Hundträning

Om jag omformulerar mig: inspiration på vilka mål man kan sätta*

Jag känner mig ofta så tom i huvudet när jag försöker ta tag i hundträning så att läsa hur andra tänker/resonerar och sätter mål kan ge mig lite ideer

Ah, jag kanske inte riktigt förstod frågan om mål. Hur tänker du kring det? Menar du mål som i att "idag ska jag spåra 300 meter med hunden"/"i slutet av april ska vi anmäla oss till doftprov"/"jag ska bygga bakdelsmuskler på hunden"? Eller bara att hunden typ ska bli trött?
 
Om jag omformulerar mig: inspiration på vilka mål man kan sätta*

Jag känner mig ofta så tom i huvudet när jag försöker ta tag i hundträning så att läsa hur andra tänker/resonerar och sätter mål kan ge mig lite ideer
Man brukar säga "action before motivation", svårt men sant, oftast behöver man bara börja och så kommer motivationen efterhand.
Kolla runt på olika sporter på YT och se om det är något som lockar mer än något annat? Jag följer några på insta som får mig att känna "dit vill jag" och det gör mig pepp till att fortsätta träna.
Sen är enklast att se 'vart vill jag' - 'var är jag' och skriv upp vilka steg som behövs däremellan och delmål.
 
Absolut inte. Jag har fått porta folk från mina träningar för att de spöar hundarna fullständigt.

Min erfarenhet är tyvärr att många som är högljudda med att de minsann bara tränar positivt också är de som ballar ur totalt när de väl korrigerar. Korrigering som kommer av frustration och i hög affekt blir snabbt misshandel. Detta då ekipage som är mycket aktiva inom andra hundsporter ffa.

Jag har lämnat en vallningskurs för en väldigt känd och etablerad tränare när denne tog med sig en kurshund in i garaget en stund, "för att lära den respektera press". 🤢

Svenska vallhundsklubbens rekommendation till instruktörer är att aldrig låta folk filma träningar, och helst inte ha unghundsträning där allmänheten kan se. "Det är lätt att de missförstår vad som händer"...
Med tanke på hystering som råder inom hundvärlden och djurrättsorganisationer så kan jag förstå policyn. Samma gäller skyddsarbetet. Vissa moment i utbildningen gör man inte offentligt, även om man håller sig inom dressyrpolicys och regelverk. Det kan alldeles för lätt misstolkas och kan se illa ut, om man inte vet vad som pågår.
 
Jadiza, vad är de för moment du tänker på som man inte gör offentligt? Jag tänker att man får väl utgå utifrån hunden vad gäller korrigeringar och vad som faktiskt fungerar, inte någon "ideologi/synsätt" som alla ska rätta sig efter.
 
Jadiza, vad är de för moment du tänker på som man inte gör offentligt? Jag tänker att man får väl utgå utifrån hunden vad gäller korrigeringar och vad som faktiskt fungerar, inte någon "ideologi/synsätt" som alla ska rätta sig efter.

Det är inte korrigeringar jag tänker på. Det kan vara så enkla saker som tillvänjning av stockslag inom IGP. Nu blir inte det ett problem längre då icke insattas upprördhet över softstocken gjort att slagen tas bort.

Ett annat exempel är när aggression väcks i hunden. Det ser ju otäckt ut när en hund spottar fradga och visar tänderna, enligt vad som sägs.
 
Allmänna frågor om hundträning
När djuren är unga räknas allt som träning, desto äldre de blir så räknar jag med att de "bara kan" men då är det oftast att jag behöver se till att vara konsekvent. Sen är ju träning och inlärning en färskvara så det kan ju behöva påminnas om.

Om vi tränar ett pass så försöker jag ha tydligen start och stopp, eftersom lilltjejen helst vill träna hela tiden. Använder en bädd/ filt hon får ligga på innan/efter eller ett slutkommando. Men såklart så hjälper kontexten.

Passivitet kan vara uttröttande beroende på var det sker, såklart, men om hon får ligga på en filt ett par dagar i stallet så vill jag inte att det ska göra henne trött för då är det något som inte funkar. Då ligger hon troligen och "eye'ar" eller liknande och är inte alls passiv, i den bemärkelsen.

Pulshöjande var dag ser jag inte som något negativt, men om vi pratar intervallträning eller liknande så ska man ha en grundtanke och ett mer långsiktigt tänkt, åtminstone jag har det.
Bollkastande kan vara bra och dåligt, det beror helt på hur hunden reagerar och hur fixerad den blir.

Frågor om synen på hundträning
Bestraffning är ett brett begrepp och det är ju hundens upplevelse som bestämmer om grad av bestraffning, att bli av med en leksak, ett koppelryck, en arg röst eller tunga steg emot hunden är alla bestraffning.

Till vardags så ser jag inget fel mot att använda viss bestraffning eller visa missnöje. När jag tränar en hund i en sport ex. lydnad så försöker jag att inte använda "hård" bestraffning (återigen så är det hunden som avgör vad som är hårt bestraffning) eftersom jag vill att det ska vara en kul grej för oss båda, jag gillar inte att träna så, men en konsekvens av att inte ha fokus på mig och börja göra annat, kan resultera i att man får lägga sig på en filt och titta på när kompisen tränar, och det är både svårt och hård bestraffning här hemma.

En bestraffning som går för långt påverkar relationen och när jag själv känner i magen att det här blev inte bra. Jag har en sådan upplevelse där lilltjejen ryckte till i kopplet och jag fick riktigt ont i axeln, jag blev förbannad och enligt tjejen så blev jag för obehaglig, trots att det inte var en fysisk bestraffning. Så återigen, det är hunden som avgör vad som är (graden) av en bestraffning.

Jag anser nog att med dålig tajming så kan man dels träna hunden att "tåla" hårda bestraffningar, och att vissa hundar (oftast situationsbundet) som är i gasen tål/ kan behöva hårdare bestraffning för att det ens ska registreras. OM man nu väljer att jobba så.

Personliga frågor om er individuella träning
Jag gör oftast ett längre schema mellan 3-6 veckor där jag vet slutmålet och sen gör jag ett schema för var vecka när jag är på sista dagen i en vecka. Inte särskilt avancerade saker, men jag tycker om att planera.
Vill vara säker på att jag hinner med allt som jag vill.
Oftast så har det att göra med om jag vill lägga tid på lydnad/special sök/ vallning, ett är "huvudgren" under den perioden och jag har ett tydligt slutmål.

Socialbelöning är största motivationen, att få jaga godishand eller kampa är största belöningen. Sen ska det vara gott godis i svårare situationer, hemma funkar det oftast med torrfoder när vi är i köket.
Att få jaga kongen och ta tag i den är en belöningen.
Att få fortsätta valla är också belöning.
Vad som är belöning beror på vad vi tränar.

Mitt första mål är att träningen ska vara kul för oss båda, så när saker och ting känns frustrerande så backar jag bandet tills det känns kul igen. Det blir en "check" för mig.
Det spelar ingen roll om jag har storslagna planer om inte träningen sker på ett sådant sätt som jag vill.

Om jag blir sjuk en vecka så behöver jag ändå ut och att ta hand om övriga djur på gården, så det är sällan vi ligger i sängen hela tiden, men det blir helt klart lugnare. Jag kör mer berikning då i form av födosök och det stillar väl det värsta.

Utmattande träning är när de blir fysiskt trötta och få jobba mentalt i någon kombination, på sin egen nivå. Då mår de bäst.

Lilltjejen blir lätt under-/överstimulerad och det är något vi jobbar med. Dels är det skillnad på att vara fysiskt trött och mentalt trött, men ju mer jag lär känna henne desto bättre blir jag på att säga till henne att nu räcker det, gå och lägg dig. Eller hålla ett ben åt henne och när hon väl varvat ner så slocknar hon.

När jag mår mindre bra då gör jag något så de får jobba för maten medan jag ligger i sängen, kastar ut någon näve torrfoder på gräsmattan eller ger dem ett fruset ben att gnaga på. Jag vill vara själv eller möjligtvis ligga och krama terriern, men oftast behöver jag space.
 
Ah, jag kanske inte riktigt förstod frågan om mål. Hur tänker du kring det? Menar du mål som i att "idag ska jag spåra 300 meter med hunden"/"i slutet av april ska vi anmäla oss till doftprov"/"jag ska bygga bakdelsmuskler på hunden"? Eller bara att hunden typ ska bli trött?
Ja precis. Alla typ av mål egentligen som inspiration på vad man kan sträva efter 🙂
 
Man brukar säga "action before motivation", svårt men sant, oftast behöver man bara börja och så kommer motivationen efterhand.
Kolla runt på olika sporter på YT och se om det är något som lockar mer än något annat? Jag följer några på insta som får mig att känna "dit vill jag" och det gör mig pepp till att fortsätta träna.
Sen är enklast att se 'vart vill jag' - 'var är jag' och skriv upp vilka steg som behövs däremellan och delmål.
Det är så sant. Dock så har jag en funktionsnedsättning så behöver ha det väldigt tydligt så att jag förstår vad jag ska träna på, annars blir det för rörigt för att jag ska kunna ta tag i det 🙂

Har kollat runt lite och rallylydnad är något jag har stort intresse av

Agility är också skoj men jag har inga raser som kan kalla sig agilitystjärnor direkt 😁

Ska gå en kurs i nosework för jag får det aldrig att fungera när jag försöker lära mina vovvar doften.
 
Senast ändrad:
Det är så sant. Dock så har jag en funktionsnedsättning så behöver ha det väldigt tydligt så att jag förstår vad jag ska träna på, annars blir det för rörigt för att jag ska kunna ta tag i det 🙂

Har kollat runt lite och rallylydnad är något jag har stort intresse av

Agility är också skoj men jag har inga raser som kan kalla sig agilitystjärnor direkt 😁

Ska gå en kurs i nosework för jag får det aldrig att fungera när jag försöker lära mina vovvar doften.
Enklast är då att gå en kurs, IRL, eller digital sådan, olika tränare är olika bra på att ha tydlig struktur men det underlättar att få ett upplägg serverat och är det något som känns svårt så får man be dem förklara tills du förstått.

Rallylydnad tror jag är något som hade kunnat funka. Kul att träna och ett bra sätt att lära sig träna hund av det jag har förstått, ni skapar en fin kontakt och innehåller lite mindre detaljpet.

Och är det något du har svårt att klura ut hur du ska lägga upp träningen eller inlärningen så är buke ett väldigt bra ställe att be om hjälp för att göra det tydligt, en hel del här som kan mycket och gärna hjälper till när de får frågan :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp