Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll strax innan halv nio dog Filimon av vad vi tror är en plötslig hjärnblödning. Gick in i badrummet en halv sekund för att fylla hans vattenskål, hörde hur han "slog runt" i bädden och när jag vände mig om låg han där och "krampade". Hann precis rusa fram och hålla honom (trodde det var EP) innan han försvann och blev stilla. Känns helt overkligt... Imorgon kör vi honom till kremation.

Nej usch vad hemskt. Beklagar verkligen :(:heart
 
Tack för alla kondolenser. Han är inlämnad för kremering nu på morgonen. Nu står man här tomhänt och ska bestämma vad man ska göra med alla hans saker. Bädden är så sliten så den får gå, hans filt fick följa med honom och sambons hund får ärva en del annat.

Känns helt overkligt. Det hela får en att minnas hur skört livet kan vara även om jag ser det dagligen i mitt yrke till vardags. Har sovit max 2 timmar inatt. Ska plocka ut lite bilder och få dem framkallade och inramade tänkte jag, sen återstår det att se vad man vill göra med askan när den kommer framöver.
 
Ikväll strax innan halv nio dog Filimon av vad vi tror är en plötslig hjärnblödning. Gick in i badrummet en halv sekund för att fylla hans vattenskål, hörde hur han "slog runt" i bädden och när jag vände mig om låg han där och "krampade". Hann precis rusa fram och hålla honom (trodde det var EP) innan han försvann och blev stilla. Känns helt overkligt... Imorgon kör vi honom till kremation.

Men så hemskt! :cry: Jag beklagar förlusten så :heart
 
Tack för alla kondolenser. Han är inlämnad för kremering nu på morgonen. Nu står man här tomhänt och ska bestämma vad man ska göra med alla hans saker. Bädden är så sliten så den får gå, hans filt fick följa med honom och sambons hund får ärva en del annat.

Känns helt overkligt. Det hela får en att minnas hur skört livet kan vara även om jag ser det dagligen i mitt yrke till vardags. Har sovit max 2 timmar inatt. Ska plocka ut lite bilder och få dem framkallade och inramade tänkte jag, sen återstår det att se vad man vill göra med askan när den kommer framöver.
Fy vilken chock. Ta hand om er ❤️❤️
 
Jaha, då var midsommar och bröllopsresa avklarad och på 1,5 vecka ca sen uppdatering från oss så har det hänt en del.
Vår leasingtik var tom. Ett besked vi fick när vi klev av planet i Italien. Det betyder att det kommer dröja länge innan det blir ny hund för mig då jag tänkte spara en valp till mig själv. Vi kommer inte att göra något mer försök med den här tiken. Mycket tråkigt på en så otroligt trevlig tik, god rasrepresentan.

Ny tik kom i dag. Hon är i princip färdig för avel. Men vi vill iaf vänta nått halvår så maken får känna in henne, köra upp henne i IPO1 under hösten och hon får landa ordentligt samt fylla 3 år. Mycket välkända linjer för oss och vi har tre kullsyskon i vår närhet. Nu ska hon vara här på prov ett tag men maken figgade på henne i skyddet i dag när uppfödaren körde henne och han var nöjd.

Jarla gör strålande i från sig på sin prövotid hos nya ägaren. Dock busade hon till det med att börja löpa 2 månader för tidigt och innan ägaren hunnit vidtaga åtgärder för detta. Med pilsk hanhund i litet hus blev det lite akut så nu är hon här till löpet är klart, sen åker hon tillbaka.
Mamma Mu löper hon med, en månad för tidigt. Jäkla skojare :mad:

Så, i morse hade vi bara Mamma Mu och Skägget hemma. Nu är det 4 hundar igen varav 2 löper och 2 är unga, krävande tikar. Gissar att jag inte kommer vara sysslolös de närmaste veckorna :angel:
 
Jaha, då var midsommar och bröllopsresa avklarad och på 1,5 vecka ca sen uppdatering från oss så har det hänt en del.
Vår leasingtik var tom. Ett besked vi fick när vi klev av planet i Italien. Det betyder att det kommer dröja länge innan det blir ny hund för mig då jag tänkte spara en valp till mig själv. Vi kommer inte att göra något mer försök med den här tiken. Mycket tråkigt på en så otroligt trevlig tik, god rasrepresentan.

Ny tik kom i dag. Hon är i princip färdig för avel. Men vi vill iaf vänta nått halvår så maken får känna in henne, köra upp henne i IPO1 under hösten och hon får landa ordentligt samt fylla 3 år. Mycket välkända linjer för oss och vi har tre kullsyskon i vår närhet. Nu ska hon vara här på prov ett tag men maken figgade på henne i skyddet i dag när uppfödaren körde henne och han var nöjd.

Jarla gör strålande i från sig på sin prövotid hos nya ägaren. Dock busade hon till det med att börja löpa 2 månader för tidigt och innan ägaren hunnit vidtaga åtgärder för detta. Med pilsk hanhund i litet hus blev det lite akut så nu är hon här till löpet är klart, sen åker hon tillbaka.
Mamma Mu löper hon med, en månad för tidigt. Jäkla skojare :mad:

Så, i morse hade vi bara Mamma Mu och Skägget hemma. Nu är det 4 hundar igen varav 2 löper och 2 är unga, krävande tikar. Gissar att jag inte kommer vara sysslolös de närmaste veckorna :angel:
Grattis!
 
Just nu blir det inte någon annan hund, känner att behovet av en annan bara stammar ur tomheten efter Filimon och rent krasst skulle det gå lika bra med ett marsvin, Mao inte läge för en annan hund med allt vad det innebär. Realistiskt sett nästa sommar kanske lagom till semestern eventuellt. Känner mig så vilsen just nu, det är fortfarande helt overkligt att han bara dog rakt av igår...
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?
Som @Tonto skriver så bör du inte tänka på tiden utan efter vad du känner är rätt. Inget sett/tidsläng är fel utan det beror helt på en själv.
Kan nämnas att vi skaffade Ascot ca två månader efter att vi fick ta bort vår älskade Chester. För oss var det helt rätt beslut men för någon annan kan rätt beslut vara att vänta i ett år eller längre. Att vi skaffade Ascot gjorde absolut inte att vi sörjde Chester mindre, inte alls! För vår del gjorde Ascot dock sorgen lättare att hantera, INTE mindre sorg men lättare att hantera. Detta är dock individuellt.
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?
Först och främst: så oerhört hemskt att han rycktes från er så plötsligt! :( Jag kan inte ens föreställa mig hur uselt jag själv skulle må om något sådant hände mina damer...

När min Zala gick bort så visste jag ju att slutet var nära. Hon var dock pigg och glad och följde med på en flera timmar lång långpromenad knappt en vecka innan hon var tvungen att lämna mig. Jag är en sådan person som bearbetar sorg bäst genom att visa mig själv att livet fortsätter ändå, så efter något sådant så ser jag till att ha fullspäckat schema på alla sätt och vis. Jag tävlade, jag tränade, jag gjorde massor åt alla möjliga håll och bara någon vecka efter att Zala lämnat mig så tog jag hem Aysu som då bodde hos mig över sommaren...

Med min Wahidah var det precis likadant, men det dröjde ungefär 1 1/2 år innan Ebrah flyttade in efter det. Där hade jag dock skaffat nästa hund långt tidigare - om rätt hund funnits, just för att det är mitt sätt att bearbeta allt. Istället för att skaffa en ny hund så var jag hundvakt och dagmatte om vartannat, tills dess att Ebrah kom. Jag mår uselt av att bara ha en hund hemma, och att inte ha någon är otänkbart. Så fort jag hade två hundar (eller fler) hemma så kände jag ett helt annat lugn än när jag bara hade Aysu. Det var som om livet äntligen var så som det var tänkt att vara.

MEN alla fungerar olika. Ta hand om dig själv. Se till att lyssna på magkänslan och gör det du mår bäst av. Mår du bäst av att börja leta efter en ny hund redan idag, gör det. Mår du bäst av att sörja i 10 år innan du ens funderar på att köpa en ny hund, gör det. Ingen annan än du vet bäst vad som passar dig bäst, och det finns lika många olika sätt att hantera sorg och förluster på som det finns människor.

Jag hoppas verkligen att allt blir bra för dig så småningom, hur du än väljer att göra.
 
@iNHALE jag beklagar. Usch.

Min förra hund dog i april 2016. Jag hade faktiskt inte tänkt skaffa en ny men under sommaren blev jag sugen igen och hade så pass tur att en uppfödare jag hade koll på fick en valp över i slutet av sommaren så då blev det ändå en ny. Så var utan knappt ett halvår. Men som de andra säger, det är ju väldigt individuellt och bara du som kan veta hur du känner och vill ha det.
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?

Vår allra första hund dog väldigt plötsligt och mina föräldrar valde att direkt skaffa en valp. Jag var bara 14-15 och det tog mig lång tid att "acceptera" den nya hunden, men för min bror och mina föräldrar var det rätt val. Om du är själv och det är helt ditt val så är det som känns bäst för dig rätt, finns inga regler. Du kan ju alltid börja titta efter kullar och se vad för magkänsla du får av det.
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?
Ulay dog i december (han fick hjärtstillestånd under narkos) Zeppe föddes i februari och hämtades vid påsk. Men vad som är rätt för oss behöver ju inte vara rätt för dig. Gör det som känns rätt! Beklagar :heart
 
Lemmy är halt på ett framben sen igår. Kanske lite bättre idag än igår men fortfarande rejält halt. Får böja och vrida och klämma bäst jag vill. Ingen svullnad eller värme. Men haltar gör han..vi som hade sista tillfället på agilitykursen imorgon. Hoppas det inte är något långvarigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: manda
·
Svar
421
· Visningar
23 463
Senast: sthu
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 554
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp