Hundsport och regelböcker

Då jag fått frågan av en ledsen nybörjare som blivit avplockad från tävlingsbanan pga en "oskriven" regel började jag fundera på hur nybörjarvänliga regelböcker för olika sporter är.

I vallningen har vi en regelbok, en tävlingsanvisning och en kort text på websidan med lite allmänna regler på tävling. Ingenstans i de två officiella dokumenten nämns de två superviktiga bedömningspunkterna att hunden ska stå på den sida föraren den ska skickas åt vid hämtet (annars dras 19 av 20 poäng av direkt), eller att hunden på banan aldrig får korsa fårens väg. Två saker som vi som är inne i gemet har stenkoll på, men som ÖHT INTE NÄMNS i reglerna. Klubbens åsikt om detta verkar vara att "äh, man gör ju misstag som nybörjare och sen lär man sig vad som gäller. Annars får man väl gå en tävlingskurs först och få detaljerna förklarade för sig!".

Är det lika luddigt i andra sporter? Måste man gå en kurs och få muntliga instruktioner om vad som gäller på tävlingsplatsen, för att kunna förstå sig på reglerna?

Att hunden inte får korsa fårens väg hittar jag när jag läst i regelboken om hur den allmänna bedömningen går till(under Banregler). Däremot hittar jag inget om vilken sida hunden ska stå på vid hämtet, något jag tycker ska framgå tydligt av reglerna för just det momentet. Det står ju på vilket maxavstånd hunden får befinna sig, så om det är så noga vilken sida den ska vara på borde det ju också vara utskrivet.
 
Det du tar upp inom vallningen verkar ju inte vara disvalificerande fel, utan sådant som ger poängavdrag. Lite som dubbelkommandon inom lydnad eller att man tar i hunden i agility. Du inleder med att personen blivit "avplockad från banan" och jag är inte säker på att jag förstår vad det betyder. Är det inte enklare att berätta vilken tävlingsgren det handlar om, vilket fel som gjordes och exakt vad det ledde till?

I vallning kan tydligen ett ekipage avbrytas om de inte löser en uppgift. Det är dock inte samma sak som diskvalificering eftersom de får behålla poängen de tagit fram tills dess. Så det kan vara det som hänt också.

Det står i inlägget att det gäller vallning och att poängavdrag skedde vid hämtet för att hunden inte stod på den sida av föraren den skulle skickas åt. Läser man reglerna gäller samma sak oavsett vilken klass man tävlar i vallning för detta moment. Jag kan, precis som @Migo, inte hitta något i dessa om på vilken sida av föraren hunden ska befinna sig vid utgång för hämtet.
 
Hm. Jo. Jag tänker som dig. Men då är frågan, räknas alla de här fortfarande som ok? I diskussioner jag sett så verkade det vara osäkerhet kring det:
3_e74c12b7-54fa-4ad3-85a0-042a58cc21a5_800x.jpg
Jag tolkar dem som icke godkända. Neon är ju icke ok. Jag använder endast metall på tävling så är ganska obrydd.
 
Det du tar upp inom vallningen verkar ju inte vara disvalificerande fel, utan sådant som ger poängavdrag. Lite som dubbelkommandon inom lydnad eller att man tar i hunden i agility. Du inleder med att personen blivit "avplockad från banan" och jag är inte säker på att jag förstår vad det betyder. Är det inte enklare att berätta vilken tävlingsgren det handlar om, vilket fel som gjordes och exakt vad det ledde till?
Vallning, hunden placerades på förarens högra sida och skickades till vänster. Ekipaget fick inte gå färdigt sin VP-runda eftersom den missen kostade fler poäng än man har "råd" att förlora för att bli godkänd.
 
Att hunden inte får korsa fårens väg hittar jag när jag läst i regelboken om hur den allmänna bedömningen går till(under Banregler). Däremot hittar jag inget om vilken sida hunden ska stå på vid hämtet, något jag tycker ska framgå tydligt av reglerna för just det momentet. Det står ju på vilket maxavstånd hunden får befinna sig, så om det är så noga vilken sida den ska vara på borde det ju också vara utskrivet.
Exakt. För någon som inte är insatt så är det ju inte direkt intuitivt att "hunden får inte korsa fårens väg" också innebär att den ska stå på den sida den skickas åt (även om konsekvensen av att den står på fel sida blir att den korsar fårens väg).
 
Njae, det går verkligen inte argumentera för att det inte är en regel, däremot kan man ju fundera på vad de vinner på att inte skriva upp en så superbasal regel i regelboken.

Som jämförelse kan man titta regelboken för bruksprov. Där kan man läsa vad som gäller allmänt för ”Hunds framförande”, t ex att man får neddrag på betyget om man berömmer eller uppmuntrar hunden under momenten, att godis och leksak inte får användas eller ens synas under moment som genomförs på ställen andra ekipage också ska tävla på(t ex lydnadsplanen) och att sittande vid förarens vänstra sida räknas som utgångsposition. Under ”Bedömning allmänt” står bl a om när domare har rätt att avbryta ett moment och om kommandon.

Och så här beskrivs ett par av momenten:
1651680735800.png
 
Njae, det går verkligen inte argumentera för att det inte är en regel, däremot kan man ju fundera på vad de vinner på att inte skriva upp en så superbasal regel i regelboken.
Det känns ju som att det går att förtydliga ganska mycket i regelboken gällande det. Finns det planer på regelrevidering eller liknande inom snar framtid? Om jag känns ju den punkten viktigt att ta upp.
 
Vad är det du tänker att att hunden ska bli diskad för pga handlern? Jag har sysslat med utställning i snart 40 år, som utställare, men även som ringsekreterare (i drygt 30 år) och som inofficiell domare (sedan 90-talet). Jag har aldrig någonsin hört talas om att en hund har blivit diskad pga oskrivna regler som brutits av en oerfaren handler (eller av erfaren handler heller). En allt för pratglad uppvisare som gärna berättar allt om hunden för domaren (finns både bland nybörjare och erfarna utställare) blir möjligen tillrättavisad av domaren, men inte blir hunden diskad pga detta. Hundar blir vanligen inte ens diskade för att riktiga regler bryts, t ex dubbelhandling. Däremot så blir hundar diskade för att de har en oacceptabel mentalitet (aggressiv eller livrädd med flyktbeteende), osundhet, icke rastypisk, diskvalificerande fel enligt rasstandard. De blir inte diskade för att handlern inte vet hur denne ska visa upp hunden.

Det jag blir nyfiken på i huvudinlägget är om det ens handlar om diskvalificering, för i så fall måste det finnas mer än oskrivna regler som brutits, annars är det ju bara att man överklagar beslutet och får resultatet struket. Det bästa vore ju om man fick veta exakt vad det handlar om, för annars kan vi bara spekulera.
Nej, det är just det jag menar. Att reglerna inte är oskrivna. En hund kan inte få disqualified men domaren kan avbryta bedömningen och tilldela cannot be judged om utställaren försöker påverka bedömningen genom att inleda ett samtal med domaren eller pga dubbelhandling där en tillsägelse inte efterlevs. Detta blir ju i princip att du blir "diskad" i bemärkelsen får inte fortsätta tävla och det är rena handlerfel. Men reglerna är just inte oskrivna utan skrivna. Som ny handler behöver du inte gå en kurs för att förstå detta, utan det räcker att läsa i regelverket.
 
Det du tar upp inom vallningen verkar ju inte vara disvalificerande fel, utan sådant som ger poängavdrag. Lite som dubbelkommandon inom lydnad eller att man tar i hunden i agility. Du inleder med att personen blivit "avplockad från banan" och jag är inte säker på att jag förstår vad det betyder. Är det inte enklare att berätta vilken tävlingsgren det handlar om, vilket fel som gjordes och exakt vad det ledde till?
Tar du i hunden i agility är det automatiskt disk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp