Diabetikern

Trådstartare
Jag är helt förkrossad i tisdags fick jag ta bort min gamla älskade vän akut. Min dvärgschnauzertik som varit med mig i 14 år. Jag saknar henne så det gör ont i kroppen.

Funderingar går nu mot en ny hund. Jag saknar sällskapet. Mitt arbete gör at jag kan ha med mig hunden och jag har bra hjälp med om man vill åka bort.

Jag vill ha en liten mot mellanstor hund. Inte mycket pälsvård. Dvärgschnauzern trimmade jag själv (klippte ned)
Jag är inte utställningsintresserad.

Jag har ett ganska aktivt liv med hästar och hunden kommer kunna vara med överallt, även på jobbet. Jobbar som säljare så en del bilåkande blir det men också mycket på kontoret.

Lättlärd, vardagslydnad, träning kommer gå på valpkurs och eventuellt någon agility som jag gjorde med dvärgschnauzern men inget vi kommer tävla eller vara aktiva med.

Jag önskar en hund som vill vara med och är uppmärksam. Min mor har 2 basenjisar som kan vara ganska tuffa men den rasen vill jag inte ha då de är väldigt svåra att träna och otroligt självständiga. Min mor har tagit över min basenjitik när hon skaffade en egen och min basenjitik har fått pension ute i skogarna hos min mor. Basenjitiken följer gärna med om vi ska åka men hon är så nöjd med att bara få vara, inte gå i koppel utan kunna röra sig fritt in och ut. Känns inte rätt att dela på de hundarna igen bara för att jag känner mig ensam. Det är inte rätt

Vi har inga småbarn i hushållet men 2 tonåringar annars är det lugnt i hemmet.

Tips på en hundras som ni tror kan passa?

Jag kommer inte skaffa någon ny förens absolut tidigast i höst.
 
Beklagar förlusten :( :heart

Kromfohrländer är en ras som jag ofta tycker kommer upp i liknande rastrådar. Har ingen personlig erfarenhet men de har väldigt gott rykte. Papillon kanske kan vara något om du inte tycker den är för liten.
 
Jag är helt förkrossad i tisdags fick jag ta bort min gamla älskade vän akut. Min dvärgschnauzertik som varit med mig i 14 år. Jag saknar henne så det gör ont i kroppen.

Funderingar går nu mot en ny hund. Jag saknar sällskapet. Mitt arbete gör at jag kan ha med mig hunden och jag har bra hjälp med om man vill åka bort.

Jag vill ha en liten mot mellanstor hund. Inte mycket pälsvård. Dvärgschnauzern trimmade jag själv (klippte ned)
Jag är inte utställningsintresserad.

Jag har ett ganska aktivt liv med hästar och hunden kommer kunna vara med överallt, även på jobbet. Jobbar som säljare så en del bilåkande blir det men också mycket på kontoret.

Lättlärd, vardagslydnad, träning kommer gå på valpkurs och eventuellt någon agility som jag gjorde med dvärgschnauzern men inget vi kommer tävla eller vara aktiva med.

Jag önskar en hund som vill vara med och är uppmärksam. Min mor har 2 basenjisar som kan vara ganska tuffa men den rasen vill jag inte ha då de är väldigt svåra att träna och otroligt självständiga. Min mor har tagit över min basenjitik när hon skaffade en egen och min basenjitik har fått pension ute i skogarna hos min mor. Basenjitiken följer gärna med om vi ska åka men hon är så nöjd med att bara få vara, inte gå i koppel utan kunna röra sig fritt in och ut. Känns inte rätt att dela på de hundarna igen bara för att jag känner mig ensam. Det är inte rätt

Vi har inga småbarn i hushållet men 2 tonåringar annars är det lugnt i hemmet.

Tips på en hundras som ni tror kan passa?

Jag kommer inte skaffa någon ny förens absolut tidigast i höst.

Jag beklagar sorgen.
Är en ny dvärgschnauzer ett alternativ?
Annars kan kanske dansk-svensk gårdshund vara något?
 
Jag är helt förkrossad i tisdags fick jag ta bort min gamla älskade vän akut. Min dvärgschnauzertik som varit med mig i 14 år. Jag saknar henne så det gör ont i kroppen.

Funderingar går nu mot en ny hund. Jag saknar sällskapet. Mitt arbete gör at jag kan ha med mig hunden och jag har bra hjälp med om man vill åka bort.

Jag vill ha en liten mot mellanstor hund. Inte mycket pälsvård. Dvärgschnauzern trimmade jag själv (klippte ned)
Jag är inte utställningsintresserad.

Jag har ett ganska aktivt liv med hästar och hunden kommer kunna vara med överallt, även på jobbet. Jobbar som säljare så en del bilåkande blir det men också mycket på kontoret.

Lättlärd, vardagslydnad, träning kommer gå på valpkurs och eventuellt någon agility som jag gjorde med dvärgschnauzern men inget vi kommer tävla eller vara aktiva med.

Jag önskar en hund som vill vara med och är uppmärksam. Min mor har 2 basenjisar som kan vara ganska tuffa men den rasen vill jag inte ha då de är väldigt svåra att träna och otroligt självständiga. Min mor har tagit över min basenjitik när hon skaffade en egen och min basenjitik har fått pension ute i skogarna hos min mor. Basenjitiken följer gärna med om vi ska åka men hon är så nöjd med att bara få vara, inte gå i koppel utan kunna röra sig fritt in och ut. Känns inte rätt att dela på de hundarna igen bara för att jag känner mig ensam. Det är inte rätt

Vi har inga småbarn i hushållet men 2 tonåringar annars är det lugnt i hemmet.

Tips på en hundras som ni tror kan passa?

Jag kommer inte skaffa någon ny förens absolut tidigast i höst.

Beklagar!
Varför vill du inte ha en till Dvärgschnauzer? En från lite lagom aktiva linjer skulle väl passa alleldes utmärkt.
 
Känns som om jag hade tur med min dvärgschnauzer men hon var på gränsen till lite för liten.
@Malibu_Stacy @Blueberry

Dansk-svensk gårdshund har jag alltid gillat och vad jag förstått inte riktigt lika aktiva som en jack russel.

Funderar lite på en mellanschnauzer. Tycker det är trevligt at kunna ha med sig hunden på en lättare ridtur. Då vill jag inte ha för litet.

@GardenAngel Tack ska kika lite på vad det är för någon ras. Aldrig hört talas om
 
Beklagar förlusten! Extra tufft när det händer akut.

Jag rekommenderar gärna Dansksvensk gårdshund, har ju rasen själv och tycker den passar bra in på beskrivningen av vad du söker. En lagom aktiv och trevlig liten hund, och det stämmer att det inte är så "på" som en Jack Russel.
 
Känns som om jag hade tur med min dvärgschnauzer men hon var på gränsen till lite för liten.
@Malibu_Stacy @Blueberry

Dansk-svensk gårdshund har jag alltid gillat och vad jag förstått inte riktigt lika aktiva som en jack russel.

Funderar lite på en mellanschnauzer. Tycker det är trevligt at kunna ha med sig hunden på en lättare ridtur. Då vill jag inte ha för litet.

@GardenAngel Tack ska kika lite på vad det är för någon ras. Aldrig hört talas om

Det fetade. Om valet av större hund är baserat på att hunden ska orka lättare ridturer så orkar även små hundar det. De orkar även tuffare ridturer. Det enda jag tänker att man får hålla lite mer koll på är ju såklart högt tempo längre sträckor.

Så om du väljer bort dv. schnauzer pga det så kan du tänka annorlunda :)
 
Känns som om jag hade tur med min dvärgschnauzer men hon var på gränsen till lite för liten.
@Malibu_Stacy @Blueberry

Dansk-svensk gårdshund har jag alltid gillat och vad jag förstått inte riktigt lika aktiva som en jack russel.

Funderar lite på en mellanschnauzer. Tycker det är trevligt at kunna ha med sig hunden på en lättare ridtur. Då vill jag inte ha för litet.

@GardenAngel Tack ska kika lite på vad det är för någon ras. Aldrig hört talas om

En Schnauzer är tyvärr inte en större variant av en Dvärgschnauzer. De kräver mer, är mer envisa, kan vara tjockskalliga och skarpa och en hel del har mycket jakt i sig vilket kan göra det problematiskt att ha med på ridtur.
Det ska man vara medveten om. Det är svårt att hitta ett bra exemplar. Jag önskar att det vore annorlunda för annars hade jag absolut velat ha en också.

För att komma med andra tips: Soft wheaten eller kerry blue? Om du gillar terrierstuket.
 
Tibetansk terrier, som inte är någon terrier trots att den har det namnet.
Om du vill ha päls, men ändå lättskött, är spetspälsar väldigt enkla. Finsk lapphund?
 
Det fetade. Om valet av större hund är baserat på att hunden ska orka lättare ridturer så orkar även små hundar det. De orkar även tuffare ridturer. Det enda jag tänker att man får hålla lite mer koll på är ju såklart högt tempo längre sträckor.

Så om du väljer bort dv. schnauzer pga det så kan du tänka annorlunda :)
Håller helt med , det betor inte på storlek utan på kroppsform.
Mina papillon följer med på långa ridturer. Även långa sträckor trav och galopp , inga problem.
De orkar exakt lika mycket som mina stora hundar.
 
Du verkar vilja ha något mjukt,enkelt och lättlfostrat.
Skulle faktiskt kolla på jag sånna raser då, vall och spaniel och retriver och sällskapshundar.
Sheltie, shapendoes, golden,labrador ,engelsk springer spaniel, Cocker spaniel,de lite mer långbenta sällskapshundar som löwchen ,papillon ,pudel osv.
 
Du verkar vilja ha något mjukt,enkelt och lättlfostrat.
Skulle faktiskt kolla på jag sånna raser då, vall och spaniel och retriver och sällskapshundar.
Sheltie, shapendoes, golden,labrador ,engelsk springer spaniel, Cocker spaniel,de lite mer långbenta sällskapshundar som löwchen ,papillon ,pudel osv.
Långbent pappis?
 
Du verkar vilja ha något mjukt,enkelt och lättlfostrat.
Skulle faktiskt kolla på jag sånna raser då, vall och spaniel och retriver och sällskapshundar.
Sheltie, shapendoes, golden,labrador ,engelsk springer spaniel, Cocker spaniel,de lite mer långbenta sällskapshundar som löwchen ,papillon ,pudel osv.

Vet inte om de måste vara långbenta heller. Finns ju både lancashire heeler, corgi och västgöta som är kortbenta och som lätt hade orkat ridturer.

Ärligt talat tänker jag att alla friska hundar orkar 1-2 h normal ridtur i varierat tempo utan några som helst problem.

Så det är nog lättare att bara kolla bland de raser man trivs med i övriga egenskaper och ev övriga aktiviter man då vill göra med hunden.
 
Vet inte om de måste vara långbenta heller. Finns ju både lancashire heeler, corgi och västgöta som är kortbenta och som lätt hade orkat ridturer.

Ärligt talat tänker jag att alla friska hundar orkar 1-2 h normal ridtur i varierat tempo utan några som helst problem.

Så det är nog lättare att bara kolla bland de raser man trivs med i övriga egenskaper och ev övriga aktiviter man då vill göra med hunden.
Sant , de raserna tänkte jag inte på men der stämmer ju, har ridit med en liten podengo som också hängde på med sina korta ben.
Jag tänker mer Shih tzu,mops, bulldoggar sånna tunga småhundar är väl dom ända som kanske inte skulle orka tempot.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 049
Senast: nilie
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: Happimess
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 687
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp