Hundtrimmer till hästpäls?

Problematisk

Trådstartare
Såg tips i en facebookgrupp om en hundtrimmer som ska fungera bra att klippa hästar med. Funderar om det faktiskt fungerar? Någon som har erfarenhet?
Att det tar längre tid eftersom den är mindre förstår jag, men hur blir resultatet? Blir det lätt randigt osv? Tänker att det samtidigt är en fördel att den är liten, lättare att komma åt överallt t.ex. mellan benen, i ansiktet osv då? Och kanske är de tystare än de flesta hästklippmaskiner?
Mina hästar klipps inte jätteofta, 1-2 ggr/vinter bara, men hade jag egen maskin skulle jag kanske snygga till den stora lite mer regelbundet :D
Vad tror ni? Kan en hundtrimmer funka? Såg att det finns billiga på t.ex. biltema och jula.
 
Har en som jag brukar snygga till kanterna med, fungerar jättebra på mindre ytor och blir inte det minsta randigt. Funkar väldigt bra runt huvudet då den är tyst och kommer åt bra mellan frambenen. Har halvklippt mindre ponny med den någon gång men skulle aldrig orka klippa en hel häst, det tar verkligen väldigt mycket längre tid.
 
Jag klipper häst med en humdtrimmer. Det tar lite längre tid än med en större maskin förstås, men i övrigt märker jag ingen skillnad

Hur lång tid tar det att t.ex. helklippa eller halvklippa med hundtrimmer? Och vet du hur lång tid samma klippning på samma häst tar med en "riktig" maskin?
 
Jag har en andis till hunden som jag även spårklipper pålle med. Jag har aldrig klippt med ett stort obäke så jag kan inte jämföra men skäret är väl nästan hälften så brett så det borde ta typ dubbla tiden.

Den är lätt, smidig och tyst. Jag gillar den.

Om det blir randigt eller inte beror på skäret, ett skär för tovig hundpäls med olika långa tänder klipper något randigt medan ett med lika långa tänder klipper jämnare.
 
Min kompis provade klippa fjordingen med sina föräldrars hundtrimmer då hästtrimmern var på lagning och fjordingen var i akut behov av klippning.
Trimmern brann efter att halva halsen var klippt :rofl:. Hennes föräldrar blev lagom glada :cool:
 
Det är skillnad på hundtrimmer och hundtrimmer.

Jag klipper med en moser max 45. Tar högst 2 h helklippa rejält pälsad häst.

Men en sån liten just trimmer för kanske 4-600 kr kommer man få hålla på i 2 dagar med. (De överhettar)
 
Jag köpte en hårtrimmer för 199kr på Rusta i helgen för att kunna finjustera efter att jag helklippt med stora maskinen. Kunde ta hela huvudet, öronen, hela benen och mellan frambenen med den. Inga problem alls.
Väl värt det även om den bara skulle hålla en säsong, dvs 2-3 klippningar. :)
 
Jag köpte en hundtrimmer (batteridriven) på Biltema, tror den kostade under 300? Klippte en varmblodig häst, och det fungerade det utmärkt till. Tror säkert jag kan klippa med den i år också. Väl värd pengarna, faktiskt.
 
Jag har en Andis AGC som jag helklipper med inklusive benen, tar ca 2 -2,5 h för hela hästen. Hästen ogillar dock att bli klippt på halsen, så där tar det såklart lite extra tid. Är supernöjd med min, håller lagom temperatur, lätt i handen och väldigt tyst!
 
Jag tog Ostern som vi hade till pudeln. 6 Tim tog det att helklippa ett halvblod (fick dela upp det). Den var inte jättestor och den var fruktansvärt slö. Men klippte jättefint.
 
Jag investerade i en riktigt br ahästtrimmer. Dock tycker jag den är för stor för att klippa runt öron mm med.

Vilken skulle ni rekommendera som är tyst för lite smidigare klippning?
 
Jag har en Oster Golden A5 som jag klipper delar av huvud och ben med, det vill säga där den stora inte kommer åt. Använder en Aesculap Equipe till resten av hästen :)
 
Såg tips i en facebookgrupp om en hundtrimmer som ska fungera bra att klippa hästar med. Funderar om det faktiskt fungerar? Någon som har erfarenhet?
Att det tar längre tid eftersom den är mindre förstår jag, men hur blir resultatet? Blir det lätt randigt osv? Tänker att det samtidigt är en fördel att den är liten, lättare att komma åt överallt t.ex. mellan benen, i ansiktet osv då? Och kanske är de tystare än de flesta hästklippmaskiner?
Mina hästar klipps inte jätteofta, 1-2 ggr/vinter bara, men hade jag egen maskin skulle jag kanske snygga till den stora lite mer regelbundet :D
Vad tror ni? Kan en hundtrimmer funka? Såg att det finns billiga på t.ex. biltema och jula.

Jag hade aldrig köpt en hundtrimmer om jag avsåg att använda den till klippning av häst annat än att typ klippa fint i ansikte och /eller benen. Ska resten av kroppen på hästen klippas så aldrig att jag köpt en sådan.

Det finns ju så smidiga saxar till häst som har motor nog att klippa hela hästen samt även i precision ben och ansikte.

Jag har tex en fd kallad Moser Avalon (numera under namnet Wahl). Den är lite smalare i skären än de största maskinerna , men hanterar hela paketet s.a.s.
Batteridriven (180 minuter), med stark och tyst motor som klarar alla pälsar och inkl ”finklippning”. Blir aldrig överhettad/varm ens av långa tider av klippning genom tjockare päls, och det är underbart att slippa sladd.

Jag hade alla gånger i veckan spenderat slanten en sådan klippare kostar, än att hålla på med ngt anpassat för hund/smådjur om jag skulle råda!
 
De hndd maskiner som jag klippt med har klippt lite för kort för min smak? matchade inte riktigt det som stora maskinen klippte..

Med har en lite mindre sladdlös globus maskin som är finfin att klippa ben osv med :), den är lite för svag iofs och det blir lätt randigt men tycker bättre om den är små hund klippmaskiner.

Har aldrig klippt ansikte/ öron på hästar så har aldrig behövt en maskin för sånt. Är väll mest det folk använder små maskiner till.
 
Jag köpte en hundtrimmer (batteridriven) på Biltema, tror den kostade under 300? Klippte en varmblodig häst, och det fungerade det utmärkt till. Tror säkert jag kan klippa med den i år också. Väl värd pengarna, faktiskt.

Det är väl just den trimmern som man pratar om på Facebook, om det är samma tråd som jag har sett. Den påstås funka även för tjock islandshästpäls, och många bekräftar detta. 299 kr på Biltema.
 
Har en batteridriven hundtrimmer för några hundralappar som jag spårklipper min häst med megapäls med som hängt med i flera år. Funkar utmärkt. Det går att får det fint om man är noggrann vilket jag sällan är, men spåren växer snabbt igen
 
Såg tips i en facebookgrupp om en hundtrimmer som ska fungera bra att klippa hästar med. Funderar om det faktiskt fungerar? Någon som har erfarenhet?
Att det tar längre tid eftersom den är mindre förstår jag, men hur blir resultatet? Blir det lätt randigt osv? Tänker att det samtidigt är en fördel att den är liten, lättare att komma åt överallt t.ex. mellan benen, i ansiktet osv då? Och kanske är de tystare än de flesta hästklippmaskiner?
Mina hästar klipps inte jätteofta, 1-2 ggr/vinter bara, men hade jag egen maskin skulle jag kanske snygga till den stora lite mer regelbundet :D
Vad tror ni? Kan en hundtrimmer funka? Såg att det finns billiga på t.ex. biltema och jula.
Jag använder Andis AGC och AGR+, en hund/veterinärtrimmer i grunden men bra motor, stark och jättetyst. Inga problem att klippa en hel häst, det som bromsar är om skären blir varma. Jag klipper lite i omgångar. Då hinner skäret svalna, eller varvar två skär. Bra i pris/kvalitet och jättebekväma i handen. Vissa modeller reas troligen ut under hösten då nya är på väg in nu.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 448
Senast: Wenniz
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 365
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp