Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Valpen har kissat ovanligt mycket ikväll. Jag får hålla koll på hur det fortsätter och funderar just nu på om det beror på att hon gnagit på ben under kvällskvisten. Men det har kommit väldigt mycket korta stunder efter varandra, betydligt mer än normalt så att säga. :cautious:

Så lätt att de får UVI men håller tummarna för att hon bara druckit mer i samband med benet :)
 
Hur kommer det sig att en stannar? Är det för att ni nu har plats för ytterligare en? :) (och viktigaste frågan - vad ska han heta!)

Jag skickar PM, men nej, han hade stannat oavsett om Otis varit kvar eller inte :) Det verkar gå toppen hos nya familjen än så länge, men man vet ju inte - det finns ju alltid en "risk" att han kommer hem också.
Det blir Finn som stannar!
 
Senast ändrad:
Det har jag aldrig hört eller läst men så kanske det är! Ska snoka lite i det!
Tänker dock hur tanken är att man ska förstå sin kritik om den står på ett annat språk? En sak om man åker till ett annat land men trodde ändå att engelska var standard för domare som dömmer utomlands men ja där kan jag ha lärt mig något nytt!

Jag tror att det är så, borde typ stå på FCIs hemsida?
De skriver verkligen inte alltid på engelska. I Finland är det nästan alltid på finska om man har finsk domare, tyskar skriver nästan uteslutande på tyska osv. Man får be någon snäll på utställningen att översätta alternativt finns det ibland ställen på utställningen dit man kan gå med sin kritiklapp och få den översatt.
 
Ruggigt irriterad och väldigt fundersam.

Igår passerade 2 människor med sina 3 hundar min mors gård. Jakt. Grannen som vart ute och hjälpt mig spruta hästen ringde och sa att de var på väg så jag tog in våra basenjisar och Effie.

Vägen går genom gården liten grusväg och det finns ingen annan boende på mils avstånd. Den trafik vi har är någon enstaka timerlastbil och jaktlaget som passerar. Någon enstaka svampplockare som åkt vilse också.

Vi har skyltar uppe som förvarnar om lösa hundar, katter, hästar mm

Jag ser hur de går ut bakom ridbanan genom staketet ut i kanten på hagen med en av hundarna.
Min telefon ringde och det var ett samtal jag tyvärr inte kunde avbryta för annars tänkte jag gå ut och prata med dem och bara säga hej. Tyvärr hann jag inte det.
De låter hundarna göra ifrån sig på hela gräsmatten och jag kan känna att har ni nu gått de 4 km från vägen där de stannade bilen så kan man gott hålla i sina hundar och inte låta dem bajsa de 50m de går vid gräsmattan på huset men men sånt händer. Bara gå och hämta grepen och skyffla bort.

Det visar sig nu att de varit ute och lagt ut spår. Varför i hela friden lägger man ut det vid vår ridbana/hage när man har miltals av skog utan bebyggelse?

Jaktlaget var inte heller så imponerade och ville ha tag i vad det var för personer.

Det händer mycket i skogarna runtomkring oss och det finns plats till alla men att komma upp så nära? Vaddå när de kör spår sedan ska de ut i vår paddock/hage?

Vi har en man som brukar komma och köra med sitt hundspann. Såg honom köra med hundspannet och gång nr 2 stannade vi och pratade så numer skickar han sms så att han kan köra i lugn och ro. Det är samma vägar som grannen brukar ut och köra sin häst och de vill inte träffas på ute om det kan undvikas.
Ser ruggigt häftigt ut när de kommer med hundspannet

Varför i hela friden informerar man inte de boende om man har tänkt göra något?

För 2 år sedan arrangeras en större tävling med hund vilket vi blev varse om när jag kom åkandes med bilen och fick flera som var fly förbannade att där kunde jag inte åka. Nähä hur ska jag ta mig in till jobbet då? Jag bor ju 200m där ni har valt att stanna och göra er start hur har ni tänkt då? Vände och körde omvägen på 20 min för att komma till jobbet. De tyckte den här kurvan med T-korsning är ju jättebra att stå i. Fortsätt 200m så hamnar man på gårdsplan hos oss.
Hade de bara sagt till att vi kör en start därifrån hade det absolut inte varit några problem.

Syuck ursäkta långt inlägg men hann bara bli irriterad över allt
 
Idag är jag väldigt glad åt att morsan kan hålla hundarna sällskap på dagarna. Lång arbetsdag, men när jag kom hem så var hundarna ändå ganska nöjda eftersom morsan suttit med dem i soffan och gosat hela eftermiddagen :)

När jag ätit middag blir det nog en cykeltur för oss. Sedan får de skutta lite i rastgården innan jobbet imorgon. På onsdag väntar ny skitjobbig arbetsdag, så då ska jag motionera hundarna innan så att de är trötta och nöjda. Överlever jag onsdagen, då förtjänar jag universums största godispåse eller något sådant.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Idag är jag väldigt glad åt att morsan kan hålla hundarna sällskap på dagarna. Lång arbetsdag, men när jag kom hem så var hundarna ändå ganska nöjda eftersom morsan suttit med dem i soffan och gosat hela eftermiddagen :)

När jag ätit middag blir det nog en cykeltur för oss. Sedan får de skutta lite i rastgården innan jobbet imorgon. På onsdag väntar ny skitjobbig arbetsdag, så då ska jag motionera hundarna innan så att de är trötta och nöjda. Överlever jag onsdagen, då förtjänar jag universums största godispåse eller något sådant.

Fy, hatar sådana jobbdagar. Hela förra veckan var sådan, var extremt tacksam över sambon som tog hand om hundarna på dagen.
 
Fy, hatar sådana jobbdagar. Hela förra veckan var sådan, var extremt tacksam över sambon som tog hand om hundarna på dagen.
Ja, jag gillar ju mitt jobb, men idag var inte kul... Det var långt schema från början, och så en halvtimmes övertid på det :grin: Vid ett tillfälle blev jag så frustrerad av allt som bråkade att jag skrek svordomar så det ekade i lokalen - och jag var inte den enda som gjorde det idag :angel: Men ja. Imorgon kommer bli bättre. Satan så skönt det är med hundar som fixar att vara hemma också. Jag hoppas verkligen att jag aldrig igen behöver ha en hund som inte går att lämna hemma.
 
Ja, jag gillar ju mitt jobb, men idag var inte kul... Det var långt schema från början, och så en halvtimmes övertid på det :grin: Vid ett tillfälle blev jag så frustrerad av allt som bråkade att jag skrek svordomar så det ekade i lokalen - och jag var inte den enda som gjorde det idag :angel: Men ja. Imorgon kommer bli bättre. Satan så skönt det är med hundar som fixar att vara hemma också. Jag hoppas verkligen att jag aldrig igen behöver ha en hund som inte går att lämna hemma.

Förstår svordomarna! :rofl::cautious:
Jobbade 2.5 timmar övertid varje dag Mån-Tors förra veckan. Blir mer pengar till roliga hundsaker, men orkar typ inget annat än att jobba och motionera hundarna när det är så. :nailbiting:
 
De verkar gilla vildsvin :angel:
67362C74-1B97-4FDF-B145-8116CBC60524.jpeg

Man blir trött av att vara en piraya :D
 
Vi har fått en så lustig granne, eller egentligen fyra totalt:crazy:

Det är två (unga) par, det ena paret har en (fet) labbe och det andra paret en ganska ovanlig spetsras. Labbeparet har bott här ett tag, men de gör (enligt mig) knasiga grejer med sin hund:confused: förutom att hunden är på tok för fet trots att den max är 2 år så följer de hunden vart den än går (lite gulligt ändå), men det innebär att när hunden ökar takten så springer de bakom den i kopplet:D tvärnitar hunden då så nitar även koppelhållaren, kunde inte låta bli att filma spektaklet häromdagen:p

Andra paret, de med spetsen, har en liknande filosofi, hunden styr deras promenader. Det innebär att om hunden stannar och tittar på något så står de kvar tills hunden vill gå igen. Låter helt harmlöst. För några veckor sen tyckte dock hunden att den ville stanna och titta när jag tog ur mina hundar ur bilen, så den la sig helt sonika 2 meter bakom min bil och där stannade matte snällt. Jag väntade nån sekund, öppnade luckan och tänkte att nu fattar väl matte att hon får flytta hunden. Nej. Så jag fick säga till henne att det är ett lite olämpligt läge, och då bogserades hunden några meter längre bort och jag kunde ta ut hundarna:cool:
Idag kom husse med samma hund när jag skulle ut med hundarna till bilen. Hunden ser mina hundar och stannar, då stannar husse också, precis bakom min bil. Jag tänker att husse kan omöjligt veta att jag ska dit, så jag låser upp bilen, han ser det och flyttar (släpar i selen) hunden några meter, sen står de och tittar hela tiden när jag lastar in hundarna och mig själv. Tror att de eventuellt flyttade nån meter till när jag skulle backa ut:p:D

Jag har nästan aldrig sett något liknande och måste fråga om de har nån strategi eller lära som de utgår ifrån :confused:
 
Så nöjd med Helga. Vilken pärla denna tjej är :love:
Underbar energi och motor!
Maken är som nykär efter varje träning. Jaja, jag kan dela med mig av honom :D
Just nu tragglas det på med apporteringar och frammåtsändande. Om 4 veckor ska maken försöka sig på att fixa IPO1. De är väl inte riktigt där ännu på denna korta tid men men...
8HyXjGw.jpg

65JsGMO.jpg

CgbQhAB.jpg

3AnyccP.jpg

VFjWzcE.jpg
 
De kanske övertolkat "Det är hundens promenad" (ett blogginlägg) av Anders Hallgren?
Jag har faktiskt funderat på det. Tråkigt nog verkar de inte göra så mycket mer med sina hundar än de där promenaderna och då kanske det är roligast för hunden. Men lite träning kanske inte hade varit fel? De med spetsen verkar inte ens försöka kontakta sin hund..
 
Lilla fröken fauve har redan börjat synka sina löp med sin mor :up:

Och den blivande första pojkvännen visar fortsatt gott gry. Fick ett sms idag
Gick kvällspromenad på en grusväg på jaktmarken. Ser att Charlie vindar, sen prasslar det till och 15 grisar skuttar över vägen på 7-8 meters håll. Charlie höll på att strypa sig själv av upphetsning och hade inte ens luft att skälla

Blir nog en rolig jaktsäsong med den, för han kom ju igång med drev redan i fjol :)
 
Gripa har varit länge på klubben idag. Nästan 3 h. Och vi tränade massor passivitet då hon är laddad till tusen när vi kommer dit. En nackdel som lätt blir när man är iväg och tränar är att en hund körs i taget. Så varje gång man kommer dit är hon laddad till tusen och vill att något händer NU NU NU då det oftast blir korta intensiva pass. Band henne vid ena sidan av planen och hjälpte/pratade med @emma82maria när hon tränade sina. Det gick faktiskt förvånansvärt bra. Lite pratade hon när vi gjorde något extra intressant men mest satt/låg hon och vilade.

Sen tränade vi såklart lite lydnad också :D Laddad till tusen var hon och jag ville egentligen inte ha bollen i handen för det kändes som att hon gick i atomer :angel: Men hon har börjat tränga och då hjälper det att ha bollen i vänsterhanden. Syns skillnad på klippet på att hon även lägger sig lite snett när jag inte har bollen. Men, det är ju inget extremt och det brukar vara lätt löst med att mata in henne i rätt position i början samt att belöna bakåt ofta till en början.

Men alltså. Så jäkla rolig är hon. Hon passar mig verkligen så himla bra och jag blir så glad av våra träningspass :love:

Hon har varit skönt nöjd idag. jobbigt att sitta och kolla på när andra tränar ju :D

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
24 25 26
Svar
519
· Visningar
37 367
Senast: _Zacke_
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 438
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 005
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp