Hundträningen ger resultat

mian1

Trådstartare
Jag använder valda delar av mina hunddressyr-böcker till hästen :crazy: Och det ger önskat resultat!

När vi gick valkurs med hunden så var "bygga-bo-övningen" alltid så viktig. Hundägarna koncentrerade sig på att hunden skulle lära sig kommandon, komma fort, lyda ögonblickligen osv. Samma gäller ju faktiskt med hästträningen. Man tränar på att hund eller häst ska vara aktiv och lydig. Vad man missar är att varva ner, slappna av. Många djur blir faktiskt stressade.
I vilket fall övade vi avslappnng på valpkursen. Tog tiden hur lång tid det tog efter aktivitet innan hunden var helt lugn av avslappnad, pulsen normal och hunden kunde lägga sig ner utan att väcka för allt möjligt.
Samma har jag tränat med hästen - att snabbt stressa ner efter spring och bus. Och hon är så DUKTIG :love:
Sist vi var ute var hon jättebusig och hon fick lov att rasa av sig lite. Men då det var som skojigast (tyckte hon) och bock-skutten var som högst - då kom vi ut till grusvägen och lugn skritt gällde (enligt mig). Det tog knappt 2 minuter från full fräs till lugn skritt. Hon ville ju gärna fortsätta rusa och bocka, lite bråkade vi, men efter 2 minuter var hon helt lugn och accepterade utan vidare att det var slutbusat.

Hon är en sån söt och lydig valp...häst :love: :love:
 
Jo, vilan är en stor hemlighet till all inlärning! När jag gjort något moment med hästen brukar jag låta den stå långa stunder och göra ingenting eller bara gosa med den. Om hästen har gjort ett nytt/svårt moment som den förstått - brukar jag bryta där på en gång och ge en lång paus/ställa in hästen/eller ha paus och göra något helt annat. Jag nöter inte.

Och bäst är nästan hästen om den fått stå några dagar eller efter ett sommarbete - wow! Då går allt som smör!

Så det är verkligen en "hemlighet"! :)

/Camilla
 
Håller med dig. Jag kräver slutbus på 5 sekunder max och det lär jag in genom att tills hästen är helt säker så ger jag den bara springkommando i uppförsbacke.
Då driver jag den som attan och ger helt fri tygel och det är jobbigt i uppförsbacke så då väntar ju hästen bara på att jag ska ge stopptecken och den lyder väldnas gärna det när backen är slut.
efter några gånger så är det så impräntat i hästen att vänta på mitt stopptecken att den aldrig ens tänker tanken på att inte lyda.
Dock kräver det att man är konsekvent och aldrig sitter och tjuvhåller dem för då slutar de vänta på ryttaren. En tjuvhållande ryttare kan förvandla mina lydiga djur till odågor på bara ett par minuter .
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp