet, vilket skapade frågetecknet om någon varit här. ( Visade sig att rastaren hade egna grejer med sig.. vilket i sig inte kanske känns helt ok men nåja)
Är jag löjlig och en sån där jobbig kund om jag ber rastaren skriva något litet i ett kommunikationsblock varje dag? Typ bara ett litet "okej" eller något så jag vet att allt gått bra och att någon faktiskt varit här, borde väl inte vara allt för omständigt eller?
Verkligen inte löjlig!
Dock tycker jag det är lite konstigt att ni inte pratat igenom just utrustning m.m. innan hundrastaren började. Men ja, det må väl vara hänt.

När jag jobbade som hundrastare så hade vi alltid ett litet möte innan jag började med ny hund. Då pratade vi noga igenom hur allt skulle skötas, jag fick se var all hundens utrustning fanns osv. Sedan hade vi just ett anteckningsblock i hallen. Där skrev jag varje dag en liten notis när jag varit ute, där jag berättade hur det gått osv.

Nu när mina hundar har hundrastare på dagarna så är min mor oftast hemma, men trots det så fick jag i början sms efter varje rastning (ofta bilder också) för att jag skulle hållas uppdaterad. Mina hundar har en tygpåse i hallen där de selar + koppel finns som hundrastaren ska användas. Där lägger jag även i rätt täcken när det är väder för sådant. Det gick vi också igenom innan hundrastaren började och hon skrev i ett anteckningsblock till sig själv vilken hund som skulle ha vilken utrustning, allt för att få det rätt med den biten. Jag har rymningsäkra selar på mina hundar så fort någon annan tar ut dem (undantaget är morsans sambo som har tillåtelse att rasta dem en och en med halsband på, när han går bara runt huset med dem). Jag skulle bli tokig om någon valde att ha annan utrustning på dem utan min tillåtelse. Det är ren säkerhetsgrej att de ska ha viss utrustning...
 
Åh. Det är så skönt. Jag hann hem från jobbet och hann cykla 5km med hundarna innan regnet kom :D Nu regnar det, men nu sover hundarna i soffan. Jag sitter och äter choklad och dricker te. Imorgon ska det regna hela jäkla dagen. Då byter vi nog långpromenad mot någon riktigt klurig, mental träning under tak...
35574666_219903335475343_8013153761553809408_n.jpg
 
@Red_Chili @Killaloe @machafuko @farin @Annat @dobbis

Tack för svar!
Skönt att få höra att jag inte är löjlig och omständig.

Inte helt nöjd över att annan utrustning användes, men det är i alla fall utagerat. Vi hade ett möte innan rastningen påbörjades, men blev väl någon miss.
Lät ju otroligt otroligt smart med en sådan app @farin , är det en förmedling som finns i hela Sverige eller bara där du bor?

Var i kontakt med hon som äger företaget idag och pratade igenom kommunikationen. Förhoppningsvis känns det bättre framöver, man vill ju att vovven ska ha det så bra som möjligt.
Annars får jag börja leta andra alternativ.
 
Var på besök hos min tränare igår. Han hade sista träningen inför sommaren.

Lämnade Effie hemma då jag vet att det är mycket hundar där ibland och tränaren uppskattar inte alltid det då han har sin gårdshund lös med överallt. Berner sennen

Stannade bilden och ser en lös rhodesian ridgeback. Hunden cirkulerar runt bilen och luktar på mina däck.

Jag öppnar dörren lite ingen reaktion, Säger Hej hunden och hunden skäller till och blir skraj. Troligtvis inte lika skraj som jag som snabbt stängde dörren :rofl:

Tog ca 20 min och allt hundgodis jag hade kvar. Började med att öppna bildörren igen. Hunden har koll på mig. Prasslar med godiset och det visste han allt vad det var och blev lite glad men sen genast misstänksam. Jag kastar lite godis en bit ifrån mig och tittar inte på hunden.

Fi fasen vad skraj jag var till slut så vågar sig hunden fram för att nosa på mig och jag vågar gå bort en bit. Tränarens ridbana ligger en bit ifrån själva gården och parkeringen. Såg en jäkla massa bilar men inte en människa.

Jag är inte rädd för hundar men respekt har jag. När jag väl träffade tränaren och berättade om incidenten och att han nu är skyldig mig en massa hundgodis höll han på att dö av skratt. Jag uppskattade det inte alls.

Men nu vet han i alla fall vem det är som kommer dit och gör intrång om hunden inte reagerar :D

Glad att Effie inte var med. Hon har för övrigt varit helt sjövild de senaste dagarna. Helt återställd efter skadan. Lilla hjärtat.
 
@Red_Chili @Killaloe @machafuko @farin @Annat @dobbis

Tack för svar!
Skönt att få höra att jag inte är löjlig och omständig.

Inte helt nöjd över att annan utrustning användes, men det är i alla fall utagerat. Vi hade ett möte innan rastningen påbörjades, men blev väl någon miss.
Lät ju otroligt otroligt smart med en sådan app @farin , är det en förmedling som finns i hela Sverige eller bara där du bor?

Var i kontakt med hon som äger företaget idag och pratade igenom kommunikationen. Förhoppningsvis känns det bättre framöver, man vill ju att vovven ska ha det så bra som möjligt.
Annars får jag börja leta andra alternativ.
Tror den finns på fler ställen, men åtminstone i Uppsala där jag bor :)
 
@Red_Chili @Killaloe @machafuko @farin @Annat @dobbis

Tack för svar!
Skönt att få höra att jag inte är löjlig och omständig.

Inte helt nöjd över att annan utrustning användes, men det är i alla fall utagerat. Vi hade ett möte innan rastningen påbörjades, men blev väl någon miss.
Lät ju otroligt otroligt smart med en sådan app @farin , är det en förmedling som finns i hela Sverige eller bara där du bor?

Var i kontakt med hon som äger företaget idag och pratade igenom kommunikationen. Förhoppningsvis känns det bättre framöver, man vill ju att vovven ska ha det så bra som möjligt.
Annars får jag börja leta andra alternativ.
Vet hur det känns :grin: (Jag är inte helt nöjd, men nu efter diskussioner hit och dit så verkar det fungera. Har dock inte stängt dörren för andra alternativ. Frågan är ju bara då om jag byter till något bättre eller om det bara dyker upp nya typer av "problem".)

När andra ska ta hand om mina hundar, då får de strikta regler kring utrustning, hur promenader ska vara, vad hundarna får äta och när... Hundvakter får också veta att de inte får göra sådant som hundvakter tenderar att vilja göra, dvs träna hund, släppa lös hund, låta hund umgås med andra hundar eller på något sätt alls avvika från hur jag sagt att hundarna ska skötas. De regler jag har, de har jag i 99% av fallen av säkerhetsskäl. Jag är extremt petig med det, eftersom ingen hundvakt känner mina hundar lika bra som jag själv gör och dessutom, om någon olycka ska hända så är det när jag är ute med dem, inte när andra är det. Därför har jag så mycket regler att det i princip är omöjligt för olyckor att ske och personer som inte kan hålla sig till dem, de är diskvalificerade som hundvakter.

Jag har nu haft hund i 11-12 år, och hittills är det bara en enda person som jag skulle låta ha Aysu lös ute där det inte är inhägnat och det är @Fisherling. Hon skulle också kunna få vakta mina hundar utan en triljard regler att hålla sig till, för att vi känner varandra tillräckligt väl och har lika hundsyn osv. Den största skillnaden är väl att hon är mycket bättre på att träna hund än vad jag är, och det är ju ingen nackdel för en potentiell hundvakt :p En av mina vänner skulle kunna få släppa hundarna i tom rastgård, men den vännen skulle nog varken vilja eller våga. Möjligen om jag råkade bli sjuk en längre period, då skulle han nog hjälpa till.

Så petig är jag :D
 
Har precis börjat med att det kommer hit en hundrastare när jag är på jobbet, detta är ovant både för mig och hund, och jag har väl lite svårt med tilliten ska väl erkännas då det är en tjänst som är svår att garantera sig att någon faktiskt varit här och att första dagarna var det helt orört vid kopplet, vilket skapade frågetecknet om någon varit här. ( Visade sig att rastaren hade egna grejer med sig.. vilket i sig inte kanske känns helt ok men nåja)
Är jag löjlig och en sån där jobbig kund om jag ber rastaren skriva något litet i ett kommunikationsblock varje dag? Typ bara ett litet "okej" eller något så jag vet att allt gått bra och att någon faktiskt varit här, borde väl inte vara allt för omständigt eller?

Inte löjligt alls tycker jag :) När jag bodde i Stockholm hade vi hundrastare, och vi hade ett litet block som både vi och hon skrev i varje dag. Vi skrev om det var någon info som hon behövde veta om (typ att hon kunde ge en kong som låg i frysen när hon gick) och hon skrev när hon varit där och hur de promenerat.
 
@Red_Chili @Killaloe @machafuko @farin @Annat @dobbis

Tack för svar!
Skönt att få höra att jag inte är löjlig och omständig.

Inte helt nöjd över att annan utrustning användes, men det är i alla fall utagerat. Vi hade ett möte innan rastningen påbörjades, men blev väl någon miss.
Lät ju otroligt otroligt smart med en sådan app @farin , är det en förmedling som finns i hela Sverige eller bara där du bor?

Var i kontakt med hon som äger företaget idag och pratade igenom kommunikationen. Förhoppningsvis känns det bättre framöver, man vill ju att vovven ska ha det så bra som möjligt.
Annars får jag börja leta andra alternativ.

Jag har rastat hund privat under tiden jag pluggade och hade då alltid eget koppel. Detta för att jag tycker att det är väldigt jobbigt att gå med flera hundar som har olika koppeltjocklek, längd osv. Det var dock kollat med ägaren innan att det var okej, halsbandet använde jag hundens egna.
Kamera är bra men då försvinner ju möjligheten att kommunicera så ett block är väl supersmidigt. Hade nog haft både och iofs. Jag har en supersmidig kamera från märket Nest som jag gillar jättemycket. Den har en mycket stark magnet så den går att fästa väldigt lätt på till exempel kylskåp, gardinstång eller liknande. Annars kan man såklart även bara ställa den på plant underlag eller fästa i väggen om man vill ha en fast plats.
Det går även att prata i mobilen så det hörs hemma om en sådana funktion är av användning. Väldigt smidig mobilapp!
 
Jag har rastat hund privat under tiden jag pluggade och hade då alltid eget koppel. Detta för att jag tycker att det är väldigt jobbigt att gå med flera hundar som har olika koppeltjocklek, längd osv. Det var dock kollat med ägaren innan att det var okej, halsbandet använde jag hundens egna.
Kamera är bra men då försvinner ju möjligheten att kommunicera så ett block är väl supersmidigt. Hade nog haft både och iofs. Jag har en supersmidig kamera från märket Nest som jag gillar jättemycket. Den har en mycket stark magnet så den går att fästa väldigt lätt på till exempel kylskåp, gardinstång eller liknande. Annars kan man såklart även bara ställa den på plant underlag eller fästa i väggen om man vill ha en fast plats.
Det går även att prata i mobilen så det hörs hemma om en sådana funktion är av användning. Väldigt smidig mobilapp!
Jag håller med. Jag rastar andras hundar ibland fast inte som jobb då utan kompisars, och jag har alltid eget koppel med om jag ska gå med flera för jag blir galen på koppel. Det är outhärdligt! Däremot har jag såklart hundens utrustning i övrigt men kopplet påverkar ju inte hunden på något vis så där förstår jag inte riktigt varför det skulle vara fel att ha sitt eget :)
 
Jaha,dålig början på dagen idag,har en tid hos vet för bes av importhund, kommer upp o möts av okända fläckar på golvet,sen vänder sig "miss piggy" om och är blodig o geggig i rumpan o ena skinkan.
Min egen diagnos är sprucken analsäck,men brukar inte dom vara synliga innan dom spricker? Eller så har hon spräckt analen :eek::nailbiting:, jaja får veta vid 15 tiden.
 
@LittleJohn Absolut inget konstigt du efterfrågar! Jag och min hundrastare använder ett block där hon skriver tider, lite vad de gjort och om det var ngt särskilt. Självklart besvaras också den viktigaste frågan för hundägare "Har han bajsat?!" :D Tycker det är superviktigt att ha en bra kommunikation.
Hahah, det där är så komiskt! Jag förstår inte varför det är så nödvändigt att ha stenkoll på om de bajsat eller inte. Hon som rastar mina damer hörde första dagarna av sig och sa att de tex bajsat på förmiddagen, men bara en av dem hade bajsat på eftermiddagen, eller att ingen av dem hade bajsat på förmiddagen - och så en besvärad/fundersam smiley på det. Själv blev jag mest förvånad av att en av dem ena dagen hade bajsat två gånger :p Nu skriver hon inget om det, för jag bryr mig inte. Bajsar de så bajsar de och då var det väl så att de behövde det. De bajsar oftast på långpromenaden så jag märker ju om de mot all förmodan skulle bli förstoppade.
 
Hahah, det där är så komiskt! Jag förstår inte varför det är så nödvändigt att ha stenkoll på om de bajsat eller inte. Hon som rastar mina damer hörde första dagarna av sig och sa att de tex bajsat på förmiddagen, men bara en av dem hade bajsat på eftermiddagen, eller att ingen av dem hade bajsat på förmiddagen - och så en besvärad/fundersam smiley på det. Själv blev jag mest förvånad av att en av dem ena dagen hade bajsat två gånger :p Nu skriver hon inget om det, för jag bryr mig inte. Bajsar de så bajsar de och då var det väl så att de behövde det. De bajsar oftast på långpromenaden så jag märker ju om de mot all förmodan skulle bli förstoppade.

Haha jag veeeet! Min käkar färskfoder och bajsar max två ggr om dagen så det är inte direkt livsavgörande att veta men jag behööööver denna information! :D Det sitter i ryggmärgen :D
 
Jaha,nu har jag sett "min" första spruckna analsäck, vovven har dom tydligen ganska långt in så det var därför jag inte sett något.
Nu blir det duschning med ljummet vatten 2ggr om dagen. Har man inte jobb så skaffar man sig det.
Men vilken hund jag har,inte ett ljud hon sa trots klämmande. :love:
 
Idag fyller min lilla bulle Lucifer hela 2 år! Tiden går fort :love: Han har fått en ny hetssele från Kenjan i födelsedagspresent och får köttbulletårta ikväll. ;):p

35694798_10160426057125263_4381617647016476672_n.jpg

Ja för Lussebullen har ju såååå stor brist på saker överlag. :laugh:

Grattis kära gudbarn, känns som att det var i går du hade dragkamp med mitt hår, bet mig i huvudet och jag råkade kasta dig över soffryggen. :love:
 
Nu är hundarna glada! Sovmorgon är alltid uppskattat här och de fick mer än vanligt till frukost. Efter morgonrastningen sov vi alla tre i soffan en lång stund innan det var dags för långpromenad. Promenaden blev fin och nu har Ebrah fått stretching och båda har fått lunch. Precis lagom tills de ätit upp sprack molntäcket upp, så nu är det sol på balkongen också. Där ligger nu Ebrah och njuter :) (Aysu vill inte vara där just nu, det är för kallt tycker hon, men hon trivs bra i soffan).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
704
· Visningar
36 988
Senast: MCP
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 213
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp