Hundträning

Xomymy

Trådstartare
Allmänna frågor om hundträning
* Vad räknas som hundträning, enligt er?
* När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig från en vardagssituationer som ni anser inte gills som träning?
* Är passivitet träning? Är det utmattande för hunden att tränas på att vara passiv?
* Är det stressande för hunden att delta i aktiviteter som höjer pulsen mer än ett visst antal gånger i veckan, exempelvis bollkast?

Frågor om synen på hundträning
* Hur ser ni på hundträning här?
* Är det nödvändigt enligt er att använda bestraffning?
* Vad är acceptabel bestraffning och när går det för långt enligt er?
* Anser ni att tuffare hundar dvs hundar som brukshundar behöver hårdare disciplin?

Personliga frågor om er individuella träning
*
Hur ser erat träningschema ut?
* Vad motiverar er hund?
* Vad är era mål med träningen?
* Om ni blir riktigt sjuka en vecka, klättrar era hundar på väggen om de inte får arbeta?
* Vad är utmattande träning för era hundar?
* Hur får ni era hundar att varva ner?
* Om era hundar är lättsressade/stissiga: hur balanserar ni träningen så att det inte blir överstimulans men samtidigt utmanande nog för hunden att bli trött?

Personlig fråga till alla med psykisk ohälsa: Hur fixar ni hundträningen? Vad gör ni när ni har hög ångest, hur kommer ni över det utan att hunden blir påverkad?
 
Senast ändrad:
Allmänna frågor om hundträning
* Vad räknas som hundträning, enligt er?
* När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig från en vardagssituationer som ni anser inte gills som träning?
* Är passivitet träning? Är det utmattande för hunden att tränas på att vara passiv?
* Är det stressande för hunden att delta i aktiviteter som höjer pulsen mer än ett visst antal gånger i veckan, exempelvis bollkast?

Frågor om synen på hundträning
* Hur ser ni på hundträning här?
* Är det nödvändigt enligt er att använda bestraffning?
* Vad är acceptabel bestraffning och när går det för långt enligt er?
* Anser ni att tuffare hundar dvs hundar som brukshundar behöver hårdare disciplin?

Personliga frågor om er individuella träning
*
Hur ser erat träningschema ut?
* Vad motiverar er hund?
* Vad är era mål med träningen?
* Om ni blir riktigt sjuka en vecka, klättrar era hundar på väggen om de inte får arbeta?
* Vad är utmattande träning för era hundar?
* Hur får ni era hundar att varva ner?
* Om era hundar är lättsressade/stissiga: hur balanserar ni träningen så att det inte blir överstimulans men samtidigt utmanande nog för hunden att bli trött?

Personlig fråga till alla med psykisk ohälsa: Hur fixar ni hundträningen? Vad gör ni när ni har hög ångest, hur kommer ni över det utan att hunden blir påverkad?
Hm. Allting med "hundträning" beror på om man räknar in vardagsträning eller bara riktad, mental träning i syfte att trötta ut hunden/lära den något nytt trick eller så. Tex så tränar vi ju någonting även när vi kommer in från en promenad, även om det bara är hantering (torka tassar) eller att vänta på att få ett ok att springa in i lägenheten. Det är dock inget jag räknar in som träning om någon pratar om att en hund behöver mental träning för att vara nöjd och glad i vardagen. Till det räknar jag in tex trickträning, lydnadsträning (tävlingsgrenen lydnad alltså), bruksgrenarna, vallning m.m.

För att det ska bli just "mental träning" och inte bara vardagslydnad så tänker jag att målet är att hunden lär sig något nytt. Man har tänkt ut något som hunden ska lära sig, lägger tid och fokus på att lära hunden den specifika saken och hunden får anstränga sig mentalt en stund och trötta ut hjärnan lite för att lära sig det nya. Att träna "sitt och ligg" hemma i vardagsrummet kan vara mental träning, men när hunden redan kan det så slutar det vara mental träning, om man inte höjer svårighetsgraden.

Passivitetsträning däremot slänger jag mer in i kategorin vardagsträning. Det går inte att säga "nu har vi passivitetstränat en kvart, nu har hunden fått sin mentala träning för idag". Och när det gäller bollkastning och liknande så beror det så väldigt mycket på hunden i fråga, och hur vardagen ser ut i övrigt. Vissa hundar kan man kasta boll till flera gånger i veckan utan problem, andra bör i princip aldrig göra det.

När det gäller bestraffning så ser jag det som att det är värdelöst ur inlärningssynpunkt. Har man en enkel, förarvek hund så kan det förvisso ge resultat, har man inte det så kan det slå fel istället. Hunden kan antingen bli aggressiv eller så struntar den fullständigt i allt du säger för den vet att du inte är rolig. Jag försöker alltid göra det lätt för mina hundar att göra rätt, och belönar de beteenden jag vill se mer av. Det blir roligast för oss alla på det sättet. Däremot, om de skulle få för sig att kasta sig ut framför en bil för att jaga en hare på andra sidan gatan, då skulle jag självklart rycka till och troligen även vråla på dem att de ska lägga av. Sedan skulle vi med trevligare metoder träna på att inte ens i början kasta sig efter haren.

Och absolut att tex brukshundar behöver mer "disciplin" än vissa andra hundar. Det gör inte så mycket om tex en liten bichon drar i kopplet, men om en rejäl brukshund gör detsamma så kan ägaren i värsta fall bli omkulldragen och allt blir kaotiskt. Brukshundarna kan också vara mer påhittiga och testa mer nya saker som märks mer och inte alltid är så roliga jämfört med när en "mildare" hund testar hur världen fungerar. Sedan behöver de ju mer mental träning än en sällskapshund för att vara nöjda och glada, men det ser jag som en annan sak.

Jag har inget träningsschema för mina hundar, vi tränar då och då när det känns lockande. Däremot går vi dagliga långpromenader (minst 1 1/2 timme sammanhängande promenad/dag). Jag har medvetet valt hundar som har större behov av fysisk motion än mental träning, så de älskar mitt liv. Andra hundar hade blivit uttråkade/rastlösa. Mina hundar vill jaga och de vill röra på sig. Som belöning är jaktlekar populärt. Äldsta tiken är också galen i att äta och mycket lättmotiverad med godis. Innan jag börjar någon egentlig träning med mina hundar så jobbar jag mycket på att hitta så många olika belöningsformer som möjligt. Målet är lite oklart. Främst att ha kul ihop, men så gillar jag att tävla också så vi siktar lite halvhjärtat på det också.

En perfekt dag för mina hundar är att få frukost, vila någon timme, gå långpromenad och då passera ett ställe där de får springa och leka och jaga varandra, sedan går vi hem och sover i soffan. Kanske tränar vi lite trick fram mot kvällen. Inte speciellt krävande för mig som matte. Jag kan absolut(!) låta bli att träna lydnad eller liknande i veckor utan att mina hundar blir rastlösa för det. Däremot märker jag efter några få dagar med vila att de blir stökigare i koppel, vill springa osv. Som tur är har vi rastgårdar nära, så om jag är sjuk så kan jag oftast hasa mig iväg till närmsta rastgård, sitta på en bänk där i 20-30 minuter, hasa mig hem igen och sedan är hundarna nöjda. Jag har varit noga med att välja mentalt stabila hundar som passar min typ av hundliv, så de har inga som helst problem att varva ner. Rasen är också känd för att vara antingen sovandes i soffa eller full fart ute :p Jag har inga problem med stress hos dem.

Och när det gäller egen ångest: Sen jag skaffade hund och la fokus på att de skulle må så bra som möjligt (dvs, jag såg till att vi faktiskt tog oss ut på dagliga promenader oavsett hur jag mådde) så har jag börjat må sjutusen gånger bättre. Jag skulle inte klara mig utan dem. De får mig att må bättre och varje minut jag spenderar med dem är fantastisk, även om jag såklart inte alltid mår fantastiskt.
 
Tack för svar! 🙂 Alltid intressant att höra hur andra tänker/resonerar och aktiverar sina hundar.
 
Allmänna frågor om hundträning
* Vad räknas som hundträning, enligt er?
Egentligen allt man gör med hunden. Den observerar ju och lär sig av oss oavsett om det är avsiktligt eller inte.
* När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig från en vardagssituationer som ni anser inte gills som träning?
Jag gör inte riktigt den skillnaden. Träning kan vara 5 minuter av en 2-timmarspromenad eller ett dedikerat träningspass, jag gör olika.
* Är passivitet träning? Är det utmattande för hunden att tränas på att vara passiv?
Många hundar behöver ju träna på passivitet. Min hund tycker det är svårt, så även om jag kanske inte skulle kalla det utmattande så blir han mentalt trött av det.
* Är det stressande för hunden att delta i aktiviteter som höjer pulsen mer än ett visst antal gånger i veckan, exempelvis bollkast?
Det anser inte jag, har aldrig med någon hund känt att jag behöver begränsa den sortens aktiviteter. Vi gör det som är roligt!
Frågor om synen på hundträning
* Hur ser ni på hundträning här?
* Är det nödvändigt enligt er att använda bestraffning?
Nej.
* Vad är acceptabel bestraffning och när går det för långt enligt er?
Man får såklart inte skada hunden eller göra den rädd.
* Anser ni att tuffare hundar dvs hundar som brukshundar behöver hårdare disciplin?
Nej. Det är inte heller säkert att en brukshund är ”tuffare” än andra hundar. Det de ofta behöver mer av är träning, eftersom de är avlade för att arbeta.
Personliga frågor om er individuella träning
*
Hur ser erat träningschema ut?
Har inget strukturerat schema
* Vad motiverar er hund?
Det mesta - bollar, andra leksaker, mat, människor….
* Vad är era mål med träningen?
Vardagslydig, nöjd och glad hund som är lätt att ha med sig på olika platser och aktiviteter.
* Om ni blir riktigt sjuka en vecka, klättrar era hundar på väggen om de inte får arbeta?
Nej, är jag lugn och stilla inomhus så är han det också. Och jag kan släppa ut honom lös på gården och själv stå på trappan, så han kan ”rasta sig själv” om nödvändigt.
* Vad är utmattande träning för era hundar?
Extra jobbigt är att hålla fokus in”störiga” miljöer med mycket folk, bilar och andra hundar. Fysiskt blir han ju trött av en rejäl skogsrunda.
* Hur får ni era hundar att varva ner?
Han varvar ner när jag är passiv, han är inte särskilt stressig av sig.
* Om era hundar är lättsressade/stissiga: hur balanserar ni träningen så att det inte blir överstimulans men samtidigt utmanande nog för hunden att bli trött?
Inga stressproblem, han blir lugn av att hålla fokus lite längre stund i träningen.
Personlig fråga till alla med psykisk ohälsa: Hur fixar ni hundträningen? Vad gör ni när ni har hög ångest, hur kommer ni över det utan att hunden blir påverkad?
 
Jösses, vilka frågor. Hur långt är ett snöre? O_o Det beror ju mycket på vad man har för hund, hur man ser sitt hundliv och vad man har för mål med sitt hundägande. En del av dina frågor finns det redan vetenskapliga svar på, t ex bollkastning. Det vet vi kan vara mycket stressande för vissa hundar, och därför olämpligt som "aktivering" i någon form. Det ökar även risken för skador.

Allmänna frågor om hundträning
* Vad räknas som hundträning, enligt er?
* När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig från en vardagssituationer som ni anser inte gills som träning?
* Är passivitet träning? Är det utmattande för hunden att tränas på att vara passiv?
* Är det stressande för hunden att delta i aktiviteter som höjer pulsen mer än ett visst antal gånger i veckan, exempelvis bollkast?

Hundträning för mig är strukturerad träning där jag har ett visst mål med träningen. Alltifrån att kunna gå fint vid sidan vid möte, till specifika moment inom någon tävlingsgren. Med andra ord är hundträning väldigt brett, och mycket beroende på vad jag har för hund och vad denne behöver i form av aktivering, och vad mitt syfte med träningen är. Vet inte riktigt vad du menar med fråga två så skippar den.

Passivitet kan ju vara utmattande, så både ja och nej. Det krävs mer av min hund att lära sig vara passiv under ett vallningspass, än att lära sig att vara passiv hemma medan jag jobbar. Det ena är mer en träningssak än den andra, beror ju mycket på situation om det är utmattande eller ej.

Beror på aktivitet. Bollkastande kan övergå i mani och blir därför stressande. Att jag däremot t ex cyklar mina hundar som konditionsträning är inte något de blir stressade av, men det är ju fortfarande pulshöjande träning.

Frågor om synen på hundträning
* Hur ser ni på hundträning här?
* Är det nödvändigt enligt er att använda bestraffning?
* Vad är acceptabel bestraffning och när går det för långt enligt er?
* Anser ni att tuffare hundar dvs hundar som brukshundar behöver hårdare disciplin?

Skippar första frågan då jag inte riktigt förstår den. Men nej, det är inte nödvändigt att använda sig av bestraffning. Återigen - det finns redan en del vetenskapliga belägg som svarar på dina frågor. Att träna genom positiv förstärkning har visat sig vara mer effektivt inom hundträning. En "acceptabel bestraffning" (använder hellre ordet korrigering) för mig är när hunden visat att den tagit åt sig och kan fortsätta arbeta som vanligt. För långt går man om hunden tagit åt sig så pass att relationen tagit skada. Hur långt det är skiljer mycket från hund till hund. Brukshundar behöver inte nödvändigtvis mer disciplin, men som @Roheryn redan påpekat handlar det ju mer om att de (ofta) har ett större behov av strukturerad och utmanande träning.

Personliga frågor om er individuella träning
*
Hur ser erat träningschema ut?
* Vad motiverar er hund?
* Vad är era mål med träningen?
* Om ni blir riktigt sjuka en vecka, klättrar era hundar på väggen om de inte får arbeta?
* Vad är utmattande träning för era hundar?
* Hur får ni era hundar att varva ner?
* Om era hundar är lättsressade/stissiga: hur balanserar ni träningen så att det inte blir överstimulans men samtidigt utmanande nog för hunden att bli trött?

Beror på vad vi tränar och vad mitt mål är. Jag försöker lägga in två lydnadspass och två pass nosework i veckan just nu då det är de grenar vi siktar på tävlingsmässigt. Sommartid lägger vi till eller byter ut mot spår och uppletande. Ska även köra igång äldsta hunden i agility och siktar även på att starta någon tävling där också. Tävling är vårt primära mål inom lydnad, nosework och agility (just nu). Spår, uppletande, vallning och övrigt gör vi utan tävling som mål. Mina hundar blir motiverade av att få göra saker de tycker är roligt, är väl det enklaste svaret.

Är jag sjuk en vecka så kommer de klättra på väggarna tillslut, ja. Som tur är bor jag på gård och kan ändå ha dem mycket ute. Utmattande träning för mina hundar är all träning där de måste ha ett visst fokus. Nosträning är nästan alltid mer utmattande än lydnadsträning och fysisk träning (cyklar och kör balansboll regelbundet). Mina hundar varvar ner enkelt genom att vara välaktiverade och få ordentlig motion regelbundet. Man märker lätt när vi har slarvat med träningen. Jag undviker boll och andra leksaker på lättstressade hundar i träningen och belönar bara med godis då det fungerar lugnande. Sen är jag även uppmärksam på vad vi tränar, och hur länge, om jag har en hund som lätt går upp i varv. Träning där hunden får hålla fokus och aktivera nosen är förstås mindre stressande än t ex agility.

Personlig fråga till alla med psykisk ohälsa: Hur fixar ni hundträningen? Vad gör ni när ni har hög ångest, hur kommer ni över det utan att hunden blir påverkad?

Mår jag dåligt en dag eller två så skippar jag. Eller så ändrar jag vad jag tänkt att träna. Spår passar t ex bättre sådana dagar än ett lydnadspass där jag har betydligt mer inverkan på hunden. Hundarna ska inte bli påverkade av att jag har ångest, speciellt inte i någon träning.

Har du någon specifik tanke med dina frågor? Tänker att du ju säkert får väldigt olika svar och det är svårt att jämföra eftersom typ av hund också påverkar svaren.
 
Tack för intressanta svar 🙂

Har du någon specifik tanke med dina frågor? Tänker att du ju säkert får väldigt olika svar och det är svårt att jämföra eftersom typ av hund också påverkar svaren.
Jag är nyfiken på hur folket på detta forumet resonerar, jag har själv läst på om exempelvis att bestraffning bör ej användas alls. Men på ett annat forum ansåg någon att det var ytterst nödvändigt, särskilt för brukshundar enligt dem. Vill också veta lite i vilka banor som är rimligt att tänka i när jag sätter mål för mig själv och därför frågar jag andra 👍
 
Tack för intressanta svar 🙂


Jag är nyfiken på hur folket på detta forumet resonerar, jag har själv läst på om exempelvis att bestraffning bör ej användas alls. Men på ett annat forum ansåg någon att det var ytterst nödvändigt, särskilt för brukshundar ansåg dem. Vill också veta lite i vilka banor som är rimligt att tänka i när jag sätter mål för mig själv och därför frågar jag andra 👍

Dina mål beror ju också på vad det är för hund du har och vad den hunden behöver, så det kan ju bli vanskligt att jämföra svaren från någon som kanske har en helt annan hundtyp än du? :) Jag skulle gå kurs istället för att läsa på forum om jag var du.
 
Tack för intressanta svar 🙂


Jag är nyfiken på hur folket på detta forumet resonerar, jag har själv läst på om exempelvis att bestraffning bör ej användas alls. Men på ett annat forum ansåg någon att det var ytterst nödvändigt, särskilt för brukshundar enligt dem. Vill också veta lite i vilka banor som är rimligt att tänka i när jag sätter mål för mig själv och därför frågar jag andra 👍
Är inte bestraffning i termer fysiskt våld helt borta ur dagens träning? Fullständigt daterat?

Jag tror mer på positiv förstärkning. När jag lärde in inkallning var det klang, jubel och godis när han kom. Han blev bombsäker på inkallning - jag blev ju så glad.
Överlag fick han klang och jubel när han gjorde nåt jag ville

Såg du serien hundskolan på SVT?
Förutom att det ar väldigt basic övningar så gav det många tankeställare i hur folk levde med och behandlade sina hundar.
https://www.svtplay.se/hundskolan
 
Allmänna frågor om hundträning
* Vad räknas som hundträning, enligt er?
* När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig från en vardagssituationer som ni anser inte gills som träning?
* Är passivitet träning? Är det utmattande för hunden att tränas på att vara passiv?
* Är det stressande för hunden att delta i aktiviteter som höjer pulsen mer än ett visst antal gånger i veckan, exempelvis bollkast?
× Allt umgänge och samspel är träning, på någon nivå. Alla stunder där jag ger en enskild hund min odelade uppmärksamhet (eller avsiktligt ignorerar den under kontrollerade former) är hundträning.
× Pulshöjande aktivitet är jätteviktigt, men kastande av saker som stimulans/lek är absolut förbjudet här. Finns massor att läsa om hur det framkallar en väldigt negativ stress i hundarna. Många hundar blir dessutom maniska av det.

Frågor om synen på hundträning
* Hur ser ni på hundträning här?
* Är det nödvändigt enligt er att använda bestraffning?
* Vad är acceptabel bestraffning och när går det för långt enligt er?
* Anser ni att tuffare hundar dvs hundar som brukshundar behöver hårdare disciplin?
Om man definierar bestraffning som ett stimuli som avbryter ett beteende och gör det mindre sannolikt att beteendet uppstår igen, så använder jag det då och då. Tex när ungtiken lessnar på grannens rabiata mopsar som gör utfall vid vår tomt, och vill springa dit för att svara upp. Då använder jag mig av en stark bestämd röst och hennes namn för att nå igenom upphetsningen, och röstbelönar så fort hon avbryter och släpper fokuset på mopsarna.
Jag använder mig även av en felsignal "beteendet lönar sig inte, prova ett annat", för att minska frustrationsnivån i hundarna.
Jag anser att social press och markeringar av oönskade beteenden är en normal del av ett samliv med andra varelser, och använder det från dag ett med valpen. Nyckeln är att omedelbart ta loss pressen när man får svar - hunden ska ha total kontroll över när korrigeringen upphör. Jag korrigerar inte mina hundar fysiskt, alls. De ska aldrig någonsin känna oro för min beröring eller närhet!

Jag anser att korrigeringar går över gränsen när de används ostrukturerat, eftergiften inte kontrolleras av hunden/den inte förstår hur den ska svara, när de kommer "ur det blå" eller när de blir fysiska. En felaktig korrigering höjer stressnivån.

Jag tänker att högtempererade hundar mår bra av tydliga regler, inte alls samma sak som hårdare regler!
Personliga frågor om er individuella träning
*
Hur ser erat träningschema ut?
* Vad motiverar er hund?
* Vad är era mål med träningen?
* Om ni blir riktigt sjuka en vecka, klättrar era hundar på väggen om de inte får arbeta?
* Vad är utmattande träning för era hundar?
* Hur får ni era hundar att varva ner?
* Om era hundar är lättsressade/stissiga: hur balanserar ni träningen så att det inte blir överstimulans men samtidigt utmanande nog för hunden att bli trött?

Personlig fråga till alla med psykisk ohälsa: Hur fixar ni hundträningen? Vad gör ni när ni har hög ångest, hur kommer ni över det utan att hunden blir påverkad?
Jag tränar border collies för att arbeta med vallning. Det är inte riktigt jämförbart med "sportträning".

× Hundarna får bralla ur sig värsta explosiviteten lösa varje dag, i ungefär en timme. Vi går sällan regelrätta promenader. De två som är med i lagårn är med mig och jobbar 4-10 timmar per arbetsdag. De som är under utbildning får nånstans mellan 5-50 minuter hos fåren eller korna 3-7 dagar i veckan, beroende på mognad.

× Mina hundar är mycket motiverade av social förstärkning, tiken älskar mat och bäst av allt är att få kontrollera djur och hjälpa mig med arbetet.

× Målet för mig är en behaglig hund med stor självbehärskning som är trygg socialt och miljöstark. Den kopplar av när den inte jobbar och när den jobbar så är den respektfull och hjälpsam, inte där för att ha partaj med djur. Arbetsmässigt så ska hundarna vara så långt utbildade som deras egenskaper tillåter, med bibehållen god djurhantering. (Gott och väl motsvarande Open/Ik2- nivå på tävling).

× Unghundarna blir klart busigare med varandra om de vilar i flera dagar. Vi har i dagsläget tre hundar under 2 år. De gamla vilar när jag vilar.

× Vallning. En utbildad hund blir inte utmattad om det inte är hårt jobb i hög värme och många många timar i sträck. Unga hundar blir mentalt trötta väldigt snabbt om träningen läggs på rätt nivå. Jag har aldrig sett en bra BC tacka nej till fortsatt jobb om det erbjuds, ens när de är nära döden av värmeslag. Ingen annan träning tar ens i närheten så bra på dem.

× Etablera rutiner runt aktivitetsförväntan, lär dem vila när det finns en chans. Ge dem bra förutsättningar att koppla av tills rutinen sitter.

× Överstimulans handlar för mig om att man inte ser att hunden går upp i stress av aktiviteten.
 
× Allt umgänge och samspel är träning, på någon nivå. Alla stunder där jag ger en enskild hund min odelade uppmärksamhet (eller avsiktligt ignorerar den under kontrollerade former) är hundträning.
× Pulshöjande aktivitet är jätteviktigt, men kastande av saker som stimulans/lek är absolut förbjudet här. Finns massor att läsa om hur det framkallar en väldigt negativ stress i hundarna. Många hundar blir dessutom maniska av det.


Om man definierar bestraffning som ett stimuli som avbryter ett beteende och gör det mindre sannolikt att beteendet uppstår igen, så använder jag det då och då. Tex när ungtiken lessnar på grannens rabiata mopsar som gör utfall vid vår tomt, och vill springa dit för att svara upp. Då använder jag mig av en stark bestämd röst och hennes namn för att nå igenom upphetsningen, och röstbelönar så fort hon avbryter och släpper fokuset på mopsarna.
Jag använder mig även av en felsignal "beteendet lönar sig inte, prova ett annat", för att minska frustrationsnivån i hundarna.
Jag anser att social press och markeringar av oönskade beteenden är en normal del av ett samliv med andra varelser, och använder det från dag ett med valpen. Nyckeln är att omedelbart ta loss pressen när man får svar - hunden ska ha total kontroll över när korrigeringen upphör. Jag korrigerar inte mina hundar fysiskt, alls. De ska aldrig någonsin känna oro för min beröring eller närhet!

Jag anser att korrigeringar går över gränsen när de används ostrukturerat, eftergiften inte kontrolleras av hunden/den inte förstår hur den ska svara, när de kommer "ur det blå" eller när de blir fysiska. En felaktig korrigering höjer stressnivån.

Jag tänker att högtempererade hundar mår bra av tydliga regler, inte alls samma sak som hårdare regler!

Jag tränar border collies för att arbeta med vallning. Det är inte riktigt jämförbart med "sportträning".

× Hundarna får bralla ur sig värsta explosiviteten lösa varje dag, i ungefär en timme. Vi går sällan regelrätta promenader. De två som är med i lagårn är med mig och jobbar 4-10 timmar per arbetsdag. De som är under utbildning får nånstans mellan 5-50 minuter hos fåren eller korna 3-7 dagar i veckan, beroende på mognad.

× Mina hundar är mycket motiverade av social förstärkning, tiken älskar mat och bäst av allt är att få kontrollera djur och hjälpa mig med arbetet.

× Målet för mig är en behaglig hund med stor självbehärskning som är trygg socialt och miljöstark. Den kopplar av när den inte jobbar och när den jobbar så är den respektfull och hjälpsam, inte där för att ha partaj med djur. Arbetsmässigt så ska hundarna vara så långt utbildade som deras egenskaper tillåter, med bibehållen god djurhantering. (Gott och väl motsvarande Open/Ik2- nivå på tävling).

× Unghundarna blir klart busigare med varandra om de vilar i flera dagar. Vi har i dagsläget tre hundar under 2 år. De gamla vilar när jag vilar.

× Vallning. En utbildad hund blir inte utmattad om det inte är hårt jobb i hög värme och många många timar i sträck. Unga hundar blir mentalt trötta väldigt snabbt om träningen läggs på rätt nivå. Jag har aldrig sett en bra BC tacka nej till fortsatt jobb om det erbjuds, ens när de är nära döden av värmeslag. Ingen annan träning tar ens i närheten så bra på dem.

× Etablera rutiner runt aktivitetsförväntan, lär dem vila när det finns en chans. Ge dem bra förutsättningar att koppla av tills rutinen sitter.

× Överstimulans handlar för mig om att man inte ser att hunden går upp i stress av aktiviteten.
:bow:
 
Är inte bestraffning i termer fysiskt våld helt borta ur dagens träning? Fullständigt daterat?
Absolut inte. Jag har fått porta folk från mina träningar för att de spöar hundarna fullständigt.

Min erfarenhet är tyvärr att många som är högljudda med att de minsann bara tränar positivt också är de som ballar ur totalt när de väl korrigerar. Korrigering som kommer av frustration och i hög affekt blir snabbt misshandel. Detta då ekipage som är mycket aktiva inom andra hundsporter ffa.

Jag har lämnat en vallningskurs för en väldigt känd och etablerad tränare när denne tog med sig en kurshund in i garaget en stund, "för att lära den respektera press". 🤢

Svenska vallhundsklubbens rekommendation till instruktörer är att aldrig låta folk filma träningar, och helst inte ha unghundsträning där allmänheten kan se. "Det är lätt att de missförstår vad som händer"...
 
Svenska vallhundsklubbens rekommendation till instruktörer är att aldrig låta folk filma träningar, och helst inte ha unghundsträning där allmänheten kan se. "Det är lätt att de missförstår vad som händer"...

Har aldrig tolkat det som att det skulle handla om korrigeringar, utan om att det finns rörelser inom vissa djurrättsgrupper som ser vallning som i princip djurplågeri där man "stressar" får och använder videor/bilder från vallningsträningar som bevis. Det är i varje fall så man har pratat om det på de olika ställen jag tränat på.
 
Har aldrig tolkat det som att det skulle handla om korrigeringar, utan om att det finns rörelser inom vissa djurrättsgrupper som ser vallning som i princip djurplågeri där man "stressar" får och använder videor/bilder från vallningsträningar som bevis. Det är i varje fall så man har pratat om det på de olika ställen jag tränat på.
Fåren ska ju inte heller behandlas på sätt som stressar dem.

Diskussionerna som jag hörde när jag var instruktörselev handlade om både hundträningen och "djurrättsaktivister som letar material" om fårhanteringen.

Med tanke på hur kassa svak är på att efterleva sin egen djurskyddspolicy så förstår jag att de inte vill ha det filmat. Samma 6 får som går hela kursdagar, får som jagas så de lägger sig och spelar döda på ik 2-nivå (utan att domaren bryter), massa onödiga bett som släpps igenom på nöt (även på em på elmia).
 
Har aldrig tolkat det som att det skulle handla om korrigeringar, utan om att det finns rörelser inom vissa djurrättsgrupper som ser vallning som i princip djurplågeri där man "stressar" får och använder videor/bilder från vallningsträningar som bevis. Det är i varje fall så man har pratat om det på de olika ställen jag tränat på.

Sist jag tränade för (ny för mig) instruktör var det filmförbud och det nämndes uttryckligen att det är för att det kan se brutalt ut mot hundarna. Har dock hört angående djurrättsaktivister också vid andra kurser.

KL.
Hade man filmat när samma tränare berättade hur hen lär in inkallning på sina valpar hade nog både djurrättsaktivister och vanligt folk reagerat starkt, med all rätt. Jag tycker vallningen kan vara helt bedrövlig. Har väldigt bra erfarenheter av tränare också såklart, men många tillfällen där det vänder sig i magen på mig när jag tänker på det.
 
Fåren ska ju inte heller behandlas på sätt som stressar dem.

Diskussionerna som jag hörde när jag var instruktörselev handlade om både hundträningen och "djurrättsaktivister som letar material" om fårhanteringen.

Med tanke på hur kassa svak är på att efterleva sin egen djurskyddspolicy så förstår jag att de inte vill ha det filmat. Samma 6 får som går hela kursdagar, får som jagas så de lägger sig och spelar döda på ik 2-nivå (utan att domaren bryter), massa onödiga bett som släpps igenom på nöt (även på em på elmia).

Har aldrig tränat för instruktörer inom SvaK, men har förståelse för att man inte delar ögonblicksbilder som inte "ser bra ut", likaså videor med t ex unga och orutinerade hundar. Liksom, givetvis ska fåren inte stressas. Det är ju prio 1. Men vi vet ju att det ibland kommer en studsig unghund, eller någon helt grön, som även om den går i lina kan få fåren att gå i spring om så bara några steg. Eller får som vänder sig mot hunden och behöver en "åthutning". Det finns ju flera, helt normala, situationer som ändå kan användas och missbrukas.
 
Sist jag tränade för (ny för mig) instruktör var det filmförbud och det nämndes uttryckligen att det är för att det kan se brutalt ut mot hundarna. Har dock hört angående djurrättsaktivister också vid andra kurser.

Gudars. Jag tränar på mycket få ställen (har kroppsvallare) och de instruktörer jag tränat för (4-5 st) har aldrig använt det som argument. Det har alltid handlat om djurhanteringen och att bilder/videor missbrukas för att få vallning förbjudet för att det är synd om djuren som vallas/föses.
 
Jag tycker det varierar väldigt mycket bland vallhundsfolk.
Har personligen sett väldigt få fall med kraftig fysisk korrigering av hundar men däremot så vet jag inte om extrem psykisk press (som jag upplever som vanligare och mer accepterat) är så mycket bättre 😒. Hjälper inte att man inte fysiskt slår hunden om hunden pressas/hotas i den grad att den ex inte vågar röra sig från ett hörn resten av träningen 🤷‍♀️

Med det sagt så använder jag både fysisk och mental korrigering på mina hundar. Men det måste ju vara rimlig nivå liksom och anpassat, jag vill ex inte ha en hund som är låg pga korrigering. Dock så har jag ingen perfekt disciplin på hundarna (till skillnad mot många jag vet som är stenhårda med korrigeringar och hundarna gör inte mycket utan lov), brukar säga att hunden är levnadsglad 😇🤣

Inte varit foto/filmförbud på någon kurs/tävling jag varit på. Bara sagt att man ska tänka på hur man lägger ut bilder/film när man ex har en käpp/pinne/ridspö som förlängd arm/förstärkning eftersom det kan misstolkas som att man slår på hunden/djuren.

Sist jag tränade för (ny för mig) instruktör var det filmförbud och det nämndes uttryckligen att det är för att det kan se brutalt ut mot hundarna. Har dock hört angående djurrättsaktivister också vid andra kurser.

KL.
Hade man filmat när samma tränare berättade hur hen lär in inkallning på sina valpar hade nog både djurrättsaktivister och vanligt folk reagerat starkt, med all rätt. Jag tycker vallningen kan vara helt bedrövlig. Har väldigt bra erfarenheter av tränare också såklart, men många tillfällen där det vänder sig i magen på mig när jag tänker på det.
 
@Migo Just det här med djurhanteringen har jag och min syster pratat mycket om, hon är extremt rädd om sina får (och jag med) och vi har förståelse för att alla inte är så nojiga som vi är då vi vet att vi är lite hypokondriker överlag vad det gäller våra djur 😅. Även om man de facto behandlar sina får okej så känns det ofta som att det pratas lite om deras välbefinnande, de ses som objekt.
Vi är himla tacksamma att vi började valla hos en instruktör som hade absolut nolltolerans för dumheter både hos förare som hund och som präntat i en att fåren är prio ett och ska behandlas väl. Hon är väldigt rädd om sina får och bytte ut grupperna man tränade på när man körde heldagar och vi är som sagt väldigt glada att ha börjat valla hos henne som är rädd om sina får då vi både hört talas om och sett mindre bra djurhantering.
 
Sist jag tränade för (ny för mig) instruktör var det filmförbud och det nämndes uttryckligen att det är för att det kan se brutalt ut mot hundarna. Har dock hört angående djurrättsaktivister också vid andra kurser.

KL.
Hade man filmat när samma tränare berättade hur hen lär in inkallning på sina valpar hade nog både djurrättsaktivister och vanligt folk reagerat starkt, med all rätt. Jag tycker vallningen kan vara helt bedrövlig. Har väldigt bra erfarenheter av tränare också såklart, men många tillfällen där det vänder sig i magen på mig när jag tänker på det.
Har också upplevt filmförbud. Och då förekom också både stackel och el 😡
 
Har aldrig tränat för instruktörer inom SvaK, men har förståelse för att man inte delar ögonblicksbilder som inte "ser bra ut", likaså videor med t ex unga och orutinerade hundar. Liksom, givetvis ska fåren inte stressas. Det är ju prio 1. Men vi vet ju att det ibland kommer en studsig unghund, eller någon helt grön, som även om den går i lina kan få fåren att gå i spring om så bara några steg. Eller får som vänder sig mot hunden och behöver en "åthutning". Det finns ju flera, helt normala, situationer som ändå kan användas och missbrukas.
Nu är vi en bit off topic, men får som vänder sig om på träning är inte välbehandlade. Flyktdjur slåss inte om de är trygga och ges möjlighet att gå undan pressen.

God djurhantering är väldigt mycket fårpsykologi, och det missas tyvärr att pratas om i de flesta träningssituationer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp