Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den 22 maj fick jag plötsligt låta min älskade Felicia vandra vidare. Hon hade magrat av men var lika pigg och glad som vanligt, men min magkänsla sa att någonting var fel. Tog med henne till vet och fick beskedet att hon var döende i levercancer. Beslutet var fruktansvärt och en stor del av mig följde med henne. Redan dagen efter började jag att titta på omplaceringshundar och läste på om hundraser, det gav mig inre frid på något vis. Exakt en vecka efter Felicias bortgång bokade jag en valp som kommer hem nu på lördag och det känns så rätt och helt fantastiskt.

Innan Felicias bortgång var jag övertygad om att tanken på att skaffa en ny hund skulle ligga ljusår framåt och att jag skulle uppleva att jag svek henne när jag väl bestämde mig för att skaffa en ny hund, men det blev inte så. Min sorg efter Felicia är en upplevelse för sig och samma sak gäller glädjen över Freja. Dagligen pratar jag om Felicia, med Felicia och tänder ett ljus för henne. Samtidigt kan jag se bilder på Freja och bli exalterad över att hon snart kommer hem.

Med andra ord blev det inte som jag tänkt mig och jag är glad över att det jag fasade så mycket för inte stämde. Beklagar sorgen något oerhört @iNHALE och ta den tid du behöver. :heart Kan inte ens föreställa mig den hemska chock du måste ha upplevt.
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?
Det var väl egentligen inte så plötsligt, inte om man jämför. Mupphunden fick diagnosen i Januari och då hade jag inte haft en susning att något varit fel. Ungefär två månader senare var han borta. Två månader senare har jag en ny hund på prov men jag började kolla på hundar redan innan han fått vandra vidare. Det är så jag försöker hantera det hela, även om jag inte vet om jag klarat att ta en hund där och då. Första hunden gick det 4 månader innan den lilla svarta dök upp, men återigen hade jag tittat på hundar tidigare.

Jag kan inte föreställa mig förlusten, det måste vara en otrolig chock när de rycks ifrån en så plötsligt och oväntat. Jag beklagar verkligen. Utöver det håller jag med tidigare talare, det finns inga rätt och fel. Vissa skaffar ny hund direkt, andra aldrig. Men det går inte att ersätta någon man förlorat så det är inte det de handlar om när man genast tittar efter en ny.
 
Känns lite fel att skriva om helt andra ämnen nu plötsligt, men jag kan inte riktigt låta bli... Nu är det full fart på vinthundsfolket igen.

EM i lure coursing hölls den här helgen. Här är en bild från prispallen från afghanernas prisutdelning:
36137023_10156455832749293_1946133996320587776_n.jpg


"De ser inte ut som afghaner!" "Blandraser!!" osv skriker folk nu. För att hundarna inte ser ut som de vanliga, svenska utställningshundarna :grin: (Ja, de här är renrasiga, men de är antingen av rena kapplinjer eller mixade kapplinjer + utställningslinjer. Afghanhunden är, likt många andra raser, extremt uppdelad)
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?

Beklagar djupt er sorg.

Min förra hund avlivade vi efter att han brutit höften. Vi såg inte vad som hänt utan han vinglade och hade tydligt ont, så vi åkte direkt till Blå Stjärnan där han röntgades, då hittades även cancertumörer. Han var också 14, så det fanns inget att göra, inte lika snabbt som din hund, men ändå på ett par timmar. För oss tog det 7 månader innan vi skaffade ny hund. Jag/Vi behövde sörja själva först innan en ny hund kom in i livet, men det är så olika, andra behöver ha ny hund på en gång. Inget är rätt och inget är fel, känn efter hur ni vill göra :heart
 
Ikväll strax innan halv nio dog Filimon av vad vi tror är en plötslig hjärnblödning. Gick in i badrummet en halv sekund för att fylla hans vattenskål, hörde hur han "slog runt" i bädden och när jag vände mig om låg han där och "krampade". Hann precis rusa fram och hålla honom (trodde det var EP) innan han försvann och blev stilla. Känns helt overkligt... Imorgon kör vi honom till kremation.

Men herregud! En stor kram, jag har haft Filimon som en bukefavorit lite i smyg.
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?

Allt mellan två månader till ett halvår. Sista tiken fick vi avliva dagen före julafton när höften hoppade ur led, att vänta på valp tog ett halvår. Innan dess fick jag ta bort en tik samma dag då den misstänkta urinvägsinfektionen visade sig vara långt spriden cancer, då tog jag en omplacering två månader senare.

Finns inga rätt eller fel i den här frågan. Själv är sorgen kvar men lindras något med att få ett projekt att arbeta mot, ny hund. Det betyder inte att man sörjer eller saknar, utan vi hanterar det olika.
 
Känns lite fel att skriva om helt andra ämnen nu plötsligt, men jag kan inte riktigt låta bli... Nu är det full fart på vinthundsfolket igen.

EM i lure coursing hölls den här helgen. Här är en bild från prispallen från afghanernas prisutdelning:
36137023_10156455832749293_1946133996320587776_n.jpg


"De ser inte ut som afghaner!" "Blandraser!!" osv skriker folk nu. För att hundarna inte ser ut som de vanliga, svenska utställningshundarna :grin: (Ja, de här är renrasiga, men de är antingen av rena kapplinjer eller mixade kapplinjer + utställningslinjer. Afghanhunden är, likt många andra raser, extremt uppdelad)

De var ju riktigt snygga, jag är inget fan av agfhaner annars. Kul, har man lärt sig något nytt!
 
Känns lite fel att skriva om helt andra ämnen nu plötsligt, men jag kan inte riktigt låta bli... Nu är det full fart på vinthundsfolket igen.

EM i lure coursing hölls den här helgen. Här är en bild från prispallen från afghanernas prisutdelning:
36137023_10156455832749293_1946133996320587776_n.jpg


"De ser inte ut som afghaner!" "Blandraser!!" osv skriker folk nu. För att hundarna inte ser ut som de vanliga, svenska utställningshundarna :grin: (Ja, de här är renrasiga, men de är antingen av rena kapplinjer eller mixade kapplinjer + utställningslinjer. Afghanhunden är, likt många andra raser, extremt uppdelad)

Okej, jag som redan är lite sugen på någon vinthund i framtiden måste säga att jag gärna skulle vilja lära mig mer om linjer som dessa hos Afghaner! Sjukt snygga måste jag säga! :love:
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?

Nu har jag inte haft hund men katt och häst. Hushållet har aldrig varit tomt på katter, när vi fått lov att ta bort någon har vi planerat ny katt direkt. Inte som ersättning men jag är uppvuxen med "Ett hem utan katt är bara ett hus". Dock har den nya katten aldrig haft samma färg som den vi just tagit bort.

När min första häst inte gick att rida längre (hagprydnad var ok) köpte jag en till häst direkt. Min första häst fick ett år i hagen med min unghäst och hon njöt av det, hon "adopterade" verkligen henne.

Man ska göra det som känns rätt för en själv. Ett nytt djur är ju ingen ersättare, det är en egen individ. För mig är det otänkbart med ett hem helt utan djur, det går bara inte.
 
Ni som plötsligt blivit av med er hund. Hur lång tid tog det för er att skaffa en annan hund?

Jag har skaffat ny hund snabbt efter mina hundar gått bort. Även när jag tänkt att jag ska vara hundfri ett tag så har det ändrats. När min blandras gick bort planerade jag att vara utan hund i 2 år, det tog 5 veckor så flyttade en valp in. Jag fungerar helt enkelt inte utan hund. Finns inget rätt eller fel sätt att sörja, gör det som känns rätt för dig.
 
Jag började planera för ny valp redan innan vi tog bort huliganen, så även om det är tomt just nu så är planen att det ska komma en valp till hösten. Att ha det planerat hjälper i sorgen. Sen är jag pessimistisk och tänker hela tiden att det kan inträffa grejer som gör att vi inte får någon valp, mycket för att inte börja planera för mycket innan den är ett faktum.
 
Okej, jag som redan är lite sugen på någon vinthund i framtiden måste säga att jag gärna skulle vilja lära mig mer om linjer som dessa hos Afghaner! Sjukt snygga måste jag säga! :love:
Jag har en internetvän med stenkoll på afghaner (framförallt de från ursprungsländerna och kappvarianten), kan para ihop er två om det är så att du vill veta mer om dem :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
201
Senast: manda
·
Svar
535
· Visningar
28 479
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 857
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp