Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma hos oss är det någon som skjuter för andra söndagen i rad nu och Svansson är i upplösningstillstånd. Jag hatar hatar hatar att ha en skotträdd hund och grannar som inte förvarnar när det ska smällas :(
Enda lösningen verkar vara att åka bil, så tur att något fungerar och att vi kunde fly till föräldrarna.
 
Från väl instämma i klagokören. Svalaste dagen vi har att se fram emot är +26. Skrällis fungerar knappt i den här värmen. Idag trodde jag inte att jag skulle få med honom hem för han sittstrejkar så fort vi rör oss två hus bort. Vi har spolat av honom, han har gått ner i sjön på promenaden och när vi kom hem fick jag slänga en blöt handduk över honom.
Han är ju Aussie och vi har funderat på att klippa ner förut eftersom han bli så varm inomhus oavsett årstid. Nu börjar det kännas rätt ohållbart :(

Som jämförelse; en kompis träffade honom förra sommaren när det var kring 24 grader och sedan igen i vintras, dagen efter hans kastrering. Kompisen påpekade hur mycket piggare han var vid andra tillfället.

Klipp honom! Bästa jag gjort för Tonto. Han klarar den här sommaren mycket bättre än tidigare somrar som varit kallare. Han har haft panikångest pga att han varit så varm tidigare, men nu är han ganska obrydd.
 
Hade kunnat döda för att ha en trevlig och lugn hund att gå i skogen med nu... Känns som man suttit inne hela jäkla semestern, har knappt varit utanför tomten mer än för att handla. Hade så mycket planerat som vi skulle hitta på men i princip ingenting har blivit av.

Vi kan skicka Rollo till dig! ;)
 
Klipp honom! Bästa jag gjort för Tonto. Han klarar den här sommaren mycket bättre än tidigare somrar som varit kallare. Han har haft panikångest pga att han varit så varm tidigare, men nu är han ganska obrydd.
Ska se om vi kan få tid hos en trimmare på tisdag så får vi se hur han reagerar på det innan vi köper egen maskin. Får vi ingen tid får vi helt enkelt köpa maskin direkt.
Har ärligt talat varit liten nojig över reaktionerna hos rasfolk eftersom det verkar vara en känslig fråga men nu är det som sagt ohållbart läge så får väl stå på mig att jag känner min hund bäst.
 
Ska se om vi kan få tid hos en trimmare på tisdag så får vi se hur han reagerar på det innan vi köper egen maskin. Får vi ingen tid får vi helt enkelt köpa maskin direkt.
Har ärligt talat varit liten nojig över reaktionerna hos rasfolk eftersom det verkar vara en känslig fråga men nu är det som sagt ohållbart läge så får väl stå på mig att jag känner min hund bäst.

Ingen har sagt något till mig. :) Och vill någon vara så jäkla dum att de tycker att min hund ska dö av värmeslag för att det är "fel" att klippa så kan dom dra åt skogen.

Vart håller ni hus? Jag har en klippmaskin med nya skär, så vi kanske kan hjälpa er? Man kan ju också börja med att klippa magen och insidan på benen för att se om det hjälper.
 
Ska se om vi kan få tid hos en trimmare på tisdag så får vi se hur han reagerar på det innan vi köper egen maskin. Får vi ingen tid får vi helt enkelt köpa maskin direkt.
Har ärligt talat varit liten nojig över reaktionerna hos rasfolk eftersom det verkar vara en känslig fråga men nu är det som sagt ohållbart läge så får väl stå på mig att jag känner min hund bäst.
Skit i rasfolkets åsikter och gör det som är bäst för din hund! Folk har så mycket åsikter angående saker som dom inte har att göra med, men det ska ju inte behöva vara orsaken till att låta bli något som hunden kan må bättre av :)

Annars - har du testat kyldynor/kylväst/kylhalsband?
 
Tonto tyckte att en klippt mage var bättre än inget klippt i alla fall! Syns inte från sidan heller.

Eyoe3fq.jpg


Men såhär lycklig blev han (kolla blicken!) när allt åkte.
zv5cCrE.jpg
 
Ingen har sagt något till mig. :) Och vill någon vara så jäkla dum att de tycker att min hund ska dö av värmeslag för att det är "fel" att klippa så kan dom dra åt skogen.

Vart håller ni hus? Jag har en klippmaskin med nya skär, så vi kanske kan hjälpa er?
Tack, så himla snällt! :heart Men jag är rätt säker på att vi bor en bra bit ifrån varandra, om du inte bor i Norrbotten? Alltså Tonto :D:love: Vi har redan klippt ljunskar och mage, men det verkar krävas lite mer.

Skit i rasfolkets åsikter och gör det som är bäst för din hund! Folk har så mycket åsikter angående saker som dom inte har att göra med, men det ska ju inte behöva vara orsaken till att låta bli något som hunden kan må bättre av :)

Annars - har du testat kyldynor/kylväst/kylhalsband?
Testat kyldyna, men det räcker inte. Funderade på kyltäcke, men jag tror det får bli klippning. Han fullkomligt avskyr alla former av täcken och selar, på en nivå att han smyger iväg och gömmer sig om han ens ser oss snudda vid något sånt i hallen.
 
Tack, så himla snällt! :heart Men jag är rätt säker på att vi bor en bra bit ifrån varandra, om du inte bor i Norrbotten? Alltså Tonto :D:love: Vi har redan klippt ljunskar och mage, men det verkar krävas lite mer.


Testat kyldyna, men det räcker inte. Funderade på kyltäcke, men jag tror det får bli klippning. Han fullkomligt avskyr alla former av täcken och selar, på en nivå att han smyger iväg och gömmer sig om han ens ser oss snudda vid något sånt i hallen.

Åh, tyvärr bor vi i Stockholmsområdet. :(
 
Testat kyldyna, men det räcker inte. Funderade på kyltäcke, men jag tror det får bli klippning. Han fullkomligt avskyr alla former av täcken och selar, på en nivå att han smyger iväg och gömmer sig om han ens ser oss snudda vid något sånt i hallen
Det låter verkligen som om klippning är rimligt! Och skulle det inte bli så bra, tja, då växer pälsen ut igen :)
 
Har gjort ett litet schema till mig för veckan som kommer. Eller rättare sagt, räknat på när jag behöver gå upp om jag ska hinna motionera hundarna innan jobbet. Eftersom det ska vara så galet varmt är det inte ett alternativ att motionera dem efter jobbet, vilket det annars finns gott om tid till då jag börjar tidigt och slutar tidigt... Ska de få ordentlig motion så blir det till att gå upp senast klockan 4 varje dag. Känner mig måttligt pepp :cautious:

Är det bara en vecka hade jag inte klivit upp 04, utan nöjt mig med promenader efter behov och ork.
 
Vi gör inte många knop i värmen. Hundarna är så gott som opåverkade men jag håller på att krevera! Klarar verkligen inte av värme! :wtf:
 
Är det bara en vecka hade jag inte klivit upp 04, utan nöjt mig med promenader efter behov och ork.
Jag hade gjort så i vanliga fall också, men nu är hundarna ensamma hela dagarna när jag jobbar (förutom när jag kommer hem på lunchen och rastar dem) och då känns det bäst att ha motionerat dem innan. Hade det varit som vanligt, att de har sällskap på dagarna, då skulle jag kunnat lämna dem med bättre samvete (trots att sällskapet inte motionerar dem... så ja, det sitter ju bara i mitt huvud egentligen).
 
Ni andra med hundgård - hur löser ni det med vatten? Vi har inget hundhus utan kojor och jag tycker ärligt att värmen ställer till det mer än kylan :( En vattenkopp till varje hund hade varit det bäst men det känns inte rimligt riktigt...

Hanen kan skvätta i sitt vatten så vill gärna att det ska komma upp lite i höjd samt att det ska rymma mer än två liter. Så det vanliga med att sätta matbar eller stativ i gallret med vattenskål blir i minsta laget. Byter vatten morgon och kväll men vill absolut inte stt vattnet ska ta slut, samtidigt tycker jag att i den här värmen blir vattnet sunkigt efter bara ett par timmar. Nu är de inte i hundgården hela dagarna i värmen men när hundgårdarna är i skuggan så vill de gärna vara där.
 
Ni andra med hundgård - hur löser ni det med vatten?

Har en välisolerad hundkoja, en upphöjd liggplats med parasoll + att de har trätrall längs hela ena kortsidan och delar av långsidorna som skuggas av syrener. I fråga om vatten, så har de en 5 liters vattenskål som byts vatten i dagligen och så har de sin lilla pool, som framförallt den yngre gillar att plaska i.

36349998_1692401164213814_6921174608766828544_n.jpg
 
Föreläsning avklarad. Blev nog ok om än värre förvirring och hattighet än vanligt (jag tappar tråden så lätt nu! hjärnan blinkar och sprakar, och inget är där det var alldeles nyss). Inte så smärtsamt som jag var rädd för.

Men sen hem till tystnaden igen. Ska fläta koppel inatt. Kunder från morgonen imorgon. Får se om jag hittar något att fylla eftermiddagen med...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
680
· Visningar
35 714
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 188
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp