Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste precis i en fb-tråd där en som har extremt utställningsavlad hund skrev till en med lite mer funktionsavlad hund att "för min ras skull hoppas jag att inte fler tänker som dig" (ang rastyp och hundars användningsområde) :banghead:
 
Jäklar villet åskväder som dånade inatt! Det blixtrade så hela stugan lös upp och det var de längsta åskknallarna jag någonsin hört. Nära var de också, blev faktiskt lite orolig att de skulle slå ner på tomten.
Tinja däremot var inte besvärad, vilket känns väldigt skönt. Det kändes verkligen som ett dånande som skulle kunna få även helt oberörda hundar att reagera, så högt smällde det.

Men naturen andas idag! Det regnar fortfarande :D
 
Idag har vi varit ute på lite äventyr :D
En person tappade sin påse med hundmat i butiken så personalen undrade om Tinja ville städa. Det ville hon :rofl:
C30BD3A3-D6D8-4060-85B2-AA8DBF2B1D2C.jpeg
 
Tinja är lite läskigt smart ibland :nailbiting: När vi skulle gå till bilen så hade pappa bara sagt att ”mamma har flyttat den närmare Ica”. Jag gick runt parkeringen två gånger utan att hitta bilen. Helt plötsligt spänner Tinja upp sig, drar åt ett håll med nosen i vädret. Jag tror att hon fått nys på pappa eller mamma och säger ”Visa”.
Tinja far iväg som skjuten ur en kanon, jag följer efter med ett hårt grepp om kopplet när hon sick-sackar sig fram mellan bilarna och sedan plötsligt stannar. Vid vår bil. Som är tom på folk, men likförbaskat hittade hon den på helt eget bevåg. Hur? :confused:
 
Tinja är lite läskigt smart ibland :nailbiting: När vi skulle gå till bilen så hade pappa bara sagt att ”mamma har flyttat den närmare Ica”. Jag gick runt parkeringen två gånger utan att hitta bilen. Helt plötsligt spänner Tinja upp sig, drar åt ett håll med nosen i vädret. Jag tror att hon fått nys på pappa eller mamma och säger ”Visa”.
Tinja far iväg som skjuten ur en kanon, jag följer efter med ett hårt grepp om kopplet när hon sick-sackar sig fram mellan bilarna och sedan plötsligt stannar. Vid vår bil. Som är tom på folk, men likförbaskat hittade hon den på helt eget bevåg. Hur? :confused:

"Hur"? Luktsinnet...? :p Alltså, bilen luktar ju er.
 
Det kändes rätt häftigt iallafall :p
Klart det är häftigt, det är ju inte mindre imponerande för att det är logiskt! Bara att de har såpass bra luktsinne att de kan hitta en specifik bil på en stor parkering visar ju på vilka fantastiska nosar de har. Jag kan ju som kontrast jämföra med en vän till mig, som tyckte att hennes dvärgschnauzer var jätteduktig när han kunde tala om vilken hand hon höll godis i (efter att ha nosat på vardera hand fem gånger)... Jag som haft kelpie var väl måttligt imponerad. :rofl:
 
Kolla verkligen ordentligt efter fästingar; jag plockade precis en som satt sig i Tinjas röv :wtf::yuck: Tur att hon drog rumpan längs marken, annars hade jag inte tittat efter.
 
Idag har det varit molnigt och blåsigt, så vi har varit iväg och tränat i Lerum. Blev lite tävlingsmässigt och med störningar. Det rör sig kanske långsamt åt rätt håll, men vi lär inte kunna tävla igen i höst, så motivationen är lite dålig.
 
Jag är helt slut efter en galet kul hundhelg. Mh både lördag och söndag och det var så jäkla kul!!! Vi behövde då inte skämmas över de hundar vi presenterade :love:
På lördagen åkte vi till klubben där maken coacha det lilla gänget i lydnad och skydd. Sen hem på grill och hundsnack innan sängdags och ladda batterierna inför dagens MH.
Gick strålande att ha 4 nya hundar hemma, de skötte sig (i mitt tycke) jättebra. Jag hörde inte ett skvatt av dem i natt i vårt lyhörda hus :up:

Men vi fick dock bevittna ett mycket ledsamt MH på en hund som flydde undan kontakt, inte lekte, lämnade inte ägaren i några moment och vid dumpe blev flykten så krafftig att testledaren pausade och förklarade för ägaren att hen ansåg att det var schysstast mot hunden att bryta. Ägaren höll inte med utan sa sig tro att hunden skulle fixa det. Vid det laget hade hunden enbart ettor samt en tvåa (på passiviteten) i protokollet :(
Testledaren förklarade då att hen ansåg att hunden inte mådde bra och att hen ville att varje hund som klev av banan skulle vara den samma som klev på. Åter igen motsatte sig ägaren. Här sa testledaren : Du har två alternativ, jag bryter och hunden har då känd mentalstatus eller du bryter. Tydligen var MH väldigt viktigt så ägaren bröt. Bortförklarade det med att hunden "hade inte varit ute på ett tag" och ville träna den mer och göra ett nytt försök.

Hoppas innerligt att det inte är för att stackarn ska gå i avel! Det var ingen Schäfer men annan bruksras.
 
Jag är helt slut efter en galet kul hundhelg. Mh både lördag och söndag och det var så jäkla kul!!! Vi behövde då inte skämmas över de hundar vi presenterade :love:
På lördagen åkte vi till klubben där maken coacha det lilla gänget i lydnad och skydd. Sen hem på grill och hundsnack innan sängdags och ladda batterierna inför dagens MH.
Gick strålande att ha 4 nya hundar hemma, de skötte sig (i mitt tycke) jättebra. Jag hörde inte ett skvatt av dem i natt i vårt lyhörda hus :up:

Men vi fick dock bevittna ett mycket ledsamt MH på en hund som flydde undan kontakt, inte lekte, lämnade inte ägaren i några moment och vid dumpe blev flykten så krafftig att testledaren pausade och förklarade för ägaren att hen ansåg att det var schysstast mot hunden att bryta. Ägaren höll inte med utan sa sig tro att hunden skulle fixa det. Vid det laget hade hunden enbart ettor samt en tvåa (på passiviteten) i protokollet :(
Testledaren förklarade då att hen ansåg att hunden inte mådde bra och att hen ville att varje hund som klev av banan skulle vara den samma som klev på. Åter igen motsatte sig ägaren. Här sa testledaren : Du har två alternativ, jag bryter och hunden har då känd mentalstatus eller du bryter. Tydligen var MH väldigt viktigt så ägaren bröt. Bortförklarade det med att hunden "hade inte varit ute på ett tag" och ville träna den mer och göra ett nytt försök.

Hoppas innerligt att det inte är för att stackarn ska gå i avel! Det var ingen Schäfer men annan bruksras.
:( fy vad ledsamt! Var det Reino? Var med för ett tag sen när det var en bruksras som gjorde MH, där flertalet fick bryta, men där uppfödaren sa sig vara NÖJD?? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
704
· Visningar
37 050
Senast: MCP
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 220
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp